Infrastructura rutieră din RomâniaLucrări la autostrăzi și drumuri expres

 

Topic: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres

85 posts, 38548 views
 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7
 
 

📖 Pagination options
Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Interviu cu Ștefan Mandachi, suceveanul cu 1 metru de autostradă. Cum a rămas fără permis

Click pe imagine pentru video:





Corespondentul Știrilor ProTV, Vitalie Cojocari, i-a luat un interviu omului de afaceri din Suceava, Ștefan Mandachi, care a construit simbolic autostrada de un metru, singura din Moldova.

Protestul faţă de lipsa autostrăzilor şi în special a unei autostrăzi care să lege Moldova de restul ţării a luat avânt pe internet unde s-a viralizat, fiind susținut de mii de oameni. Clipul manifest al acestei campanii  a fost lansat pe 4 martie, iar până acum a adunat peste 1 milion de vizualizări pe Facebook.

Mai multe companii şi antreprenori s-au alăturat demersului. Propunerea lui Mandachi este ca pe 15 martie, timp de 15 minute, începând cu ora 15 să oprească activitatea. Totul - ca un semnal de alarmă pentru lipsa autostrăzilor.

Ștefan Mandachi i-a povestit lui Vitalie Cojocari cum a ajuns să aibă permisul suspendat după ce a fost prins de poliție cu 100 de km la oră în localitate, dar și ce mesaj are pentru toți cei care i-au sprijinit demersul.

Vitalie Cojocari: Vreau să știu dacă ai venit azi de la Suceava și cât ai făcut până la București.
Ștefan Mandachi: Am ajuns acum câteva zile și am venit cu avionul, n-am venit cu mașina. Cele mai multe drumuri din viața mea le-am făcut la București cu mașina. Sunt două posibilități. Ori conduci legal și atunci faci 8 ore jumătate, chiar 9 ore dacă faci pauză. Ori ești contravenient.

Vitalie Cojocari: Cum ți-a venit ideea aceasta cu protestul? Știu că toată lumea este nemulțumită de infrastructură. Dar, anume, cum ai ajuns la ideea asta, să faci un metru de autostradă?
Ștefan Mandachi: Ideea a evoluat. Prima data am început cu afișe. Am așteptat reacții, reacțiile nu au apărut. Am văzut reacția sau lipsa de reacție a autorităților și ideea s-a metamorfozat și ulterior a evoluat si am spus ca trebuie sa facem un simbol care să fie un exemplu pentru toată lumea și să fie un semnal de alarmă suficient de bun.

Vitalie Cojocari: Dar cum ți-a venit ideea să faci fix un metru de autostradă? A fost ideea ta sau a altcuiva?
Ștefan Mandachi: Ideea a fost a mea. Nu era importantă dimensiunea, dar asta era cel mai accesibil. Nu puteam să fac 1 km, că nu aveam un teren și am stabilit că 1 metru poate să fie reprezentativ ca cifră. 1 metru.





Vitalie Cojocari: Lumea a luat-o ca pe o glumă: 1 metru de autostradă.
Ștefan Mandachi: Nu toată lumea a luat-o ca pe o glumă. E un simbol, nu e o șotie. Respectă dimensiunile unui metru de autostradă. Nu respectăm parametri CNAIR, dar ca dimensiuni, respectăm. Bineînțeles că a stârnit reacții râsu’‐plânsu’. Te întrebi din ce cauză nimeni nu a reușit să facă măcar un metru de autostradă. E o glumă retorică.

Vitalie Cojocari: Ce vei face pe 15 martie?
Ștefan Mandachi: Pe 15 martie, sper să vină câteva zeci de mii de oameni la Suceava, din întreaga lume. Au anunțat că vin și din diaspora, și din toată România. Vor veni să vedem la fața locului primul metru de autostradă. Pentru că până acum nu a fost văzut de nimeni. Vom tăia simbolic și o panglică. Dezvelim acest simbol. Luați-o cum vreți!

Vitalie Cojocari: Cu terenul respectiv a fost și o controversă.
Ștefan Mandachi: Terenul este al meu din 2014. Vă dați seama că nu aș fi putut face manifestul pe un alt teren sau să-mi asum un astfel de risc. Ar fi fost absurd. A fost o neînțelegere. O dezinformare. M-am întâlnit și cu primarul și l-am întrebat cum am reușit să fiu expropriat de teren și mi-a spus că ”eu vă susțin din toate punctele de vedere”. A fost o neînțelegere peste care am trecut.

Vitalie Cojocari: Locul este cunoscut?
Ștefan Mandachi: Nu. Acum cred că va deveni un loc de pelerinaj. Acum nu este dezvelit. Este acoperit. Este pe un teren agricol. Se vede de pe drumul european.

Vitalie Cojocari: Ați avut toate avizele pentru el?
Ștefan Mandachi: Da! În momentul în care ne-am gândit să edificăm un astfel de monument sau autostradă ne-am dus să cerem autorizație. Mi-am pus problema că vor fi întrebări de genul acesta. Deși nu le văd esențiale. Le văd total pe alături. Am spus că avem un proiect tehnic. Nu puteam să spunem că este o autostradă că spunea lumea că eram nebuni. Avem o platformă betonată, fără fundație. Și atunci ni s-a spus să solicităm cerificatul de urbanism. S-a solicitat acest certificat în care erau necesare câteva autorizații: de la poduri, de la drumuri. Nici nu mai știu. 5-8. Nu mai știu exact. Ideea e în momentul în care ne-am dus ne-a dat aviz pe negație. Nu ne trebuie autorizarea lor pe acea construcție.

Vitalie Cojocari: Cum ți se pare ideea asta de a avea un aviz că nu ai nevoie de aviz?
Ștefan Mandachi: Este nevoie de aviz. Dar dacă eu am făcut la 50 de m pe proprietate privată, legea prevede că la 25 de metri de drum ai nevoie de aviz.

Vitalie Cojocari: Întreb ca să îmi dau seama dacă a fost foarte complicat pentru voi să obțineți aceste avize.
Ștefan Mandachi: Nu a fost complicat. A durat câteva zile.

Vitalie Cojocari: Care a fost cel mai complicat lucru din construcția autostrăzii?
Ștefan Mandachi: Să cenzurăm că noi avem un proiect prin construirea unui metru de autostradă. Trebuia să cenzurăm în fața constructorilor, oamenilor noștri. Noi știam 5 oameni despre asta, ce vrem să facem cu acest proiect și riscam să se ducă vestea și să pierdem mesajul. Am insinuat practic că vom face un spot publicitar.

Vitalie Cojocari: Cum a fost filmarea spotului?
Ștefan Mandachi: După ce am alergat, trei zile nu am putut să merg. Făceam duble pe sprinturi, alergam foarte, foarte mult.

Vitalie Cojocari: Mașina apare murdară.
Ștefan Mandachi: Da, am trecut printr-o groapă și... nici nu știam că mașina o să apară în cadre.

Vitalie Cojocari: E un Porsche. De ce un Porsche și nu un Logan?
Ștefan Mandachi: Păi, dacă eu conduc Porsche? Vreți să-i mint pe oameni? Și după aia să se spună că el conduce un Porsche și în spot e un Logan. Nu era fair play. Asta conduc până la urmă. Insinuați că ar avut un succes mai mare cu un Logan? Nu cred. Sunt un om suficient de asumat încât să-mi asum că eu conduc un astfel de bolid, cum îi spun unii. Îl conduc prin prisma faptului că vreau să fiu în siguranță.





