Infrastructura feroviară din RomâniaCFF / CFI

 

Topic: Mocănița Apusenilor (Turda - Câmpeni - Abrud)

44 posts, 18862 views
 
Go to page:  1 2 3 4
 
 

📖 Pagination options
Mocănița Apusenilor (Turda - Câmpeni - Abrud) Dominatrix

Rahat pe băţ: dupa ce s-au furat sinele, acum o declara "monument istoric". Un fel de rasu-plansu. :evil:

Traseul mocăniţei de la Turda la Vidolm intră în patrimoniul naţional

Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional (DJCPN) Cluj a început procedura de clasare a traseului de cale ferată îngustă de tip mocăniţa de la Turda, judeţul Cluj, la Vidolm, judeţul Alba, pentru a deveni monument istoric şi parte a patrimoniului naţional.

"Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Cluj a demarat procedura de clasare a traseului de cale ferată îngustă de tip mocăniţa de la Turda la Vidolm, pentru a deveni monument istoric şi a deveni parte a patrimoniului naţional. Această măsură a fost luată ca urmare a numeroaselor probleme apărute în ultima vreme la acest traseu, cum ar fi dispariţia de şină de cale ferată, distrugerea acesteia sau a terasamentului de cale ferată. În baza Legii nr. 422/ 2001 privind protejarea monumentelor istorice, proprietarului şi administratorului liniei ferate înguste de pe tronsonul Turda - Vidolm le-a fost adus la cunoştinţă acest demers conform legii, precum şi autorităţilor locale abilitate", se arată într-un comunicat de presă transmis, marţi, de DJCPN Cluj, citat de corespondentul MEDIAFAX.

Reprezentanţii DJCPN Cluj au precizat că pe teritoriul administrativ al judeţului Alba, mai exact de la Vidolm la Abrud, această linie îngustă de cale ferată este monument istoric, fiind trecută în patrimoniul naţional.

"Astfel, prin acestă procedură, întreg tronsonul Turda - Abrud va deveni parte a patrimoniului naţional", se mai arată în comunicat.

Distanţa între Turda şi Vidolm este de 30 de kilometri.

http://www.mediafax.ro/social/traseul-mo ... 9034033/

 


Re: Stiri Dominatrix

Cum se pastreaza "patrimoniul national"...

Liber la furat, pe calea ferată pe care circula „Mocăniţa“, trenuleţul moţilor

„Marfa" taiată în bucăţi a ajuns la un centru de colectare de fier vechi, încărcată într-o autoutilitară . Trei bărbaţi din Alba sunt cercetaţi în libertate de poliţişti pentru furt calificat.

Tronsonul de cale ferată pe care circula „Mocăniţa“ a intrat în atenţia hoţilor de fier vechi. Trei bărbaţi din Baia de Arieş au fost prinşi marţi, 10 ianuarie, şi sunt cercetaţi de poliţişti. Sunt acuzaţi că ar fi furat 14 bucăţi de şină de cale feratăe de pe tronsonul de cale ferată îngustă Baia de Arieş – Abrud, pe care nu mai circulă acum niciun tren.

Poliţiştii spun că centrele de colectare de fier vechi au dispozitie să nu primească sine de cale ferată, însă nu respectă de fiecare dată interdicţia. Paguba urmează să fie calculată de către firma  care administrează tronsonul, Societatea de Administrare Active Feroviare Timişoara.

Tronsonul Baia de Arieş – Abrud se află pe Lista Monumentelor Istorice din România.

Constructia liniei inguste de cale ferata dintre Abrud şi Turda a început în 1891 şi a fost finalizată în 1912. Traseul nu mai este folosit de CFR din  1997, din motive de rentabilitate. Ulterior „Mocăniţa“ a fost inclusă pe Lista Monumentelor Istorice pe tronsonul Abrud-Vidolm, lucru ce a permis salvarea tronsonului de cale ferata de la topit.

„Mocaniţa“ ar putea deveni una dintre atracţiile  Munţilor Apuseni.

http://www.adevarul.ro/locale/alba_iuli ... 37687.html

 


Mocănița Apusenilor (Turda - Câmpeni - Abrud) Adrian Rosca

Vara asta, mocanita circula in fiecare sambata si duminica de la Abrud la Campeni, cu conditia sa se adune 20 de calatori. Daca sunt mai putini, merge doar pana la Rosia.































