Topic: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
121 posts, 26451 views
📖 Pagination options
- aztec
-
Posted:
-
Re: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
aztec
Daca cifrele sunt reale..și lucrez cu ce se da acolo, nu sunt eu lămurit daca transformareain MW/zi- ora e corecta...
(Producția Cernavodă per unitate 700 mw..),9
https://0-100.ro/2021/11/02/cata-energie ... ectrice/
mașinile electrice
scris de Adrian Mitrea
2 noiembrie 2021
Câtă energie electrică ne trebuie pentru mașinile electrice? În România vor circula până la final de 2021 aproximativ 10.000 de automobile electrice, iar parcul auto național va ajunge la aproximativ 8 milioane de autoturisme (incluzând aici toate tipurile de motorizări). Așadar, mașinile electrice reprezintă în acest moment 0,12% din totalul parcului auto național.
Statisticile europene arată că un automobil este folosit între 30 și 60 de kilometri pe zi. Media anuală în UE este de 12.000 km parcurși de un automobil.
Extrapolat la situația din România, acum avem 10.000 de mașini electrice care parcurg, cumulat, cel mult 600.000 km pe zi.
La un consum mediu de 20 kWh/100 km (sau 20 Wh/km), asta înseamnă circa 12.000 kWh consumați zilnic (adică 12 MWh/zi).
Dacă prin absurd tot parcul de automobile din România ar deveni peste noapte electric, atunci vom avea nevoie de circa 9.600 MWh/zi pentru 8 milioane de mașini care parcurg, cumulat, 480.000.000 kilometri/zi.
Ca aceste cifre să aibă un context, România are acum un consum de aproximativ 164.380 MWh/zi (0,16438 TWh), adică 59.998.700 MWh/an (sau 59,9 TWh/an).
PREZENT
🚘 10.000 automobile electrice
🛣 600.000 km/zi
🛣 219.000.000 km/an
🔋 12 MWh/zi
🔋 4.380 MWh/an (0,00438 TWh/an)
VIITOR
🚘 8.000.000 automobile electrice
🛣 480.000.000 km/zi
🛣 175.200.000.000 km/an
🔋 9.600 MWh/zi
🔋 3.504.000 MWh/an (3.504 TWh)
Câtă energie ne trebuie pentru mașinile electrice?
Pe scurt, automobilele electrice consumă în prezent circa 0,0073% din toată energia consumată în România într-un an.
Iar în viitor am putea consuma pentru mobilitate de aproximativ 800 de ori mai multă electricitate decât în prezent, respectiv de 58-60 de ori mai multă electricitate față de cât consumă toată țara în prezent.
Așadar, pentru un viitor bazat pe energie electrică în transporturi, România va avea nevoie de circa 60 de ori mai multă energie electrică decât acum.
Daca cifrele sunt reale..și lucrez cu ce se da acolo, nu sunt eu lămurit daca transformareain MW/zi- ora e corecta...
(Producția Cernavodă per unitate 700 mw..),9
https://0-100.ro/2021/11/02/cata-energie ... ectrice/
mașinile electrice
scris de Adrian Mitrea
2 noiembrie 2021
Câtă energie electrică ne trebuie pentru mașinile electrice? În România vor circula până la final de 2021 aproximativ 10.000 de automobile electrice, iar parcul auto național va ajunge la aproximativ 8 milioane de autoturisme (incluzând aici toate tipurile de motorizări). Așadar, mașinile electrice reprezintă în acest moment 0,12% din totalul parcului auto național.
Statisticile europene arată că un automobil este folosit între 30 și 60 de kilometri pe zi. Media anuală în UE este de 12.000 km parcurși de un automobil.
Extrapolat la situația din România, acum avem 10.000 de mașini electrice care parcurg, cumulat, cel mult 600.000 km pe zi.
La un consum mediu de 20 kWh/100 km (sau 20 Wh/km), asta înseamnă circa 12.000 kWh consumați zilnic (adică 12 MWh/zi).
