Regiunile RomânieiMoldovaJudețul IașiIstoria transportului public în municipiul Iași

 

Topic: Fosta retea de troleibuze din Iasi - istoric

18 posts, 8179 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
Fosta retea de troleibuze din Iasi - istoric fl82

Troleibuzul a aparut la Iasi in anul 1985, dar primele proiecte de introducere a lui dateaza cu aproape 40 ani in urma.

  La 19 Decembrie 1947, cotidianul Opinia, probabil viitorul si pe urma fostul Flacara Iasului, a publicat un articol despre planurile introducerii troleibuzului, idee sustinuta de directorul de atunci al unitatii de transport urban in comun (nu stiu ce denumire purta aceasta in 1947), ing. Petru Nazarenco. Desi situatia tramvaielor era foarte grea datorita razboiului si urmarilor sale, acest proiect era si el imposibil de realizat in acel moment.

 In 1954 s-a facut un nou plan, prin care dorea inlocuirea tramvaielor cu troleibuze pana in 1980 si extinderea transportului cu autobuze. Din fericire, solutia nu a fost adoptata.

 Dupa 1983, la Iasi disparea aproape complet transportul urban in comun cu autobuze, ramanand doar linii exterioare si putine curse de tipul "conventiilor".

 Transportul electric a cucerit atunci orasul, dar exploatarea tramvaielor se facea in conditii grele, datorita problemelor in exploatarea tramvaielor Timis, ceea ce din fericire a salvat tramvaiele V56/8, dar a condus la suprasolicitarea tramvaielor Tatra.



 In 1983, Consiliul de Stat pentru Planificare a cerut la 12 IJTL-uri sa intocmeasca planuri pentru introducerea de troleibuze. Printre ele se afla si IJTL Iasi. Regia a intocmit un plan care viza introducerea troleibuzului pe traseul Pacurari-Centru-Tudor Vladimirescu, o zona cel putin intre Pacurari si Tg.Cucului neacoperita de tramvai si nici de autobuz, tinand cont de conditii. Autobaza avea spatiu suficient de garare, iar personalul a fost convertit dintre soferii de autobuze.

 Planurile ulterioare prevedeau un total de 8 trasee de troleibuze in Iasi, cu 41 km lungime, 3 statii de redresare si un total de 120 troleibuze, livrate de intreprinderea Autobuzul.

 La data de 1 mai 1985 se da in exploatare prima linie de troleibuze din Iasi, pe traseul Pacurari- Piata Independentei ,urmând Soseaua Pacurari. Acest prim traseu de troleibuze din Iasi purta numarul 41.

 La scurt timp este data in exploatare si linia de troleibuze 45, pe traseul Pacurari- Soseaua Pacurari- Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Bdul. Independentei- Strada Sararie- Targu Cucu- Strada Elena Doamna- Actualul Hotel Europa- Strada Elena Doamna- Bucsinescu- Bdul. Tudor Vladimirescu- cap linie Tudor Vladimirescu (in zona caminelor studentesti)- pod peste Bahlui- Garaj troleibuze Tudor Vladimirescu.

 In aceeasi perioada se intentiona introducerea troleibuzului din Tudor Vladimirescu pana la Tomesti si din Pacurari pana la Antibiotice. Aceste planuri aveau termen de punere in functiune in 1986, dar nu au fost realizate. Proiectele mai prevedeau si liniile realizate mai tarziu: linia spre CUG (bd. Poitiers, fost Manta Rosie), linia P. Dacia - CUG si linia spre CUG II.

 In anul 1985 au fost aduse primele troleibuze in Iasi, in numar de 12 bucati, urmate in anul 1986 de alte 4 troleibuze. Toate erau de tipul DAC-117-E si/sau DAC-217-E.



