Regiunile RomânieiMoldovaJudețul IașiIstoria transportului public în municipiul Iași

 

Topic: Tramvaiul Comunismului

4 posts, 3069 views
Tramvaiul Comunismului WT_fan06

Un proiect cultural-turistic unic în România, „Tramvaiul Comunismului” din Iași reprezintă primul tur ghidat ce utilizează un tramvai de epocă produs în perioada comunistă pentru a arăta schimbările sociale, economice și culturale fundamentale ce și-au pus amprenta asupra Iașiului în timpul regimului comunist.

Martor al acelor vremuri, tramvaiul de tip ITB V58 construit în anul 1959 la București îi poartă pe turiști ca pe vremuri, din Târgu Cucu până la CUG 2 (a doua platformă industrială a oraşului dezvoltată în vremea lui Nicolae Ceauşescu), unde călătorii fac o pauză de gustări românești. O ia înapoi pe Podu Roș (învăluit în legende) până în Copou, cartierul înaltei societăți ieșene. Turiștii poposesc și aici pentru câteva minute, ocazie cu care află curiozități despre viața de vatman din acea perioadă și despre postul de conducere rudimentar al vehiculului. Tramvaiul coboară din nou în Târgu Cucu, locul de unde plecase cu o oră și jumătate înainte. Turiștii primesc pe durata călătoriei și o carte cu ilustrații de arhivă cu tramvaiele din Iașiul anilor 70-80-90, ordonate astfel încât pozele sunt sincronizate cu traseul parcurs de tramvai pentru a pune în evidență mai bine diferențele profunde produse în timpul comunismului.

Proiectul a fost realizat de Asociația TRAMCLUB IAȘI în parteneriat cu Iași.Travel (Facultatea de Geografie & Geologie, UAIC Iași) și Compania de Transport Public Iași, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași și al Centrului de Informare Turistică Iași. Cei implicați în organizarea turului tematic sunt voluntari.

Biletul pentru cursa specială cu Tramvaiul Comunismului costă 25 de lei și poate fi procurat fie din tramvai, fie de la oricare tonetă CTP Iași - abonamentul turistic nominal în valoare de 25 de lei. Abonamentul oferă turiștilor accesul liber în toate mijloacele de transport public ale CTP Iași timp de trei zile și include și turul cu tramvaiul de tip ITB. Banii proveniți de pe urma tururilor sunt utilizați pentru întreținerea și pentru reabilitarea tramvaiului de epocă în conformitate cu originalul.

Plecarea „Tramvaiului Comunismului” se dă în fiecare sâmbătă la ora 10 din rondul Târgu Cucu, din martie până în noiembrie. Este esențial ca înainte de plimbare să vă înscrieți, trimițând numele la adresa tramvaiul.comunismului@gmail.com
Vă recomand să urmăriți și pagina de facebook: Tramvaiul Comunismului Iași

Până atunci vă invit să urmăriți câteva fotografii cu tramvaiul ITB V58 #100.

Exterior:

























Interior:





Postul de conducere:







 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiul Comunismului Tom

Din fotografiile de mai sus, se observă și spatele exagerat de lung față de modelul V56, iar fața nu e chiar exact realizată după original. N'ar fi exclus ca "legenda" că ar fi fost restaurat din acel vagon modificat să fie reală și să nu le mai fi ieșit vagonul cum a fost din fabrică. Vagonul nu este restaurat de secția domnului inginer Dorian Geba și asta explică lipsa de experiență a restauratorilor.
Un alt minus, dar scuzabil, în condițiile în care STB a reușit să păstreze doar o remorcă V12 de marfă, este lipsa remorcii.
Păstrându-se "realitatea istorică", vagonul nu are semnalizare, dar nici lampă în partea din spate, de fapt un fel de felinar roșu și rotund cu bec, încastrat în caroserie în partea din spate. Vagonul motor nu avea, deci nici acesta nu are, dar noaptea e cam periculos de circulat așa (nu că în anii '80-'90 remorcile ar fi avut toate lampa funcțională).

Mai jos, câteva variante realizate în atelierul de fotografie după o fotografie originală de pe pagina de facebook a tramvaiului. Am uitat să menționez pantograful de Tatra, care se vede în toate variantele de mai jos.

Tramvaiul comunismului, varianta completă (cu remorcă tip "Galați", cum a fost prezentată de dl. Bucșan):
Tramvaiul comunismului, varianta completa
Iasi 100-103_mod.jpg (74.91 KB; downloaded 1762 times)


Tramvaiul comunismului, varianta de austeritate:
Tramvaiul comunismului, varianta de austeritate
Iasi 100-63_mod.jpg (73.9 KB; downloaded 1759 times)


Tramvaiul comunismului, varianta combi (cu vagon de marfă descoperit):
Tramvaiul comunismului, varianta combi
Iasi 100-85_mod.jpg (77.57 KB; downloaded 1757 times)


Tramvaiul "post-comunismului":
Tramvaiul post-comunismului.
Iasi 100-106_mod.jpg (70.13 KB; downloaded 1755 times)

 


Re: Tramvaiul Comunismului andrei11

Aceste tramvaie cel puțin în București nu circulau solo ci numai cu remorcă.
Remorcile originale într-adevăr nu aveau becuri pentru semnalizare / frână dar aveau becuri de poziție pentru noapte.  Vagoanele motor nu aveau aceste becuri în spate.
Este posibil ca la Iași și vagoanele  motor să fi fost dotate cu lumini de poziție pe spate, poate aici erau pe traseu și vagoane solo.
tramvai.jpg (285.39 KB; downloaded 1706 times)
tramvai a.jpg (59.51 KB; downloaded 1699 times)

 


Re: Tramvaiul Comunismului PaulIP

Controllerul acestui vagon nu este de Thomson (ca la 119 de la București), dar nu îmi dau seama de unde provine. Știe cineva originea lui?

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Iași  • 
Choose destination

Since our 2279 forum members have written 420712 posts in 5243 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use