Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovEvenimente publice STB

 

Topic: Expoziția istorică STB din incinta Complexului Sportiv din Str. Trapezului

35 posts, 9850 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
  • nokia2010
  • Posted:
  •  

Re: Noutati nokia2010

Ăia de la "Libertatea" au comis-o în cel mai pur stil gazetăresc: în 1937 nu existau troleibuze în Bucureşti!€

 


Re: Noutati Dominatrix

Asa este, prima linie de troleibuz din Bucuresti (linia 81) a fost inaugurata pe data de 10 Noiembrie 1949 cu un parc total de 8 troleibuze sovietice tip MTB-82D.  Traseul era Piata Victoriei (fostul rond de la intersectia Sos. Titulescu-Bd. 1 Mai, desfiintat la sistematizarea Pietei la inceputul anilor '80) - Soseaua Kiseleff - Hipodrom (in zona unde se va construi ulterior Casa Scanteii, astazi a Presei Subordonate Politic, pardon Libere). Ulrerior, parcul a fost suplimentat cu 12 troleibuze "modernizate" din electrobuzele sovietice de tip ZIS-154. Nu stiu daca aceste vehicule au pastrat dupa transformare motorul diesel original, ca motor alternativ, ceea ce teoretic le-ar fi asigurat autonomie fata de reteaua de contact in caz de avarii. Din 1955, s-a inceput productia la URAC a troleibuzelor T12 (in total 70 de bucati), folosind sasiuri de la autobuzele Renault interbelice, ulterior productia a fost asimilata la Uzinele Tudor Vladimirescu (faimoasele troleibuze T.V.)

Ca sa facem o paralela cu topicul de fata, putem spune ca astazi, troleibuzul este "troaca" transportului public, si nici nu am auzit de vreun plan de pastrare a vreunuia pentru un eventual muzeu RATB. In schimb reconditionam si pastram "trotinetele" aruncate de nemti, probabil ca in opinia unora acestea sunt mai reprezentative pentru istoria STB-ITB-RATB.

 


  • Utilizator anonim
  • Posted:
  •  

Re: Noutati Utilizator anonim

MUZEUL RATB Istoria transportului în comun, în şapte camere

Bilete, abonamente, insigne, uniforme ale controlorilor ori cărţi poştale au fost adunate în Muzeul RATB de Doru Parfenie, responsabil de patrimoniul Regiei. Astăzi, de Ziua Internaţională a Muzeelor, „Adevărul de Seară” vă prezintă cele şapte încăperi ale muzeului din strada Trapezului nr.4.

Regia Autonomă de Transport Bucureşti se mândreşte acum cu o colecţie serioasă de „piese salvate în mod miraculos de la ghilotina nemiloasă a casărilor: fotografii de epocă, cărţi poştale ilustrând istoria transportului public din Capitală, machete ce reproduc vehicule, donaţii generoase aparţinând celor care înţeleg necesitatea actului muzeal”, este prezentarea de pe site-ul instituţiei.

Muzeul adăposteşte în cele şapte cămăruţe toată istoria transportului public al Capitalei, transpusă în fotografii, obiecte şi machete ale vehiculelor aflate în subordinea RATB. Doru Parfenie este cel care a adunat şi a donat muzeului cărţi poştale, bilete şi abonamente din toate timpurile. „90% din obiecte provin din donaţii făcute de la director şi până la omul de serviciu, de la persoane particulare”, explică coordonatorul.

Până la 1823, în Bucureşti, trăsurile particulare erau folosite doar de boieri, burghezii şi oamenii de rând neavând dreptul de a poseda un astfel de mijloc de deplasare. Unele dintre primele vehicule care circulau prin Bucureşti aveau locuri amenajate pe acoperiş, unde se ajungea pe o scară în spirală, numită „imperială”.

„Pe vremea aceea lumea se urca la capăt şi cobora la cerere. Adică, suna din clopoţel şi vatmanul oprea în poarta casei sau la cafenea, după cum dorea călătorul”, spune Doru Parfenie. În muzeu puteţi vedea, în prima încăpere, macheta primului tramvai cu cai, realizată de Utilizator anonim şi donată de acesta instituţiei. Prima linie de tramvaie cu cai va fi dată în folosinţă la 1872, fiind introdusă de „Societatea Anonimă Română de Tramvaie” cu capital englez şi belgian.

http://www.adevarul.ro/locale/bucuresti ... 51894.html

 


Re: Noutati autob368

http://www.greatnews.ro/index.php/repor ... -albe.html

Un articol realizat de Andreea Dogar - Great News impreuna cu domnul Doru Parfenie despre Muzeul RATB.