In anul 1986 reteaua de troleibuze din Iasi este extinsa pe urmatoarele strazi:

-Actualul Hotel Europa- Strada Anastasie Panu- Pallatul Culturii- Strada Palat- Podul Ros- Soseaua Nicolina- CUG 1

-Splai Bahlui Mal Drept- Bdul. Primaverii- Intersectia Tesatura- Bdul. Primaverii- Intersectia Cotnari- Bdul. Socola- Pasajul peste calea ferata- Soseaua Bucium (pana la Hanul 3 sarmale),

-Bdul. Poitiers- pasajul peste calea ferata- capatul CUG 1- Soseaua Nicolina- Capatul CUG 2 (Astazi Tehnopolis)

-Piata Dacia- Strada Tabacului- Intersectia Zimbru- Soseaua Nationala- Bdul. Alexandru cel Bun- pod peste Bahlui- Strada Cerna- Strada Pantelimon Halipa- Strada Bradului- Strada Libertatii- Bdul. Poitiers- capat CUG 1







Constructia retelei de troleibuze pe aceste strazi a permis darea in exploatare in 1986 si a urmatoarelor linii de troleibuze in Iasi:

-46 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- Bucium

-43 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- CUG 1

-44 Piata Dacia- CUG 1- CUG 2 (Tehnopolis)

-42 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- CUG 1- CUG 2 (Tehnopolis)


Tot in anul 1986 (la începutul anului) linia de troleibuze 41 (Pacurari- Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu) este desfiintata, deoarece dubla o parte din linia 45. De asemenea, un alt motiv al desfiintarii liniei 41 in anul 1986, a fost si acela ca macazul de intoarcere a troleibuzelor de pe linia 41 (din Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu) a trebuit sa fie demontat, pentru montarea acolo a macazelor de intoarcere pentru liniile 43, 46 si 42.


In anul 1986 mai sunt aduse si alte troleibuze in Iasi, intre care si 4 troleibuze Roman-112-E (pentru transport marfa!) de la ITB, si 6 troleibuze de accelasi tip de la IJTL Constanta.

In 1987 mai sunt aduse 11 troleibuze tip DAC-117-E, urmate in 1988 de alte doua (probabil de la ITB).

In 1989 existau un numar de 11 statii de redresare dintre care doar una era insa dedicata exlusiv troleibuzelor, restul alimentand si reteaua de tramvai.

In 1989 a fost prima data cand parcul de troleibuze s-a redus, asta demonstrand conditiile grele de exploatare, dar si calitatea vehiculelor din acea perioada.

In 1987, ca urmare a lucrarilor de modificare a configuratiei Pietei Independentei este afectat si capatul de intoarcere a troleibuzelor 43 si 46, care, in timp, au fost prelungite pana la capatul Pacurari (pentru a nu mai intoarce in piata independentei)

Pana la urma s-a inversat sensul de intoarcere in Piata Independentei, iar traseele au revenit la normal.

O alta lucrare tot cam pe atunci a intrerupt circulatia troleibuzelor spre CUG si Bucium, datorita unor reparatii la Pasajul rutier denivelat de pe Bdul. Poitiers . S-a realizat un capat sub pasaj, dar tot atunci sau in alta lucrare in acest interval de timp pasajul a fost largit sau reconstruit, iar troleibuzele intorceau remorcate de un tractor. Pe partea cealalta se construise o linie care permitea troleibuzelor del a Bucium sa mearga spre CUG .

Asa au aparut spatiile de parcare a troleibuzelor de sub pasajul denivelat a Bdul. Poitiers peste calea ferata (M600).

Dupa 1990 au loc schimbari importante si in privinta retelei de troleibuze din Iasi.

In primul rand, imediat dupa 1990, dispar troleibuzele de Marfa din Iasi.

Tot in 1990 este desfiintata si linia 42 (dar ulterior va fi reinfiintata pe alt traseu)

In 1992 este construita si linia de troleibuze de pe Copou (Bdul. Carol intai), intre Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu) si Universitatea Agronomica. Desi la vremea respectiva liniile de tramvaie 4 si 8 faceau legatura intre Copou si Tudor Vladimirescu + Tatarasi, linia de troleibuze 42 Copou - Tudor Vladimirescu (infiintata atunci pe acel traseu) practic dubla tramvaiul. O intentie ascunsa era reluata atunci: desfiintarea tramvaiului in Copou. Din fericire, nu s-a realizat acest lucru, dar troleibuzul a fost introdus pe acolo.

In anii 1993- 1994 mai sunt aduse in Iasi si alte troleibuze DAC.