Vitalie Cojocari: Crezi că se va schimba ceva după acest protest?
Ștefan Mandachi: Este greu de spus. Aștept cu nerăbdare ziua de 15 martie. La ce avalanșă de susținere avem până acum, cred. Dar vreau să văd că nu există curaj numai din spatele tastaturii. Că există curaj și lumea trece și la fapte. Vreau să fie atunci o mare coaliție a românilor.
Vitalie Cojocari: Ai mai participat la proteste?
Ștefan Mandachi: Nu. Am mai ieșit o dată la un protest față de eutanasierea câinilor. A fost singurul protest la care am mers.

Vitalie Cojocari: Dar de protestele acestea care au loc acum în România, în marile orașe, ce părere ai?
Ștefan Mandachi: Nu cunosc exact problema. Eu m-am focusat foarte mult pe proiectul meu. Pe infrastructură.

Vitalie Cojocari: Cum ați găsit oamenii pentru a construi metrul de autostradă? Știu că este o problemă chiar și în zona Moldovei.
Ștefan Mandachi: Am luat o firmă autorizată, care face construcții industriale. Și le-am spus că avem de turnat o platformă pentru un gard. Am făcut un contract. Au venit oamenii cu toate sculele necesare, autorizate, le-am spus să nu cumva să veniți fără cască de protecție. În momentul în care construiești ceva, e nevoie de orice. Și dacă faci un coteț trebuie să ai cască în cap. Am vrut să se respecte legea. În jur de 17 oameni, muncitori calificați. Cred că ne-a luat în jur 7 ore, cu tot cu duble.

Vitalie Cojocari: De atâta timp, să zicem din 89 încoace nu s-a construit niciun metru de autostradă...
Ștefan Mandachi: Milioane de ore sau nu știu. Nu am făcut un calcul, dar am devenit curios acum.

Vitalie Cojocari: Cum ți se pare diferența asta? Că voi în 7 ore ați construit un metru de autostradă și...
Ștefan Mandachi: Dar nu trebuie să ne luăm pe noi ca tipar. Haideți să luam China ca tipar. 10.000 de km într-un an. Și în China este un relief mai dur ca în România.

Vitalie Cojocari: Și la noi de ce nu se poate?
Ștefan Mandachi: Și eu mă întreb asta. Răspunsul este că au fost extrem de nepăsători, extrem de indiferenți, extrem de sictiriți cu privire la o nevoie stringentă, care pune în pericol viața.

Vitalie Cojocari: Dacă ai fi ministrul Transporturilor?
Ștefan Mandachi: Nu-mi doresc să fiu ministrul Transporturilor. Niciodată. Nu doresc să fac politică. Nu vreau să fiu niciun ministru. Vreau să fiu Ștefan Mandachi, antreprenor de la Sf. Ilie.

Vitalie Cojocari: Dacă vine ministrul și spune Ștefan Mandachi construiește o autostradă din Suceava la București?
Ștefan Mandachi: Cu cel mai mare drag. Să facă un cadru legal, să existe o coaliție de antreprenori care pot să facă o astfel de autostradă. Eu nu o voi face pentru că nu vreau să fac drumuri. Nu am făcut acest proiect să câștig vreo licitație, să construiesc poduri sau mai știu eu ce. Dar sunt oameni, antreprenori care sunt mult mai capabili decât cei care au putut să construiască.

Vitalie Cojocari: Ai spus de multe ori că nu vrei să intri în politică. De ce?
Ștefan Mandachi: Pentru că nu mă pricep la politică. Nu știu cum să fac lucrurile să meargă din postura unui politician, dar pot să spun că pot face lucrurile să meargă din postura unui om de afaceri. Și se pare că am reușit să inspir mai mulți oameni din această postură, cea de antreprenor, decât din cea de politician. Nu am visat niciodată să ajung politician. Eu am caietul de visuri făcut, cu 100 de visuri acolo.

Vitalie Cojocari: Care este cel mai important vis?
Ștefan Mandachi: Să fiu liber. Mi-am dorit să fiu bogat, liber și independent.

Vitalie Cojocari: Și ești bogat?
Ștefan Mandachi: Sunt capitalist.





Vitalie Cojocari: Știu că de regulă milionarii nu se întreabă cum au făcut primul milion. Tu cum ai început să faci bani?
Ștefan Mandachi: Cu extrem de multă muncă, auto educare și perseverență, și cu găsirea vocației în interiorul meu. La un moment dat, era să nu-mi respect vocația și să merg pe drumul avocaturii. Am fost avocat. Am renunțat pentru că eram făcut pentru asta. Deși cred eu că aș fi reușit să am succes și ca avocat. Cred eu pentru că am o părere bună despre mine.

Vitalie Cojocari: A fost grea trecerea de la avocat la antreprenor.
Ștefan Mandachi: Foarte grea pentru că era presiunea familiei. Familia și-a dorit ca eu să fiu avocat, nu antreprenor. Am avut evident și susținere din partea familiei.

Vitalie Cojocari: Politicienii te-au susținut în demersul tău?
Ștefan Mandachi: Puțini, dar m-au susținut. Au fost și miniștri...Nu cred că din actualul Guvern....Îi mulțumesc primarului din Iași care a motivat și alți primari. Sunt și 9 primari din Gorj.

Vitalie Cojocari: Contează culoarea politică?
Ștefan Mandachi: De ce ar conta în contextul ăsta? Pentru că ei manifestă în calitate de cetățeni, cred, nu de politicieni. Nimeni nu a spus că sunt nemulțumit în calitatea mea de politician. Sunt nemulțumit în calitatea mea de om condamnat la moarte pe drumurile din România.

Vitalie Cojocari: Ministrul Transporturilor crezi că te susține?
Ștefan Mandachi: Sper!

Vitalie Cojocari: Astăzi a spus că nu vrea ca oamenii să protesteze 15 minute. El își dorește să construiască autostrăzi. Tu îl crezi?
Ștefan Mandachi: Până nu văd șantierul cum pot să cred? Asta o aud de 30 de ani. De când aveam 4-5 ani și mergeam la mare cu părinții tot văd morți pe șosele, morți pe șosele. Și tot asta am auzit, că o să facă autostradă. Cât am fost licean, asta am auzit, student tot asta am auzit, avocat tot asta am auzit, antreprenor tot asta am auzit.

Vitalie Cojocari: Te-a motivat, copil fiind, că vedeai morți pe șosele?
Ștefan Mandachi: M-a înfuriat. Pentru că și eu am fost unul dintre ceilalți. Nu am fost mai cu moț. Și am persistat într-o zonă de tăcere, de indiferență și acum nu am mai rezistat și am luat act.





Vitalie Cojocari: Dacă ar fi să vorbești cu un politician care este acum la conducere, ce i-ai spune?
Ștefan Mandachi: Să pună mâna pe lopată și să înceapă o autostradă exact cum am făcut eu.

Vitalie Cojocari: Mă gândesc că domnul Iohannis, domnul Dragnea, doamna Dăncilă nu pot ieși ei cu târnăcopul și să construiască autostrada. Ce ar trebui să facă?
Ștefan Mandachi: O macro strategie pentru construcția de autostrăzi în primul rând. Sau să caute specialiști în construcția de autostrăzi. Sunt mii în lume acum. Se construiesc autostrăzi peste tot. Nu se mai pune problema de drumuri expres în lumea civilizată. Eu nu am auzit în Dubai să se pună problema construirii unui drum expres cum speră gorjenii. În lume nu se mai construiesc drumuri exprese acum. Poate în Tanzania. Să meargă să caute specialiști din America, din Franța, din China, din Germania, din Ungaria, din Bulgaria că au mai mulți km de autostradă decât noi.

Vitalie Cojocari: Și cum reușesc ei și noi nu suntem în stare?
Ștefan Mandachi: Eu cum am reușit ca antreprenor să găsesc specialiști pe care să-i aduc în firmă? Că nu am fost deștept de la început. Am fost suficient de isteț încât să mă duc să-mi iau niște specialiști care să-mi dea din expertiza lor și am implementat mai departe. Și uitați că am dezvoltat si un lanț de franciză și hotel.

