Infrastructura feroviară din RomâniaMagistrale de cale feratăMagistrala 800

 

Topic: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras

11 posts, 8433 views
Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras Victor92

In acest topic, voi prezenta, pe larg, Linia 804 (Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras) care tine de Magistrala 800.
Pentru inceput, trebuie sa precizez faptul ca aceasta se afla in partea de sud-est a Romaniei si strabate doua judete din Dobrogea: Constanta si Tulcea si uneste Municipiul Medgidia de Municipiul de resedinta a Judetului Tulcea.
Calea ferata are o lungime totala de 143,80 kilometri, fiind o linie simpla, neelectrificata (ecartamentul este de 1,435 mm). Babadagul se inscrie, de asemenea, pe lista oraselor de pe acest traseu.
Aceasta linie cuprinde urmatoarele opriri (17 la numar) care se regasesc in schema intocmita de catre cei de la Wikipedia.
Traseu.png (118.25 KB; downloaded 7693 times)
M804.jpg (52.16 KB; downloaded 7637 times)

 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras Victor92

1. Istoric

Inainte de a discuta despre prezentul liniei 804, propun sa aflam si o lectie de istorie despre aceasta.

In anul 1910, apare proiectul de constructie a caii ferate Medgidia -Tulcea, a carei lucrari efective incep un an mai tarziu.

In anul 1915, este inaugurata portiunea Medgidia - Targusor Dobrogea, dupa care, in 1916, ca urmare a intrarii Romaniei in Primul Razboi Mondial, lucrarile sunt intrerupte.

Acestea vor fi reluate in anul 1924, iar la data de 1 octombrie 1925, este data in exploadare si portiunea Targusor Dobrogea - Babadag. Lucrarile sunt din nou intrerupte aproximativ 10 ani, fiind reluate prin anul 1935.

Astfel, la data de 25 martie 1939, este inaugurata si ultima portiune a liniei, intre Babadag si Tulcea. De mentionat faptul ca Tulcea era ultimul oras-resedinta de judet de pe teritoriul actual al Romaniei care era legat prin cale ferata de restul tarii.

Cu ocazia reluarii lucrarilor din 1935, s-a ales alt traseu decat cel prevazut cu 10 ani in urma, abandonandu-se tunelul Cataloi care fusese construit in 1916 in proportie de 20% si care avea 950 de metri lungime. Acel tunel ar fi usurat coborarea traseului spre Tulcea.

Dupa cel de-al doilea razboi mondial, calea ferata Medgidia -Tulcea va inregistra o dezvoltare mai accentuata dupa anii '70, fapt determinat de urmatorii factori:

a) Politica de dezvoltare si industrializare a municipiului Tulcea (In 1973, este inaugurata Uzina de alumina ALUM, in 1976 este inaugurat la Tulcea singurul combinat de feroaliaje din Romania - Ferom, tot in 1976 este inaugurat Șantierul Naval Tulcea, apoi alte unitati industriale tulcene - Fabrica de mobila, cea mai mare fabrica de conserve din peste din Romania- Tulco, Fabrica de prelucrare a marmurei, Fabrica de confectii, Cariera Bididia, Fabrica de bere, etc.)
La Tulcea isi avea sediul si renumita flota de pescuit oceanic a Romaniei.
Maxima dezvoltare economica, sociala, edilitara, etc. a municipiului Tulcea este atinsa in anul 1992, când acesta numara 97.904 locuitori;

b) Aparitia altor unitati industriale deservite de aceasta linie - Cariera Zebil, Mina Altan-Tepe (racordata la statia CFR Baia Dobrogei prin intermediul unei cai ferate de ecartament ingust), cateva unitati industriale in orasul Babadag (CET-ul, Fabrica de zahar, Fabrica de agregate de cariera si balastiera);

c) Dezvoltarea agriculturii si traficul generat de bazele de receptie a cerealelor din statii.

Transportul de calatori pe linia 804 creste si el semnificativ in acei ani si datorita dezvoltarii turismului in zona Deltei Dunarii.

Conform unor livrete de mers din anii 1989-1990, VS pe linia 804 era de 100 km/h intre Medgidia si Babadag, si de 80 km/h intre Babadag si Tulcea Oras. Minute restrictii existau la: Baia Dobrogei (2,30), Cogealac (4,30) si Tulcea-Oras (2,30).

In anul 2009, existau districte de linie la: Nicolae Balcescu, Cogealac, Baia Dobrogei, Babadag si Tulcea-Oras.

Pentru deservirea materialului rulant, exista:

- Remiza de locomotive Tulcea-Oras, prevazuta cu hala acoperita (cu 3 linii de remizare, cu canal de vizitare) si dormitor pentru personalul de tractiune;

- Postul de revizie vagoane calatori Tulcea-Oras (situat langa remiza).