 


Re: Noutati rosetti61

Ce lipseseste din muzeu - indicatoarele de statii, pe care le pun din nou - explicatiile se gasesc aici (la mijlocul paginii).
model clasic1929.jpg (76.58 KB; downloaded 2885 times)
clasic maxi taxi.jpg (63.66 KB; downloaded 2966 times)
model 1985 caseta.jpg (43.48 KB; downloaded 2884 times)
model 1985 rigleta.jpg (81.74 KB; downloaded 2884 times)
element.jpg (44.91 KB; downloaded 2884 times)
In partea de joz mai venea un cos de gunoi
model 1985.jpg (94.9 KB; downloaded 2884 times)
1987 tw tb ab.jpg (39.9 KB; downloaded 2882 times)
1987 maxi-taxi taxi.jpg (43.48 KB; downloaded 2883 times)
Nu difera decat culoarea si fontul.
model 2002.jpg (30.2 KB; downloaded 2883 times)

 


Expoziția istorică STB din incinta Complexului Sportiv din Str. Trapezului AndreeaDogar

Dincolo de lucrurile foarte tehnice, cum ar fi tot soiul de pompe, pedale de frână sau motoare pentru ștergătoarele de parbriz, Muzeul RATB poate vorbi cu ușurință pe limba oricărui bucureștean. Instituția s-ar putea numi la fel de bine Muzeul Donațiilor: aproximativ 90% dintre exponatele din vitrine au fost oferite de diferiți binefăcători. Cea mai mare parte de însuși Doru Parfenie, un împătimit al colecțiilor.
Aici puteti citi intreaga poveste si vedea o fotogalerie cu cele mai impresionante exponate:
http://www.greatnews.ro/index.php/report ... lbe.html
Muzeul RATB, proiecție dintr-o lume în care vatmanii purtau cravată și gulere albe
GreatNews - Oct 21, 2011
Link: https://web.archive.org/web/201605051110 ... re-albe/

Sunt în Titan, la autobază, ca să luăm niște piese frumoase pentru muzeu”, mi-a spus la telefon Doru Parfenie înainte de a ne întâlni la Muzeul RATB din București. Cea mai nouă operațiune desfășurată de colecționar vizează salvarea unor piese de aparatură electrică de la autobaza din Titan.

Inginerul Călin are niște piese vechi și mi le dă pe toate”, mi-a explicat Parfenie la întoarcerea din „expediție”. Piese care sunt numai bune să umple golurile din colecția muzeului transportului în comun amenajat în câteva camere dintr-o clădire a Regiei.

Strângerea exponatelor nu e floare la ureche. Numai el știe câte depouri și garaje a luat la picior în căutare de piese. „Pe timpul lui Ceaușescu, atunci când făceai casarea unor obiecte de inventar, erai obligat să le distrugi. Se spunea că se fură. Se făceau comisii ce asistau la distrugerea totală. Dacă respectai legea trebuia să arzi tot. Ce s-a salvat, s-a salvat prin ilegalități”, explică domnul Parfenie, care are în grijă muzeul.

Salvate de muncitori
Unele au fost păstrate în vestiarele muncitorilor. S-au găsit persoane care au gândit bine și au considerat că se pot pune deoparte unele obiecte de-o vechime substanțială”, povestește el cum s-a încropit colecția muzeală. Tocmai din acest motiv instituția s-ar putea numi la fel de bine Muzeul Donațiilor: aproximativ 90% dintre exponatele din vitrine au fost oferite de diferiți binefăcători. Cea mai mare parte de însuși Doru Parfenie, un împătimit al colecțiilor: omul adună nu numai bilete și abonamente din toate timpurile, ci și vederi, cărți poștale ilustrate, bancnote, decorații sau brevete.

Acești oameni darnici – de la muncitori la ingineri și de la studenți la profesori – au reușit să salveze câte ceva de distrugerea oarbă care se practica în timpul regimului comunist. Astfel, piesele au ajuns în muzeu, care a fost înființat de către Gheorghe Rebegeanu, fost director de personal la RATB, în prezent pensionat. „El a îmbrățișat ideea”, arată Parfenie.

Mașinile-simulator: „Pe asta au învățat să conducă bucureștenii
Dincolo de lucrurile foarte tehnice, cum ar fi tot soiul de pompe, pedale de frână sau motoare pentru ștergătoarele de parbriz, Muzeul RATB poate vorbi cu ușurință pe limba oricărui bucureștean. Oricât de neinteresat ai fi de vehicule, e greu să nu-ți placă simpatica mașinuță roșie care parcă tocmai a ieșit de pe o pistă dintr-un parc de distracții.