In anul 1994 este construita retea pentru troleibuze si pe traseul: Garaj Tudor Vladimirescu- Bdul. Chimiei (pe splaiul Bahluiului; sensurile de dus si de venit erau separate, pe cele doua splaiuri a raului)- Strada Vasile Lupu - Strada Vasile Lupu (de la rondul Tatarasi Sud cale simpla)- Strada Ion Creanga (cale simpla; la intersectia strazilor Ion Creanga si Doctor Emil Savini era capatul de troleibuze Tatarasi)- Strada Emil Savini (cale simpla)- Strada Han Tatar (cale simpla)- Strada Ciurchi (cale simpla).

Astfel se introduce atunci in nou traseu de troleibuze- 47 Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu)- Tudor Vladimirescu- Tatarasi.

Aceasta linie nu a fost rentabila, strabatand o zona cu cerere redusa de calatori (malul Bahluiului) si fiind concurata de autobuzele care mergeau din centru spre Tatarasi pe un traseu mai scurt.

In 1995 acest traseu este modificat, datorita constructiei unei retele de troleibuze pe urmatorul traseu: Garaj Tudor Vladimirescu- Splai Bahlui Mal Drept- respective Bdul. Profesor Dimitrie Mangeron (Splai Bahlui Mal stang)- Podu Ros- Soseaua Nationala- Respectiv Splai Bahlui Mal Stang- Podul de Piatra- Pasaj Alexandru cel Bun- Soseaua Nationala (dupa coborarea de pe pasajul Alexandru cel Bun, linia de troleibuze care cobora de pe pasaj se unea cu linia de troleibuze care venea dinspre CUG).

Astfel, traseul de troleibuze 47 si-a modificat de mai multe ori capetele (Tatarasi- Garaj Tudor Vladimirescu, apoi Tatarasi- Podu Ros si in final Tatarasi-Piata Dacia)
Acest traseu nu a fost nici el prea rentabil, fiind desfiintat destul de repede.

Tot in aceasta perioada au inceput sa fie montate si consolele pentru o retea de troleibuze ce urma a fi construita intre Podu Ros si intersectia de la Cotnari, pe Bdul. Socola, pentru realizarea unei legaturi intre liniile de troleibuze 43 si 46 si, de asemenea, au inceput sa fie montate console si pe bretelele de acces pe pasajul Nicolina, pentru o linie de troleibuze planificata, dar care nu a mai fost construita nicioadata.

A fost ultima investitie majora inceputa (dar neterminata) in reteaua de troleibuze din Iasi.

Dupa aceasta incepe decaderea retelei de troleibuze din Iasi.



Prima lovitura pentru reteaua de troleibuze din Iasi vine in anul 1995, cand liniile 46 si 43 sunt scurtate la capatul spre centru la garajul Tudor Vladimirescu (nu mai ajungeau pana la Piata Independentei/Piata Mihai Eminescu).

Legatura cu centrul fiind facuta de linia 45, pentru care insa trebuia traversat pe jos podul peste Bahlui si mers pana la statia de urcare, adica vreo 500m.

Ulterior, in fata autobazei, troleibuzele liniei 47 intorceau si mergeau inainte pe malul Bahluiului, pentru ca nu exista retea directa pentru viraj stanga pe malul Bahluiului spre str. Metalurgiei si Tatarasi. Anterior acestor bucle, acolo exista o retea pentru gararea troleibuzelor (probabil rezerve) in fata autobazei. Acum, acolo este benzinarie.

Ulterior s-a renuntat la aceasta masura aberanta, troleibuzul 46 avand din nou capatul la Piata Independentei (Piata Mihai Eminescu), iar troleibuzul 43 avand capatul la Pacurari.

In anul 2002 se da in folosinta linia 41 de troleibuze, pe traseul Copou - Tg.Cucului - Podul Ros - CUG, pentru a inlocui autobuzul 9, care a inlocuit tramvaiul spre CUG. Prea tarziu insa, zona fusese deja intesata de microbuze, cu largul sprijin al primariei Iasi.

Ulterior sunt aduse 12 troleibuze scond-hand tip Skoda-14-TR in Iasi.