Vitalie Cojocari: S-a întâmplat să fii într-un accident sau să-ți fie suspendat permisul?
Ștefan Mandachi: Am avut permisul de conducere suspendat pentru viteză, spre Suceava. M-a prins cu 100 km/h într-o zonă cu limita 50km/h. Cum să nu mă grăbesc vă dați seama că am făcut un milion de km la volan. Câteodată apare câte o situație sau te simți rău. Nu te grăbești că vrei să te grăbești. Ți se face rău, ți-e foarte cald, te sună cineva că s-a întâmplat ceva acasă. Diverse lucruri care îți schimbă starea de spirit. Și tu mergi, un tir în față, o căruță în spate, din partea opusă vin la 3 metri 5000 de mașini. Dacă mergi Suceava-București și te întorci prin Brăila și ajungi la Suceava treci la 2 metri cu mii de mașini. Probabilitatea este enormă să faci accident.

Vitalie Cojocari: Și atunci când ai mers cu 100 în localitate ți-ai asumat lucrul acesta?
Ștefan Mandachi: Vă dați seama că mi-am asumat. Acum când am mers de la Suceava la Iași, când a murit mama, cu o zi înainte, am mers mult peste limita legală. Nu aveam cum. Eram disperat. Și atunci s-a acumulat o furie enormă. Trebuia să ajung la spital, avem oameni care mor în spitale, că noi vrem să facem spitale, dar cum ajungem la spitalele alea.

Vitalie Cojocari: Și policienii cum merg?
Ștefan Mandachi: Tocmai v-am spus. Sunt două posturi: cea de contravenient și cea de a respecta viteza legală. Noi de la Târgu Jiu la Suceava, am făcut un test. Am pus o cameră video pe mașină, și am spus în felul următor, de la Târgu Jiu vii la ședință la Botoșani, dar respecți viteza legală de mers. 16 ore. Un drum de 500-600 de km. Mai contează cât? Dacă o iei pe defileu, pe Petroșani și urci pe Bistrița și respecți viteza legală, te claxonează din față, din spate, dă-te din drum, toată lumea e grăbită, nimeni nu respectă viteza legală în România. Dacă există unul care și-a luat permis în România și a respectat viteza legală de mers întotdeauna...

Vitalie Cojocari: Și atunci ți-a venit această idee?
Ștefan Mandachi: Nu, atunci a fost picătura care a umplut paharul. Nu puteam ajunge la mama. Era la terapie intensivă, ora de vizită era de la 1.30 la 3.00. Atunci eram atât de disperat încât și reglam viteza. Că mă gândeam că dacă mă oprește poliția trebuie să mai stau 20 de minute să semnez procesul verbal. Și mai pierd din ora de vizită. Și mi-am sunat atunci avocații. Am spus că nu se mai poate. Imi asum orice consecințe. Poate să se întâmple orice cu firma mea, cu cele ale familiei. Nu mai contează.

Vitalie Cojocari: Au fost ceva consecințe după ce ai început acest proiect? Ai simțit vreo presiune din partea autorităților sau a oamenilor. Consecințe pozitive, negative?
Ștefan Mandachi: Din partea autorităților, în general consecințe pozitive, nu am avut consecințe negative până acum. Nu sunt nedrept să spun că am avut vreo problemă. Nu știu ce se va întâmpla pe viitor și nici nu mă interesează, nici nu insinuez ceva. Probabil peste 6 luni de zile nu va mai ști nimeni de Ștefan Mandachi. Nu pot să anticipez, să speculez. Nu am avut probleme, am avut un val de susținere de 99,99%. Cei 0,1% care nu mă susțin au propria lor părere, cu care nu sunt de acord, dar pe care o respect. Că mi-aș face reclamă...

Vitalie Cojocari: Crezi că va avea succes campania ta?
Ștefan Mandachi: Îmi doresc enorm să aibă succes. Ca Suceava să fie alături de mine. Să vină jumătate de oraș. Județul Suceava are 500.000 de locuitori. Măcar 5% dacă ar veni din județ. Îmi doresc în primul rând ca sucevenii să rezoneze cu ce am făcut eu, pentru că până acum nu a fost niciodată vorba de autostrada din Suceava. Eu vreau autostradă și de la Bacău, și de la Iasi, și de la Suceava. Dar am pus Suceava pe harta de interes a României și acum toată lumea spune că autostrada se va duce la Suceava, dacă se va face. Aștept ca sucevenii care sunt principalii beneficiari să vină. Am primit o susținere enormă, copleșitoare.





Vitalie Cojocari: Cei cărora te-ai adresat în spot au răspuns?
Ștefan Mandachi: Viorel Cataramă a răspuns și îi multumesc pentru asta, pentru că va suspenda activitatea celor 1000 de angajați pe care îi are. Domnul Gigi Becali și Ion Țiriac, nu am auzit încă, dar mai au timp.

Vitalie Cojocari: Ce așteptări ai de la autorități?
Ștefan Mandachi: Eu vreau să văd începutul autostrăzii și cum evoluează ea. Cum ați văzut în clip. Betoane, macarale, excavatoare. Tot

Vitalie Cojocari: Te aștepți ca domnul ministru al Transporturilor să-și întrerupă munca timp de 15 minute
Ștefan Mandachi: Nu am nicio așteptare. Sper ca în calitate de român să facă gestul ăsta.Nu știu ce poate să facă. Eu îl învit în calitate de român să-și întrerupă activitatea 15 minute. Invit și alți politicieni în calitatea lor de cetățeni și de oameni care riscă să-și piardă viața pe șosele. Oricine crede în manifestul nostru, poate să facă gestul ăsta. Nu contează că e de la partidul X, Y, Z, sau CNAIR. Toți trebuie să tragem un semnal de alarmă comun. Nu e manifestul lui Ștefan Mandachi. Eu am aprins o scânteie. Acum toată lumea a făcut niște gesturi de curaj enorme.

Vitalie Cojocari: Din țară ce așteptări aveți?
Ștefan Mandachi: Am așteptarea ca toată lumea să fie solidară cu acest manifest și ca toată lumea să protesteze pașnic. Nu neapărat să oprească mașinile pe marginea drumului. Acolo a fost o metaforă. Nu vreau să încurc traficul. Nu vreau sa fac un blocaj, poate mai este cineva într-o salvare, vin pompierii, e nevoie de intervenția poliției, jandarmilor. Pot protesta dimineața 15 minute înainte de serviciu. Nu e nevoie să blocăm drumuri. Nu vreau răscoală, nu vreau revoluție.

Vitalie Cojocari: Dacă ai vreun mesaj...
Ștefan Mandachi: Nu am mesaj pentru politicieni. Am un mesaj pentru toți românii. Vreau să le spun că îi iubesc enorm și le multumesc din suflet. Mă înclin cu respect și recunoștință în fața lor. Sunt copleșit de atenția care mi-a fost acordată. Mai avem doua zile în care putem să ducem provocarea, tăvălugul ăsta mai departe. Vă rog din suflet să continuați provocările. Nu renunțați la provocări. În momentul în care vom fi suficient de mulți ca să fie un semnal de alarmă național, atunci cred în efectele ce vor urma. Vă rog din suflet să continuați provocarile, să share-uiți și să fiți alături de noi.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

6 motive pentru care Romania NU are nevoie de autostrazi. Si nici nu le va primi!





In ultimele luni parca s-a declansat frenezia autostrazilor. Romani din toata lumea viseaza la autostrazile promise ani in sir de politicieni, viseaza sa circule ca afara, sa se reduca numarul de accidente rutiere. Trusturi de presa, persoane publice, vedete, antreprenori, urmeaza ca maine sa faca o pauza de activitate in semn de protest impotriva lipsei de autostrazi. Dar chiar avem nevoie de autostrazi?

