Zona metropolitană BucureștiGeneralități despre transportul în comun din București și Ilfov

 

Topic: Tarifele transportului public din București

206 posts, 69376 views
 
Go to page:  1  ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15
 
 

📖 Pagination options
Re: Stiri, noutati, perspective andrei11

Cu cat mergi mai mult cu atat e mai ieftin, cu conditia sa nu apara cheltuieli in plus gen anvelopa taiata ( dauna totala ) sau altceva.

 


Re: Stiri, noutati, perspective Trole

S-a amintit despre transport gratuit. Sa vedem un exemplu de implementare.
În Europa există câteva comunităţi care beneficiază de transport gratuit. În general localităţi mici. Totuşi există şi o excepţie.

Dintre capitalele europene, Talinn - capitala Estoniei - este singurul oraş care a introdus din ianuarie 2013 transportul în comun gratuit. Ca justificare au avut în principal 4 argumente:
- asigurarea mobilităţii generale, inclusiv pentru categorii defavorizate (şomeri)
- obţinerea de beneficii economice (evident indirecte) prin facilitarea mobilităţii pentru forţa de muncă
- considerente de mediu  1. descurajarea utilizării maşinilor individuale cu efect al reducerii emisiilor de noxe prin reducerea numărului de vehicule şi indirect prin fluidizarea generală a traficului, 2.- utilizarea în reţeaua de transport de tramvaie şi troleibuze
- creşterea încasărilor din impozite provenite de la locuitorii care îşi declară domiciliul în oraş pentru a beneficia de gratuitatea la transport (a se constata că prin acest stimul se asigură indirect şi finanţarea transportului „gratuit”).
La acel moment încasările din bilete acopereau în proporţie de ~30% cheltuielile şi existau tot felul de reduceri pentru diferite categorii sociale, inclusiv un rabat de 40% acordat locuitorilor oraşului.
Decizia privind gratuitatea a fost adoptată prin referendum. (75% în favoare).

Sună foarte bine, dar să vedem şi nişte date statistice:
- populaţie – 430 mii locuitori
- parc vehicule de transport în comun: ~500 (cifra variază în diferite surse)
- buget pentru transport: 53 milioane euro.
(Aproximativ la sfert faţă de Bucureşti.)

Nemulţumirile utilizatorilor înainte de introducerea gratuităţii erau legate în primul rând de preţ şi apoi de aglomeraţie şi intervalele de succedare.
Situaţia se datora în parte programului Civitas II, derulat începând cu anul 2006, ce a avut drept scop crearea de culoare prioritare pentru  transportul în comun şi îmbunătățirea informării pasagerilor.

Aşadar, înainte de gratificare, Talinn se pusese la punct cu:
- 8km de benzi prioritizate pentru transportul în comun şi îmbunătăţirea frecvenţelor de succedare!
- fuziunea între compania de transport electric şi cea de transport cu autobuzele
- noul sistem de taxare electronică! (nu e o glumă – vom vedea de ce)

Cum funcţionează azi transportul:
– locuitorii Talinului plătesc un card pe care sunt obligaţi sa-l valideze la urcare şi la coborâre. Orice alt utilizator (inclusiv turiştii) trebuie să încarce cardul cu o sumă de bani pentru a achita călătoriile efectuate.
Exista pentru fiecare linie un orar clar în care sunt evidenţiate vehiculele cu podea joasă, precum şi monitorizare GPS cu transmitere în timp real a poziției vehiculelor, disponibilă pe net şi, evident, pe telefon.
În imagine linia 3 de troleibuze. Vehiculele sunt bulinele albastre de pe traseu. (PS – un sistem similar se aplică şi la Budapesta.)
Talinn 3.jpg (118.82 KB; downloaded 5628 times)


Comentarii independente ulterioare introducerii gratuităţii:
- sistemul gratuit este pe placul utilizatorilor, totuşi înfiinţarea benzilor proprii şi îmbunătăţirea frecvenţelor a contribuit într-o mare măsură mare la atragerea de noi utilizatori
- atragerea noilor utilizatori nu s-a făcut neapărat în detrimentul celor care foloseau maşina personală ci şi al celor care mergeau pe jos sau cu bicicleta
- utilizarea a crescut substanţial în zonele mai sărace ale oraşului (asta spune ceva despre conştiinţa civică – nu am bani nu mă urc)
- numărul de locuitori declaraţi al oraşului a crescut.