Dacă prin absurd tot parcul de automobile din România ar deveni peste noapte electric, atunci vom avea nevoie de circa 9.600 MWh/zi pentru 8 milioane de mașini care parcurg, cumulat, 480.000.000 kilometri/zi.
Ca aceste cifre să aibă un context, România are acum un consum de aproximativ 164.380 MWh/zi (0,16438 TWh), adică 59.998.700 MWh/an (sau 59,9 TWh/an).
PREZENT
🚘 10.000 automobile electrice
🛣 600.000 km/zi
🛣 219.000.000 km/an
🔋 12 MWh/zi
🔋 4.380 MWh/an (0,00438 TWh/an)
VIITOR
🚘 8.000.000 automobile electrice
🛣 480.000.000 km/zi
🛣 175.200.000.000 km/an
🔋 9.600 MWh/zi
🔋 3.504.000 MWh/an (3.504 TWh)
Câtă energie ne trebuie pentru mașinile electrice?
Pe scurt, automobilele electrice consumă în prezent circa 0,0073% din toată energia consumată în România într-un an.
Iar în viitor am putea consuma pentru mobilitate de aproximativ 800 de ori mai multă electricitate decât în prezent, respectiv de 58-60 de ori mai multă electricitate față de cât consumă toată țara în prezent.
Așadar, pentru un viitor bazat pe energie electrică în transporturi, România va avea nevoie de circa 60 de ori mai multă energie electrică decât acum.
- Hawkuletz
-
Posted:
-
Re: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
Hawkuletz
Saltul de la 10 mii la 8 milioane mi se pare prea brusc si dintr-o bucata. Ma indoiesc ca se va produce macar intr-un cincinal, deci cu timpul se vor mai lamuri treburile. Cu alte cuvinte trecerea va fi treptata si -ma tem- criza energetica va fi mai pregnanta, iar costul pe KWh va ajunge la cote care ne vor face sa ne uitam cu nostalgie la tarifele din 2021.
(apropos, americanii se bat cu reactoarele in piept ca vin sa ne faca mini-centrale nucleare! https://www.nucnet.org/news/us-and-roman ... 1-2-2021 dar la ce talent avem noi la praduit proiecte d-astea...)
Un mic avantaj ar fi ca masinile sunt puse la incarcat in general peste noapte cand consumul general este usor mai scazut (desi ma rog, in ultima vreme scaderea de noapte nu mai e asa semnificativa; iar daca or baga milioane de oameni masinile in priza... se duce avantajul)
In alta ordine de idei, o multime din banii de la drumuri vin parca din acciza pe combustibil. Cata vreme raportul intre petrol si electric este semnificativ in favoarea petrolului, statul incaseaza niste bani seriosi prin accizele respective. O intrebare interesanta este ce va face statul cand se va subtia venitul din acciza?
Solutia pe care o vad eu este ca indiferent de care masina e (electrica sau cu ardere interna), pentru drumuri ceva mai lungi sa o urci în tren; dar asta implica o retea feroviara bine pusa la punct cu trenuri. Treaba se practica intr-o anume masura prin occident, in special Elvetia si Scandinavia , pentru transportul rutier - vagoane speciale pe care se incarca doar remorca de TIR si care strabat tara in lung sau in lat; la destinatie remorca e atarnata de alt cap tractor si dusa unde e nevoie.
Exista cel putin pana in 2020 cel putin un tren similar de noapte si pentru autovehicule - Viena-Hamburg, cu vagoane pentru autovehicule precum vagoane de dormit/cuseta pentru oameni. Consumul energetic (KWh/tona/km) este infim la tren fata de autovehicul!
Saltul de la 10 mii la 8 milioane mi se pare prea brusc si dintr-o bucata. Ma indoiesc ca se va produce macar intr-un cincinal, deci cu timpul se vor mai lamuri treburile. Cu alte cuvinte trecerea va fi treptata si -ma tem- criza energetica va fi mai pregnanta, iar costul pe KWh va ajunge la cote care ne vor face sa ne uitam cu nostalgie la tarifele din 2021.
