Transportul în lumeEuropaPolonia / Polska

 

Topic: Torun

14 posts, 4829 views
Torun Icsilviu

Oraș puțin cunoscut in afara Poloniei, cu dimensiuni și populație doar puțin mai mari decât ale Sibiului, cu care poate fi comparat datorită pronunțatului carecter german, Torun este de departe una din bijuteriile arhitecturale ale acestei țări și unul din cele mai de succes exemple de traversare a tranziției de la comunism la capitalism. Întemeiat în 1231 de cavalerii teutonii ca o fortificatie asezata strategic pe Visula, și membru al Ligii Hanseatice, orașul se remarcă în special prin arhitectura gotică și prin clădirile din cărămidă roșie specifice zonei baltice. Este totodată orașul astronomului Nicolaus Copernicus, cunoscut în special ca unul din inițiatorii teoriei heliocentrice.
Torun la ora actuală împarte statutul de reședință a voievodatului Cuiava-Pomerania cu orașul mai mare și mai industrializat Bydgoszcz, cu care este într-un fel de rivalitate Galați-Brăilă, rivalitate pe care o câștigă la numeroase aspecte: este mai curat, mai civilizat, iar locuitorii săi arată mai înstăriți. Torun pare mai degrabă un oraș turistic și universitar decât unul industrial, universitatea locală fiind numită Nicolaus Copernicus și preluând după al doilea război mondial când a avut loc expulzarea polonezilor de pe teritoriul ocupat de URSS corpul profesoral și o parte din partimoniul Universității din Vilnius.
Ca și alcătuire, orașul este divizat în două părți de Vistula, fapt care a devenit în ultima jumătate de secol din ce în ce mai mult un impediment în dezvoltarea sa, cele două părți fiind conectate printr-un singur pod până recent în 2013. Partea de la nord de Vistula este semnificativ mai mare, cuprinde întregul centru istoric și toată rețeaua de tramvai actuală. În partea sudică a orașului se află în schimb principala gară a orașului. Până în anii 80 la aceasta se putea ajunge și cu tramvaiul care traversa unicul pod al orașului, pod destul de îngust având în vedere că nu are mai mult de o bandă pe sens. O parte din șinele vechi ale liniei pe malul nordic încă se mai văd.
Rețeaua de tramvai (ecartament de 1000 mm) este constituită din două linii paralele de la est la vest, legate între ele prin câteva bretele. A existat în trecut rețea de tramvai pe direcția nord-sud, însă aceasta s-a desființat întâi pe relația sud (pod peste Vistula și Gara Centrală) în 1984 și pe relația nord (Gara de Nord - linie pe un singur fir) în 1991. Linia de tramvai continuă să se dezvolte în prezent exclusiv pe relația Est-Vest, însă și aici au existat regrese, calea de acces pentru al doilea pod fiind trasată exact peste breteaua cea mai estică care lega cele două linii paralele de tramvai, si ducand la desfiintarea acesteia în 2011.
Întreaga rețea de tramvai a fost în anii recenți complet refăcută cu fonduri europene, ultimul tronson redat în folosință recent este cel din est dinspre bucla Olimpijska, unde doar linia de tramvai a fost dată în folosință, în schimb o serie întreagă de borduri, trotuare, pavaje fiind încă în curs de execuție.
Anul 2014 a adus și o primă extindere a rețelei de după căderea comunismului, odată cu darea în folosință a unui mic tronson de tramvai un pic mai lung de un kilometru către Universitate, precum și a unei scurte bretele de legătură în centru unde funcționează și o stație intermodală de legătură cu autobuzul.
De menționat că autoritățile din Torun se încăpățânează să mențină 5 trasee de tramvai, deși doar 4 sunt necesare. Astfel liniile 1 și 2 sunt rutele principale și sunt operate cu Pese din 5 segmente, sau cupluri de 805N, linia 3 acoperă doar zona centrală și are rolul de a deservi segmentele de linie unidirectională din vest (Reja) și folosește îndeosebi Pesele din 3 segmente sau 805N solo, iar liniile 4 și 5 sunt de fapt permutări între capetele liniilor 1 și 2. Însă dacă linia 5 merge pe tronsoanele mai solicitate si folosește în general cupluri de 805N, linia 4 leagă zona universitară de cea industrială și nu are solicitare, având câteva cuse de ranforsare la orele de vârf.
Parcul de tramvai din Torun este în plin proces de înnoire, vechile 105N-uri grena cu crem fiind inlocuite de Pese în noua schemă de culoare galben-albastră. În septembrie 2015, la aproximativ 20 de km. de Torun pe Șos. Națională care leagă orașul de Varșovia, am putut vedea într-o curte 20 de vagoane 105N în schema de culoare a lui Torun în curs de dezmembrare.
Schema de culori, a operatorului din oraș, MPK Torun, este la momentul actual destul de pestriță. Autobuzele, în general MAN-uri sau Solaris-uri de 12m, sunt toate albe, în timp ce tramvaiele sunt galben cu albastru cele noi sau modernizate, iar cele vechi sunt grena cu crem. Operatorul nu pare să aiba în intenție sa le revopsească pe cele vechi, având în vedere că a lansat o noua comanda către Pesa, pentru 5 vagoane bidirecționale Swing Duo, semn că va continua casarea  vagoanelor 805N. 805N este versiunea pentru ecartament îngust a vagoanelor 105N.

