In ultimii ani, pe fondul desfiintarii treptate a tuturor traseelor de troleibuz, au fost facute multe modificari la reteaua de transport public. Pana la prezentarea traseelor din prezent, voi realiza o scurta retrospectiva a evolutiei traseelor de troleibuz din Sibiu.
In anul 1983 a fost introdus troleibuzul in Sibiu, pe traseele T1 Cimitir-Gara si T2 Rahova - Gara. Cu mici variatii aceste trasee au ramas pana in momentul desfiintarii totale a transportului cu troleibuze, in 15.11.2009.
In 1986 se introduce reteaua de la Gara spre cheiul Cibinului (strazile Raului, Malului, Cibinului si Metalurgistilor. Pentru cei ce nu cunosc Sibiul, cheiul Cibinului este organizat precum un splai, cu strazi cu sens unic de o parte si de alta a raului) pana la Autogara ITA2, cu intoarcere peste podul sos.Alba Iulia, pe celalalt mal al raului. Raman tot traseele T1 si T2, prelungite de la Gara, prin Piata Cibin, pana la Autogara Turnisor (pe atunci, "Autogara ITA 2"). Se infiinteaza T1barat si T2barat, pe variantele de traseu scurte (din 1983).
In 1988 T1 s T2 revin la traseele initiale din 1983 (Cimitir/Rahova - Gara) si se infiinteaza T3 pe relatia Gara - Autogara ITA 2.
In 1989 se extinde reteaua in cartierele Vasile Aaron si in zona industriala din estul orasului, pe strazile Rahova, Semaforului, H. Coanda, Otelarilor (pana la Balanta) si pe strada Stefan cel Mare (pana la ICEMENERG). Se infiinteaza traseele T4 si T5 pe relatia Han Dumbrava - Cimitir - Rahova - Semaforului apoi T4 la Balanta prin H. Coanda si T5 la ICEMENERG prin St. cel Mare. T1 se prelungeste de la Cimitir la Hanul Dumbrava, dar sufera modificari succesive la capatul de la Gara, ajungand, la un moment dat, sa fie scurtate la Spitalul Judetean (din cauza unor lucrari).
In 1991 se infiinteaza traseele T4 si T4b in sistem circuit, astfel: T4: Dumbrava - Cimitir - Rahovei - Semaforului - Balanta - Centru - Dumbravii - Cimitir - Dumbrava si T4b pe circuitul complementar, cu ducere prin centru si intoarcere prin Rahova. Apar si traseele T6 si T6b, tot circuit, ca o varianta a T4 si T4b. T6: Piata Rahova - V. Aaron - Balanta - Centru - M. Viteazu - Piata Rahova si T6b pe circuitul complementar, cu ducere prin centru si intoarcere prin V. Aaron. T6b este desfiintat la scurt timp din cauza unui accident grav ce a avariat reteaua (practic, a fost smulsa in toata intersectia M. Viteazu - Rahovei).
In 1992 se introduce reteaua in Valea Aurie si in Strand, prin Calea Poplacii, de la str Cristianului pana la iesirea din oras (intoarcere prin str. Poiana). T5 se muta de la Hanul Dumbrava cu capatul la Valea Aurie prin Calea Poplacii - Argesului - Rahovei si apoi traseul de baza. Se infiinteaza un traseu fara indicativ (!!) pe relatia Gara - Centru - Dumbravii - Argesului - Poplacii - V. Aurie.
In 1993 se introduce reteaua in cartierul Strand, pe str. Maramuresului si str. Cristianului, iar traseul fara indicativ devine circuit, cu numele T7, prin V. Aurie - Piata Cibin - Gara - Centru - Argesului - V. Aurie. T7b este circuitul complementar, cu ducere prin centru si intoarcere prin Piata Cibin. T6 se desfiinteaza. Se introduce T5b prin V. Aurie - Argesului - Centru - Balanta - H. Coanda - Rahovei - Argesului - V. Aurie.
In 1994 se introduce traseul direct T3 V. Aurie - Piata Cibin - Gara cu acelasi traseu la intoarcere, fara circuit. Inexplicabil, raman T7 si T7b care pe partea Pietei Cibin dubleaza 100% pe T3, pe Argesului dubleaza 100% pe T5 si pe relatia Calea Dumbravii (de la intersectia cu Argesului) - Centru - Gara dubleaza 100% pe T1.
In 1998 se introduce troleibuzul in Turnisor, pe Sos. Alba Iulia, de la Autogara ITA2 pana la Comat (acum, magazin de bricolaj numit Bricomat). Apare traseul T8 Bricomat - A. Iulia - Piata Cibin - Gara.
Aceasta perioada reprezinta apogeul transportului sibian cu troleibuzul. Avem traseele T1, T2, T3, T4, T4b, T5, T7, T7b si T8 care acopera cea mai mare parte a orasului. Ca numar de calatori, troleibuzul este de departe mai rentabil decat autobuzul. Avem troleibuze elvetiene confortabile si Rocaruri intretinute binisor, in timp ce parcul de autobuze se prezinta mai rau, cu multe Rocaruri si Ikarusuri jerpelite si doar 6 vehicule mai aratoase - autobuzele Iveco si Volvo.
In 2001 se interzice circulatia vehiculelor grele pe Podul Garii, pana la reabilitare. Dispar circuitele T4 si T4b, aparand un traseu direct T4 Dumbrava - Cimitir - Rahovei - H. Coanda - Balanta.