(apropos, americanii se bat cu reactoarele in piept ca vin sa ne faca mini-centrale nucleare! https://www.nucnet.org/news/us-and-roman ... 1-2-2021 dar la ce talent avem noi la praduit proiecte d-astea...)
Un mic avantaj ar fi ca masinile sunt puse la incarcat in general peste noapte cand consumul general este usor mai scazut (desi ma rog, in ultima vreme scaderea de noapte nu mai e asa semnificativa; iar daca or baga milioane de oameni masinile in priza... se duce avantajul)
In alta ordine de idei, o multime din banii de la drumuri vin parca din acciza pe combustibil. Cata vreme raportul intre petrol si electric este semnificativ in favoarea petrolului, statul incaseaza niste bani seriosi prin accizele respective. O intrebare interesanta este ce va face statul cand se va subtia venitul din acciza?
Solutia pe care o vad eu este ca indiferent de care masina e (electrica sau cu ardere interna), pentru drumuri ceva mai lungi sa o urci în tren; dar asta implica o retea feroviara bine pusa la punct cu trenuri. Treaba se practica intr-o anume masura prin occident, in special Elvetia si Scandinavia , pentru transportul rutier - vagoane speciale pe care se incarca doar remorca de TIR si care strabat tara in lung sau in lat; la destinatie remorca e atarnata de alt cap tractor si dusa unde e nevoie.
Exista cel putin pana in 2020 cel putin un tren similar de noapte si pentru autovehicule - Viena-Hamburg, cu vagoane pentru autovehicule precum vagoane de dormit/cuseta pentru oameni. Consumul energetic (KWh/tona/km) este infim la tren fata de autovehicul!
- shoppy
-
Posted:
-
Re: Parcare subterana - Bd. Decebal
shoppy
Cred ca nici pe afara nu se impune ca parcarile nou construite sa aiba statie de incarcare pentru fiecare loc de parcare.
Sa instalezi cateva zeci de statii de incarcare sunt un consum serios pentru ca trebuie sa presupui ca vor functiona toate concomitent, pe langa toate cablajele ai nevoie de celule de distributie, un transformator doar pentru asta sau transformatorul parcarii sa fie de 5 ori mai mare, nu este chestie marunta.
subway guru wrote here:
Eu am pornit de la ideea ca avem in capitala cam 1,8milioane de vehicule inmatriculate plus inca o gramada de vehicule inmatriculate in provincie dar care-si fac veacul tot pe acilisea…
Daca e vorba sa trecem pe electric ne-ar trebui un numar imens de prize de alimentare!…e greu de intrevazut cum s-ar putea rezova problema…
Asa in teorie toate sunt bune si frumoase doar ca praftica ne omoara.
Minimizarea sau desconsiderarea unei probleme reale nu duce insa nicaieri ci doar la si mai mari dureri de cap…
Cred ca nici pe afara nu se impune ca parcarile nou construite sa aiba statie de incarcare pentru fiecare loc de parcare.
Sa instalezi cateva zeci de statii de incarcare sunt un consum serios pentru ca trebuie sa presupui ca vor functiona toate concomitent, pe langa toate cablajele ai nevoie de celule de distributie, un transformator doar pentru asta sau transformatorul parcarii sa fie de 5 ori mai mare, nu este chestie marunta.
- andrei11
-
Posted:
-
- Adrian Rosca
-
Posted:
-
Re: Parcare subterana - Bd. Decebal
Adrian Rosca
Why is fire safety in electric vehicle charging stations important?
What is the difference between an electric battery fire and a traditional fire?
How To Protect The Area Of Garage Where Electric Cars Are Charging?
https://www.promat.com/en/construction/y ... harging/
Why is fire safety in electric vehicle charging stations important?
What is the difference between an electric battery fire and a traditional fire?