Atasat se afla cateva poze cu Gara Tulcea (anul 1971) si Codru (anul 1925) ;

Sursa: https://mistereledunarii.wordpress.com/...-tulceana/

http://www.orasul-tulcea.ro/imagini-tulcea/990
gara-tulcea1.jpg (25.78 KB; downloaded 7675 times)
gara-din-tulcea-port.jpg (50.37 KB; downloaded 7611 times)
Gara Codru.jpg (215.6 KB; downloaded 7619 times)

 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras Victor92

2. Prezent

In clipa de fata, pe Linia 804 opereaza un numar de 4 trenuri CFR (2 din Tulcea spre Medgidia si 2 din Medgidia la Tulcea). Acestea sunt:

R 8652 (Tulcea - Medgidia): 05:23 - 08:43

R 8653 (Medgidia - Tulcea): 09:10 - 12:35

R 8654 (Tulcea - Medgidia): 16:25 - 19:50

R 8655 (Medgidia - Tulcea): 16:22 - 19:45

De mentionat faptul ca incepand cu data de 10 Iunie, numarul trenurilor care vor functiona pe aceasta linie va ajunge la 6.

Inainte de a incepe calatoria noastra, trebuie sa va mentionez faptul ca Medgidia este un municipiu din județul Constanța si este situat în centrul Podișului Dobrogei de Sud (Podișul Medgidiei).

Pentru inceput sa urmarim cateva poze realizate in gara Medgidia aflata pe Magistrala 800 si fiind punctul de plecare pe Linia 804.
Medgidia - 04.06.2017.JPG (262.71 KB; downloaded 7621 times)
Medgidia - 04.06.2017 (3).JPG (282.11 KB; downloaded 7601 times)
Medgidia - 04.06.2017 (2).JPG (260.27 KB; downloaded 7607 times)

 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras Victor92

Expeditia mea de duminica a fost realizata impreuna cu Malaxa 78-0779-5. Aceasta parca te poarta in timp cu ani buni, iar peisajele sunt de vis (asupra acestora am sa revin in partea a-III-a a prezentarii). Ca un sfat: biletele sunt fara locuri, asa ca ar fi bine sa veniti din timp pe peron si sa va cautati un loc bun la geam inca din secunda in care trenul a fost tras la linie.

Malaxa 78-0779-5 in Gara Medgidia - R 8653





Din Medgidia, mergem mai departe, parasim M800 si intram dupa aproximativ 700 de metri pe Linia 804 unde am reusit sa pozez urmatoarele gari:

1) Nicoale Balcescu





2) Targusor Dobrogrea





3) Cogealac





4) Mihai Viteazu





5) Ceamurlia de Jos







 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras Victor92

6) Babadag

























7) Zebil









8) Mihail Kogalniceanu





9) Cataloi



 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras Victor92

10) Tulcea Marfa









11) Tulcea Oras















 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras Victor92

3. Diverse poze

R 8655 - 04 Iunie 2017 - Baia Dobrogea





R 8654 + R 8655 - 04 Iunie 2017 - Baia Dobrogea





Peisaje din tren ...







 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras shoppy

Aha, tunelul Cataloi, de aici legenda cu tunelul din Dobrogea dinamitat de nemti cu un tren in el, stii cumva unde exact venea acest tunel?
Foarte interesant si Viaductul Casian, merita tratat mai pe larg(la 0:36 in video).
Mai exista si IR 1989 Bucuresti Nord - Tulcea Oras, un Desiro plimbat 300km pe sub catenara cu 120 pe linie de 160, monument de risipa.

Ca activitate de marfa se mentin navetele Alro Slatina de Uacs(dubla tractiune cu seria 60 de la CFR Marfa, merita vazut) si trenurile cu cereale.

Video cu traseul de la colegul DPS, in Nicolae Balcescu (0:18) vedem Facpps Infra, in Baia (1:14) vedem Uacs Alro si Fals Unifertrans, in Tulcea Marfuri (2:22) vedem din nou Uacs Alro pe ambele parti.


 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras TibiV

Incerc de aproape doua luni sa postez cateva imagini cu gara Tulcea.
Sper sa reusesc in seara asta, ca tot este liniste pe forum....
Gara Tulcea, drept in fata....







In dreapta, Capitania Portului Tulcea



Am intrat prin dreapta cladirii de mai sus, si am ajuns imediat la Dunare...







... si la cap de linie.



Voi reveni la capatul de linie... Dar acum ma concentrez pe leatura cu restul retelei CF din Romania...



Nici un tren in gara...



... si nici imbulzeala la usa garii.



Dar asta este o BIJUTERIE !!!!


 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras TibiV

Fara prea multe alte comentarii...



Depoul DEJ?!... Doamne, mare Ti-e CFR-ul...



























Pe buneeee?!?!






 


Re: Linia 804: Medgidia - Baia Dobrogea - Tulcea Oras TibiV

Pozele de mai sus au fost facute pe la ora 11.
Situatia s-a schimbat radical la ora 13.30...



















Fara comentarii despre crapaturile alea cat trenul,,, :(



End of line...






 


Home page  • 
Parent forum: Magistrala 800  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419428 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use