Despre asociație și site-urile metrouusor.comAsociația "Metrou Ușor": Obiective, activități, proiecte, informațiiPetiții, luări de poziție, proiecte și solicitări realizate de Asociația „Metrou Ușor”

 

Topic: Propuneri pentru Timișoara: vehiculele istorice și Muzeul Transportului Public

10 posts, 1362 views
Propuneri pentru Timișoara: vehiculele istorice și Muzeul Transportului Public WT_fan06

Asociația „Metrou Ușor” a emis în această dimineață o solicitare (petiție) către Primăria Municipiului Timișoara, Societatea de Transport Public Timișoara și Direcția pentru Cultură Timiș, prin care solicită anularea licitației pentru casarea vehiculelor istorice păstrate în vederea restaurării și expunerii în Muzeul „Corneliu Mikloși” și încadrarea tuturor acestor vehicule istorice în patrimoniul național.

Mai jos atașăm solicitarea trimisă către autorități, dar și comunicatul de presă emis către redacțiile de presă locale și naționale.

timisoara solicitare.pdf
timisoara solicitare.pdf (160.81 KB; downloaded 497 times)

timisoara public.pdf
timisoara public.pdf (114.18 KB; downloaded 518 times)

Societatea de Transport Public Timișoara a demarat o licitație pentru „valorificarea ca deșeuri a mijloacelor de transport și a mijloacelor fixe scoase din uz”. Problema este că aceste mijloace de transport nu sunt deșeuri, ci piese unicate de muzeu, de patrimoniu național și european, unele chiar încadrate ca patrimoniu mobil și apărate prin legea 182/2000 reactualizată art. 82. Pe lista de vânzare la fier vechi se regăsesc tramvaie românești unicat Timiș, troleibuze românești unicat DAC/Rocar, autobuzul românesc unicat Rocar U312 și autobuzele Ikarus, toate acestea fiind vehicule de muzeu rare, cu o însemnată valoare istorică.

Vehiculele au fost păstrate ani de zile în vederea restaurării și expunerii lor în Muzeul Transportului Public „Corneliu Mikloși” din Timișoara. Între anii 2008-2010 s-au investit sume importante de bani în reabilitarea acestora, însă totul s-a dus pe apa sâmbetei din cauza neglijenței autorităților. În urma reabilitării, aceste vehicule au fost depozitate în condiții improprii, mai întâi în depoul Take Ionescu, în aer liber, iar din 2018, în depoul Dâmbovița, pe pământ. Acestea au fost expuse constant intemperiilor, accentuând o degradare prematură. Acestea, însă, pot fi ușor restaurate și expuse.

Considerăm ca fiind inacceptabilă inițierea demersului de vânzare la fier vechi tocmai acum, pe timpul pandemiei COVID-19, când ordonanțele militare reduc la minimum capacitatea societății civile de a interveni, fiind o perioadă în care autoritățile ar trebui să fie preocupate exclusiv de oprirea pandemiei, ci nu de ștergerea istoriei naționale. Astfel, Asociația „Metrou Ușor” înaintează către autorități solicitarea de a abandona orice demers de casare, cerând totodată autorităților încadrarea acestor exponate cu valoare istorică în patrimoniul național mobil, pentru a le feri prin lege de inițiative menite să șteargă istoria națională și europeană.

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși WT_fan06

Câteva publicații ne-au preluat demersul:

Ziua de Vest - http://www.ziuadevest.ro/in-plina-pande ... -de-muzeu/
Timisoara.Ziare.com - http://www.ziare.com/stiri-timisoara/st ... eu-8050177

O știre extrem de interesantă a fost publicată pe debanat.ro. În știre sunt publicate poze cu vehicule aflate pe lista de casare ce au fost marcate cu textul „ATENȚIE ! BUN DE IMPORTANȚĂ ISTORICĂ”. Redau știrea integral:

STPT e acuzată că distruge mijloace de transport de patrimoniu, societatea spune că sunt doar vechituri casate

Societatea timişoreană, pe de o parte, respectiv Primăria Timişoara şi compania locală de transport, au ajuns din nou în conflict, după ce STPT a decis să scoată la licitaţie unele mijloace de transport casate şi aflate în stare de degradare. Reprezentanţii mai multor asociaţii spun că se distruge patrimoniul cultural format din mai multe mijloace de transport istorice, unele unicat, de cealaltă parte STPT insistă că nu e vorba despre astfel de piese, ci de tramvaie sau autobuze care nu reprezentau valori istorice.

La începutul acestei săptămâni, Societatea de Transport Local Timişoara a organizat o licitaţie pentru vânzarea unor mijloace de transport casate. Situaţia nu a trecut fără a se atrage atenţia din partea entuziaştilor din domeniu, care consideră că prin această licitaţie au fost trimise la tăiat o serie de piese unice, care ar fi fost necesare Muzeului „Corneliu Miklosi”, dedicat transporturilor timişorene.