Adrian Nastase, Traian Basescu, Victor Ponta, Liviu Dragnea, Viorica Dancila, Mircea Geoana, Rovana Plumb si zeci de alti politicieni, plus vreo 23 de ministri ai transporturilor, toti, fara exceptie, s-au jurat cu mana pe inima ca daca lumea ii voteaza vor face autostrazi multe. Acelasi Victor Ponta care acum are partid nou, "garanta" in numele PSD acum vreo 4 ani ca pana in 2019 vom circula pe autostrada de la Bucuresti la Brasov si de la Craiova la Pitesti. Inainte de alegeri, Liviu Dragnea isi punea fecioria la bataie, se jura pe maica-sa si neamuri, ca imediat dupa alegeri, prioritatea programului de guvernare va fi construirea de autostrazi. Nici nu concepea (inainte de alegeri) ca PSD-ul condus de el sa nu faca 1500 de kilometri de autostrada noua in urmatorii 4 ani de mandat. Nimic nou: autostrazile nu exista nici macar la stadiul de proiect, nici macar ca idee, ca zvon, ca dorinta.

Un afacerist din Moldova a tras un semnal de alarma si a construit pe terenul propriu un metru de autostrada. In semn de protest impotriva tuturor politicienilor care ne-au mintit de-a lungul anilor ca fac ceva, dar n-au facut absolut nimic in afara de a manca rahat si de a arunca banii publici pe contracte date cu dedicatie. De la acest metru de autostrada s-a nascut o adevarata miscare ce se va materializa maine, pe 15.03. 2019, ora 15:15, intr-un sfert de ora de pauza din activitate, un fel de greva anti-politicieni. Pentru ce toata tevatura asta? Serios acum, chiar e nevoie de autostrazi in Romania?

O tara normala, civilizata, in care politicienii fura 5% si 95% din buget il investesc in oameni si in tara lor, nu invers cum sunt procentele in Romania, a construit autostrazi inca din anii '50, imediat dupa Razboi. Iar cei care au iesit din comunism, le-au construit dupa '90, dar le-au construit. Vezi Bulgaria, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovenia, etc. Pentru ca avantajele sunt clare chiar si pentru cel mai prost alegator ademenit cu o galeata cu ulei, zahar si o sepcuta: timp si bani economisiti, plus siguranta rutiera. Dar pe cine intereseaza astea?

D-na Rovana Plumb, ministru al Transporturilor la acea vreme, spunea in februarie 2019 in cadrul unei conferinte de presa ca in acest an "se vor da in folosinta 180 de kilometri noi de autostrada". 10 minute mai tarziu, la finalul conferintei, cand a fost intrebata de un jurnalist cine raspunde daca nu se vor da in folosinta acesti 180 de kilometri, Rovana Plumb a spus relaxata: Eu nu am promis nimic! Practic, s-a scos, nu a promis nimic, deci nu raspunde domnia sa, nu e treaba ei, nu se baga, nu stie.

Cam aceasta e situatia autostrazilor din Romania: politicianul te minte in fata, cu zambetul pe buze, te convinge de ceea ce spune, se jura pe maica-sa ca face autostrazi, ca sunt bani *****, dupa care, cand ajunge la putere, uita tot. Nu mai stie nimic, el nu a zis asa ceva, chiar daca scrie negru pe alb, chiar daca sunt inregstrari video, chiar daca l-a auzit toata tara zicand ca in mandatul sau se vor face 1000 de kilometri de autostrada. Nu, a fost o neintelegere, el nu a promis nimic. Si nimeni, nimic, nu mai are ce sa comenteze. Cine sa-l traga la raspundere?

Intr-o realitate pe care nu dorim sa o constientizam si sa o vedem, constructia de autostrazi lipseste cu desavarsire din mai multe motive. Iata cateva mai jos, din viziunea celor care ar trebuie sa le faca, de fapt, care ar fi trebuit sa le faca de 30 de ani incoace.

Construind autostrazi, nu se poate fura ca altadata

Stiti care este cel mai scump sector de drum construit vreodata de om pe planeta Pamant? Ati ghicit: autostrada Transilvania, neterminata nici azi, "realizata" de Bechtel, prin semnatura lui Adrian Nastase, prim-ministru PSD. Nu exista nicaieri in lumea asta o autostrada care sa coste aproape 139 de milioane de dolari/kilometru, asa cum a costat portiunea construita de Bechtel. Insa afacerea Bechtel a fost una extrem de profitabila pentru politicienii romani de atunci: contractul pagubos a fost "rasplatit" cu niste spagi colosale. Practic, Romania a platit aproape 2 miliarde de dolari din bani publici (din cei 2,7 ai contractului total) si a obtinut 13 kilometri finalizati. Faceti voi calculele. Unde s-au dus banii? La americanii de la Bechtel, care i-au impartit mai departe catre politicienii romani.

Acum, un asemenea "tun" nu prea mai e posibil. In primul rand ca nu mai exista asemenea sume de la buget, totul facandu-se mai degraba pe fonduri de la UE pentru lucrari de infrastructura de importanta internationala. In al doilea rand, nu se mai baga nimeni la spagi asa de mari venite deodata, politica noului PSD fiind mai degraba, mai multe spagi mici, dar sigure, decat una mare care sa bata la ochi: vezi modificarea legii care permite atribuirea de contracte fara licitatie de pana la 100.000 de Euro. In concluzie, constructia de autostrazi nu mai e profitabila pentru politicieni, ca nu mai incaseaza spaga de odinioara.

Fondurile europene nu se pot ciordi

De ce sa faci ceva pentru tara ta, daca nu poti sa furi si bani? Cam asta e conceptia celor din guvernamant. Or, in cazul autostrazilor, asa cum se intampla in orice domeniu in care, teoretic, se pot accesa fonduri europene nerambursabile de la UE, nu prea mai merge sa ciordesti. Da, sunt sute de cazuri in judecare despre politicieni si functionari publici care au fraudat si furat fondurile europene. Adica au cerut 1 milion de Euro pentru constructia unei scoli dintr-un sat cu primar PSD, dar au facut o lucrare de numai 150.000 de Euro. Restul, la ciorap, impartiti pana la varf. Insa au fost prinsi, cercetati, luati la intrebari, judecati si, uneori, chiar arestati. Asadar, nimeni nu se mai baga sa construiasca autostrazi din fonduri europene, ca banii nu mai merge sa-i furi. Nu furam, nu ne bagam!

Terenurile pe care se face autostrada nu sunt ale politicienilor

In caz ca nu stiai cum se fura pe baza autostrazilor, te lamurim noi. Se face proiectul autostrazii pe hartie. Pana sa fie facut public, niste smecheri cu bani de la conducere cumpara tot terenul pe care urmeaza sa fie realizata autostrada. Evident, majoritatea este teren agricol si extravilan care e cumparat pe bani de nimic. Un exemplu este portiunea autostrazii A3 care intra in Bucuresti, zona care, ciudat, a fost cumparata de o singura persoana cu sustinere politica exact inainte de inceperea constructiei. Pasul urmator este realizarea unui studiu de fezabilitate si demararea procedurilor de expropriere. Atunci, smecherii care au cumparat terenul cu 0,25 Euro/mp de la tarani si localnici, il vand inapoi statului cu ce suma vor ei. Pentru ca cei care negociaza contractele si sumele de despagubire sunt tot oamenii lor. Si uite asa, cumparand ceva cu 1 ban, politicienii si apropiatii lor il vand la stat, pe bani publici, cu 10 lei. Profit chiar si de 1000%, dupa caz. Dar cum acum nu prea mai vrea lumea sa vanda terenurile pe nimica toata, ca s-au cam prins de smecherie, de ce sa faci autostrazi cand nu poti face bani asa usor, peste noapte?