Doru Parfenie demonstrează cum funcționa simulatorul auto Skoda
De prin anii ’60, pe asta au învățat să conducă bucureștenii. Erau 20 de bucăți. Eu le-am prins mai târziu și erau mai obosite”, povestește Parfenie, care a făcut școala de șoferi pe un astfel de aparat. Prin urmare, mașinuța este un simulator de la școala de șoferi a RATB-ului. Cei care voiau să învețe să conducă veneau, plăteau și până să ajungă în spatele unui volan adevărat exersau în simulatoare.

Și acum există o școală de șoferi la Regie, dar a intrat într-un con de umbră din princina concurenței școlilor private. Mașina „de jucărie” merge atunci când e băgată în priză. Deasupra capului șoferului stă o bucată de sticlă de formă rotundă care se rotește atunci când volanul este învârtit. Pe sticlă sunt pictate spații verzi și drumuri, iar șoferul trebuie să mențină direcția de mers pe șosea și să nu intre pe câmp.

Accidentele – produse de vizitii și de mașini, nu de vatmani
Una dintre sălile muzeului își propune să reconstituie cabinetul în care erau testați cei care doreau să devină vatmani. „Cei care se prezentau la examen, de obicei de la țară, intrau în acest cabinet”, spune ghidul muzeului. Ca să ajungi să conduci un colos precum tramvaiul trebuia să dovedești că ai reflexe excelente și o precizie a naibii de bună. Pe scurt, nu aveai voie să-ți tremure mâinile. Spre exemplu, candidații aveau de plimbat un ac pe niște șanțuri metalice: ideea era să nu iasă în afara traseului sinuos al șinelor.

Printre aparatele de testare există și o invenție românească, numită „tahometru stea”, inventat de Iancu Scutașu Comăneanu. „Este singura invenție care a intrat în posesia mea, luată de la un psiholog care a lucrat la RATB”, explică Parfenie sursa donației. Candidatul trebuia să introducă un fel de inel pe cele cinci tuburi ale tahometrului. De fiecare dată când omul greșea, iar inelul atingea tubul, se aprindea un bec roșu. „Dacă se aprindea, tac-tac, îi spunea: „Vă mulțumesc, căutați-vă altă meserie”. E o invenție care pare simplă, dar extraordinar de eficientă. Știți cum e, la lucrurile simple se ajunge cel mai greu”, completează colecționarul.

Câteva fotografii alb-negru sau sepia întregesc tabloul, înfățișând câțiva tineri de prin anii ’70 – cu perciuni și păr bogat ondulat – în timp ce dau examenul la tot soiul de aparate.

RATB a avut un serviciu psihotehnic bine pus la punct, după sistemul german. La nemți erau mult mai puține accidente decât la francezi sau la belgieni pentru că se acorda foarte multă atenție vatmanilor. În cazul accidentelor de tramvai petrecute la noi, cel mai adesea erau de vină mașinile și vizitii, nu vatmanii”, mai arată el.

Cine anunța primul un accident primea o recompensă
Se acorda o grijă extraordinar de mare personalului”, spune Parfenie și-mi arată o fotografie înrămată în care un angajat era consultat de un medic la Spitalul Societății Comunale a Tramvaielor București (societate pe acțiuni, cu capital românesc; a existat până la venirea comuniștilor, când a fost naționalizată și i s-a schimbat numele în Întreprinderea de Transport București).

Din cuvintele colecționarului iese la iveală o mare admirație pentru vremurile în care exista Societatea Comunală a Tramvaielor: „Pe timpul STB-ului, cel care comunica primul un accident în care era implicat un mijloc de transport al STB primea o recompensă bănească. Nu era mică. Din păcate, acum nu se mai dă niciun ban și informațiile se transmit târziu. Era o eficiență totală. Erau particulari și când se pierdea din bani, se pierdea din banii lor”.

Și măturătorii purtau cravată și pantofi lustruiți
Spiritul de competiție și randamentul bun erau încurajate și printre angajații STB. De pildă, în fiecare an se alcătuia un panou în care apăreau pozele și numele celor care obțineau cele mai bune rezultate. „Uitați-vă cu ce erau îmbrăcați, cu cravate, de zici că erau de la ingineri în sus. Ăștia erau manipulatori (vatmanii de azi – n.r.), vizitii și taxatori. Și toți veneau de la țară”, spune Parfenie în timp ce arată spre tabloul din 1928 cu elita STB-istă. Zeci de domni foarte serioși, îmbrăcați în costum, cravată și cămăși albe cu gulere tari zâmbesc mândri din panou.