How To Protect The Area Of Garage Where Electric Cars Are Charging?
https://www.promat.com/en/construction/y ... harging/
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Parcare subterana - Bd. Decebal
subway guru
Atunci cand utilizarea lor va fi comoda si rentabila!
andrei11 wrote here:
Și când vor fi toate mașinile electrice ?
Atunci cand utilizarea lor va fi comoda si rentabila!
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Parcare subterana - Bd. Decebal
andrei11
Te faci că nu înţelegi ! Atunci vor trebui să fie prize la tot pasul !
Te faci că nu înţelegi ! Atunci vor trebui să fie prize la tot pasul !
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Parcare subterana - Bd. Decebal
subway guru
Exact asta am spus, dar n-ai fost atent, degeaba promovezi si subventionezi achizitia de vehicule daca nu ai si infrastructura corespunzatoare…
Electricitatea nu vine la canistra
Exact asta am spus, dar n-ai fost atent, degeaba promovezi si subventionezi achizitia de vehicule daca nu ai si infrastructura corespunzatoare…
Electricitatea nu vine la canistra
- zapacitu
-
Posted:
-
Re: Parcare subterana - Bd. Decebal
zapacitu
Iar o dam in masini electrice... exista remorca grup electrogen. 100% poluant si non-euro. Se "atarna" de masina electrica 100% nepoluanta si gata Ne trebuie o tehnologie de baterii mai desteapta. Cat timp nu incarci pentru 500km in 10 minute (discutam de ~200kW per masina), la 15 masini in acelasi timp (deci 3MW per peco de electrice) Plus alte probleme logistice, gen de ce sa investesti in asa ceva versus statii de incarcare la tot pasul intre blocuri.
Iar o dam in masini electrice... exista remorca grup electrogen. 100% poluant si non-euro. Se "atarna" de masina electrica 100% nepoluanta si gata Ne trebuie o tehnologie de baterii mai desteapta. Cat timp nu incarci pentru 500km in 10 minute (discutam de ~200kW per masina), la 15 masini in acelasi timp (deci 3MW per peco de electrice) Plus alte probleme logistice, gen de ce sa investesti in asa ceva versus statii de incarcare la tot pasul intre blocuri.
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
subway guru
Pentru parcarile de resedinta viteza de incarcare nu e esentiala, seara bagi masina in priza, o lasi asa peste noapte si a doua zi e gata de drum de la prima ora…
Pentru parcarile de resedinta viteza de incarcare nu e esentiala, seara bagi masina in priza, o lasi asa peste noapte si a doua zi e gata de drum de la prima ora…
- Costin
-
Posted:
-
Re: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
Costin
Pai acolo poti folosi efectiv o priza chioara, casnica. Masina se incarca in 12 ore si aia e. Incarcatoarele rapide (30-45 de minute) sunt o cu totul alta "scula".
Din observatiile mele de zi cu zi (in Oslo):
- in parcarile de resedinta nu exista incarcatoare rapide, insa pot exista prize simple. O parcare de resedinta poate fi si privata (sub bloc sau in cladire dedicata) dar si publica (la bordura, cu abonament la primarie). In ambele situatia e similara - pot exista incarcatoare, insa doar lente (prize simple cu adaptoare pentru stecherul masinii)
- in parcarile de scurta durata, indiferent daca sunt publice sau private, cu plata sau gratis (si aici includ parcari P&R, centre comerciale, parcari publice la bordura sau in alte conditii cu timp limitat etc) - aici exista incarcatoare rapide, care NU SUNT INCLUSE in pretul parcarii. Vrei sa parchezi, "deblochezi" incarcatorul cu o aplicatie dedicata, conectezi masina, si cand masina e incarcata, plata se intampla in aplicatia dedicata (ai datele cardului in aplicatie si aplicatia isi trage suma din card).
- unele benzinarii au cateva incarcatoare rapide, impresia mea e ca depinde de suprafata disponibila
Cum am mai zis si dincolo, incarcatoarele rapide sunt instalate de diversi actori de stat sau privati, si fiecare are aplicatia lui (pentru deblocare si plata). Este comun ca intr-un singur loc, sa existe incarcatoare de la mai multi furnizori, si asta in primul rand pentru ca curentul electric se plateste la pretul spot, atat in consumul casnic cat si la incarcatorul pentru masina, deci exista diferente de preturi intre diversi furnizori (si diverse oferte de fidelizare gen e mai ieftin la incarcatorul X daca ai si contractul pentru consumul casnic tot la furnizorul X). In prezent, numarul mare de furnizori (si implicit de aplicatii) este cel mai mare dezavantaj. Au inceput unii sa vorbeasca despre atasarea unor POSuri la incarcator, dar discutia este incipienta.
Despre plata la incarcator, ei doresc sa o faca similara cu benzinariile (o mica digresiune): in Norvegia plata se face exclusiv cu cardul, exclusiv la pompa; doar unele benzinarii au "magazin" si acela nu are nici o legatura cu benzinaria efectiva. Ba unele, in loc de "magazin", au McDonalds, Burger King etc. Asadar, cand vrei sa alimentezi, introduci cardul in POS-ul pompei, in POS alegi sortimentul de combustibil, apoi pompa valideaza cardul si se "deblocheaza" acea pompa corespunzatoare combustibilului ales; apoi tu alimentezi cat vrei, iar in momentul in care ai oprit alimentarea, atunci iti trage suma aferenta de pe card iar pompa se blocheaza la loc (nu mai vine nimic "pe teava"). Principiul acesta se doreste a fi implementat si la incarcatoarele pentru masini electrice.
In concluzie, nu e nevoie ca parcarea in sine sa gestioneze incarcatoarele electrice, ci acestea pot fi ale oricui, care se descurca singur cu plata, independent de parcare. Desigur, discutiile despre tehnica din spatele incarcatoarelor, pericolele in parcarile subterane samd - ramane valabila. Tehnicalitatile sunt in stransa legatura. Insa exploatarea - deloc.
Pai acolo poti folosi efectiv o priza chioara, casnica. Masina se incarca in 12 ore si aia e. Incarcatoarele rapide (30-45 de minute) sunt o cu totul alta "scula".
Din observatiile mele de zi cu zi (in Oslo):
- in parcarile de resedinta nu exista incarcatoare rapide, insa pot exista prize simple. O parcare de resedinta poate fi si privata (sub bloc sau in cladire dedicata) dar si publica (la bordura, cu abonament la primarie). In ambele situatia e similara - pot exista incarcatoare, insa doar lente (prize simple cu adaptoare pentru stecherul masinii)
- in parcarile de scurta durata, indiferent daca sunt publice sau private, cu plata sau gratis (si aici includ parcari P&R, centre comerciale, parcari publice la bordura sau in alte conditii cu timp limitat etc) - aici exista incarcatoare rapide, care NU SUNT INCLUSE in pretul parcarii. Vrei sa parchezi, "deblochezi" incarcatorul cu o aplicatie dedicata, conectezi masina, si cand masina e incarcata, plata se intampla in aplicatia dedicata (ai datele cardului in aplicatie si aplicatia isi trage suma din card).
- unele benzinarii au cateva incarcatoare rapide, impresia mea e ca depinde de suprafata disponibila
Cum am mai zis si dincolo, incarcatoarele rapide sunt instalate de diversi actori de stat sau privati, si fiecare are aplicatia lui (pentru deblocare si plata). Este comun ca intr-un singur loc, sa existe incarcatoare de la mai multi furnizori, si asta in primul rand pentru ca curentul electric se plateste la pretul spot, atat in consumul casnic cat si la incarcatorul pentru masina, deci exista diferente de preturi intre diversi furnizori (si diverse oferte de fidelizare gen e mai ieftin la incarcatorul X daca ai si contractul pentru consumul casnic tot la furnizorul X). In prezent, numarul mare de furnizori (si implicit de aplicatii) este cel mai mare dezavantaj. Au inceput unii sa vorbeasca despre atasarea unor POSuri la incarcator, dar discutia este incipienta.