In 2002 dispare T7b, T7 devine traseu direct pe relatia V. Aurie - Argesului - Centru - Gara. Se desfiinteaza T2 (Piata Rahova - Centru - Gara) iar T1 circula Dumbrava - Cimitir - Rahova - Piata Rahovei - M. Viteazu - Centru - Gara. Se acopera astfel cu un singur traseu atat T1 cat si T2 iar legatura Caii Dumbravii cu Gara o asigura T7. Apare o varianta a traseului T4, care la ore de varf circula de la Balanta pana la Valea Aurie (o combinatie intre T4 si T5).
In perioada 2004-2005 au loc ample lucrari de reabilitare a strazilor, iar ca rezultat traseele de troleibuz sufera devieri succesive. Dupa o orecare asezare a lucrurilor, situatia revine la starea de fapt din 2002. In plus, ca urmare a reabilitarii Podului Garii, se reface reteaua de troleibuz pe noul pod, pana la Balanta. Se introduce traseul T6 Valea Aurie - Argesului - Centru - (trece peste podul garii) - Balanta.
In 2006 incep lucrarile la reabilitarea Pietei Garii, care au transformat'o dintr'un nod intermodal urat dar eficient, intr'o parcare fara legaturi cu strazile importante, la fel de urata, ba chiar chelita de putinul spatiu verde. De eficienta nici nu mai poate fi vorba, cand accesul in piata se realizeaza printr'o alee pe sub Podul Garii. Evident, dispare reteaua pentru troleibuz. Traseele care intorceau la acel moment la Gara, sunt deviate "pe perioada lucrarilor" la sensul giratoriu N. Teclu - Constitutiei. Intorc acolo T1 si T7 (venind dinspre centru) si T3 si T8 venind dinspre Piata Cibin. Cum reteaua nu a mai fost nicioata introdusa la Gara, acel capat provizoriu devine definitiv. Rentabilitatea traseelor scade dramatic, pentru ca nici un troleibuz nu mai ajunge la Gara, ci lasa calatorii intr'un camp la cateva sute de metri de gara. La scurt timp T7 se desfiinteaza.
In 2007 declinul continua... Se desfiinteaza T4 pe motiv de nerentabilitate, in locul sau aparant autobuzul 9, cu traseu 80% identic si acelasi grafic de circulatie. Diferenta e ca noul 9 intoarce la Valea Aurie, nu la Dumbrava. T6 este desfiintat, T1 revine la traseul direct Dumbrava - Cimitir - Centru - Constitutiei si se infiinteaza T2 pe traseul Rahova - Centru - Podul Garii - Balanta. Pentru scurt timp T2 se intalnea cu T4 la Balanta, reteaua fiind configurata corespunzator. Tot in baza nerentabilitatii se desfiinteaza traseul T8, singura legatura Aeroport/cartier Turnisor - Gara. Manaria era evidenta - dupa ce frecventa i'a scazut pana la un vehicul pe ora, normal ca a putut fi declarat nerentabil.
In 2008 se desfiinteaza T3, fiind inlocuit cu autobuzul 51 (denumire strict popeasca), pe acelasi traseu, doar ca ajungea pana la Gara. Ramanem doar cu traseele T1, T2 si T5. Dupa cateva luni dispare si T5, in baza unei decizii complet ilogice. Desi a fost intotdeauna un traseu "muncitoresc", nerentabil in afara orelor de varf (cand avea si intervale mari), dupa desfiintarea lui T4, toti calatorii s'au reorientat spre T5, deoarece era singurul care ajungea in zona Ciresica, pe cand noul traseu 9 ocolea prin str. N. Iorga. Asadar T5 era rentabil, dar a fost desfiintat pe motiv ca... un autobuz poate parcurge traseul intr'un timp mai scurt. Care era manaria? T5 avea semicursa de 40 de minute pe care o parcurgea in maxim 25. Autobuzul inlocuitor (atentie, urmeaza un indicativ popesc) 92, avea semicursa de 30 de minute pe care o parcurgea aproximativ tot in 25. Mare economie, domnu' popa...
In 2009 ramanem doar cu T1 si T2 si cu niste trasee de autobuz cu indicative aiuritoare in locul celorlalte trasee "electrice". Avem un decent 9 in loc de T4, un 51 in loc de T3, un 92 in loc de T5 si... un 115 aproximativ in loc de T8. Ba chiar Popa a gandit mai mult si a gasit ca solutie infiintarea unei legaturi directe Aeroport - Gara, prin centru, cu numele.....201! A trait doar cateva luni...
In ultimele luni de viata, T1 si T2 devin din ce in ce mai rentabile, datorita politicii Tursib de a ametii traseele de autobuz. Cum troleibuzele au ramas constant pe acelasi traseu, cu frecvente bune, oamenii s'au obisnuit cu ele. Ele au fost desfiintate in baza adoptarii noului plan de transport, fara nici o motivatie suplimentara. Pe hartie, T2 avea o frecventa de 15 minute iar T1 de 30, dar in baza desfiintarilor succesive, ramanand multe troleibuze care nu aveau pe unde circula, adesea intalneam mai multe troleibuze pe aceste trasee, ajungand la frecvente de 10 minute (T2) si 15 minute (T1).