*Off topic. Talinn îşi propune să devină Capitala Verde a Europei în 2018 (European Green Capital). Anul acesta titlul e deţinut de Bristol. Urmează Essen.

La final - Comparaţie sumară cu Bucureştiul
Nemulţumirile actuale ale utilizatorilor nu cred că vizează în primul rând preţul ci lipsa de predictibilitate a serviciului de transport oferit. Nu există o preocupare reală pentru asigurarea informării asupra însăşi activităţii de bază desfăşurate, informaţiile despre parametrii de deservire ai liniilor fiind pur teoretice şi aproape secrete.
Prioritizarea transportului în comun este o glumă.
Caracterul său social se rezumă mai ales la pensionari.
Nu se pomeneşte nimic despre fonduri europene, deşi acestea pot fi direcţionate mai recent şi către achiziţia de vehicule nepoluante.
Şi poate, cel mai grav, integrarea tarifară cu metroul nu este luată serios în discuţie, deşi M5 se construieşte şi planifică având în mod evident această caracteristică.

(PS – Să nu uităm, la Bucureşti s-a preparat cel mai mare cârnat. :))

Bibliografie:
articol - http://citiscope.org/story/2014/free-pu...ed-results
raport - http://www.tallinn.ee/eng/freepublictra...3168s70247
articol Railway Pro - http://www.tallinn.ee/eng/freepublictra...8315s69958
broşura - http://www.polisnetwork.eu/uploads/Modu...allinn.pdf
raport proiect Civitas II - http://www.civitas.eu/sites/default/fil...allinn.pdf

 


Re: Stiri, noutati, perspective Robert24

Tot aud ca o eventuala scumpire (care fiti siguri ca va avea loc) va duce la tarife de lux!
Probabil ca nu stiti ca Bucurestiul are CELE MAI SCAZUTE TARIFE la aproape toate tipurile de bilete / abonamente. Si Sibiul "sta bine" la aces capitol.
Stiati cat platesc pentru o calatorie cei din Oradea sau Alba Iulia? (pe distante mult mai scurte)
Stiati cat costa un abonament pe o luna in Brasov, Cluj, Iasi, Bacau sau Constanta?!? (pe retele mult mai mici decat in Bucuresti).
Si mai mult, salariile medii in aceste orase sunt mai mici decat in Bucuresti. In unele, mult mai mici!
Haideti totusi sa fim mult mai obiectivi...

Iata o lectura de seara obligatorie pentru cine vrea sa continue aceasta discutie (apropo, va fi mutata de la "Stiri"):
tarife ro.PNG (20.47 KB; downloaded 5576 times)

 


  • 133 313
  • Posted:
  •  

Re: Stiri, noutati, perspective 133 313

O sa mor dandu-ma cu capul de pereti daca nimeni nu intelege in tara asta cum functioneaza legea en-gross-ului. :roll: De ce te costa mai scump la bucata sa operezi 5 autobuze decat 50. Sau 500.
NU este o chestiune strict de VENITURI. Este in primul rand o chestiune DE CHELTUIELI! Si apoi poate din considerente socio-protective de venituri+cheltuieli. Venit mic(din vanzari mici)+cheltuieli mari(din singularitate in tipologia vehiculelor intretinute) inseamna PRET MARE in orasele mici. Si venit mare (din volum de vanzari mare)+cheltuieli mici(discount la intretinere din volum mare) inseamna PRET MIC la Bucuresti! D'aia se aduna lumea rationala la orase. Sa traiasca mai ieftin. Bun venit in secolul 20.
Vreau la tabelul ala numarul de locuitori si numarul de vehicule. Altfel spun una urata despre ce o sa fac cu el.  :evil:

 


