Chisinau - autobuze

Transportul în comun și infrastructura din Republica Moldova

Re: Chisinau - autobuze

Mesajde Andrei98 » Vin, 22 Feb 2019, 07:56

Stai liniștit ca dacă nu eram în UE cred ca eram mai rău ca ei :roll:
Avatar utilizator
Andrei98
 
Mesaje: 710
Membru din: Mie, 09 Mar 2016, 22:43
Localitate: Bucuresti

Re: Chisinau - autobuze

Mesajde andreir14 » Vin, 22 Feb 2019, 15:21

Se pare ca s-a terminat. Ieri contractul a fost semnat, iar autobuzele au fost inmatriculate si au iesit deja la traseu.
╔══════════════════════════════════════════════════╗
║ Flickr: https://www.flickr.com/photos/140899817@N05/
╚══════════════════════════════════════════════════╝
Avatar utilizator
andreir14
Membru Silver
 
Mesaje: 295
Membru din: Vin, 08 Iun 2018, 17:00
Localitate: Praz Vegas

Re: Chisinau - autobuze

Mesajde CiprianTRB » Dum, 23 Iun 2019, 01:38

Are cineva poze recente cu cele doua Mercedes Citaro?
Îmi doresc ca Bucurestiul sa devina cu adevărat o capitala Europeana
Avatar utilizator
CiprianTRB
 
Mesaje: 333
Membru din: Vin, 22 Feb 2019, 19:22
Localitate: București, Sector 6 - Militari

Re: Chisinau - autobuze

Mesajde andreir14 » Dum, 23 Iun 2019, 07:47

Ultima poză cu unul din ele a fost făcută pe 2 august 2018.

618 ex 4462 pe linia 5. De remarcat că afișajul frontal este defect, celelalte fiind complet funcționale și deja configurate.

Foto: TimoN / fotobus.msk.ru

Imagine
╔══════════════════════════════════════════════════╗
║ Flickr: https://www.flickr.com/photos/140899817@N05/
╚══════════════════════════════════════════════════╝
Avatar utilizator
andreir14
Membru Silver
 
Mesaje: 295
Membru din: Vin, 08 Iun 2018, 17:00
Localitate: Praz Vegas

Re: Chisinau - autobuze

Mesajde Andrei17 » Lun, 01 Iul 2019, 11:58

Afișajul frontal funcționează. Funcționează toate afișajele.
!! SUSȚIN, CU DESĂVÂRȘIRE, ÎNFIINȚAREA ȘI / SAU DEZVOLTAREA TRANSPORTULUI ELECTRIC CU TROLEIBUZE !!

Facebook -> https://facebook.com/andreiandras528
Avatar utilizator
Andrei17
Membru Silver
 
Mesaje: 1099
Membru din: Lun, 22 Iun 2015, 17:55

Re: Chisinau - autobuze

Mesajde fl82 » Joi, 03 Oct 2019, 08:01

Date generale despre evolutia sistemului de autobuze urbane din Chisinau, de pe site-ul oficial al "Parcului Urban de Autobuze":



În 1909 s-a făcut o încercare de a organiza la Chișinău un sistem de autobuze urbane. Acesta a fost organizat de un proprietar pe numele M. Surucian, care a și construit câteva garaje în oraș. Transportul era efectuat cu ajutorul camioanelor convertite de marca White. O călătorie în acestea costa 25 de copeici/persoana.


Dupa 1945 sunt introduse autobuzele urbane si interurbane de productie sovietica.

Istoria oficială a autobuzelor urbane în Chișinău a început în martie 1946. Drept urmare a războiului, orașul era practic lipsit de unități de transport, sistemul de tramvaie fiind puternic deteriorat și necesita o recuperare îndelungată.

Prin urmare, în oraș a fost introdus sistemul de autobuze, pe baza autovehiculului ZIS-154. În 1955, orașul era deservit de 40 de mașini marca ZIS-15 și GZA-651 iar numărul pasagerilor transportați anual ajungea la aprox. 6 mln de persoane/anual.

În 1961, orașul era operat de 12 rute de autobuz, în 1972 de 21, iar în 1982, rețeaua de autobuze includea 32 de trasee.

Dintre tipurile de autobuze urbane , de fabricatie sovietica, utilizate in Chisinau, pot fi amintite:

-ZIS-154 (produs intre 1946- 1950)

-ZIS-155 (1949- 1957)

-ZIL-129

-ZIL-158 (1957- 1970)

-PAZ


In 1955, in Chisinau, existau 40 de autobuze urbane vechi de tipul ZIS si PAZ.

-LIAZ-677 (utilizat in Chisinau aproximativ intre 1967- 1979)


In 1975, se introduc in Chisinau modernele (pe atunci- comparativ cu autobuzele de productie sovietica care majoritatea aveau motoare pe benzina) autobuze urbane diesel maghiare „IKARUS-260” (varianta solo) si „IKARUS-280” (varianta articulata).

In 1983, in Chisinau, existau 258 de autobuze urbane, pana in 1991 numarul acestora ajungand la 350 bucati, toate de tipul IKARUS-260 si IKARUS-280 (de productie ungara).