Dureaza prea mult constructia unei autostrazi

De ce sa te apuci de o autostrada acum, cand partidul tau e la conducere, daca va fi finalizata peste 4-5 ani, cand sunt toate sansele sa fie alt partid la guvernare, care sa se laude cu reusita? Vezi cazul d-nei Gabriela Firea, care se lauda peste tot ca a facut, ca a dres, ca a construit. D-na Firea crede ca toata lumea e proasta, cand apare in fata camerelor de televiziune si spune ca ea a deblocat si a construit Pasajul Berceni, podul Vacaresti, podul Ciurel, podul peste Dambovita si asa mai departe. In absolut 100% din cazuri, au fost lucrari incepute de alti primari, construite in proportie de 90%, finalizate in timp ce d-na Firea era primar. Cam asa se va intampla si cu eventualele autostrazi: le incepe PSD, dupa care vin altii si spun ca ei le-au facut. Pai e frumos? Nu mai bine stam cuminti si nu construim nimic?

Masinile vor consuma mult mai putin

Tarile civilizate au construit autostrazi pentru ca soferii sa circule constant si sa consume mai putin, in timp ce timpul calatoriei se micsoreaza simtitor. Dar pe cine din actuala guvernare intereseaza asta? De ce sa faci masinile sa consume mai putin si sa le ramana oamenilor mai multi bani in buzunare? Pai nu faci o asemenea gogomanie. Deoarece scopul tau este sa trimiti cat mai multi bani spre companiile petroliere. Adica cele mai profitabile afaceri din lume si, automat, din Romania. Sunt companiile care platesc cele mai multe taxe si accize la stat, iar din acesti bani se fura cel mai usor, construind si facand proiecte paguboase. Asadar, e important pentru buzunarul politicianului sa trimita cat mai multe masini la benzinarie, deoarece banii se vor intoarce la el. Deci nu sunt bune autostrazile din acest punct de vedere...

Nu mai avem subiect de mintit pentru alegeri

Oamenii sunt extrem de naivi, ca sa nu zicem prosti. E vorba de majoritatea tarii, cei din mediul rural, care nu stiu carte, care nu stiu sa se informeze. De fapt, e vorba de votantul clasic care pune stampila fara sa puna intrebari. Acel om care e usor de cumparat cu un pix, sapca, umbrela sau o sticla de ulei, cu 3 zile inainte de alegeri. Este acelasi om mintit iar si iar, dar care mereu pune botul cand e cumparat cu niste cadouri de 5 lei. Este acelasi om mintit de 30 de ani ca i se va face autostrada, nu primeste nimic, dar el voteaza cu aceiasi oameni. Pai tu nu iti dai seama ce s-ar intampla daca politicienii chiar si-ar respecta promisiunile???

Tu iti dai seama ce s-ar intampla daca PSD ar face acum o autostrada intreaga intr-o anumita zona? Ar insemna sa-si piarda avantajul. Cu ce l-ar mai minti pe omul din acea regiune data viitoare, daca si-a pierdut deja una din promisiuni, indeplinita intre timp? Pentru politicieni nu este important ce au facut, ci ceea ce ar putea face. Conteaza ca "ar putea" face pe viitor o autostrada, ca ar putea mari pensii, ca ar putea mari salarii, ar putea construi scoli si spitale. La ce bun este sa spui ca deja ai construit ceva, in ochii romanului nu are nicio valoare, ci romanul vrea sa fie mintit ca in viitorul apropiat se vor face milioane de lucruri. Or, daca guvernul face o autostrada, nu mai are cu ce sa-si minta alegatorii la urmatoarele alegeri. Pe om nu-l intereseaza ce deja are, ci ce ar putea sa aiba.

Lucrurile sunt cat se poate de clare. Nu avem nevoie de autostrazi. Da, noi, romanii, nu avem nevoie de autostrazi. Pentru ca noi suntem, de fapt, acei 600 de deputati si senatori care ne conduc. Noi, restul de 20.000.000 de oameni, nu avem niciun cuvant de spus. Am fost, sau nu, la alegeri, i-am ales, gata, s-a terminat. Protestam degeaba, facem campanii de PR si marketing degeaba. Noi, romanii, suntem politicienii alesi de noi in acele functii. Si noi, politicienii de la conducere, nu avem nevoie de autostrazi. Din motivele de mai sus, plus altele nenumarate.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Cine se alătură protestului de 15 minute anunțat de suceveanul cu 1 metru de autostradă

Click pe imagine pentru video:





Zeci de companii private, asociaţii, hoteluri, baruri, restaurante, cofetarii, antreprenori, dar şi instituţii publice din România intră, vineri, 15 martie, la ora 15:00, într-o grevă de 15 minute.

Vor participa la protestul faţă de lipsa autostrăzilor din România iniţiat de Ştefan Mandachi, un antreprenor care a construit singur un metru de autostradă, la ieşirea din Suceava. Vineri, sute de angajaţi din toată ţara îşi vor opri activitatea pentru a atrage atenţia că ţara nu are autostrăzi.

“Dacă eşti profesor, lasa elevii 15 minute în plus în pauză. Dacă eşti zidar, lasă mistria jos 15 minute. Dacă eşti şofer, lasă maşina 15 minute pe avarii. Dacă vrei să pleci din România, mai stai 15 minute”, este îndemnul lui Ștefan Mandachi.





Acest îndemn a convins o mulţime de patroni şi angajaţi din toate colţurile ţării să participe la protestul “România vrea autostrăzi #şîeu”.

Inclusiv controlorii de la ROMATSA, un salon de masaj erotic din Capitală şi o companie internaţională de retail, mobilă şi decoraţiuni se alătura iniţiativei. La fel şi instituţii publice, printre care primării şi consilii judeţene.

Numai în judeţul Braşov, de pildă, 36 de edili, printre care şi cel al municipiului Braşov, au anunţat că vor protesta 15 minute. Primarii se plâng că, în lipsa autostrăzilor, pierd investitori serioşi.

Dumitru Flucuș, primarul Comunei Șinca Nouă: “M-a sunat după câteva zile şi mi-a zis: “La ce ieşire de pe autostradă găsim Şinca Noua?” Şi eu am zis: “Autostrada se termină în Ungaria!” Mi-a fost rușine de răspunsul ăsta atunci, dar n-aveam ce să spun, că așa era. “Hai cu avionu’, zbori în Sibiu sau în Bucureşti şi de acolo vin eu şi te iau cu maşina”.”

Lipsa autostrăzilor afectează şi industria turismului, aşa că mulţi care au afaceri în domeniu au anunţat şi ei că protestează, inclusiv reprezentanţii Castelului Bran.

Ștefan Gleveșanu, Breasla Cârciumarilor Brașoveni: “Se vor alătura în jur de 40 de restaurante, de baruri din centrul Brasovului. Vor stopa activitatea timp de 15 minute şi nu vor servi oaspeţii. Le vom explica motivul şi speram să se alăture acestui proiect.”

Georgian Popa, angajat Pârtia de Săniuș Poiana Brașov: “Pârtia de săniuş va fi închisă, nu se dau bilete, nimeni nu o să se bucure de săniuş, de tubbing, pentru că şi noi vrem autostrăzi în România.”

Agricultorii din Asociaţia Cultivatorilor de Cereale şi Plante Tehnice din Iaşi şi judeţele vecine susţin şi ei demersul. Angajaţii celor aproape 130 de fermieri nu vor lucra 15 minute.

Emil Bălteanu, președinte Asociaţia Cultivatorilor de Cereale şi Plante Tehnice Iaşi: ″În adunarea generală de zilele trecute, cu toţii ne-am aliniat acestui protest, pentru că ţine de noi să facem ceva pentru noi.”