In anul 2003 (conform unei schite de pe forumul "Tramclub") reteaua de troleibuze din Iasi cuprindea:

-29,2 km retea active

-8 capete de linii de troleibuze

-in garaj de troleibuze

-5 linii de troleibuze:

41 Copou- Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- CUG 2 (Tehnopolis)

42 Copu- Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- Complex Tudor Vladimirescu

43 Pacurari- Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- Complex Tudor Vladimirescu- Bdul. Poitiers- CUG 1

44 Piata Dacia- CUG 1

46 Piata Mihai Eminescu- Actualul Hotel Europa- Complex Tudor Vladimirescu- Bucium


In anii 2001- 2003 sunt achizitionate 12 troleibuze second-hand "Skoda-14-Tr".

Insa nici aceasta nu mai poate salva troleibuzul in Iasi.


Din cauza starii avansata de uzura a vehiculelor, a neintretinerii retelei de troleibuze, a interesului conducerii de atunci a primariei Iasi (in frunte cu primarul Constantin Simirad) de proliferare a microbuzelor, a situatiei dezastroase in care se afla RATP Iasi, a aducerii autobuzelor (noi pe atunci) MAZ-103, in anul 2006 circulatia troleibuzelor in Iasi este sistata.

Ulterior toate troleibuzele care se mai aflau in garajul RATP Iasi vor fi casate, iar reteaua de troleibuze va fi (in cativa ani dupa 2006) complet desfiintata.



In Iasi au circulat urmatoarele tipuri de troleibuze:

-45 troleibuze tip DAC-117-E, achizitionate noi in anii 1985- 1988 si casate in 2006. Dupa 1990 unele au fost scurtate.

-10 troleibuze tip Roman-112-E, achizitionate in anul 1985. Au provenit de la ITB (4 bucati) si de la IJTL Constanta (6 bucati), fiind troleibuze transformate si modificate pentru transport de marfa. Au fost casate in 1987.

-14 troleibuze tip DAC-217-E, achizitionate noi in anul 1993 si casate in 2006. Unele au fost scurtate.

-12 troleibuze tip DAC-212-E, achizitionate noi in anii 1993- 1997 si casate in 2006.

-12 troleibuze tip Skoda-14-Tr, achizitionate second-hand in anii 2001- 2003 si casate in 2006. Au circulat anterior in orasele Brno si Plzen din Cehia.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri fl82

Din pacate asa este- actuala conducere a Primariei Municipiului Iasi si a CTP Iasi nu intelege sau nu vrea sa inteleaga marile avantaje oferite de troleibuze, fata de autobuze si orice fel de autobuze electrice (troleibuzele sunt fiabile, sigure in exploatare, nepoluante, au un demaraj rapid si pot fi utilizate mult mai mult timp decat orice autobuz electric- la care dupa cativa ani trebuiesc schimbate bateriile, care pot sa coste si 50% din costul vehiculului in sine).


 Daca s-ar realiza retea de contact si s-ar introduce troleibuze pe traseele amintite mai sus, in Iasi ar ramane doar maxim 10 trasee de autobuze sau microbuze urbane, in zonele unde nu ar fi rentabila sau nu ar fi posibil dpdv tehnic realizarea de retea de troleibuze:


-Linia Piata Dacia- Tutora
 Aici s-a facut o mare prostie cu desfiintarea liniei de tramvaie de pe Splaiul Bahluiului, intre Podul de Piatra si Podul Ros!
 Daca aceea linie de tramvai nu era desfiintata (poate in viitor va fi reconstruita) , pe mare parte din acest traseu- 5 - trebuia sa fie de tramvai (Rond Dacia, Bdul. Dacia, Bdul. Alexandru Cel Bun, Pasaj ACB, Podul de Piatra, Splai Bahlui, Podul Ros, Bdul. Tutora, Intersectia Tesatura, Calea Chisinaului, Bdul. Virgil Sahlaeanul)


-Linia 29 Podul Ros- Tomesti
  Daca s-ar realiza un proiect de dinainte de 1989- Acela de realizarea a unui pasaj rutier peste calea ferata si de prelungire a liniei de tramvaie de la capatul de linie "Tutora" pana la Tomesti, acest traseu ar putea fi transformat in traseu de tramvaie.