Re: Tarifele transportului public din Bucuresti Florinds

Da, Robert, dar in orasele mici mergi fain frumos pe picioare, acolo transportul public chiar este lux si nu necesitate. Daca in Bucuresti in 2h faci 3/4 din diametru in mers grabit, alte orase le parcurgi de doua ori in 2h. Ce astepti acum, sa faci profit? Aceasta activitate nu poate fi profitabila, vezi si alte site-uri de profil...
Plus ca in alte orase nu ai nevoie si de metrou sa ajungi undeva (poti sa adaugi deci din start pentru Bucuresti inca 70 lei), iar referitor la tarif/calatorie nu trebuie sa schimbi cateva mijloace pentru a ajunge intr-un loc...
Deci practic 5-6 lei pentru un drum si nu 1.3.
Iarasi tii cu ursul. :)

 


Re: Tarifele transportului public din Bucuresti Robert24

Da, tin cu ursul! Bingo!
....
:popa:

 


Re: Tarifele transportului public din Bucuresti andrei11

:?:  Tu confuzi orasele puse de Robert cu Agigea.
Mergi tu cu picioarele dintr-un cap in altul in orasele amintite zi de zi si dupa aceea vorbim. Daca era un lux si nu o necesitate nu mai aparea transportul local public.
Daca schimbi cateva mijloace ocazional trebuie sa imparti cheltuiala la 30 de zile, daca faci sportul acesta zilnic iti iei abonament de 50 lei.

 


Re: Tarifele transportului public din Bucuresti alchimistul

Nu uitati ca discutia a pornit de la premiza ca POATE nu ar fi nevoie de scumpiri daca cei 50% neplatitori ar achita macar tarifele existente.

Un management bun incearca mai intai sa reduca pierderile, abia dupa aceea se poate lua in calcul o scumpire, dupa ce nu mai avem "de unde taia". Oare scumpirile propuse sunt bazate pe calcule serioase ? Sau sunt doar "din pix" ? Intai sa vina cu un plan clar de redresare a regiei, eliminarea pierderilor si prezentarea publica a planului de redresare din care sa rezulte ca scumpirea este singura solutie.

Faptul ca alte orase au transport public mai scump nu inseamna ca trebuie sa ne aliniem si noi la tarifele lor. Nu inainte sa ni se spuna unde ajung banii suplimentari. "Gauri negre" s-au tot astupat in tara asta si companiile respective tot au dat faliment.

 


Re: Tarifele transportului public din Bucuresti andrei11

Transporturile ( toate tipurile de transport ) au fost totdeauna rentabile. ( De la transportul primar  - cu vapoare - si terminand cu transporturile locale ).
Sunt pentru privatizarea urgenta a transportului public local.
Un particular va avea grija de banii pe care-i gestioneaza si de autobuzele / troleibuzele / tramvaiele pe care le exploateaza.
Un particular va gandi in mod corect atat rutele cat si frecventa si va avea grija sa-si incaseze contravaloarea serviciului efectuat.
O regie de stat o doare-n pix de aspectele prezentate mai sus.
Un particular va mentine - va renunta la exploatarea unui tip de transport ( electric sau pe motorina ) functie de cat de rentabil este ( in asamblu ). Sa nu uitam de decaderea transportului feroviar in USA de la jumatatea secolului XX pentru ca nu a mai fost rentabil. Poate in masura in care resursele de petrol se vor epuiza vor apare noi tipuri de motoare, implicit de vehicule. Nu neaparat trenurile / masinile / vapoarele pe care le cunoastem astazi.
Sa avem in vedere ca Stefan cel Mare nu-si inchipuia niciodata ca in locul "Panzarelor" vor apare peste nici 500 de ani vapoarele pe care le cunoastem astazi. Iar Panzarele strabateau cu succes atat Marea Neagra cat si Marea Mediterana facand comert cu diversele produse. Comertul nu a fost inventat acum 100 de ani !
Panzar.png (244.9 KB; downloaded 5490 times)

 


Re: Tarifele transportului public din Bucuresti Cristy

Aceeasi stire ca cea de saptamana trecuta, dar cu modificari in cazul pensionarilor:

Directorul RATB: Solicităm majorarea tarifelor de călătorie, în medie cu 50%

Conducerea Regiei Autonome de Transport București vrea să scumpească biletele în medie cu 50%. "Solicităm această majorare pentru a ieși din impasul cu ANAF. Am cerut creșterea tarifului pentru o călătorie de la 1,3 la 2 lei și a prețului abonamentului de la 50 la 75 de lei, iar din estimările noastre vom câștiga în jur de 4,2 milioane lei. Suma reprezintă plata lunară pentru datoria de peste 272 milioane de lei către ANAF, și care a fost deja eșalonată pe o perioadă de 5 ani. De asemenea, am solicitat acordarea gratuității doar pentru pensionarii a căror pensie nu depășește 1.500 de lei și numai în anumite intervale orare. Pensionarii vor circula contra cost în interval orar 8,00 — 10,00 și 17,00 — 19,00 și gratuit între orele 10,00 și 17,00", a declarat pentru Agerpres directorul general al RATB, Vincențiu Daniel Antonescu.

http://www.b365.ro/directorul-ratb-soli...7hgHC.dpuf

 


Re: Tarifele transportului public din Bucuresti Florinds

Bun, hai sa facem altfel, indexand cu rata inflatiei cat este nivelul pretului din 2008?
Mi-a iesit 1.74, hai 1.8, treaca-mearga. Puteti calcula si voi, in ordine, procente: 6.3, 4.74, 7.96, 3.14, 4.95, 1.55, 1.4 (estimat).
Care sunt conditiile fata de 2008? Cred ca nici nu merita sa raspunda cineva. Este mult mai rau.
Mi se pare nesimtire un nivel peste 1.7-1.8 lei.
Abonamentul general: 67 lei.
Deci, nota bene, nu am calculat si cresterea (mai degraba scaderea) salariilor. Salariile bugetarilor sa stiti ca nu au revenit cum erau inainte de Boc, s-au pierdut sporurile.

@andrei11:
Interviu realizat cu un patron roman in octombrie 2013: http://www.ziarulevenimentul.ro/m/stiri/Interviu/a-nicaieri-in-lume-transportul-public-nu-este-o-afacere-bunaa--116104.html
Nu vorbim aici de transportul de marfuri. Chiar si acolo concurenta este acerba si profiturile sunt din ce in ce mai mici, iar companiile gigant lucreaza cu preturi de dumping pentru a elimina concurenta. In cazul curselor interjudetene, omul nu mai are alte variante (taxiuri, pe jos) si trebuie sa plateasca. Plateste, urca, nu plateste, nu urca. Aici este altceva, mai bine merg 3 statii pe jos si iau o inghetata decat sa stau 15 minute sa astept si sa merg in sauna.

 


  • 133 313
  • Posted:
  •  

Re: Tarifele transportului public din Bucuresti 133 313

Transporturile sunt nerentabile? Well... atunci viata este nerentabila, deci sa ne suim in pat sa punem mainile pe piept si sa asteptam... mantuirea.  :twisted:
Hai sa detaliez un pic cum este treaba cu viata ieftina la oras. Deci la Bucresti tot carburantul, toate piesele pentru vehicule si ori mai necesita intretinere se aduc grupat in cantitati mari. Militariul (sa zic cu Rosu cu tot) e cat Brasovul cu Ghimbav, Balta Alba e cat Constanta (poate mai mare), Drumul Taberei ia tare Iasiul, Rahova mai mare ca Timisoara, Bucurestii Noi sa zic ia Sibiul etcetera.
Pai una e sa cari carburantul la Bucuresti, alta sa il cari imprastiat la Brasov, Iasi, Timisoara, Sibiu etcetera. Una e sa aduci piese pentru 500-1000 Citaro, alta pentru 10 BMC-uri, 15 Daf-uri, 20 Ikarusuri, 25 Dac-uri, 4 Man-uri, 8 diverse, s.a.m.d.
Una e sa cumperi energie electrica pentru 300 V3A-uri intr-un oras, alta pentru 4 Tatre, 12 Rathgeber-uri prin 7 colturi de tara.
Deci cine vrea calatoria 2,5 ca in Alba-Iulia... trebuie sa justifice pretul. Si mie pierderile cauzate de altii nu-mi justifica pretul asta.
Aia cu intervalul orar pentru pensionari dar nu si pentru clandestini e ce mai tare. Carpeala. Se va reduce subventia de la primarie pentru pensionari iar clandestinii vor persista. Se vrea reducerea parcului in circulatie. Iar asta nu va face decat sa duca la scumpiri, dupa scumpirea intiala, pentru ca taiem din legea en-gross-ului. Avem mai putine in trafic si ne va costa mai mult operarea la bucata. Deci din greseala in greseala spre... colapsarea totala.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tarifele transportului public din Bucuresti Tom

