Transportul în lumeEuropaBulgaria / България

 

Topic: Svishtov

6 posts, 3680 views
Svishtov IAR80

De curand am facut o scurta calatorie la Svishtov, oras bulgaresc asezat chiar pe Dunare, fata in fata cu Zimnicea. Sigur ca printre curiozitatile mele legate de orasul asta s-a numarat si transportul in comun. Nu am reusit sa discut prea multe cu bulgarii, cel putin cei pe care i-am intrebat eu vorbeau f greu englezeste si nu mi-au fost de folos (iar pe colega mea de la liceul "Dimitar Blagoev", pe care l-am vizitat, nu m-am gandit sa o chestionez in legatura cu transportul, ci doar cu chestiuni profesionale). Am surprins insa cateva imagini folositoare.
Prima masina pe care am vazut-o la iesirea din port a fost un taxi, marca Logan. Poi am vazut mai multe taxiuri, toate vopsite in dierite nuante de galben. Nu am inteles cui apartin masinile. Iata o statie din centrul orasului, vis-a-vis de Clubul Armatei (Voeni Klub)





In ceeasi zona am vazut o statie de autobuz. Am stat nitel acolo si am prins "autobuzul" din imagine (linia 2, dar fara indicatii de traseu):









Cand mi-am pierdut rabdarea si am plecat de acolo am vazut de la distanta si un autobuz mai mare, de culoare verde, oprit in aceeasi statie. Am fugit dupa el sa-l pozez, dar nu m-a astepttat (ma intreb ce-mi auzeau urechile daca ma astepta si eu doar ii faceam poze? - noroc ca nu inteleg prea bine bulgareste).
Prin aceeasi zona centrala a orasului (Svishtov este un oras de 27.000 de locuitori din cate mi-au spus colegii de la liceul Blagoev, dar pare mult mai dezvoltat decat, de exemplu, Rosiori, care are 33.000 pe hartie: are un centru frumos, cu un parc intins, un monument interesant in parc; doua licee, dintre care unul cu profil economic (Dimitar Hagivasiliev) si o universitate de stat, cu doua cladiri impunatoare; am intels ca exista si un muzeu, nu am apucat sa-l vad, poate intr-o alta expeditie pe care o sper cat mai curand) a, vazut trecand doua Sprintere, pe tablite (in poze) citesc rutele Ruse si Pleven (daca nu gresesc) (nu au oprit in staia din centru):









Cand mai ajung acolo, fara obligatii de grup cum a fost acum, o sa fiu mai atent la transport.

 


Re: Svishtov DanCld

Ca o paranteza, Svishtov a fost orasul din Bulgaria cel mai afectat de cutremurul din '77 - blocuri prabusite si peste 100 de victime. Nu degeaba cutremurul e cunoscut in tara vecina drept "Svishtov earthquake".

 


Re: Svishtov IAR80

DanCld wrote:
Ca o paranteza, Svishtov a fost orasul din Bulgaria cel mai afectat de cutremurul din '77 - blocuri prabusite si peste 100 de victime. Nu degeaba cutremurul e cunoscut in tara vecina drept "Svishtov earthquake".

Cum spuneam, se afla la o latime de Dunare de Zimnicea, oras afectat, de asemenea, in cel mai inalt grad de cutremurul de la 4 martie.

 


Re: Svishtov Dominatrix

mihaiatanasie wrote:
Cum spuneam, se afla la o latime de Dunare de Zimnicea, oras afectat, de asemenea, in cel mai inalt grad de cutremurul de la 4 martie.
...si a carui sistematizare generala care a urmat cutremurului a fost tiparul pentru ceea ce avea sa vina incepand din 1983-1984 in toata Romania: demolarea programata si sistematica a zonelor de case si blocuri mai mici din orase (mai apoi si din sate), urmata de inlocuirea lor cu blocuri (sau "cazarmi civile" cum se numeau popular pe atunci), unde dictatura putea controla complet vietile oamenilor. Nu stiu cum a fost la Svishtov, dar cel putin la Zimnicea, stiu ca ADAS, singura societate de asigurari de atunci a incercat prin toate mijoacele sa nu plateasca despagubirile necesare, desi toti detinatorii de apartamente erau indreptatiti sa primeasca bani.