„Ieri – 31.3.2020 – STPT a organizat o licitaţie pentru valorificarea ca deşeuri a mijloacelor de transport scoase din uz. Valoarea de piaţă minima estimată de evaluator a tuturor vehiculelor este de 66.752 RON, adică undeva la 13.750 EURO. (tramvaie, autobuze, troleibuze, etc…).Atât costă o parte din istoria transportului în comun din Timişoara. E mai uşor să dai la casat posibile exponate, care culmea, sunt unicat în lume în loc să le reabilitezi şi să le expui în muzeu. Dacă le vindeau la bucată unui alt muzeu sau unui club de pasionaţi, primeau mai mulţi bani şi măcar erau expuse pentru a bucura sufletul pasionaţilor de transport în comun”, spunea, pe Facebook, Tiberiu Simionaş, un entuziast în domeniu.

El spune că s-a preferat această variantă pentru a face loc, în clădirea unde se afla muzeul, la fostul depou  de pe Take Ionescu, pentru proiectul Multiplexity.

„Acum un an, am atras atenția că aceste mijloace de transport în comun fac parte din patrimoniul orașului și din istoria transportului în comun. Încă de anul trecut niște piese de colectie, care nu erau expuse în muzeu au fost lăsate afară în soare, ploaie și zăpadă să ruginească. (…) Acum dau o parte dintre aceste lucruri la fier vechi. Și mai trist pentru oraș este că primul muzeu al Timisoarei din ultimul deceniu, a murit in fașă pentru a face loc – culmea – cladirii Multiplexity. Cei care se ocupa de acest proiect spun ca se va pastra si muzeul transporturilor dar, cum să faci acest lucru fără EXPONATE? Eu știu că nu este cel mai bun moment pentru a încerca să salvezi niște artefacte ale transportului public, dar cu atât mai grav este că se profită de situația de criză pentru a scăpa de ele fără a întâmpina rezistență. Aceste piese din istoria noastră sunt deja foarte rare și vor deveni de 10, 20 de ori mai valoroase pe măsură ce trece timpul. Dar noi le dăm la fier vechi… pentru că”, mai afirmă Simionaş.

STPT reacţionează: mijloacele de transport casate nu fac parte din patrimoniu

De cealaltă parte, Societatea de Transport Public Timişoara reacţionează şi spune că nu e vorba despre piese de patrimoniu, ci despre mijloace de transport de mult ieşite din uz şi care nu ar fi putut fi reabilitate.

„Societatea de Transport Public Timișoara are un număr semnificativ de bunuri culturale (mijloace de transport în comun și mașini unelte) înregistrate la Ministerul Culturii, care se regăsesc în Muzeul “Corneliu Miklosi”. Dacă e să dăm doar câteva exemple, printre acestea se numără copia fidelă a tramvaiului tras de cai, Gemenele – tramvai fabricat la Timișoara începând cu anul 1927 sau tramvaie Timiș, acestea fabricate la Timișoara începând cu anul 1969. Societatea de Transport Public Timișoara a scos la licitație, prin Deciziile  Consiliului de Administrație al S.T.P.T. (nr. 82 / 24.09.2020 și nr. 84 / 24.10.2020), mai multe mijloace de transport în comun, toate acestea aflate într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora. Menționăm că mijloacele de transport în comun la care facem referire nu sunt înregistrate la  Ministerul Culturii, nefăcând parte din patrimoniul local, național etc. Caietul de sarcini pentru licitație a fost înctocmit 04.03.2020, iar licitația a avut loc în 31 martie.   Mai mult, Societatea de Transport Public Timișoara va transfera, în viitorul apropiat, Muzeului “Corneliu Miklosi” încă patru vagoane de tramvai, pentru acestea urmând să se facă demersurile legale în vederea clasării ca bunuri culturale. În prezent, în cadrul Muzeului “Corneliu Miklosi” se regăsesc 15 mijloace de transport în comun clasate ca bunuri culturale, cele mai multe fiind tramvaie, în condițiile în care Timișoara găzduiește în cadrul muzeului în special mijloace de transport în comun pe șină, orașul nostru fiind primul de pe actualul teritoriu al României în care a circulat tramvaiul, începând cu anul 1869, când a fost inaugurată prima linie de tramvai tras de cai”, se arată în poziţia STPT.

LINK: https://debanat.ro/2020/04/stpt-e-acuza ... uri-casate

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși WT_fan06

În urma declarațiilor publice ale STPT prezentate mai sus, Asociația „Metrou Ușor” a trimis către presă, în această dimineață, o reacție oficială în care sunt prezentate dovezi clare care arată că mijloacele de transport scoase recent la licitație sunt de importanță istorică și pot fi restaurate.