Tiberiu Stan, fermier: “Dacă vorbim de pierderi, la un calcul simplu, pe o tonă de cereale transportate către port pierdem în jur de 10 euro. Suntem într-o concurenţă neloială cu UE, toţi au autostrăzi, noi vindem mai ieftin din cauza asta.”

La fel şi unul dintre cele mai mari lanţuri de cofetării din Bistriţa. Angajaţii au făcut un tort semnat cu hastagul ”şîeu”.

“Avem maşini în trafic, pentru că avem cofetării în mai multe locaţii de lângă Bistriţa şi asta ne-a făcut să ne alăturăm acestui manifest. Nu cred că există român care să fie mulţumit cu starea drumurilor din România”, spune managerul.





O trupă din Suceava a lansat special o melodie pentru această campanie.

Lucian Curelariu, artist: “Ne dorim autostrăzi şi infrastructură. Prin muzică putem ajunge la sufletul românilor. Sunt prea multe probleme în ţara asta şi trebuie să începem de undeva. Cea mai mare e infrastructura.”

Cei care vor autostrăzi îşi vor opri activitatea vineri pentru 15 minute, de la ora 15:00.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Filmul inaugurării autostrăzii de 1 m din Moldova. Mii de români şi-au unit vocea la protest

Click pe imagine pentru video:





Mii de români şi-au unit vineri vocea şi le-au cerut celor care conduc ţara autostrăzi. S-au alăturat în acest fel protestului pornit de un întreprinzător din Suceava, care a construit din banii lui primul metru de autostradă din Moldova.

Lucrarea a fost inaugurată vineri, la ora 15:00, când o parte din România s-a oprit din lucru pentru un sfert de oră. Peste două mii de oameni s-au strâns la Suceava.

“Dacă eşti profesor, lasă elevii cu 15 minute mai mult în pauză! Dacă eşti zidar, lasă mistria jos 15 minute! Dacă eşti şofer, lasă maşina pe avarii 15 minute! Dacă vrei să pleci din România, mai stai 15 minute!” - este mesajul pe care Mandachi l-a lansat la începutul săptămânii trecute.

Peste două mii de oameni, potrivit estimărilor jandarmilor, au răspuns chemării omului de afaceri Ştefan Mandachi, care a inaugurat simbolic, la 8 kilometri de Suceava, primul metru de autostradă din Moldova. Veniţi din mai multe judeţe ale ţării, unii cu maşinile personale, alţii cu TIR-urile firmelor, au cerut ca statul să construiască autostrăzi.

“Eu vreau autostradă aici, în Suceava, în Bucovina! Transilvania vrea autostradă! Moldova vrea autostradă! Bucureşti vrea autostradă! Eu vreau autostradă!”, le-a spus Ștefan Mandachi celor prezenți la inaugurare.

“Este un protest împotriva indiferenței”, a spus un șofer de TIR.

“E o stare de furie. O stare care spune totul. Nu au făcut nimic pentru noi”, a spus alt șofer.

Cătălin Urdoi, vicepreședinte Asociația 8: “Noi, astăzi, transmitem un mesaj şi aş vrea să văd guvernanții că se apucă de treabă. De mâine aş vrea să văd că ei se apucă de treabă.”

Protestul a fost susţinut şi din aer. Un avion care purta un afiş cu mesajul “Bucovina vrea autostradă” a survolat mai multe minute locul unde s-au strâns românii.

Demersul pornit de omul de afaceri din Suceava a strâns la un loc toate categoriile sociale. De la muncitori, la întreprinzători cunoscuţi şi de la primari, la poliţişti.

Bogdan Bănica lucrează la Serviciul Criminalistic din Suceava şi spune că în lipsa autostrăzilor, pe drumurile de la noi mor oameni nevinovaţi.

Bogdan Bănică, polițist criminalist: “Sunt un cetăţean scârbit. Noi aici am rămas ca di-n căruţă. Sunt criminalist şi sunt îndreptăţit să afirm că mor oameni nevinovați pe străzi. Mii de poliţişti din ţară şi-au întrerupt activitatea astăzi, la 15, şi au intrat în pauză de masă.”

La Bucureşti, mesajul oamenilor a ajuns până la preşedintele republicii.

Klaus Iohannis: “Vreau să ştie protestatarii că sunt alături de ei şî eu.”

În schimb, Liviu Dragnea, preşedintele PSD, a lansat un atac dur la adresa iniţiatorului mişcării şi l-a numit pe Ştefan Mandachi ”şmecher”. În dispută a intervenit şi şeful ALDE.

“Ca să ţipe unii acum că nu se fac autostrăzi şi nişte şmecheri care, vezi doamne, fac ei un metru de autostradă... Dacă tot avea banii ăştia, putea să i dea la o casă de copii sau să-i doneze undeva. Ei fac circ, noi facem autostrăzi. Ei ţipă, noi dezvoltăm România”, a spus Liviu Dragnea.

Pe de altă parte, în ultimii 30 de ani, România a reuşit să construiască puţin peste 800 kilometri de autostradă, dar an de an autorităţile promit sute de noi kilometri. Anul acesta, de pildă, responsabii anunţă 180.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Momentul în care Ștefan Mandachi taie panglica și inaugurează autostrada de 1 metru.

Click pe imagine pentru video:





Ştefan Mandachi, iniţiatorul protestului ”România vreau autostrăzi”, a inaugurant vineri primul metru de autostradă din Moldova, pe care l-a construit din banii săi.

Sute de oamenii cu stegulețe cu îndemnul „#Șîeu” și „România vrea autostrăzi” au ajuns cu un sfert de oră înaintea ”festivității”.

Un avion utilitar cu lozinca „Bucovina vrea autostrăzi” a survolat zona.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Mișcarea #șieu. Românii au blocat străzile în zeci de orașe și au cerut autostrăzi

Click pe imagine pentru video:





Angajaţi din sute de companii, fabrici, şantiere de construcţii - cu toţii au încremenit astăzi, pentru 15 minute. Mii de oameni din toată ţara au ieşit în stradă sau au tras pe dreapta, strigând că vor autostrăzi, la 30 de ani de la Revoluţie.

S-a întâmplat la ora 15.00, iar poliţiştii au deblocat traficul, abia după ce oamenii au oprit de bună voie manifestaţia. Inclusiv Piaţa Victoriei a fost blocată un sfert de oră, de oameni cu pancarte, care au cerut investiţii în infrastructura şi au scandat împotriva corupţiei.

La ora 15.00, Piaţa Victoriei s-a umplut de oamenii care muncesc în clădirile din apropierea Guvernului. Protestul pietonilor a fost dublat de cel al şoferilor care au oprit în mijlocul străzilor.

Mulţi şoferi au refuzat să plece de pe loc, chiar dacă poliţiştii le-au cerut acest lucru.

Şi bulevardul Barbu Văcărescu a fost blocat după ce câteva sute de angajaţi au coborât din clădirile de birouri din zona Pipera, iar şoferii s-au oprit şi ei.

Tot la ora 15, peste 200 de studenţi şi profesori s-au adunat în Piaţa Universităţii unde s-au luat de mâini şi au format simbolic o autostradă umană.

Solidari cu protestul, muncitorii de pe şantierul Primului Spital de Oncologie din România s-au oprit pentru 15 minute, timp în care membrii Asociaţiei “Dăruieşte Viaţă” au protestat în faţa ministerului de Finanţe. Deşi este cel care ar trebui să asigure finanţarea autostrăzilor, ministrul Teodorovici a declarat că va protesta.

Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor: “Am să particip şi eu cu mare drag pentru că ne dorim cu toţii autostrăzi.”