 


Re: Svishtov IAR80

Iesim din topic si o sa fim sanctionati de moderatori, dar ...
Nu pot sa sustin o discutie pe subiectul asta, pentru ca in 1977 nici nu prea stiam unde se afla Teleormanul si Zimnicea decat din cartile de geografie. Din cate am auzit, insa, la TV, Ceausescu a avut partea lui de vina la demolarea Zimnicei, dar si locuitorii orasului au avut o parte din responsabilitate. In legatura cu ADAS, oare casele zimnicene erau asigurate ca sa primeasca despagubiri? Subliniez ca nu am nici un parti pris, doar zic si eu, asa.
Am vizitat orasul de doua trei ori, sincer, nu-mi place, nu e nimic de vazut. Are vreo doua scoli si un liceu, construit de americani dupa 77, garantat zece ani dar inca in buna stare.

 


Re: Svishtov Dominatrix

mihaiatanasie wrote:
Din cate am auzit, insa, la TV, Ceausescu a avut partea lui de vina la demolarea Zimnicei, dar si locuitorii orasului au avut o parte din responsabilitate. In legatura cu ADAS, oare casele zimnicene erau asigurate ca sa primeasca despagubiri? Subliniez ca nu am nici un parti pris, doar zic si eu, asa.
Am vizitat orasul de doua trei ori, sincer, nu-mi place, nu e nimic de vazut. Are vreo doua scoli si un liceu, construit de americani dupa 77, garantat zece ani dar inca in buna stare.
Sunt off-topic, deci nu voi spune decat atat:
  • pe vremea aceea, asigurarea locuintelor proprietate privata la ADAS era obligatorie (de fapt, pe aceasta prevedere se baza "ajutorul" venit de la "stat" in caz de calamitati naturale de orice fel).
  • Zimnicea nu a fost atat de "distrusa" cum s-a prezentat in acele zile pe canalele oficiale (a fost un singur mort, care a murit dupa ce i-a cazut in cap o antena TV), ci cutremurul a fost folosit ca pretext pentru demararea sistematizarii in stil comunist. Chiar Ceausescu zicea in acele zile: "Sa facem Zimnicea modelul unui oras modern" sau cam asa ceva. Multe case NOI, sanatoase in care se putea locui foarte bine au fost daramate DUPA cutremur, pentru ca locuitorii lor sa fie mutati la bloc. Ba mai mult, multe demolari au fost facute in regim de urgenta, iar oamenii au fost "cazati" temporar in niste conditii groaznice, in baraci "vagon" din PAL sau tabla.
  • din cauza asta, multi locuitori au plecat de tot din oras dupa demolari, fiindca au refuzat conditiile de cazare si nici nu vroiau sa se mute de la casa la bloc. De aceea, blocurile construite nu au fost niciodata ocupate complet.
  • Liceul de care vorbesti nu a fost construit de americani, ci de elvetieni (adica din ajutoarele primite de la ei), din cauza asta multa vreme denumirea populara era "liceul elvetian"
  • Sistematizarea orasului Zimnicea a fost oprita in anul 1983 tot de Ceausescu pe motiv de lipsa de fonduri, de aceea arata ca un oras "neterminat". Probabil realitatea era ca fondurile trebuiau redirectionate spre alte proiecte megalomanice, de genul Casa Poporului, Centrul Civic &co.

Scuze pentru off-topic, eventual putem continua discutia intr-un topic dedicat.

 


Home page  • 
Parent forum: Bulgaria / България  • 
Choose destination

Since our 2278 forum members have written 420665 posts in 5242 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use