Faptul că pur economic, transportul public nu este (întotdeauna) o afacere rentabilă mi l-au spus diverse persoane implicate într'o formă sau alta în acest sector. Din punct de vedere al transportului public "de stat" (de fapt, al unei municipalități/administrații locale) ar trebui să se bucure de o oarecare susținere din partea statului, dar acest lucru nu se poate face atât timp cât România nu-și mai controlează propria fabrică de bani (BNR) și acceptă condiții coloniale de afară. Din punct de vedere financiar, în cel mai rău caz, transportul public este "un rău necesar", care însă se compensează prin beneficiile pe care le aduce, dacă și funcționează bine: încurajează utilizarea sa față de mașini personale, reducând aglomerația și poluarea și contribuie la creșterea mobilității.
În cazul privaților, pentru a supraviețui pe piață, fiecare se descurcă cum poate. Și în cazul lor, acest serviciu public ar trebui susținut cumva prin prețuri mai mici la carburanți sau facilități fiscale. În condițiile în care operatorii sunt sufocați de taxe, vor merge la nivelul supraviețuirii, cu mașini ce se chinuie să corespundă tehnic, că de confort nici vorbă nu e. Iar în final, supraviețuiesc doar rechinii mari, cu relații unde trebuie.
Din păcate, transportul "de stat" nu face nimic pentru a stopa călătoriile frauduloase. Singura soluție pare să fie un parteneriat cu o firmă de pază și un gardian în fiecare mașină. Prin anumite cartiere, poate chiar unul la fiecare ușă și înarmat. Dar și asta ar crește costurile.
Mă tem însă de cuvântul "privatizare", in varianta românească, pentru că este sinonim cu "fierul vechi" al fostului ministru Peter Walterovici Neulander din 1990.

 


  • 133 313
  • Posted:
  •  

Re: Tarifele transportului public din Bucuresti 133 313

"Transportul public... un rau necesar..."
Huh... cat uita omul in 25 ani.  :twisted: E misto mentalitatea asta, ma intreb cand in intervalul asta am ajuns asa (suficient de) departe incat sa o adoptam. A, ca ne-am luat cazan sh si ne-a pus Dumnezeu mana in cap, generatia anterioara mergea cu caruta.
Transportul public este o afacere rentabila si la stat. Din motiv de legea en-gross-ului, care este indiscutabila. Dar nu in Romania. In Romania singura afacere rentabila la stat este cea strict birocratica. :twisted: Ca daca se strica imprimanta... scriem si de mana. Daca se strica tramvaiul... ne urcam in autoturism.  :twisted: E mai rentabil in autoturism, ca conducem cu aceeasi mana cu care scriem, deci facem economie.  :P
Vedeti dragi colegi, ca benzina e mai scumpa ca in 2008. Iar barilul de petrol este de trei ori mai ieftin... . Veniturile oare cum mai sunt?  :twisted:  Si schimbarea filozofiilor de viata de pe un cincinal pe altul eu o numesc demagogie.  :twisted: Ar fi misto sa faca si RATB cu Metrorex cartel asa cum fac benzinarii... Si s-o tina in greve comune saptamanal sa-si mai revina si romanshii din betia de dupa retrocedarea viilor.  :roll:
Dar nu ma ambitionez sa explicitez suplimentar din moment ce in tara asta nu se intelege de ce transportul public in Bucuresti este mai ieftin decat in Alba Iulia perfect corect dpdv economico-financiar. Si de absolventi de ASE nu ducem lipsa.

 


Go to page:  1  ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Generalități despre transportul în comun din București și Ilfov  • 
Choose destination

Since our 2278 forum members have written 420662 posts in 5242 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use