Şi Centrul Iaşiului a fost blocat astăzi pentru 15 minute. Oamenii au strigat: ″Și noi avem nevoie de autostrăzi, de industrie, de investitori!”

Circulaţia s-a oprit şi în Braşov. Şoferii au aşteptat răbdători în coloane, încurajaţi de pe margine de pietoni.

Restaurantele, barurile şi cafenelele din centrul oraşului au oprit activitatea, iar angajaţii şi turiştii au ieşit în stradă.

La Cluj, oamenii au protestat zgomots. O cofetărie a făcut un metru de autostrada din ciocolată, iar şoferii au stat cu maşinile pe avarii.

Şi şoferii din Baia Mare au blocat circulaţia. Oamenii au strigat: “Autostrăzi, nu accidente cu sutele, autostrăzi!”

Foarte multe companii private din România s-au asociat protestului. Acest magazin de mobilă nu a acceptat comenzi timp de 15 minute.

Şoferii care circulau pe autostrada A1, între Arad-Timisoara, au oprit pe banda de urgenţă. Pe drumul european E58 din Moldova, traficul a fost blocat timp de 15 minute.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Ce le transmite Ștefan Mandachi românilor care susțin mișcarea #șîeu: ”Nu mă voi liniști!”





Omul de afaceri din Suceava, Ștefan Mandachi, cel care a construit simbolic autostrada de un metru, singura din Moldova, a transmis un mesaj de avertisment autorităților române, precizând că nu va renunța la proteste până când nu va vedea autostrada.

Mandachi a spus vineri, la inaugurarea primului metru de autostradă din Moldova pe care l-a construit din banii săi, că nu a trăit niciodată un asemenea moment de solidaritate.

”Eu nu am trăit niciodată un astfel de moment de solidaritate între toți românii, fie că fac parte dintr-un partid politic, fie că sunt doctori, fie că sunt avocați, fie că au orice altă profesie. Avem o șansă unică să restartăm România acum. Am fost pesimist când am spus cum ar fi dacă am fi 1 milion. Cum ar fi dacă am fi 5 milioane? Vreau să vă spun că din sursele pe care le am, suntem în jur de 13, 14 milioane de români solidari, dacă nu mai mult. 99 % din feedback-ul pe care l-am primit este pozitiv. Românii sunt pentru prima dată după 30 de ani uniți.”

De asemenea, antreprenorul român a avertizat autoritățile române că nu se va liniști până când nu va vedea autostradă în Suceava.

”Eu, Ștefan Mandachi, nu mă voi lecui, nu mă voi astâmpăra, nu mă voi liniști până când nu voi avea autostradă aici, la Suceava, în Bucovina!

Așa cum am spus-o și o repet, nu-mi doresc, nu mi-am dorit și nu voi face politică. Vreau să vă spun că mă voi raporta la România în comparație cu țările dezvoltate din lume. Voi compara România cu China, voi compara România cu Statele Unite, voi compara România cu germania. Vrem să se construiască autostrăzi cu aceeași rapiditate cu care se construiește acolo. Există un 15 și 15 în fiecare lună. Dacă în alte țări se construiesc 10.000 de kilometri de autostradă în fiecare an, haideți să ne raportăm la acele țări unde se construiesc 10.000 de kilometri de autostradă într-un an.” - a spus omul de afaceri.

De altfel, el a mulțumit antreprenorilor și firmelor din România care s-au alăturat acestui protest, deoarece, a spus el, în acest fel arată că nu le mai este frică.

”Mulțumesc antrepreonorilor din România, pentru că ați dat un semnal de alarmă strigător. Vreau să subliniez un aspect extrem de important. Noi ca antreprenori nu mai suntem fricoși. Noi ca antreprenori nu mai suntem văzuți ca prezumtivi hoți. Din momentul în care suntem mii, zeci de mii, sute de mii de antreprenori solidari, începe o etapă nouă și pentru noi, antreprenorii.

Ne-am săturat să ne fie frică de controale, ne-am săturat să fim vânați, ne-am săturat să fim presupuși că nu suntem corecți niciodată. Vrem un cadru legal în care să fim relaxați și să dezvoltăm România, pentru că PIB-ul este în spatele nostru, al antreprenorilor.”

Câteva sute de oameni au participat vineri, 15 martie, la inaugurarea simbolică a autostrăzii, protestând faţă de starea infrastructurii rutiere din Roânia.

Cu câteva minute înainte de ora 15.00, liderul PSD, Liviu Dragnea, l-a atacat verbal pe Ștefan Mandachi, și a spus că ”țipă unii că nu se fac autostrăzi”, ”niște șmecheri”, însă, de fapt - a subliniat președintele PSD în fața colegilor din partid - ”ei fac circ, noi facem autostrăzi”.

În schimb, alţi politicieni s-au alăturat protestului şi au interrupt activitatea timp de 15 minute.

Protestul a fost susţinut de zeci de firme, sportive, oameni de afaceri, personalităţi, dar şi persoane fizice.

https://www.facebook.com/1272272526262950/videos/616720422108591/

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Reacția lui Ștefan Mandachi la atacul lui Liviu Dragnea privind protestul #șîeu

Click pe imagine pentru video:





Astăzi românii au demonstrat că pot fi o voce unită pe care politicienii trebuie să o asculte. La ora 15.00, timp de 15 minute, zeci de mii de oameni, din întreaga ţară, s-au oprit din ce făceau ca să le atragă atenţia celor de la putere că România are nevoie de autostrăzi. În acest timp, la Suceava, Ştefan Mandachi, omul de la care a pornit mişcarea #șîeu, inaugura în mod simbolic primul metru de autostradă al Moldovei, înconjurat de aproape 2.000 de oameni.

„Sunt copleșit de solidaritatea care a fost între români astăzi. Sunt foarte multe companii din România care au reacționat pozitiv. Acele mari companii sau corporații care nu au manifestat pentru autostrăzi probabil că nu au nevoie de drumuri”, a spus omul de afaceri la Digi24.

Întrebat cum comentează atacul lui Liviu Dragnea, președintele PSD, care l-a acuzat că „face circ” și a spus că putea dona unor case de copii banii cu care a construit metrul de autostradă, Mandachi a spus: „Nu vreau să comentez reacția asta: dacă sunt la 2 metri sub pământ nu mai pot să folosesc 100.000 de euro”, a spus Ștefan Mandachi. El făcea referire la faptul că, în lipsa autostrăzilor, pe șoselele din România au loc multe accidente grave.

„Nu comentez declarații politice pentru că nu fac politică. E problema lui”, a adăugat Mandachi.


Astăzi, la ora 15.00, omul de afaceri a dat startul protestului #șîeu: „Dacă ești profesor, lasă elevii cu 15 minute mai mult în pauză, dacă ești zidar, lasă mistria jos pentru 15 minute, dacă ești șofer, trage mașina pe avarie pentru 15 minute, dacă vrei să pleci din România mai stai 15 minute. Vreau să dau startul manifestului național solidar românesc: 15 minute. Start!”

A fost salutat cu claxoane și aplauze.

Click pentru video

„Vă mulțumesc din inima mea celor prezenți. Vreau să mulțumesc sucevenilor, concetățenilor din Sf Ilie, țăranilor mei, polițiștilor, preoților, inginerilor, contabilor, oamenilor de rând. E un moment unic în istoria României. Nu am trăit niciodată un astfel de moment de solidaritate între toți românii, fie că fac parte dintr-un partid, fie că sunt doctori, avocați, sunt de altă profesie. Avem o șansă unică să restartam România acum. Am fost pesimist puțin când am spus cum ar fi dacă am fi un milion, 5 milioane. Din sursele pe care le am, suntem în jur de 13-14 milioane solidari. 99% din feedback e pozitiv, românii sunt, pentru prima dată după 30 de ani, uniți”, a spus el.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

World’s smallest motorway built to shame a nation




The one-metre stunt resonated among Romanians fed up with the state of their roads

An entrepreneur has built a one-metre stretch of motorway in north-eastern Romania to protest about his country's poor highway infrastructure.