 


Re: Torun Icsilviu

Statuia lui Copernicus si imagini din centrul orasului
1.JPG (399.44 KB; downloaded 4371 times)
2.JPG (330.42 KB; downloaded 4370 times)
3.JPG (336.59 KB; downloaded 4372 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Tramvaiele Pesa din 5 si 3 segmente
4.JPG (307.9 KB; downloaded 4368 times)
5.JPG (354.27 KB; downloaded 4368 times)
6.JPG (375.76 KB; downloaded 4369 times)
7.JPG (402.89 KB; downloaded 4369 times)
8.JPG (376.09 KB; downloaded 4367 times)
9.JPG (439.92 KB; downloaded 4370 times)
10.JPG (333.52 KB; downloaded 4368 times)
11.JPG (353.13 KB; downloaded 4370 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Imagini din interiorul unei Pese Lungi
DSC_0004.JPG (293.87 KB; downloaded 4371 times)
DSC_0005.JPG (289.17 KB; downloaded 4368 times)
DSC_0006.JPG (275.13 KB; downloaded 4367 times)
DSC_0007.JPG (276.08 KB; downloaded 4367 times)
DSC_0008.JPG (209.6 KB; downloaded 4369 times)
DSC_0013.JPG (282.09 KB; downloaded 4370 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Noul tronson de tramvai inaugurat în 2014 până la Uniwersytet (Universitate)
Bucla de întoarcere
DSC_0011.JPG (349.33 KB; downloaded 4370 times)
Locul de staționare la capăt
DSC_0012.JPG (340.46 KB; downloaded 4368 times)
O stație de pe noul tronson
DSC_0016.JPG (360.29 KB; downloaded 4380 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Stația intermodală tramvai-autobuz din centrul orașului funcționează ca un hub asigurând acces direct de aici către toate colțurile orașului.
Hub 1.JPG (262.19 KB; downloaded 4368 times)
hub 2.JPG (303.34 KB; downloaded 4368 times)
hub 3.JPG (283.29 KB; downloaded 4364 times)
Panoul informează despre reconstrucția tronsoanelor de tramvai din estul orașului
hub 4.JPG (273.77 KB; downloaded 4366 times)
Stația poate deveni uneori foarte aglomerată, numeroase linii oprinf aici
hub 5.JPG (310.49 KB; downloaded 4366 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Vagoanele 805N modernizate
12.JPG (370.11 KB; downloaded 4365 times)
13.JPG (288.29 KB; downloaded 4364 times)
14.JPG (238.61 KB; downloaded 4368 times)
15.JPG (311.94 KB; downloaded 4365 times)
16.JPG (286.52 KB; downloaded 4366 times)
Validator de bilete
17.JPG (251.33 KB; downloaded 4367 times)
18.JPG (325.95 KB; downloaded 4364 times)

 


Re: Torun Icsilviu

805N în schema clasică de culoare
In stânga tramvaiului se vede podul de cale ferată peste Vistula
DSC_0147.JPG (337.96 KB; downloaded 4367 times)
DSC_0154.JPG (301.33 KB; downloaded 4366 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Tronsonul modernizat de tramvai spre Olimpijska și bucla cu linii îngrădite
DSC_0049.JPG (372.46 KB; downloaded 4365 times)
DSC_0050.JPG (369.92 KB; downloaded 4368 times)
DSC_0051.JPG (315.9 KB; downloaded 4365 times)
DSC_0058.JPG (373.22 KB; downloaded 4368 times)
DSC_0059.JPG (356.6 KB; downloaded 4368 times)
DSC_0052.JPG (449.5 KB; downloaded 4366 times)
DSC_0053.JPG (501.14 KB; downloaded 4364 times)
DSC_0054.JPG (405.36 KB; downloaded 4365 times)
DSC_0055.JPG (459.23 KB; downloaded 4366 times)
DSC_0056.JPG (486.99 KB; downloaded 4367 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Partea urâtă a Torunului. Zona industrială din estul orașului cu bucla de pe terenul viran de la Elana.
DSC_0042.JPG (424.73 KB; downloaded 4361 times)
DSC_0043.JPG (300.78 KB; downloaded 4363 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Bucla din vestul orașului de la Motoarena cu numeroase linii de garare pe care sunt parcate tramvaie
DSC_0032.JPG (395.11 KB; downloaded 4359 times)
DSC_0034.JPG (364.06 KB; downloaded 4361 times)
DSC_0035.JPG (550.53 KB; downloaded 4361 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Tramvai Pesa avand pe fundal arhitectura veche a orasului
DSC_0157.JPG (251.71 KB; downloaded 4364 times)

 


Re: Torun Icsilviu

Rețeaua liniilor de autobuz, este specific orașelor poloneze, supradimensionată, cu un număr foarte mare de linii, create pe sistemul permutărilor, ajungându-se în unel stații să oprească 8-10 linii. Frecvența este însă scăzută, numeroase linii fiind de fapt gândite să deservească un anumit culoar în mod alternativ.
DSC_0018.JPG (382.88 KB; downloaded 4359 times)
DSC_0044.JPG (365.45 KB; downloaded 4359 times)
DSC_0048.JPG (316.02 KB; downloaded 4358 times)
DSC_0140.JPG (340.13 KB; downloaded 4359 times)
DSC_0149.JPG (396.16 KB; downloaded 4359 times)
DSC_0150.JPG (358 KB; downloaded 4360 times)
Si la final un autobuz apartinand unui operator interurban PKS (asa cum mai exista Volanbus in Ungaria sau cum au existat IRTA în România înainte de 1989).
DSC_0145.JPG (305.17 KB; downloaded 4359 times)

 


Re: Torun WT_fan06

Nu uitați să activați subtitrările în engleză din setările videoclipului.



 


Home page  • 
Parent forum: Polonia / Polska  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419428 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use