 


Re: Mocanita Abrud misterr

Simbolul Apusenilor a iesit pe traseu, spre incantarea turistilor din toata tara. Cat costa plimbarea de doua ore cu Mocanita (VIDEO)

http://vid1.stirileprotv.ro/2016/05/02/61799166-2.mp4

Mocanita, simbolul muntilor Apuseni, a iesit mandra pe traseu. Locomotiva merge doar cu 15 km pe ora, cat sa simti o adiere placuta pe parcursul calatoriei

Trenul ca de jucarie strabate traseul dintre localitatile Abrud si Campeni in doua ore si jumatate.

In gara din Abrud, s-a auzit din nou glasul rotilor de tren. Zeci de turisti de prin toata tara au urcat in vagoane, nerabdatori sa descopere zona. Spre incantarea tuturor, sunetul Mocanitei se aude de cativa kilometri distanta.

Pentru ca locomotiva fabricata in anul 1917 in Germania sa se urneasca, este nevoie de multa munca.

Atilla Broke, fochist: "La un drum, avem nevoie de 200 de kg de carbuni si cam un metru de lemne. Si apa, la 24 de km, avem nevoie de 1500 de litri."

Fabian Miklos, mecanic locomotiva: "Locomotiva aceasta functioneaza cu apa si carbuni. Se incalzeste apa la 100 de grade, se fierbe. Avem doua pistoane care pun in functiune toate bielele motorului si asa functioneaza."

Merita insa tot efortul. Peisajul iti taie rasuflarea, iar calatorii nu mai contenesc sa faca poze.

Denisa Gaspar, turista: "Este prima data cand ma plimb, este foarte frumos. Este un peisaj extraordinar si vreau sa ramana o amintire foarte frumoasa. Daca merge incet, vedem peisajul mai bine."

Alexandra Gaspar, turista: "Este ceva vechi, care este pus in miscare in timpurile astea. Noi... este ceva care ne duce in timpurile de demult."

Viorel, turist Bucuresti: "Am zis ca daca tot fac Pastele aici, sa vin sa imbin sarbatoarea cu o plimbare cu Mocanita. E prima oara cand merg cu Mocanita. Am vazut, e dotata ca lumea."

Valentin, turist: "Am auzit despre Mocanita ca s-a deschis sezonul acum si ne-am gandit sa venim sa facem o plimbare. E modul in care putem sa atragem si de ce sa nu o facem? E relaxant, peisajul e frumos."

Printre pasageri l-am intalnit si pe domnul Adolf, care in tinerete facea naveta cu Mocanita la serviciu. Cand i-a auzit suieratul, a hotarat sa faca o plimbare.

Adolf, localnic: "De 40 de ani. Erau sase sau noua vagaone, ne dadeam jos din primul vagon, furam mere, prune de pe marginea caii ferate de la oameni din gradina si prindeam ultimul vagon."

Locomotiva cu aburi va circula in fiecare sfarsit de saptamana pana la toamna. Un bilet dus-intors Abrud-Campeni costa 25 de lei pentru adulti si 15 lei pentru copii.

 


Re: Mocanita Abrud andrei11

...cu conditia sa se adune 20 de calatori.
Probabil si cu mai putin daca se plateste echivalentul a 20 de bilete...

 


Re: Mocanita Abrud Adrian Rosca

Exact. Desi pe pagina oficiala a CFI se mentioneaza ca se anuleaza cursa daca nu se strang cel putin 20 de calatori, se merge totusi pana la Rosia.



 


Re: Mocanita Abrud alex230ro

Ce mai e de mentionat ca linia trece printr-un sat de minoritari ai caror copii(chiar si adulti) in general se agata de vagoane.Dar din ce am inteles de la mecanici doar folosesc mocanita ca si mijloc de transport.Min 10 calatori trebuie sa se stranga pentru a se putea face o cursa.

 


Re: Stiri aztec

O stire mai jos..
Dar stie cineva daca este functionala, as fi in zona in perioada urmatoare si alte informatii mai recente nu am gasit, si sunt interesat...


Mocăniţa răsună în Valea Arieşului din iulie!

23 de km cu Mocăniţa prin Valea Arieşului va fi o minunăţie! Trenuleţul va porni la finalul lunii iunie.

Cine a reînviat Mocăniţa?

Alături de alţi 4 investitori privaţi, de proiect se ocupă Cristian Răspopa care spune că partea cea mai grea a constat în refacerea liniei de cale ferată îngustă. Trenuleţul nu a mai circulat din 1996.