Despre plata la incarcator, ei doresc sa o faca similara cu benzinariile (o mica digresiune): in Norvegia plata se face exclusiv cu cardul, exclusiv la pompa; doar unele benzinarii au "magazin" si acela nu are nici o legatura cu benzinaria efectiva. Ba unele, in loc de "magazin", au McDonalds, Burger King etc. Asadar, cand vrei sa alimentezi, introduci cardul in POS-ul pompei, in POS alegi sortimentul de combustibil, apoi pompa valideaza cardul si se "deblocheaza" acea pompa corespunzatoare combustibilului ales; apoi tu alimentezi cat vrei, iar in momentul in care ai oprit alimentarea, atunci iti trage suma aferenta de pe card iar pompa se blocheaza la loc (nu mai vine nimic "pe teava"). Principiul acesta se doreste a fi implementat si la incarcatoarele pentru masini electrice.
In concluzie, nu e nevoie ca parcarea in sine sa gestioneze incarcatoarele electrice, ci acestea pot fi ale oricui, care se descurca singur cu plata, independent de parcare. Desigur, discutiile despre tehnica din spatele incarcatoarelor, pericolele in parcarile subterane samd - ramane valabila. Tehnicalitatile sunt in stransa legatura. Insa exploatarea - deloc.
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
andrei11
Curent există ? Şi, dacă există, pot cablele "să tragă" atât curent deodată, chiar lent, de la tine de-acasă 12 ore pe noapte, având în vedere că fiecare familie din bloc are maşină şi fiecare o să vrea să şi-o încarce noaptea ?
Habar n-am, întreb, de fapt nici nu mă prea pasionează subiectul, n-o să conduc până la vârste înaintate !
Şi cu ştecherele cum fac, atârnă firele afară pe fereastră, "în pom" pentru fiecare familie până la maşină ? Eu, câteodată găsesc loc de parcare şi la 800 metri de Piaţa Iancului, bat la uşa respectivului, "nene, pun şi eu ştecherul în priza matale că mie nu-mi ajunge firul ?"
Curent există ? Şi, dacă există, pot cablele "să tragă" atât curent deodată, chiar lent, de la tine de-acasă 12 ore pe noapte, având în vedere că fiecare familie din bloc are maşină şi fiecare o să vrea să şi-o încarce noaptea ?
Habar n-am, întreb, de fapt nici nu mă prea pasionează subiectul, n-o să conduc până la vârste înaintate !
Şi cu ştecherele cum fac, atârnă firele afară pe fereastră, "în pom" pentru fiecare familie până la maşină ? Eu, câteodată găsesc loc de parcare şi la 800 metri de Piaţa Iancului, bat la uşa respectivului, "nene, pun şi eu ştecherul în priza matale că mie nu-mi ajunge firul ?"
- subway guru
-
Posted:
-
Re: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
subway guru
Eu as intari ce zice Costin, sunt doua subiecte principial diferite intre transportul long-distance si cel urban si evident ca si abordarile si rezolvarile difera…
Ce nu se potriveste din ce spune el e ca nu poti pune prize private pe domeniul public aflat in administratia primariilor…
Eu as intari ce zice Costin, sunt doua subiecte principial diferite intre transportul long-distance si cel urban si evident ca si abordarile si rezolvarile difera…
Ce nu se potriveste din ce spune el e ca nu poti pune prize private pe domeniul public aflat in administratia primariilor…
- andrei11
-
Posted:
-
Re: Autovehicule electrice... noile provocări ale viitorului.
andrei11
Evident că furnizorii de energie electrică se vor prinde repede şi vor adapta preţul kilowatului funcţie de cerere ( şi ofertă )...
Evident că furnizorii de energie electrică se vor prinde repede şi vor adapta preţul kilowatului funcţie de cerere ( şi ofertă )...
📖 Pagination options
Home page
•
Parent forum:
Vehiculele rutiere ale viitorului - sisteme de propulsie deosebite, conducere autonomă și altele
•
Choose destination