Vă invităm să citiți comunicatul:

Comunicat Replica la pozitia STPT.pdf
Comunicat Replica la pozitia STPT.pdf (961.38 KB; downloaded 1210 times)


replica colaj 1.jpg (932.93 KB; downloaded 6667 times)


replica colaj 2.jpg (613.03 KB; downloaded 6667 times)

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși WT_fan06

Am primit și un răspuns din partea Direcției Județene pentru Cultură Timiș.

Răspuns Direcția Județeană pentru Cultură Timiș.jpg (352 KB; downloaded 6535 times)

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși ByOnu

Asociația Metrou Ușor a primit răspunsul de la STPT.
STPT 393 pe 02.04 si 72 pe 06.04.2020.jpg (892.69 KB; downloaded 6364 times)

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși PaulIP

La partea cu starea prea degradata pentru a fi restaurate mint de ingheata apele. Ar face bine sa isi aminteasca cum arata ex-6026 si 6207 cand au ajuns la Timișoara si cum au reusit sa reconditioneze vagonul motor (puteau si remorca, dar deh...). Nemaivorbindde faptul ca troleibuzele Rocar, Berliet si Vetter (nu stiu daca si Saurerul) fusesera revopsite si aduse in stare de functionare.
Cat despre certificatele de clasare "neidentificate", am senzatia ca pica foarte convenabil in contextul dat. Delasare? Tembelism? Rea-vointa barbara tipic romaneasca?
M-a amuzat pretentia lor la legitimitate si respect din partea MU, in conditiile in care ce fac ei e de o legitimitate cel putin echivoca, iar respectul fata de istorie a fost aruncat pe geam cu totul.

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși Asociația Metrou Ușor

Astăzi, 22 mai 2020, Asociația Metrou Ușor a primit următoarea informare despre reluarea licitației pentru vehiculele istorice.

Vă prezentăm, de asemenea, și un extras cu informarea oficială de pe website-ul STPT.
STPT Timisoara invitatie participare licitatie vehicule istorice muzeu Miklosi 22-05-2020.jpg (309.13 KB; downloaded 4491 times)
STPT relansare licitatie vehicule istorice.jpg (72.27 KB; downloaded 4492 times)

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși Asociația Metrou Ușor

Asociația Metrou Ușor din București a reușit introducerea vehiculelor istorice de patrimoniu din Timișoara în circuitul legal pentru clasarea drept bunuri de patrimoniu mobil!

49 de vehicule sunt în cursul legal de clasare drept bunuri culturale mobile, iar alte 6 vehicule sunt susceptibile pentru a fi clasate și vor fi analizate.

Atașăm documentele care au reieșit din comunicarea dintre Asociația Metrou Ușor și Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, instituție căreia îi mulțumim pentru colaborare, receptivitate și promptitudine. Acest demers nu al fi putut ajunge la bun sfârșit fără implicarea continuă a prietenilor din Timișoara și a Asociației Tramclub Iași.

Asociația va ieși cu un comunicat referitor la stadiul acestui demers.
Solicitare DJC Timis 2304 din 15.07.2020.pdf
Solicitare DJC Timis 2304 din 15.07.2020.pdf (147.9 KB; downloaded 1105 times)
Raspuns DJC Timis 2304 din 22.07.2020.pdf
Raspuns DJC Timis 2304 din 22.07.2020.pdf (559.69 KB; downloaded 413 times)
Solicitare DJC Timis 2663 din 11.08.2020.pdf
Solicitare DJC Timis 2663 din 11.08.2020.pdf (690.88 KB; downloaded 385 times)
Raspuns DJC Timis 2663 din 12.08.2020.pdf
Raspuns DJC Timis 2663 din 12.08.2020.pdf (953.92 KB; downloaded 854 times)

 


Re: Discuții despre Muzeul Corneliu Mikloși Puss in Boots

Super vestea. De-am avea ceva similar si la Bucuresti... macar pentru alea cateva care mai sunt.  :bere:

 


Propuneri pentru Timișoara: vehiculele istorice și Muzeul Transportului Public Asociația Metrou Ușor

În continuarea demersului nostru de succes din anul 2020 prin care, alături de Asociația Tramclub Iași și alte persoane foarte devotate, am reușit salvarea vehiculelor istorice din Timișoara și oprirea casării acestora, întâmpinăm primăria și societatea de transport cu o serie de propuneri pentru tramvaiele vechi ce urmează a fi scoase din uz.

Vă invităm să vedeți documentul PDF atașat.
AMU nr.49 07.12.2022 Propunere tramvaie istorice Timisoara STPT.pdf
AMU nr.49 07.12.2022 Propunere tramvaie istorice Timisoara STPT.pdf (1.3 MB; downloaded 145 times)

 


Home page  • 
Parent forum: Petiții, luări de poziție, proiecte și solicitări realizate de Asociația „Metrou Ușor”  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420555 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use