-Linia 18 Tatarasi Sud- Cartier Aviatiei (deservita cu microbuze)
  -Traseu tur: Strada Ignat, Strada Aurel Vlaicu, Strada Holboca, Strada Motilor, Strada A Obreja, Strada Mistretului, Strada Marginei.
  -Traseu retur: Strada Marginei, Strada Aeroportului, Strada Holboca, Strada Aurel Vlaicu, Strada Ignat.


-Linia 36 Breazu- Copou- Gara
  - Traseu tur: DJ 282, Bdul. Carol intai, Piata Mihai Eminescu, Strada Gavril Musicescu, Strada Arcu, Strada Garii
  -Traseu retur: Strada Garii, Strada Arcu, Piata Unirii, Strada Cuza-Voda, Strada Vasile Alecsandri, Bdul, Independentei, Piata Mihai Eminescu, Bdul. Carol intai, DJ 282


-Linia Targu Cucu- Tatarasi Sud (deservita cu autobuze si microbuze)
  -Traseu : Strada Ignat, Soseaua Ciric, Strada Moara de Vant, Strada Spital Pascanu, Strada Vantu, Strada Eternitatea, Strada Cucu.



-Linia Targu Cucu- Complex Roua Residence (deservita cu microbuze)
  -Traseu: Strada Cucu, Strada Eternitatea, Strada Vantu, Strada Spital Pascanu, Strada Moara de Vant.


-Linia Gara- Aeroport
   -Traseu tur: Strada Garii, Strada Arcu, Piata Unirii, Strada Cuza-Voda, Strada Vasile Alecsandri, Bdul. Independentei, Targu-Cucu, Strada Cucu, Strada Eternitatea, Strada Vantu, Strada Spital Pascanu, Strada Moara de Vant, Soseaua Ciric, Drumul Aeroportului.
   -Traseu retur: Drumul Aeroportului, Soseaua Ciric, Strada Moara de Vant, Strada Spital Pascanu, Strada Vantu, Strada Eternitatea, Strada Cucu, Targu Cucu, Bdul. Independentei, Piata Mihai Eminescu, Strada Gavril Musicescu, Strada Arcu, Strada Garii.



-Linia Podul Ros- Gara Socola
    -Traseu tur: Bdul. Socola, Strada 3 Fantani
    -Traseu retur: Strada 3 Fantani, Bdul. Socola, Intersectie Cotnari, Bdul. Primaverii, Intersectie Tesatura, Bdul. Primaverii, Splai Bahlui Mal Drept, Bdul. Tudor Vladimirescu, Intersectie Bucsinescu, Strada Elena Doamna, Strada Anastasie Panu, Strada Palat.
   *Acest traseu ar fi mai util pe distanta Gara Iasi- Gara Socola.



-Linia Copou- Piata Alexandru cel Bun
    -Traseu: Bdul. Carol intai, Piata Mihai Eminescu, Soseaua Pacurari, Strada Pictor Octav Bancila, Pasaj Pictor Octav Bancila, Piata Sfantul Anton de Padova, Strada Sarmisegetuza, Intersectia Zimbru, Bdul. Alexandru cel Bun.



-Linie propusa (cu microbuze) Complex Tudor Vladimirescu- Carlig
   -Traseu tur: Bdul. Tudor Vladimirescu, Intersectie Bucsinescu, Bdul. Tudor Vladimirescu,  Bdul. Constantin Alexandru Rosetti, Soseaua Stefan cel Mare si Sfant.
   -Traseu retur: Soseaua Stefan cel Mare si Sfant, Strada Sararie, Targu Cucu, Strada Elena Doamna, Hotel Europa, Strada Elena Doamna, Intersectie Bucsinescu, Bdul. Tutor Vladimirescu.
  *Acest traseu ar deservi si cartierul Sararie, care in prezent nu beneficiaza de transport urban in comun.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri Tom

O mică precizare privind parcul de troleibuze din iași


-45 troleibuze tip DAC-117-E, achizitionate noi in anii 1985- 1988 si casate in 2006. Dupa 1990 unele au fost scurtate.
-10 troleibuze tip Roman (DAC 112E), achizitionate in anul 1985. Au provenit de la ITB (4 bucati) si de la IJTL Constanta (6 bucati), fiind troleibuze transformate si modificate pentru transport de marfa (doar cele 4 de la ITB). Au fost casate in 1987.(?)
-14 troleibuze tip DAC-217-E, achizitionate noi in anul 1993 si casate in 2006. Unele au fost scurtate.
-1211 troleibuze tip DAC-212-E, achizitionate noi in anii 1993- 1997 si casate in 2006. Al 12-lea a fost Rocar 312E.
-12 troleibuze tip Skoda-14-Tr, achizitionate second-hand in anii 2001- 2003 si casate in 2006. Au circulat anterior in orasele Brno si Plzen din Cehia. La acestea se adaugă troleibuzul 399 din Plźen, care nu a circulat niciodată. (a fost donator de piese de schimb).

Nu știu exact până când au circulat troleibuzele Roman, cele de marfă sigur au dispărut înainte de 1989, dar dintre cele pentru călători, două au rămas mai multă vreme: 607 a fost folosit pentru școală, iar 610 era folosit ca magazie la capătul de sub pasarela CUG. Cel puțin pentru troleibuzul de școală, data de 1987 a casării nu este corectă. În fine, ca serviciu de călători, data este plauzibilă, dacă autorul postării are informații mai exacte.
Legat de aceste troleibuze de marfă, ele au circulat și pe "curse de convenție", transportând (probabil) angajați ai CUG către uzină. Datorită gratiilor de la ferestrele acestor troleibuze, copiii strigau după ele că sunt troleibuze de "pușcărie".

Revenind la rețeaua de troleibuz, cred că pentru început o reintroducere a troleibuzului cel puțin între Păcurari sau chiar zona Metro/Carrefour până la CUG (linia 43 plus liniile mai scurte ca 43c și 20), linia spre Bucium (46) și linia 44, dar pe vechiul amplasament. Rețea pe malul Bahluiului s'ar putea face până în Zona Industrială (deși planificată cu ani în urmă, astăzi nu știu ce ar mai transporta, decât dacă pe acolo s'ar trânti niște "rezidensuri").
Părerea mea, deși nu pot pretinde că este argumentată tehnic sau economic, dar observ că e(ra) o tendință în perioada sfârșitului troleibuzului, este că ar trebui minimizată dublarea și intersectarea rețelei de tramvai. Poate cu excepția Copoului. Nu încurajez nici ideea transformării liniei 5 în troleibuz, ci revenirea liniei de tramvai, dar și revenirea troleibuzului pe Splai.
Pentru majoritatea liniilor de mai sus propuse la începutul topicului,  o șansă mai mare ar avea-o introducerea autobuzelor electrice sau hibride. Din păcate, cred că STP va prefera să întrețină vehicule moderne, nu și vehicule și o rețea pentru ele. Chiar și la tramvaie, s'a modernizat calea de rulare, dar rețeaua de contact, ca și tehnologie, nu este cea mai modernă, chiar dacă este nouă. Au trecut niște ani de când nu am mai fost în Iași, sper să mă înșel, dar mă tem că voi găsi acolo un București mai mic, cel puțin la capitolul mașini. În privința troleibuzului, din păcate cred că încă voi găsi unii care vor spune (din păcate argumentat la momentul când am auzit-o) că autobuzele sunt mai rapide (perioada cu 43 autobuz și troleibuz) sau că "sunt mai bune maxi-taxi". De astea măcar am scăpat.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri fl82

Nu stiu daca intradevar a existat, dar am citit ca ar fi existat la un moment dat o retea pentru troleibuze si pe un traseu foarte ciudat: aceea retea s-ar fi desprins din reteaua de pe Bdul. Poitiers (inainte de intrarea pe pasajul peste calea ferata), apoi ar fi mers pe Soseaua Iasi- Hlincea, ar fi trecut pe sub pasajul rutier, apoi ar fi mers pe Soseaua Iasi- Hlincea, pana la un fost cap de linie de troleibuze situate pe Soseaua Iasi- Hlincea, capat de troleibuze care ar fi fost situat intr-o zona obscura si necirculata , unde era "Targul de cherestea"!

Nu inteleg care ar fi fost utilitatea unei retele de troleibuze pe Soseaua Iasi- Hlincea, mai ales ca aceea retea nu ajungea nici macar in zona fostei halte CFR CUG Iasi h.  Daca ar fi ajuns macar in zona fostei halte CFR CUG Iasi h. as fi zis ca aceea retea era facuta pentru eventuale troleibuze care sa aduca muncitori la fostul CUG/Fortus Iasi.


Cat priveste fosta retea de troleibuze care ajungea in cartierul Tatarasi-Sud, traseul acelei retele era (daca nu gresesc): podul "Metalurgiei" peste Bahlui, Strada Vasile Lupu (cale dubla pana la intersectia cu Strada Ciurchi/Strada Aurel Vlaicu), apoi cale simpla pe Strada Vasile Lupu, Strada Han Tatar, Strada Ciurchi.
Fostul capat de linie de troleibuze din cartierul Tatarasi-Sud ar fi fost situat in zona intersectiei Strada Vasile Lupu/Strada Doctor Savini/Strada Han Tatar.


De asemenea, in 1989 era in proiect prelungirea retelei de troleibuze de la capatul de linie "Rond Pacurari" pana la fabrica "Antibiotice".

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri Tom

Nu știu exact ce se mai înțelege astăzi prin CUG1 și CUG2, la un moment dat exista un capăt CUG IV. Dacă CUG2 din lista traseelor "din 1986" este capătul de astăzi (și de alaltăieri, pentru că linia a fost suspendată) a liniei 9 (plus pe vremuri 10,14 și 15), atunci în 1986 NU a existat o legătură între capătul de atunci al liniei 43 și capătul de tramvai.

Linia 43 se termina la pasarela CUG, unde troleibuzul vira dreapta, cobora de pe pasarelă, intra pe sub ea și urca înapoi pe ea pe sensul celălalt și se întorcea.
Linia 44 nu știu exact cum întorcea, dar presupun că avea o buclă sub pasaj, care are un spațiu mare sub el unde se putea întoarce. Nu am ajuns niciodată prin zonă nici măcar cu mașina, ce am văzut a fost din tren și în fotografii. Presupun că rețeaua lui 44 nici măcar nu era legată cu macazuri de cea a lui 43. Spațiul de sub pasaj permitea chiar și gararea de vehicule și la un moment dat s'a construit și o hală acolo. Două dintre troleibuzele care parcau acolo erau 444 (care a mers aproape permanent doar pe linia 44) și 448 (pe linia 43). Cu siguranță și altele, însă de 448 îmi amintesc pentru că era foarte util venind din centru la ore înaintate când troleibuzele se retrăgeau la garajul de la Tudor Vladimirescu, ceea ce însemna că trebuia să merg mai departe două stații pe jos, iar acest troleibuz, dacă îl prindeam, mă scutea de mersul prin niște zone cu "bucurie" pe care ASPA ne invită astăzi să o adoptăm. :D

Prelungirea liniilor 43 și 44 spre capătul de tramvai s'a făcut după construirea liniei de troleibuz între Copou și CUG (41). La acel moment, linia 42 avea traseul Copou-Tudor Vladimirescu, iar rețeaua spre CUG(-4?) Hlincea fusese deja demontată.

Linia spre Hlincea a existat, nu știu ce CUG era acolo. Posibil CUG 1 să fi fost vechiul capăt de tramvai, CUG-2 să fi fost de fapt capătul de la Pasarelă, CUG-3 să fie capătul actual al tramvaiului și CUG-4 să fi fost acel capăt de troleibuz al liniei 42. Linia se termina brusc, ca elefantul fără coadă, într'o zonă unde nu știu ce acces era spre uzină și câtă utilitate a avut ea. Dacă ar fi ajuns măcar la haltă, poate ar fi fost mult mai utilă. Personal, nu am văzut niciodată vreun troleibuz pe această linie, presupun că erau câteva curse în orele de vârf, în fapt, unul sau două troleibuze pe tot traseul.