Însă dincolo de eficiență este vorba de respectul pentru muncă, după cum punctează periodic Parfenie: „Uitați-vă cum arătau oamenii de serviciu, ce pantofi putea să aibă un om de serviciu și cum era apreciată munca. Și ăștia erau obligați să poarte cravată. Ei erau măturătorii”.

Muzeul RATB are o colecție impresionantă de machete de vehicule.


Cum puteți vizita muzeul
Muzeul RATB poate fi vizitat numai prin programare telefonică la serviciul de relații cu publicul al RATB (021 / 307 41 80) și numai între orele 10:00 și 15:00. Muzeul este organizat în cadrul Complexului Sportiv al RATB și își are sediul pe Strada Trapezului nr. 4, în sectorul 3.

 


Re: Muzeul RATB si colectiile sale Dominatrix

Comorile RATB-ului, strânse în șapte camere. Vezi imagini panoramice 360 de grade

Un secol de căutări pentru un transport civilizat la dispoziţia domniei sale, bucureşteanul. Plasat în incinta Complexului Sportiv RATB, Muzeul RATB povesteşte despre lumea uşor desuetă, dar plină de romantism, a „Micului Paris”. Aceasta este descrierea muzeului făcută chiar de către mai marii Regiei.

Piese salvate în mod miraculos de la ghilotina nemiloasă a casărilor, fotografii de epocă - multe dintre ele realizate pe sticlă, cărţi poştale ilustrând istoria transportului public din Bucureşti, machete realizate din pasiune în ore lungi de trudă şi inspiraţie, ce reproduc vehicule care parcă aşteaptă la semafor schimbarea culorii, sunt bine întreținute într-un muzeu care nu este deschis publicului.

Motivul: autoritățile au uitat, sau spun că muzeul nu este o problemă importantă. Bani se alocă pentru întreținerea lui, piesele se înmulțesc de la o lună la alta, însă toți directorii care au condus Regia nu au dat girul pentru deschiderea muzeului.

Majoritatea pieselor din muzeu sunt donaţii generoase. Sufletul acestui muzeu este colecționarul Doru Parfenie. Acesta a donat o parte din exponate precum: primele tipuri de bilete, legitimații de călătorie, documente și fotografii, hărți, ceasuri și echipamente, dar și machete de autobuze și tramvaie.

Muzeul adăposteşte, în şapte încăperi, istoria transportului public. Poate fi  vizitat zilnic, iar pentru vizite se va face o programare telefonică, sunând la departamentul relaţii cu publicul, la numărul 031.425.04.82. Motivul,nu se află încă în circuitul muzelor. Intrarea este liberă.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/istoria ... 60455.html

 


Re: Muzeul RATB si colectiile sale alex230ro

priceless,deci 7 camere?!altii au zeci de exponate in marime naturala noi avem machete,oricum macar s-au gandit sa faca muzeu :)

 


Re: Muzeul RATB si colectiile sale Dominatrix

Foarte multe din machete din asa-zisul muzeu sunt realizate de colegii nostri Utilizator anonim, macheta218 si OLECO.
Daca nu erau ei (si Doru Parfenie, fost antrenor la baza sportiva Trapezului), nu exista nici macar asta.
Intr-adevar, este pacat de V3A, de DAC, Roman, Ikarus, TV, Skoda Karosa etc. etc. Dar nu ne putem astepta de la niste persoane unse politic peste noapte mari directori si "specialisti" in transport public, fara nici o pasiune pentru ceea ce fac si care in viata lor nu au calcat pragul vreunui muzeu din dorinta de cunoastere, sa ne faca noua muzeu. Asta a manifestat dintotdeauna ITB/RATB: un dezinteres constant si pagubos pentru tot ce inseamna propria istorie? Bine ca au reconditionat vagoanele Ratheber P3.16 si Lohner, ca tot sunt "extrem de reprezentative" pentru istoria lor...