Din punct de vedere organizatoric, la data de 1 septembrie 1955, ia fiinta „Parcul Urban de autobuze” Chisinau, pe atunci „Coloana auto 2811”, dispunand atunci de 40 de autobuze urbane (tip „ZIS/ZIL” si „PAZ”) si 200 de salariari.

Primul sediu al acestuia a fost in zona Barierei Sculeni, mutat ulterior in incinta Autogarii Centrale.

Intre anii 1966-1979 sediul acestuia este transferat pe strada Salcamilor, iar, din luna martie 1979, este inaugurat actualul sediu, pe strada Sarmisegetusa, nr. 51.


Dupa 1991 si "Parcul Urban de Autobuze Chisinau" se confrunta cu grave probleme, datorita mai multor factori: lipsa resurselor financiare pentru intretinerea si inoirea parcului de autobuze urbane, aparitiei microbuzelor, etc.


Daca in privinta troleibuzelor dupa 1991 s-au mai facut unele investitii, in privinta autobuzelor urbane situatia este dezastroasa, in multe cazuri acestea fiind inlocuite cu microbuzele („rutierele”), complet nepotrivite pentru un transport civilizat.

Astfel, daca in Chisinau existau in 1991 un numar de 350 autobuze urbane de mare capacitate („IKARUS-280/260”), astazi sunt mult mai putine.

In anul 2005 „Parcul Urban de Autobuze” Chisinau mai aveea doar 140 de autobuze „IKARUS-260/280” si 835 de salariati.

Ulterior, mai sunt achizitionate autobuze urbane noi, dar mult prea putine ca numar.

In anul 1998 sunt achizitionate cateva autobuze articulate „modernizate” tip IKARUS-280, in doua variante constructive: „280.33” (echipate cu motor diesel tip „RABA-MAN-D-2156” de 141 kw=192 cp, cutie de viteze manuala tip „ZF-S6-90U”) si respectiv „280.33o” (echipat cu motor diesel tip „RABA-MAN-D-10” de 190 kw, adaptat normelor de poluare „Euro-1”, viteza maxima 85 km/h).

De asemenea, mai sunt aduse si cateva autobuze IKARUS din Balti (aduse initial second-hand din Europa), cu: doua usi, chiar si cele articulate, salon si scaune tapitate, geamuri care nu se deschid etc.

In 2004 mai sunt achizitionate 50 autobuze tip „LIAZ-5256.25A” (echipate cu motor „Caterpillar-3116” si cutie de viteze automata tip „Voith-851”, 117 locuri, din care 23 pe scaune), din Rusia.

In 2006 sunt achizitionate un numar de 20 de bucati autobuze noi tip „MAN-Lyon’s Classic” (ultimile ansamblate in Turcia).

De asemenea, s-au mai achizitionat in anul 2012, doua autobuze urbane second-hand tip „Volvo” functionand pe baza de CNG. Acestea au fost produse in anul 2002, au podea low-floor si capacitatea de transport de 100 pasageri.

De asemenea, in Chisinau s-au testat si alte tipuri de autobuze urbane: „Skoda-Karosa-21”, „MAZ”, „SOLARIS”, „Van-Hool-A-300”, „Volvo”.

In 2011 apare un proiect de achizitionare a 100 de autobuze urbane (noi sau second-hand) pentru „Parcul Urban de Autobuze” din Chisinau.

In 2015 licitatia a fost castigata de firma romaneasca „Eurobus”, care urma sa livreze 30 de autobuze urbane noi. In septembrie 2017 un autobuz nou tip „Eurobus-Diamond” este testat in Chisinau, dar ulterior licitatia este anulata!

Ulterior s-a decis achizitionarea de 31 autobuze urbane noi (produse in Turcia) de tipul "Isuzu-Citiport", in februarie 2019 primele astfel de autobuze ajungand in Chisinau.
fl82
 
Mesaje: 516
Membru din: Lun, 23 Sep 2019, 14:29

Re: Chisinau - autobuze

Mesajde fl82 » Joi, 03 Oct 2019, 08:03

Rutele de autobuze din Chisinau sunt de 3 tipuri: „R” (rapide), „E” (exprese) si „C” (comerciale).

In prezent, „Parcul Urban de Autobuze” Chisinau deserveste 6 rute urbane (in lungime totala de 94,8 km) si 18 rute suburbane (in lungime totala de 354,3 km).

Din punct de vedere organizatoric, ,in perioada anilor 1994-1997 “Parcul Urban de Autobuze” nr. 2 a fost parte componentă a “Regiei transport urban de pasageri” al mun. Chişinău.

Întreprinderea municipală “Parcul Urban de Autobuze” a fost fondată la 1 ianuarie 1998 în urma divizării “Parcului de autobuze” de “Regia transport urban de pasageri” .

Sediul si adresa „Parcului urban de autobuze Chisinau” este: Strada Sarmizegetusa, nr. 51, telefon 00373022556030.







De asemenea, in Chisinau exista si urmatoarele rute private de autobuze urbane si minibuze:

-Ruta 122, deservita cu autobuze noi „Hyundai Super Aero City” (din anul 2008)

-Ruta 23, deservita cu autobuze second-hand „Volvo” si „Scania” si „Scania L94UB” (din 2016).

-Si alte rute private de autobuze .
fl82
 
Mesaje: 516
Membru din: Lun, 23 Sep 2019, 14:29

Anterior

Înapoi la Moldova


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator