Regiunile RomânieiMoldovaJudețul IașiIstoria transportului public în municipiul Iași

 

Topic: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi

13 posts, 8761 views
  • Tom
  • Posted:
  •  

Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Datorită faptului că imaginile postate aici s'au pierdut, voi încerca să refac conținutul acestui subiect.
In 1956, RATP Iasi avea 4 linii de tramvai si 35 tramvaie de tip vechi (AEG si modernizari ale acestora). Aceste tramvaie erau vechi si nu mai existau piese de schimb si materiale. Din aceasta cauza, tramvaiele se defectau foarte des. In 1957 au inceput tratativele cu ITB pentru fabricarea de tramvaie pentru Iasi. ITB a acceptat cu conditia ca RATP sa asigure motoarele necesare. Pentru primele 5 tramvaie au fost comandate la Resita 10 motoare de 38kW.
La 1 Mai 1959, au fost puse in circulatie primele 5 garnituri de tramvaie V56 fabricate de ITB pentru Iasi.
Pana in 1969 au venit la Iasi 56 vagoane motor V56 si 66 remorci.
Aceste tramvaie au fost foarte bune pentru oras si au circulat pana la jumatatea anului 1993. Ultimele tramvaie de acest tip, care au fost modernizate, au fost retrase din circulatie in 1996.

Trebuie menționat că la Iași au fost doar tramvaie V56. Orice referire la tramvaie V58 pentru Iași, Arad, Galați sau Sibiu este eronată, vagoanele fiind V56. Remorca vagoanelor V56 s'a numit V09M. Vagoanele V58 diferă față de V56, inclusiv vizual și au existat numai în orașe cu ecartament de 1435mm :!: (Sursa: Ing. M. Bucșan).
Sursa:
3-VO56 pentru ecartament metric, an construcție 1956 pentru Galați, ani construcție 1959-1960 pentru Iași, Arad, Sibiu și din nou Galați. Caroserie sudată, cadru motor SIMMERING modificat pentru ecartament metric.


Conform domnului Bucșan , au existat 3 variante de V56 pentru orașele cu ecartament metric, la care mai putem adăuga varianta cu 4 ferestre de la Arad , care ar putea fi o modificare realizată acolo.
  1. Prima variantă este  un V56 cu ornamente în stilul V54 (banda roșie mai îngustă) și cu jgheab deasupra ferestrelor. Atât vagonul motor cât și remorca V09M cu elemente identice.
    Au existat 5 astfel de vagoane motor (50-54) și 6 remorci (50-55), primele aduse în Iași. Ca aspect, vagonul seamănă foarte bine cu vagonul actual 119, fost 246 din București.
    În 1984, mai exista un vagon motor renumerotat 69 și o remorcă renumerotată 100, ulterior 92.
  2. A doua variantă are ornamente specifice vagonului original V56 de la București, dar fără jgheab deasupra geamurilor, remorca având aceleași elemente. Domnul Bucșan numește această variantă "tip Galați", însă am dubii asupra transferului lor de la Galați pe motiv de schimbare a ecartamentului la Galați, această operațiune fiind realizată în anii '70, ulteriori aducerii vagoanelor din Iași.
    Au existat destul de puține vagoane de acest tip, aproximativ 6 vagoane motor (55-60) și aproximativ 5-6 remorci (56*-61*). În 1982 exista un vagon motor 91 ex 59, remorca 59 fotografiată de Richard Lomas și renumerotată ulterior 115 și o altă remorcă 91 ex 56. În 1983 mai exista un singur vagon motor de acest tip, nr. 89 (ex 60?) și  remorca 103 (ex ?). Într'o fotografie a lui Hans Oerlemans, apare un vagon 89 de tipul Iași, adică următorul de mai jos.
  3. A 3-a variantă are ornamente specifice primului tip descris mai sus, dar fără jgheab deasupra ferestrelor. Acesta este modelul standard pentru orașelor din țară.
    La Iași au fost majoritatea lor, aproximativ 45 de vagoane motor (61*-105) și aproximativ 55 de remorci (61*-115), cu o singură excepție,.
  4. A 4-a variantă care a existat și care nu e menționată de dl. Bucșan, ceea ce indică o posibilă modificare ulterioară, este o combinație între tipul 2 și tipul 3, în sensul că banda roșie este până sub ferestre, lipsind ornamentul superior. Schema de culoare este la fel ca aceea a vagoanelor V12. Singura remorcă de acest tip a fost 77. Interesant că și la Arad a existat una, având tot numărul 77.
    Vagoanele modificate de la Arad, cele cu 4 ferestre, aveau această schemă de culoare.

