Transportul în lumeEuropaRusia / Россия

 

Topic: Discuții despre tramvaiele rusești

6 posts, 2228 views
  • Tom
  • Posted:
  •  

Discuții despre tramvaiele rusești Tom

Pentru a nu perturba prezentarea foarte bine documentată de la topicul "Istorie", am ales să deschid un topic separat pentru discuții despre tramvaiele fabricate în Rusia.

Pentru început voi adăuga o fotografie a tramvaiului KTM-2/KTP-2, pentru că la "istorie" este un link către ceva care nu permite hotlinking, iar fotografia nu este afișată,
KTM/KTP-2
prokopyev10860.jpg (122.9 KB; downloaded 2044 times)
KTM/KTP-2, Sursa: http://ymtram.mashke.org/russia/prokopy ... _6_ru.html

Urmașul acestui tramvai KTM-2, modelul KTM-3/KTP-3. Din imaginea cu el, se vede că în afară de îmbunătățirile tehnice, ușile nu mai au segmente separata ca la autobuzele Saviem ci se deschid spre margine creând o deschidere mai mare.


KTM/KTP-3, Sursa: Wikipedia

O prezentare pe Wikipedia a vagoanelor produse de UKVZ (uzina producătoare a modelelor de tramvaie prezentate mai sus și cel mai mare producător de tramvaie al Rusiei, poate fi găsită aici.

Codificările vagoanelor provin de la un fel de sistem centralizat, iar explicația acestei codificări este:
Prima cifră - tipul de vehicul:
7 = tramvaie, 8 = vagoane de metrou
A 2-a cifră - țara producătoare:
1 = URSS, astăzi Rusia
Nu știu dacă au folosit un cod de țară pentru Cehia/Cehoslovacia pentru vagoanele Tatra importate în URSS.
A 3-a cifră, pentru modelele mai noi. denotă producătorul. UKVZ are modele codificate 71-6xx, dar există modele ale altor producători, cu coduri din 4 cifre, 71-xx, unde sunt cam amestecate.
Cifrele 4 și 5(dacă există), codul modelului, exemple: 71-605 este KTM-5, 71-86 (4 cifre) este LVS-86 &c, 71-17 este RVZ-6M2 (producător RVR/RVZ din Letonia/RSS Letonă).

Și în final, dacă vă e dor de ierni ca în 1954, vedeți varianta rusă de iarnă, din anii '60:
KTM-1 Moscova, anii '60
KTM1-MSK-1960.jpg (117.67 KB; downloaded 2043 times)
Model KTM/KTP-1, Moscova, anii '60.
Sursa: https://www.facebook.com/ourUSSR/photos ... 9952147793

 


Re: Discuții despre tramvaiele rusești PTMZ

Mulțumesc pentru clarificări, Tom!
Într-adevăr, în 1976 s-a enunțat o lege prin care se prevedea uniformizarea familiilor de tramvaie și metrouri, adică toate modificările și modelele produse ulterior erau unificate sub o singură numerotare. Câteva mici obiecții, totuși:
- KTM/KTP-3 a fost doar în prototip, nu e chiar un "urmaș"
- ca să-ți răspund la întrebare, pentru Cehoslovacia nu s-a folosit acel cod, iar numerotarea codificată se aplică în prezent doar în Rusia.
Ca o avanpremieră, mai am destul de multe modele PTMZ, sper să le termin până la jumătatea lui ianuarie, iar apoi mă apuc de ZIU/Trolza. După aceea, Metrovagonmash cu siguranță.
Orice neclarități aveți la prezentare, vă rog să le enunțați aici și voi încerca în orice mod pot să vă răspund.
O prezentare amănunțită a modelelor UKVZ se găsește aici:
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=16943

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Discuții despre tramvaiele rusești Tom

