Transportul în lumeEuropaPolonia / PolskaCracovia / Kraków

 

Topic: Autobuze

18 posts, 4721 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
Autobuze Icsilviu

Schema de numerotare a liniilor de autobuz:
100-199 linii urbane,
200-299 linii preorășenești,
301,304 și 352 linii preorășenești rapide,
401-499 linii urbane de ranforsare. În general formează perechi cu o linie normală. De exemplu 124 și 424, 182 și 482.
501-599 linii urbane rapide,
601-699 linii de noapte,
701-799 linii temporare care circulă doar în perioade de deviere,
801-899 linii pentru cimitire care circulă pe 1 Noiembrie,
901-999 linii preorășenești de noapte,
Telebus - autobuze la comandă care deservesc un singur cartier din Cracovia.
La momentul actual, liniile de autobuz sunt distribuite de autoritatea de transport din Cracovia (ZIKiT) către doi operatori: MPK Kraków (care operează și tramvaiele) și grupul internațional Mobilis. Dacă până recent vehiculele Mobilis erau în schemă de culoare galbenă și operau doar pe 3 linii: 152, 178 și 304, la momentul actual au trecut la schema de culori a MPK și pot fi văzute pe mult mai multe linii: 102, 103, 109, 120, 138, 142, 152, 153, 159, 178, 193, 502 și 352.

Cele mai importante sau interesante linii:
154 - este o linie secundară care pleacă din fața Galeriei Krakowska și se remarcă prin faptul că este operată cu vehicule electrice.
179 - este linia de protocol a orașului. Circulă între cartierul Kurdanow și Galeria Krakowska, ca o alternativă pe alt traseu la linia de metrou ușor 50. Pe acestă linie au fost recent introduse vehicule Solaris MetroStyle, cu design similar troleibuzelor din Salzburg.
304 - în afară de liniile către aeroport, este singura linie preorășenească care circulă prin centrul orașului. Este cea mai importantă linie preorășenească pentru că asigură legătura cu mina de sare de la Wieliczka, celebră în toată lumea pentru sculpturile din sare.
Tele-bus - nu este o linie propriuzisă, ci mai degrabă un serviciu de taxi operat cu tarif de autobuz. Tele-bus este un serviciu de transport comandat prin telefon cu minim jumătate de oră înainte și  care deservește doar aria din jurul capătului de tramvai de la Mały Płaszow, zonă cu o concentrație demografică prea mică pentru a fi deservită cu linii normale. În general pentru acest serviciu sunt folosite 2 microbuze puse la dispoziție de MPK care își împart aria deservită în 2 zone. Teoretic autobuzele Telebus asigură legătura dintre oricare două stații din aria acoperită de acest serviciu. În realitate însă aproape toate cursele leagă marginile cartierului de terminalul de tramvai. Exceptând cursele care duc elevi la școală, microbuzele nu transportă mai mult de unul sau doi călători pe cursă. Tele-bus este practic un serviciu social oferit de primărie pentru o zonă care generează foarte puțini călători.

 


Re: Cracovia - autobuze Cristy

De curand au fost livrate toate cele 60 de autobuze Urbino 12 comandate la inceputul anului. Sunt dotate cu motor DAF Euro 6 si prize USB.  :)
Sursa foto: http://www.skyscrapercity.com/showthrea...53&page=33
691468416516_1_.jpg (209.2 KB; downloaded 3940 times)

121468416557_1_.jpg (145.76 KB; downloaded 3938 times)

381468416517_8_.jpg (255.07 KB; downloaded 3939 times)

z6agiBZ.jpg (207.94 KB; downloaded 3940 times)

13690722_1221056111240782_4251827369187860172_n.jpg (97.49 KB; downloaded 3941 times)

 