Troleibuzul din Tătărași mergea paralel cu tramvaiul doar spre Tătărași, apoi intra pe Han Tătar, Ciurchi și apoi până la fostul rond Tătărași Sud, retrocedat de primarul Nea' Costel cu tot cu linia de tramvai, iar de acolo intra înapoi pe Vasile Lupu spre Podul Metalurgiei. Care era stația terminus pe acest traseu, nu știu exact.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri fl82

Daca nu gresesc era /este asa:

-Fostul capat de troleibuze CUG-1:  In zona intersectiei Bdul. Poitiers cu Strada Libertatii. Aici linia de troleibuze care venea de pe Bdul. Poitiers , cobora pe sub Bdul Poitiers si apoi intorcea, intrand pe sensul opus pe Bdul. Poitiers. De asemenea linia de troleibuz continua si mai departe pe Bdul. Poitiers, mergand spre intersectia cu Soseaua Nicolina.
 Probabil in aceasta zona erau amenajate acele spatii de parcare a troleibuzelor.



-Fostul capat de tramvaie CUG-1, situat in zona intersectiei Bdul. Poitiers cu Soseaua Nicolina.
    Din pacate la reabilitarea/modernizarea si redeschiderii liniei de tramvaie Podul Ros- CUG-2 (Tehnopolis) nu a fost reconstruit/modernizat si fostul capat de tramvaie CUG-1.


-Fostul capat de troleibuze CUG-2 si actualul capat de tramvaie CUG-2 (astazi denumit "Tehnopolis"):  inainte de intersectia Soselei Nicolina cu Aleea Tudor Neculai.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri Puss in Boots

Revin troleibuzele (momentan e proiect dar sunt sanse mari) asa ca e o buna ocazie sa vedem daca din propunerile colegului fl82 se va si aplica ceva in practica. Deja traseul 29 iese din discutie daca ne luam dupa ce declara Primarul: terminal intermodal la capat Tutora, 29 autobuz opreste acolo si de acolo se continua calatoria cu tramvaiul.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri ByOnu

Am cam vazut ce inseamna aia "sanse mari" in ceea ce priveste troleibuzele in Romania. Cu exceptia catorva exemple notabile, precum Brasov, pana si Cluj dezamageste, ce sa mai zicem de fails precum Tg. Jiu?

Realist, si trist, nu vad sa mai revina troleibuzul nicaieri pe unde a disparut deja.

 



Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri Puss in Boots

@ByOnu, hai sa le dam o sansa. Chirica pare destul de decis sa arate el cat de verde e orasul celor din UE. Faptul ca muta depoul de la Gara si face acolo muzeu si parc e deja o chestie la care eu unul nici nu ma asteptam daca ma intrebai acum cativa ani. Sunt zvonuri cum ca si in locul autobazei din Tudor ar putea aparea un parc. Tot pe ideea gudurarii pe langa UE/Smart City/Green Money etc :D

Sincer, eu as zice ca mai degraba Clujul e un exemplu notabil, la standardele romanesti. Brasovul e doar un exemplu, mai are pana sa devina notabil. Doar daca isi tripleaza flota de acum in sa zicem 5 ani. Si demonstreaza ca au grija de vehicule.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri ByOnu

deprodio wrote:
De ce Cluj dezamageste?


Pentru ca cele 50 de Solaris inlocuiesc Citelis simple si articulate la standarde foarte bune, in loc sa existe extinderi serioase de retea. Doar pentru ca achizitionezi parc nou, nu inseamna ca-l si exploatezi in cel mai bun mod.

Toti primarii sunt foarte interesati doar de vehicule si prea putin de infrastructura si trasee.

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri GPS

Rețeaua se va extinde, iar în ultima perioadă s-a lucrat la reactivarea unor tronsoane abandonate de foarte mulți ani.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri Puss in Boots

Da,de-asta zic ca poate Clujul nu e la nivelul la care ar trebui daca ne raportam cu Vestul, dar sa dezamageasca e un termen putin cam dur. Tg Jiu dezamageste si poate Ploiestiul care cumpara scurte in loc de articulate si a carui retea nu stiu cat de buna e.
Iasul e in stand-by in sensul ca vom vedea daca va dezamagi sau nu. Iasul oricum a dezamagit de cand a scos troleele.... dar asta e alta discutie.

 


Re: Fosta retea de troleibuze din Iasi- istoric si propuneri Alex Mariciuc

Primarul spunea acum câteva luni,că va cumpăra 50 de troilebuze de 12 m și cu refacerea liniei de troilebuz. Dar nu se va știe cand le va cumpăra

 


 
Go to page:  1 2
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Iași  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420555 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use