„Ne-am apucat de vreo două luni de zile şi sperăm ca până la sfârşitul lunii să dăm drumul la primul tronson, între Lunca Arieşului şi Salciua, după care sperăm că de la anul să ne mai extindem un pic până la Buru şi până la Lupşa, chiar. Acum suntem concentraţi asupra refacerii liniei, să o vedem circulabilă. E foarte, foarte mult din ea furată, degradată, traverse putrede, linie lipsă, piesele de prindere în proporţie de şaptezeci, optzeci la sută nu mai există. Au crescut copacii, a fost pădure în toată regula pe unele porţiuni ale liniei. Acum au mai rămas cioatele. Şi alea trebuie să le mai scoatem de pe unde ne încurcă”  a declarat Cristian Răspopa pentru Radio Cluj.
Scopul principal al Mocăniţei de pe Valea Arieşului este unul turistic, însă este destinat şi localniclor turdeni care doresc o plimbare de agrement sau să îţi reamintească de vremurile mult apuse. Staţiile pricipale vor permite turiştilor să viziteze cele mai frumoase atracţii turistice ale Văii Arieşului.

Cristian Răspopa completează: „Va fi tren de agrement care va merge cu o viteză cuprinsă între cincisprezece şi treizeci de kilometri la oră. O să oprească în punctele unde putem să le oferim turiştilor ceva care să-i relaxeze, să-i distreze. Intenţionăm să amenajăm şi noi mai multe puncte de atracţie pe lângă calea ferată. Nu pot să vă dau detalii acuma, că nici eu nu ştiu exact ce vrem să facem, dar am început tot felul de demersuri. Vom gândi un program zilnic în sezon, în funcţie şi de câţi turişti vor fi la cursele respective”.

Trenuleţul Mocăniţa aa fost pus în funcţiune pentru prima dată în Valea Arieşului în 20 iunie 1912 şi a preluat numele localnicilor zonei: mocani. Avea un traseu de 94 de kilometri, între Turda şi Câmpeni, pe care îl parcurgea în 6 ore şi jumătate.

Monica Gavrilă
http://cotidiandeturda.ro/mocanita-rasu...din-iulie/

 


Re: Mocanita Abrud PTMZ

Conform site-ului operatorului, http://www.cfi.ro/index.php?p=1_15, mocănița de la Abrud nu mai circulă în regim regulat din cauza:
- construcțiilor ilegale din Roșia Montană, ce afectează și mocănița, care și așa are un gabarit foarte limitat
- zonei satelor de romi, ce au deranjat unii călători
- funinginii locomotivei (vagoanele nu aveau geamuri, și călătorii s-au plâns de ea).

 


Re: Mocanita Abrud andrei11

Nu se dorește ! Să pună locompotive LDH dacă le stă fumul în plămâni !

 


Re: Mocanita Abrud PTMZ

LDH sau alte diesel trebuie aduse de la Crișcior sau Covasna pe trailer, aburoasele sunt în dotarea lor.
Fiecare cu interesul lui, acum. Poate fi bun sau rău, depinde de caracter. E păcat de traseu. Față de celelalte trenuri CFI, care circulă indiferent de nr. de persoane, asta era cu limita minimă din cauza acelorași condiții pentru care s-a retras.

 


Re: Mocanita Abrud andrei11

A, mi-ai luat o piatră de pe inimă, eu credeam că LDH -urile se aduc de pe Neptun. Planeta Neptun ! De la neptunieni !

 


Re: Mocanita Abrud PTMZ

Încercam doar să emfazez că lor le e mai ușor să folosească aburoasele de la ei, în loc să transporte LDH. Din păcate...

 


Re: Mocanita Abrud WT_fan06

Este halucinant cât interes se acordă pentru ceva ce poate fi motorul turismului din regiune aşa cum sunt alte mocănițe din România.

Dar construcțiile alea ilegale nu le pot reclama?
Dar sponsori nu se pot găsi să cumpere nişte vagoane "de epocă" mai de doamne ajută? Că sunt sigur că există pe undeva prin țară 1-2 vagoane de rezervă în vreun depou pe la alte mocănițe... sau ecartamentul acesteia e unic?

 


 
Go to page:  1 2 3 4
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: CFF / CFI  • 
Choose destination

Since our 2265 forum members have written 419383 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use