Cracovia - autobuze Icsilviu

Rețeaua de autobuz din Cracovia

Liniile de autobuz sunt concepute ca fiind complementare rețelei de tramvai, și din acest motiv, sunt concentrate în special la periferie și în partea de nord a orașului unde proiectele de extindere a liniilor de tramvai întârzie să se materializeze.
Dacă privim harta transportului public din anii 1970, vedem o densitate foarte mare a traseelor în nord, în sud, precum și un traseu semicircular la vest de centrul orașului care reprezintă coloana vertebrală a rețelei de autobuz. Această situație se păstrează și astăzi cu singura deosebire că expansiunea fulminantă a tramvaiului în sudul orașului în ultimii 10 ani a dus la desființarea sau reducerea frecvenței a numeroase linii de autobuz din această zonă.
În ultimii 5 ani, din motive care nu le cunosc, autoritatea de transport public din Cracovia, ZIKiT, duce o politică de multiplicare a traseelor de autobuz prin crearea de trasee foarte asemenatoare după modelul liniilor de autobuz 126, 168, 268, 368 din Drumul Taberei (în cazul de față avem de exemplu 152, 192, 252, 352), dar nu întotdeauna liniile cu trasee care se suprapun poartă numere asemănătoare. Din păcate există numeroase părți negative ale acestei politici, și anume frecvența liniilor a scăzut considerabil la 30 sau 60 de minute, plus că numărul uriaș de linii face orientarea pasagerilor greoaie sau chiar imposibilă.

La momentul actual există doi operatori pentru liniile de autobuz din oraș.
Primul și cel mai important, MPK Kraków, deține majoritatea liniilor de autobuz și pe cele de tramvai. Este operatorul tradițional care aparține de municipalitate.

La data de 31 august 2017 deținea un parc de 567 vehicule format din:
•    26 autobuze electrice
•    202 Euro 6 (din care 12 hibride)
•    114 Euro 5 EEV Enhanced enviromentally friendly vehicle (din care 1 hibrid)
•    64 Euro 5
•    10 Euro 4
•    133 Euro 3
•    18 Euro 2
Acestea sunt repartizate la 3 autobaze: Wola Duchacka, Płaszów și Bieńczyce. Prima literă de la prefixul numerelor de parc (D, P sau B) face referire la autobaza de care vehiculul aparține.

MPK a fost până în acest moment operatorul cel mai proactiv din Polonia în ceea ce privește implementarea tranportului cu autobuzul electric, și până în luna iunie anul curent a avut și cel mai mare parc de autobuze electrice: 26 de vehicule. Între timp a fost depășit de MZA Varșovia cu 30 de autobuze.
Primele testări de autobuze electrice au început în 2013 când au circulat succesiv câte 2 săptămâni un Solaris, un autobuz fabricat de AMZ Kutno (fabricant local) și un BYD din China.
În 2014, MPK a cumpărat primele două autobuze electrice de 12 m de la Solaris, dar a continuat în paralel și testarea altor autobuze: LBUS al AMZ Kutno și un Rampini împrumutat de la Wiener Linien. Cu această ocazie, linia 154 care face legătura între Gara Centrală și periferia de nord a Cracoviei a devenit prima linie din Polonia operată regulat numai cu autobuze electrice (o linie scurta de vreo 3-4 km, cu frecvență redusă la 30 de minute, destul de slab solicitată și cu stații de încărcare prin pantograf la ambele capete).
În 2016 MPK s-a decis să cumpere 4 autobuze Solaris de 8,9 m lungime pe care să le folosească exclusiv pentru lina 154.
În 2017 a urmat achiziția unui lot de 20 de autobuze electrice, tot de la Solaris, din care 17 de 12m (motor cu putere de 160 kW și baterie Solaris High Energy cu o capacitate de 160 kWh), și 3 de 18m (motor cu putere de 240 kW și baterie Solaris High Energy cu o capacitate de 200 kWh). Acestea sunt alocate pe 2 perechi de linii urbane 124-424, 169-469, dar și pe linia preorășenească de lungă distanță 304 (cu o lungime de 18 km).
Pe măsură ce infrastructura de stații de încărcare se va dezvolta, operatorul intenționează să mai achiziționeze încă 161 de autobuze electrice.
În mementul de față există 30 de stații de încărcare de tip plug-in în autobaza Wola Duchacka (de aceasta aparțin toate vehiculele electrice), din care 28 cu o putere de 30kW și 2 cu o putere de 40kW, plus o serie de stații de încărcare prin pantograf răspândite în oraș: în depoul de tramvaie Podgórze,  precum și la capetele liniilor mai sus menținate.