Am găsit o documentație mai exactă a sistemului de codificare. Se pare că se referă exclusiv la materialul rulant feroviar, incluzând tramvaie și metrouri, iar primele două cifre denotă tipul de vehicul. Partea cu a doua cifră ca un cod al țării văd că nu apare acolo, dar la tramvaie și metrouri nici nu există decât 71 și 81. Oricum acolo apar posibil toate modelele de tramvaie produse de la introducerea codificării, inclusiv modele proiectate și nerealizate.
Vagoanele KTM-5M...KTM-15 aveau acele uși culisante la exterior. Personal nu mi-a plăcut aspectul estetic al acestor vagoane cu sistemul lor de uși. Aproape că nici nu-ți dai seama unde este ușa (asta la modelul KTM-5M). Cu toate acestea, dacă a supraviețuit întregii producții foarte mari de vagoane, înseamnă că totuși sistemul a funcționat bine. Este însă singurul producător de tramvaie de care știu că a folosit acest sistem de uși.
Varianta culisantă pe interior a fost folosită de Ganz, la vagoanele UV/EP și de ITB și Electroputere la vagoanele EP/V954. Însă am auzit persoane din cadrul RATB care mai știau ceva istorie, că sistemul a fost abandonat la vagoanele EP/V954 din cauza unor accidente care se produceau. Ungurii se pare că nu au avut probleme și nici rușii. Era acest sistem de deschidere suficient de sigur? Întreb asta pentru că îmi amintesc de aglomerațiile din anii '80 de pe aici, iar o ușă care se deplasează pe dinafară paralel cu vagonul ar fi putut agăța vreun călător neatent.
Un alt aspect interesant este că în fosta URSS se utilizează încă pantograful de tip liră, dispărut demult în alte țări. Multe tipuri foarte răspândite de tramvaie, precum KTM-5M, RVZ-6 sau LM-68M, dar uneori chiar și Tatra T3SU au în multe orașe acest tip de pantograf.

 


Re: Discuții despre tramvaiele rusești PTMZ

1. Sistemul de culisare a ușilor era destul de sigur, permițând loc pentru încă o persoană sau 2 în zona ușilor, față de ușile pliante. Iar traiectoria ușii nu te izbea așa de tare în față ca la ușile tip V3A. Asta se poate compara la un Bucur LF și un V3A. :D  În plus, unele tramvaie, mai ales KTM-5, aveau mici defecțiuni și trebuia să deschidă însuși călătorul manual ușa. De remarcat că la unele tramvaie noi KTM, vezi KTM-23, se folosesc uși batante, ca la autobuze. Probabil ca să se deschidă mai ușor manual în caz de defecțiune. Personal, într-un video cu tramvaiele din Perm', am văzut ușile batante în zona cu PPC.
2. În Rusia se folosesc și pantograf-liră, și pantograf clasic, și captatori. Fiecare denotă starea liniei. Cele mai neîngrijite linii folosesc liră sau, uneori, captator. Înainte, se utilizau în funcție de perioadă, sisteme de contact potrivite. După ce URSS a căzut și fiecare a fost pe cont propriu, multe sisteme de tramvai (ex. Daugavpils) au cerut la tramvaiele noi captator, sau pantograf-liră la modelele care se produceau pe vremea URSS. Asta pentru că firul de contact era modelat pe forma liniei, la toți anii de circulație, iar tensiunea era mică.

 


Re: Discuții despre tramvaiele rusești punmeister

RUSSIA: Škoda Transportation and Sinara Group have signed an agreement to establish a 50:50 joint venture for the production of metro trains, trams and trolleybuses. The joint venture, branded Sinara-Škoda will be headquartered in St Petersburg.

‘Russia is a huge and promising market in which we want to establish ourselves in the long term’, said Škoda Transportation President Petr Brzezina on December 17. ‘The local fleet requires a massive renewal, entailing large investments and opportunities.’

‘Through our partnership with Škoda Transportation we will create high-quality, modern vehicles’, said Sinara Transport Machines CEO Viktor Leš. ‘Our experience in development, production and service will enable us to create products that will outperform existing vehicles in terms of comfort, ergonomics, energy efficiency and environmental friendliness.’


https://www.railwaygazette.com/vehicles ... 84.article

Skoda a publicat si un clip pe LinkedIn.
https://www.linkedin.com/posts/-koda-tr ... 82080-VsEM

 


Re: Discuții despre tramvaiele rusești ByOnu

Doua mini-documentare foarte bine facute despre aceste conservuțe.







 


Home page  • 
Parent forum: Rusia / Россия  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420548 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use