Fed up with the sparse motorway network in his home region of Moldavia, Stefan Mandachi, a 33-year-old who owns a chain of fast-food restaurants, privately commissioned the tiny motorway at a personal cost of £3,800 (€4,400; $5,000).

The campaign lasted for weeks with the aim of causing a stir, and it came to a climax on Friday.

Romania has one of the shortest motorway networks in the European Union, with just 806km (500 miles) throughout the whole country. This despite having a land mass almost equal to that of the UK.




Hundreds of supporters turned out for the inauguration of the tiny motorway

Sitting in the hotel he owns, just a few kilometres from the new road, Mr Mandachi explained his thinking.

"We want to unify the population, we have an ideal — to have motorways," he told the BBC.

His motorway, situated on a plot of land he owns next to a busy main road, was symbolically built in Suceava, a part of the country that has no stretches of motorway at all.

Traffic on the adjacent road was almost gridlocked as several hundred supporters turned out for the so-called motorway inauguration.

A media scrum was on hand, along with ambulances and fire engines, while a small plane flew overhead with a banner demanding motorways.

"I feel that we are united," shouted Mr Mandachi above a din of honking horns. "I've never lived through a moment of such solidarity amongst all Romanians."





„We are the only region in Romania which doesn't have any motorways, we don't have a metre, so I decided to build one metre to prove it is possible”

Stefan Mandachi
Romanian entrepreneur


Crowds whooped and cheered as he cut the ribbon to open what people have come to call a "motorway monument".

How mini-motorway struck a chord nationally

The entrepreneur ran an aggressive campaign called "Romania wants Motorways" and asked fellow citizens to protest with him by stopping work for 15 minutes on Friday as he opened his stretch of road.

The campaign has led to serious discussions across the country.

"More and more people in Romania - normal, everyday citizens - are starting to get agitated," says Ionut Ciurea, director of Pro Infrastructure Association, an NGO that monitors major motorway projects in Romania.

"Politicians come to power and say they'll build 1,000km of motorways in five years. It's not possible even with the best technical capacity from everybody involved," he adds, suggesting that Mr Mandachi might need to wait as long as 25 years to see a "decent" motorway network in his home region.




Wrecked cars were placed beside the newly inaugurated mini-motorway to symbolise the dangers of Romania's roads

According to Mr Ciurea, poor roads cost Romania's economy billions every year. "We estimate that around 2% of Romania's GDP is lost on road access," he says. "That's huge."

Across the country, mayors, companies, and even footballers joined in Stefan Mandachi's "Romania wants Roads" protest.

Danish furniture maker JYSK, which has 73 stores in Romania, closed its doors to customers at the allotted time.

"When all regions of the country are connected by motorways, our customers will get their products faster, with lower delivery costs," said the firm's country manager Alex Bratu.




Pressure groups argue that poor roads cost Romania's economy billions of euros a year

In 2018, Romania opened just 58km of motorways.

Meanwhile, many projects over the years have been plagued by corruption scandals.

In 2016, a new motorway in southern Transylvania quickly earned the nickname the "highway of shame". It was inaugurated twice because it need repair work almost immediately, and was then demolished a year later after a spate of safety concerns.

'Patience has reached a limit'

Romania also has the EU's highest rate of road deaths.

In 2017, Romania recorded 98 deaths per million inhabitants due to road accidents, double the EU average and more than three times that of the UK.

"More people die each year than those who died in the 1989 revolution," says Mr Mandachi, who arranged a car crash scene next to his motorway, with an ambulance and a funeral car, highlighting Romania's deadly roads.




Romania has double the EU average for road deaths, according to 2017 figures

Razvan Cuc, Romania's minister of transport, has declared the Mandachi road illegal due to a lack of permits, but told local media that he understood Mr Mandachi's concerns.

"Patience has reached a limit," he said.

Mr Cuc's understanding, however, has does little to placate the motorway entrepreneur.

"It's not enough that he understands our frustration, he has to act, because we all know the problem - we need motorways," says Mr Mandachi.

Shortly before the one-metre motorway was inaugurated, Romania's ruling Social Democrat-led government announced that the transport minister had travelled to the nearby city of Bacau where work would begin on a Moldavian motorway.

Stefan Mandachi remains sceptical. "I don't see anything, I don't see a construction site," he says.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Romanian businessman builds world's shortest highway




Watch the video in the player above to see the 1-metre highway.

A businessman in northeastern Romania has built the world's shortest highway — measuring 1 metre — in protest against the lack of road infrastructure in the region.

"We are the poorest region in Europe. And I want highways here, in Moldova, in my region. Here, in Suceava, in my city!," entrepreneur Stefan Mandachi told Euronews.

The businessman said he grew tired of broken promises made by the government over the last 30 years to improve road infrastructure, so he acted himself and invested €4,500 into the project.

Romania’s highway network is only 805 kilometres long and road construction in the country is going at a very slow pace. Authorities promised 118 kilometres will be ready by the end of 2019.

Mandachi has called on the help of other businesses and people to support his “Romania wants motorways!” campaign.

So far, it has proved popular with tens of thousands of people across Romania coming together to offer support.

The 1-metre highway near the city of Suceava was officially opened in the presence of the local mayor, Neculai Miron, on Friday.

"We have asked repeatedly for infrastructure projects financing, but we got very little, so we had to manage at a local level. For the communal infrastructure we got some European funding for a 5.2 km road and for the rest of our projects we will use the local budget," Miron said.

According to The European Commission, Romania tops the blacklist of road casualties in the European Union.

In 2017 alone, more than 1900 people were killed on countryside roads. Experts say this is due to the lack of modern infrastructure.

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

VIDEOREPORTAJ Cum trece ursul autostrada. Imagini cu primul ecoduct din România




Ecoductul de la Branisca de pe autostrada Lugoj - Deva

Primele ecoducte pe o autostradă din România, pasaje verzi special gândite pentru animalele sălbatice, vor fi deschise în acest an pe autostrada Lugoj - Deva. Nu vorbim de un moft, spun experții, ci de proiecte de „infrastructură verde” necesare unui trafic auto în siguranță și unei conservări eficiente a biodiversității în țara văzută încă drept „inima verde a Europei”. Cu cât ne apropiem mai mult de construcția primelor autostrăzi montane precum Sibiu - Pitești sau Târgu Mureș - Iași, discuțiile despre astfel de proiecte de infrastructură verde vor fi tot mai de actualitate.



 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres misterr

Cine zicea că chinezii nu pot construi autostrada pe Valea Prahovei, că nu se pricep etc.?

Să vedem ce au construit, poate sînt strugurii prea acri pentru noi și de aia strîmbăm din nas cînd auzim de chinezi.

Yaxi (崖西镇) highway

Yaxi highway (雅西高速), a 240-kilometer-long road connecting Ya'an and Xichang in southwest China's Sichuan province, is regarded as a "ladder-like sky road". The road is a combination of viaducts and tunnels. The total length of the 25 tunnels along the road is about 41 kilometers.









 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres abc_XC

Chinezii pot sa faca multe lucruri, dar nu gratis.
Intrebarea mea ar fi alta: de ce sa facem un PPP(parteneriat public-privat) cand putem utiliza fonduri europene?  :think:

 


Re: Discutii generale despre autostrazi si drumuri expres Cristi N

Raspunsul e simplu: pentru ca regulile nu sunt la fel de strict controlate sau ca sa fiu mai clar: pentru comision/spaga.

 


Go to page:  1 2 3 4 5 6 7
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Lucrări la autostrăzi și drumuri expres  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419436 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use