Pentru anul curent 2018, MPK mai are în plan achiziționarea a 86 de autobuze Mercedes Benz de 12 m (cel puțin 30 vor fi Citaro 628), 12 autobuze articulate hibrid Volvo și 10 microbuze Autosan prin care se urmărește înlocuirea completă a parcului auto Euro 2 și Euro 3.
schema 1972.jpg (338.86 KB; downloaded 3298 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Autobuzul LBUS în teste în 2016:
DSC_0810.jpg (874.03 KB; downloaded 3854 times)
DSC_0811.jpg (841.84 KB; downloaded 3854 times)
DSC_0812.jpg (835.25 KB; downloaded 3854 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Solaris Urbino III electric de 12m:
DSC_1908.JPG (810.53 KB; downloaded 3855 times)
DSC_1910.JPG (862.02 KB; downloaded 3854 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Solaris Urbino III electric de 8,9m și stația de încărcare prin pantograf:
DSC_7420.jpg (807.88 KB; downloaded 3853 times)
DSC_7422.jpg (951.73 KB; downloaded 3855 times)
DSC_7425.jpg (836 KB; downloaded 3859 times)
DSC_7427.jpg (910.42 KB; downloaded 3854 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Solaris Urbino IV electric de 12m:
DSC_1906.JPG (1.03 MB; downloaded 3856 times)
DSC_1914.JPG (617.05 KB; downloaded 3853 times)
DSC_1915.JPG (1021.75 KB; downloaded 3854 times)
DSC_7430.jpg (892.36 KB; downloaded 3856 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Și pentru că tot suntem la capitolul autobuze electrice, cateva poze cu Solarisul cu dotari full care a câștigat premiul Bus of the year 2017:
DSC_2464.jpg (825.53 KB; downloaded 3856 times)
DSC_2471.jpg (799.04 KB; downloaded 3854 times)
DSC_2466.jpg (691.65 KB; downloaded 3856 times)
DSC_2467.jpg (772.75 KB; downloaded 3856 times)
DSC_2468.jpg (777.54 KB; downloaded 3859 times)
DSC_2469.jpg (802.18 KB; downloaded 3855 times)
DSC_2470.jpg (691.64 KB; downloaded 3855 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Flota de autobuze diesel este compusă majoritar din autobuze Solaris. Cele mai recente achiziții sunt:
- 60 autobuze Solaris Urbino IV 12m
- 117 autobuze Solaris Urbino IV 18m
- 8 autobuze Solaris III Metro Style 18m alocate preponderent liniei 179.
DSC_1909.JPG (963.28 KB; downloaded 3831 times)
DSC_1912.JPG (950.32 KB; downloaded 3830 times)
DSC_1918.JPG (1.19 MB; downloaded 3835 times)
DSC_7428.jpg (1.11 MB; downloaded 3834 times)
DSC_1891.JPG (853.56 KB; downloaded 3831 times)
Metro Style
DSC_0724.jpg (1.01 MB; downloaded 3828 times)
Metro Style
DSC_0608.jpg (994.75 KB; downloaded 3832 times)
DSC_0606.jpg (1.23 MB; downloaded 3834 times)
DSC_0609.jpg (818.79 KB; downloaded 3830 times)
DSC_0723.jpg (1.15 MB; downloaded 3832 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Solaris:
DSC_0727.jpg (900.08 KB; downloaded 3830 times)
DSC_0780.jpg (1.06 MB; downloaded 3825 times)
DSC_0790.jpg (1.01 MB; downloaded 3828 times)
DSC_1890.JPG (777.57 KB; downloaded 3830 times)
DSC_1900.JPG (1.01 MB; downloaded 3831 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