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Muzeul RATB si colectiile sale Tom

Exista in RATB oameni cu pregatire tehnica si care sunt vechi acolo si au avut la un moment dat functii mai mari, cum este de exemplu dl. Bunea. Daca nu ma insel, chiar domnia sa spunea, pe vremea cand era director de exploatare, ca infiintarea unui muzeu nu este privita cu interes nici de catre opinia publica, nici de catre autoritati. Cred ca si asa, faptul ca mai exista cate o rabla scapata de ochii lumii si ai presei si care rugineste printr'un garaj, este tot ce pot face niste oameni sa pastreze patrimoniul istoric al transportului bucurestean. Daca 2-3 vagoane au avut noroc sa fie restaurate, altele au venit ca donatie si sunt si alea mentinute in circulatie, celelalte vor disparea incetul cu incetul.
Diferenta fata de occident este ca acolo exista ONG-uri puternice (si cu bani) care la nevoie fie finanteaza conservarea acestor vehicule, fie ele le apartin si se ocupa ei de intretinerea lor. Daca aici nu exista asa ceva, RATB si Consiliul General nu au de ce sa se complice cu licitatii pentru vandut vagoane "istorice", daca oricum nu exista pretendenti, cand le pot vinde frumos la licitatie ca fier vechi.
Rathgeber P3.16 este dupa parerea mea util pe post de cofetarie, cum este in prezent. Are o capacitate mai mare decat orice alt vagon "istoric" din dotarea RATB. Lohner este pentru mine egal cu zero. L-as face cel mult vagon de plimbat copiii de Craciun sau alte sarbatori. Mai bine ar lua vagonul S21 si ar face din el un V58 (sau in fine, cum s'o numi varianta aia de V56 cu fata mai dreapta). Ar trebui sa restaureze si un EP original, un EP/V3A (pe asta tot se lauda ca il fac) si cu remorcile lor (EP/V3A si V12/V3A). Si desigur, ar putea reconstrui si o remorca de V56, plus V2A si V3A originale. Dar revenim la problema de baza: pentru cine sau poate mai corect: pentru cat de multi dintre noi?

 


Re: Muzeul RATB si colectiile sale ByOnu

Mult mai emblematic ca tramvai de muzeu decat Rathgeberul 'gras' sau Lohnerul mi se pare Rathgeberul 'albastru', tramvai care a facut legea in adevaratul sens a cuvantului pe 14, 40, etc.

Ca sa intelegeti cat de 'gravate' in amintirile calatorilor au ramas 'albastrele', la parada din 2010 erau niste femei cu copii in V56 atunci cand acesta a intors in depou. Una dintre ele l-a zarit pe utilitarul depoului (nr de parc n-are nici'o relevanta) si au exclamat placut surprinse de vederea unui astfel de exemplar incepand sa depene amintiri. Si bagati de seama ca n-aveau cunostinte RATB-iste, sa le zicem.

 


Re: Prezentarea generala a muzeului ikarus13

Lemnul prezent in Muzeul RATB. Imi place mult ideea cu "Coloana infinita cu tramvaiul". ;)
1 iunie 2013 049.JPG (356.11 KB; downloaded 3609 times)

1 iunie 2013 050.JPG (549.28 KB; downloaded 3603 times)

1 iunie 2013 054.JPG (379.44 KB; downloaded 3611 times)

1 iunie 2013 073.JPG (599.13 KB; downloaded 3611 times)

 


Re: Muzeul RATB si colectiile sale shoppy

PaulIP wrote:
shoppy wrote:
Daca tot nu intra BN la modernizare in viitorul predictibil, deci nu se intampla nimic nici cu Victoria in viitorul predictibil, sa ii dea cineva blondei ideea inaugurarii unui muzeu la Victoriei, poate mai castiga ceva PR cu pasionatii.
De ce Victoria si nu Dudesti? A fost modernizat relativ de curand (10 ani) si e mai "central" decat Victoria. Si la cele "3 lulele" de tramvaie istorice pe care le are STBsa (plus, candva, remorca EP/V3A, V2A-2S, Rathgeber M, si poate vreun autobuz), nici nu trebuie sa elibereze tot depoul pentru muzeu. Cred ca daca se muta toate turele din 1/10 si/sau 34 la Victoria si 27 la Titan se face suficient loc.

Pentru cei din sectoarele 1 si 2 "centrul" este la Victoriei, nu neg ca or fi si unii pentru care este la Dirstor, dar nu stiu pe unde stau ei.
Si apoi la Victoriei exista si alte obiective turistice de care poate sa se uneasca muzeul intr-un circuit, avem guvernul, Muzeul Antipa, Parcul Kiselef, la Dristor nu avem nimic.
Iar la Victoriei chiar este spatiu pentru un muzeu adevarat, daca ne gandim la 3 vagoane alea le bagam oriunde.

 


Re: Muzeul RATB si colectiile sale PaulIP

shoppy wrote:
(...) la Victoriei chiar este spatiu pentru un muzeu adevarat (...)

... spatiu din care 80% e in aer liber, deci fie ca Victoriei isi continua existenta ca depou pentru parcul rulant sau ca muzeu, modernizarea e conditie sine qua non.

 


Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Evenimente publice STB  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419390 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use