Regiunile RomânieiMoldovaJudețul IașiIstoria transportului public în municipiul Iași

 

Topic: Autobuze urbane din Iasi- istoric

24 posts, 5995 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
Autobuze urbane din Iasi- istoric fl82

In 1929 S.C.E.I. a achiziţionat două autobuze marca Chevrolet de la firma Leonida, reprezentanţa pentru România a firmei americane General Motors, acesta fiind debutul utilizării autobuzelor urbane la Iaşi.

 În 1935 numărul de autobuze a crescut la cinci, iar în 1943 documentele menţionează existenţa unui singur vehicul.

 In 1954 a fost reintrodus transportul cu autobuzele, întrerupt din cauza războiului. Atunci au fost achizitionate autobuzele urbane de productie sovietica tip ZIS-155.



 In perioada 1958- 1970 numarul de trasee de autobuze urbane din Iasi a crescut semnificativ. Sunt introduce autobuzele de productie romaneasca- TV-2-U (din 1960 ?) si TV-20-U (din 1970 ?).


La 31 martie 1969 a fost dată în folosinţă baza de exploatare a autobuzelor de la ieşirea din oraş spre Holboca (strada Aurel Vlaicu).

In perioada 1970- 1978 sunt achizitionate noi tipuri de autobuze urbane in Iasi, de mare capacitate, dotate cu motoare diesel: Roman-112-UD, IKARUS-280 (ultimul tip din Ungaria).

De asemenea au mai fost achizitionate, in anii 70, si tipuri de autobuze urbane in Iasi: “Karosa-SM-11” (din Cehoslovacia) si “IK-4” (din Iugoslavia).


În 1977 autobuzele au fost mutate în noua bază de exploatare din Tudor Vladimirescu, cea de pe strada Aurel Vlaicu fiind cedată Întreprinderii de Transporturi Auto (I.T.A.).

Dupa 1979- 1980 sunt achizitionate autobuze de tipul DAC-112-UDM si DAC-117-UD.

 Dupa inaugurarea transportului urban in comun cu troleibuze la Iasi in 1985 si datorita crizei de motorina din anii 80, numarul traseelor de autobuze urbane din Iasi se reduce semnificativ spre sfarsitul anilor 80.

 In 2006 sunt casate ultimile autobuze DAC-112-UDM si DAC-117-UD care circulau in Iasi.





Incepand din 1994 sunt achizitionate mai multe tipuri de autobuze urbane- noi si second hand – in Iasi:

-50 bucati tip „Saviem SC-10U”, achizitionate sh din Franta in 1994- 1995 si casate in 2005.

-  ?     bucati tip „IKARUS-260”, achizitionate

-  ?     bucati tip „IKARUS-263”, achizitionate

-30 bucati tip „Renault-R-312”, achizitionate sh din Franta in 2007 si casate in 2013.

-9 bucati tip „Mercedes-O-405-N2”, achizitionate second-hand in 2009. Au fost produse in 1995. Retrase din circulatie in 2013.

-32 bucati tip „Van-Hool-A500”, achizitionate second-hand in 2009- 2010 si casate in 2017.

-Doua bucati „Renault-R-312”, achizitionate second-hand in 2010 si casate in 2013.


-20 bucati tip „Berkhof  Premier SB-250 Jonckheer”, achizitionate second-hand in 2012. Au fost produse intre 1998- 2003. Retrase din circulatie in 2017. In iunie 2018 5 astfel de autobuze sunt date in folosinta catre SC Transport Public Tulcea SA.

-50 bucati tip „MAZ-103”, achizitionate noi in 2005-2006. In decembrie 2017 sunt retrase toate din circulatie.

-16 bucati tip „Scania-Omni City CN-230-UB”, achizitionate second-hand in 2017. Au fost produse in 2006. Retrase din circulatie in 2018. Au fost inchiriata de la operatorul privat „SC Unistil srl’.




 In prezent parcul de autobuze urbane al CTP Iasi numara 142 bucati, astfel:

-40 bucati tip „Den Oudsten Alliance City B-96”, achizitionate second-hand in 2013. Au fost produse in 1998- 2001.

-10 bucati tip „MAN-Lyon’s City-NL-313”, achizitionate second-hand in 2016. Au fost produse in 2005- 2006.

-8 bucati tip „Euro Bus Diamond”, achizitionate noi in 2016.

-92 bucati tip „Isuzu Citiport”, achizitionate noi in 2016- 2018.


Astazi in Iasi exista un numar de  19  trasee de autobuze urbane in Iasi : 5, 19, 20, 27, 28, 29, 30, 30B, 36, 41, 42, 43, 43C, 44, 46, 47, 50, 51 si 52.

 


Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric deprodio

Mai exista si traseele 18,23,48 si 49

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric Tom

În 1983 existau în circulație următoarele tipuri de autobuze:
  • Roman 112U
  • Karosa ŠM-11 (dintre care 3 utilitare)
  • Ikarus 280
  • Ikarbus IK4
  • DAC 117UD cu 2 și 4 uși
  • TV 20U (utilitare, 2 buc.)

Înainte de 1989 (inclusiv) nu au existat autobuze DAC112UD(M) la Iași.
Autobuzele DAC117UD au dispărut complet după 1985, ca și o mare parte din restul autobuzelor, fiind ulterior reactivate o parte din ele spre sfârșitul anilor '80. În 1989 au primit de la ITB două autobuze DAC112UDM scunde, urmate de un al 3-lea care nu știu dacă a fost la ITB sau a venit direct de la fabrică. Doar după 1990 s'au mai adus autobuze DAC 112UDM, dar din varianta de după '90 (înalte, v. discuțiile de la autobuzele DAC din București).

După 1990, au început să vină autobuze Ikarus 260 și 280 din Germania. Primele care au venit, în afară de două Ikarus 260, au fost Ikarus 280 cu 2, 3 sau 4 uși, urmate de alte Ikarus 260(și 263) cu 2 sau 3 uși. Au existat 32 sau 3336 de autobuze Ikarus 260/263 și 43+4 autobuze Ikarus 280 (4 vechi ale RATP și 43 aduse 2nd hand din Germania). Edit: O parte din autobuzele Ikarus 260/263/266 au fost autocare sau autobuze interurbane.
Ulterior au venit și Saviemurile, în număr de 50 + 4 sau 5 pentru piese de schimb. Deși acele 4-5 nu au circulat niciodată, aveau numere de parc inscripționate pe ele.
Pentru scurt timp, au circulat și câteva autobuze FBW, dintre care unul articulat, care au fost returnate din cauza consumului ridicat (cel puțin asta s'a spus despre ele).

 


Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric WT_fan06

Au circulat DAC 112 scunde la Iași?  :shock:

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric Tom

Da, au existat 3 bucăți, aduse în 1989.
Primul dintre ele a avut inițial numărul 1883/32-B-3446 (ITB) și a circulat în probe la Iași cu acest număr, iar ulterior a primit numărul RATP 203/32-IS-2011. De fapt, numărul de parc cred că îi fusese deja inscripționat, iar cel ITB mai era vizibil sub vopseaua care se dăduse în grabă peste el. Numărul de înmatriculare de București a fost schimbat însă mai târziu, posibil când a intrat în funcțiune cu călători. După un timp, ITB și-a înlocuit propriul autobuz cu unul identic, cu același număr de parc și înmatriculare. Autobuzul ajuns la Iași a păstrat schema de culoare ITB și părea a fi cel mai îngrijit dintre DAC-urile care au venit atunci. Ulterior a fost renumerotat cu numărul 3.
Al doilea autobuz provenea tot de la ITB și avusese un număr de parc ceva cu 177x, posibil 1778 sau 1779. Avea o schemă de culoare formată din crem + acel galben/bej specific acelor autobuze de la ITB, dar mai avea niște dungi care porneau din spate și coborau în diagonală până în față. Nu-mi amintesc exact schema de culoare, nu știu dacă a fost un autobuz mai deosebit ca și culoare provenit de la ITB sau a fost "tunat" la Iași. Acest autobuz a primit numărul 5/32-IS-2025 și a fost revopsit de mai multe ori, în scheme de culoare ciudate și după părerea mea, urâte. Mi s'a părut cel mai urât autobuz din dotarea RATP.
Al 3-lea autobuz nu știu dacă provenea de la ITB, avea o schemă de culoare cu alb și roșu, în stilul autobuzelor interurbane (sau al DAC-urilor 117UD din Iași, doar că în loc de galben era roșu). Acest autobuz a primit numărul 6/32-IS-2026.
Autobuzul 3 (ex 203), fiind din seria ITB 18xx, avea casete pentru afișarea liniei atât între ușile 2 și 3, cât și în spate. Celelalte două nu aveau caseta din spate.
Toate cele 3 autobuze au dispărut însă destul de repede. După anii '90, numerele lipsă de la 1 la 13 le-au primit autobuze vechi de tip Roman 112, mai puțin cele 3 UDM-uri. Ulterior, Saviemurile au fost mutate toate la aceeași autobază și au primit numere de la 1 la 50 (existau deja de la 20 la 44), iar în acel moment au dispărut toate autobuzele vechi, inclusiv aceste DAC-uri. 6 dintre DAC-urile 112 UDM mai noi de după 1990 (14-19) au primit atunci alte numere de la 301 la 310 (sau 311??), pe lângă altele care au venit puțin mai târziu decât ele.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric ADK

Un IK4 ce va intra în muzeul CTP.



Fotografia este de pe Facebook.

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric GPS

Este chiar ultimul IK4.

 


Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric Costin

Conform cu regulamentul forumului, capitolul V, punctul 2.a, te rugam sa specifici sursa imaginii. Este necesar un link direct catre imagine, altminteri va fi stearsa. Valabil si pentru celelalte fotografii postate azi aflate in aceeasi situatie.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric ADK

Este scrisă originea fiecăruia sub poză, ca și restul pozelor sunt luate de pe grupul "Autobuze noi și vechi de peste tot", dar necesită înscriere pentru a avea acces.

 


Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric Costin

Nu vad sursa sub poza. Vad doar "facebook", prea putin.
Daca grupul e "inchis" e inchis cu un scop...  :roll:

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric ADK

2 autobuze Saviem SC10U #17/IS 02 FDZ și FDF în autobaza CTP în vara anului 1998.
Sursa: phototrans.eu/hinerkduetz


 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric ADK

IK4 #195 (poate chiar cel din muzeu, deși puțin probabil) găsit pe grupul de FB - Ikarbus Autobusi și postat de Toma Constantin.
FB_IMG_1671050005812.jpg (39.55 KB; downloaded 1576 times)

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric GPS

Cel din muzeu are inscripționat numărul 187, probabil chiar cel purtat de acesta în perioada ce era utilizat pentru transportul călătorilor.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze urbane din Iasi- istoric ADK

Cel mai probabil, că în cazul altor vehicule preluate din alte locuri s-au ales poate întâmplător "noile" numere, deși personal nici nu zic că DAC-ul a fost folosit defapt de constănțeni, iar troleibuzul de nemțeni, dat find faptul de rezultatele exterioare chiar satisfăcătoare.

În altă ordine de idei, sunt curios de cum va arăta recondiționarea TV20R-ului cu siglele IJTL și ce număr de parc (poate și de înmatriculare, în varianta veche) va primi. Deși, nu știu dacă au avut în exploatare și varianta cu uși manuale sau doar automate, și doar în caz de avarie au preluat această variantă în lipsa totală al unuia cu ușile automate. Probabil autobuzul a aparținut de fosta ITA/Autotransport Iași, până la particularul de după.

 


 
Go to page:  1 2
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Iași  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420531 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use