MPK mai deține și 8 autobuze Citaro și un Conecto:
DSC_1907.JPG (1.12 MB; downloaded 3830 times)
DSC_1920.JPG (989.7 KB; downloaded 3829 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Pentru liniile slab solicitate care fac legătura între capetele de tramvai și zone periferice sau chiar suburbii sunt folosite microbuze Jelcz M081MB sau Autosan A0808MN:
DSC_0593.jpg (997.9 KB; downloaded 3822 times)
DSC_0736.jpg (1.21 MB; downloaded 3822 times)
DSC_5792.JPG (1.17 MB; downloaded 3831 times)
DSC_0568.jpg (719.48 KB; downloaded 3824 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Și la final, câteva fotografii cu vehicule care au fost retrase recent din circulație pe măsură ce flota s-a modernizat:
Scania CN94 OmniCity fabricata in Polonia in 2001
DSC_0605.jpg (1.11 MB; downloaded 3823 times)
Jelcz M121M/4 fabricat în 2006
Amii Krajowej_5873.JPG (825.79 KB; downloaded 3820 times)
Jelcz M181MB3 fabricat în 2005
DSC_0610.jpg (936.41 KB; downloaded 3823 times)
DSC_5924.JPG (1.05 MB; downloaded 3822 times)
DSC_5977.JPG (1.11 MB; downloaded 3821 times)
Jelcz M181MB fabricat în 1996
Armii Krajowej_5870.JPG (1013.55 KB; downloaded 3822 times)
Jelcz M121MB fabricat în 1996
DSC_0773.jpg (1.06 MB; downloaded 3819 times)
MAN NG313 fabricat în 2001
DSC_5949.JPG (1.3 MB; downloaded 3815 times)

 


Re: Cracovia - autobuze Icsilviu

Cel de-al doilea operator, Mobilis, face parte din concernul israelian Egged și are operațiuni exclusiv în Polonia și Olanda (activitățile în Olanda sunt coordonate tot din sediul din Varșovia). În Polonia, Mobilis este cunoscut în special ca operator interurban în regiunea de la nord de Varșovia. Pe partea de transport urban operează în Varșovia, Cracovia și în câteva orașe de mici dimensiuni.
În Cracovia și-a început activitatea în 2008 pe 3 dintre cele mai importante linii ale orașului (152, 178 și 304) în baza unei licențe acordate de autoritatea  ZIKiT. Ca fapt particular, pe durata primului contract a avut o schemă de culoare complet diferită de MPK, toate autobuzele sale fiind vopsite în galben.
În 2014, Mobilis a primit o a doua licență de operare, de data aceasta pe mai multe trasee, însă a trebuit să adopte schema de culoare folosită de MPK. Lista actuală de trasee pe care operează MPK: 102, 103, 109, 120, 138, 141, 142, 152-352, 159, 178-478, 181, 192, 193, 413, 502, 612.
Flota de autobuze este compusă din 79 de vehicule, toate Euro 6, împărțite pe următoarele modele:
•    Mercedes-Benz Conecto G de 18m – 47 vehicule – prefix de parc MC
•    Mercedes-Benz Conecto LF de 12m – 1 vehicul – prefix de parc MC
•    City Smile AMZ-Kutno de 12m – 24 vehicule – prefix de parc MZ
•    City Smile AMZ-Kutno LF de 10m – 5 vehicule – prefix de parc MZ
•    Autosan M12LF – 2 vehicule – prefix de parc MA

Și vehiculele Mobilis se supun acelorași reglementări ca și MPK privind numerotarea parcului. Prima literă nu reprezintă numele depoului, ci numele operatorului, și anume M de la Mobilis. A doua literă provine de la denumirea modelului sau a operatorului: C de la Conecto, Z de la AMZ și respectiv A de la Autosan.

 


 
Go to page:  1 2
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Cracovia / Kraków  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419395 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use