Trebuie menționat că la Iași nu au existat vagoane V56 de tipul lui 119 original de la Bucureșți. Ca să traducem pentru tipurile din Iași, vagon tip "Galați" cu jgheab deasupre ferestrelor.
Imagini:
  1. Tramvai format din vagon motor standard, remorcă standard și remorcă de tip "Galați". Foto: Hans Oerlemans, 1973.
    Foto: Hans Oerlemans, 1973
    Iasi x_1_Hans Oerlemans.jpg (654.05 KB; downloaded 3780 times)
  2. Tramvai format din vagon motor standard și remorca de tip probabil unic la Iași, nr. 77. Foto: Richard Lomas, 1982.
    Foto: Richard Lomas, 1982
    Iasi 72-77.jpg (283.81 KB; downloaded 3704 times)
  3. Tramai format din vagon motor tip "Galați" cu remorcă tip standard. Numărul vagonului motor este 60, posibil cel care avea să aibă numărul 89 în anii '80. Foto: Hans Oerlemans
    Foto: Hans Oerlemans, 1973
    Iasi 60_Hans Oerlemans.jpg (459.89 KB; downloaded 3698 times)
  4. Tramvai reparat după un accident, în 1989. Vagonul a fost foarte modificat, iar după încă un accident a fost modificat încă odată. Conform unor surse, a fost ultimul vagon rămas și din el s'ar fi restaurat vagonul 100. Nu pot confirma această informație. Vagonul a avut inițial numărul 90, după care a fost renumerotat 86 și astfel a fost fotografiat de nemții care au fost în Iași în acea perioadă.
    Vagonul avea ferestre cu geamuri luate de la autobuze vechi.
    A doua fotografie este o reconstrucție în "atelierul de fotografie" a vagonului original 90 așa cum a fost la prima reparație.
    Foto 1: F.C.G. Huizer, foto 2: Blickpunkt Strassenbahn.
    Foto: F.C.G. Huizer
    Iasi 86-79.jpg (249.86 KB; downloaded 3727 times)

    Foto: Blickpunkt Strassenbahn, ca. 1992
    Iasi 90-96.jpg (134.21 KB; downloaded 3717 times)
  5. Tramvai modificat în 1989 și care a avut inițial numărul 91 (posibil cel din anii '80, ex 59) și ulterior 87. Vagonul avea 6 ferestre în loc de 3 și care erau prinse cu chedere. Vagonul nu mai avea caseta de afișare a liniei și avea astfel o formă mai "aerodinamică". Din păcate, nu există fotografii cu el, fotografia de mai jos fiind o reconstrucție fotoshoppică dintr'o fotografie veche din anii '70 cu autor necunoscut.
    Vagonul avea uși fără geamuri, recuperate de la vagoanele de marfă care începuseră să se caseze. Remorca acestuia, rămasă în forma originală, a avut numărul 103 ex 84 și ulterior renumerotată 91 și care a avut și ea uși pline. Deși au supraviețuit până prin 1991-1992, au fost ulterior separate și au circulat cuplate cu alte vagoane.
    Foto original: necuoscut , anii '70.
    Iasi 91-103.jpg (139.5 KB; downloaded 3747 times)
  6. Tramvai V56 cu remorcă în ultimii ani de funcționare. Vagoanelor li s'a vopsit și fusta în roșu. Starea de degradare a vagoanelor s'a înrăutățit, ele devenind zombi de fier vechi, cum au fost denumite de nemți.
    În imaginea de mai jos, vagonul 79 ex 78 ex 102 ex 67 și o remorcă "91" renumerotată de mai multe ori, deci la acel moment nu mai exista remorca 91 cu uși de vagon de marfă. Deja se ajunsese că numerele se scriau de mână sau cu niște șabloane improvizate.
    Nu cunosc exact autorul fotografiei, el fiind unul dintre vizitatorii din 1992.
    Iasi 79-91[2].jpg (259.06 KB; downloaded 3780 times)
  7. Detaliu de la modul de cuplare al vagoanelor. Foto original: Hans Oerlemans, 1973. Nu este modificată, în dreapta este doar detaliul mărit.
    Foto: Hans Oerlemans, 1973
    V58_1.jpg (859.75 KB; downloaded 3709 times)
  8. Vagonul 100 restaurat în 1998. Vagonul are niște diferențe vizibile față de original, având spatele mai lung, aproximativ de aceeași lungime cu partea din față. Are lămpi de gabarit și în spate, ceea ce originalul nu avea (doar remorcile aveau în spate). În lipsă de original, pantograful este de Tatra.
    Foto: Tom, Decembrie 2008
    100_TOM.jpg (705.57 KB; downloaded 3712 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Venirea tramvaielor Timiș ar fi trebuit să aducă sfârșitul acestor vagoane, însă nu s'a întâmplat așa. Vagoanele Timiș au creat mari probleme deoarece se defectau frecvent, iar aproximativ 10 din 47 de tramvaie erau deja retrase definitiv după mai puțin de 10 ani de funcțîonare, iar coeficientul efectiv de utilizare a lor, deci adăugând la lipsuri și vaoganele imobilizate temporar, era de sub 50%.
În aceste condiții, după ce deja începuse casarea vagoanelor ITB (V56+V09M), acest proces s'a oprit, rămânând în funcțiune aproximativ 39 de vagoane motor (67-105) și 43 de remorci (73-115). Spun aproximativ pentru că dintre remorci, 6 nu mai circulau și aveau să fie transformate în vagoane de marfă, iar vagoanele motor erau imobilizate în afară de defecțiuni, de faptul că numărul remorcilor cuplate câte două era destul de mare pentru a acoperi  cererea de transport spre zona industrială, iar vagoanele motor nu circulau solo cu călători în acea perioadă. Există fotografii din anii '70 cu vagoane motor circulând solo, probabil pe linia 3 spre Abator, unde existau probleme cu puterea stației de redresare, dar în anii '80, vagoanele ITB nu circulau solo decât ca vagoane de școală.

În anii '80 s'a încercat construirea unor vagoane de marfă, probabil ca și în București, pentru transportul de mărfuri la centre comerciale. Cât au fost folosite, au fost mai mult pentru transport tehnologic intern.
În 1986, au fost retrase două vagoane de călători, plus al 3-lea care probabil a fost experimentul reușit. Primele două vagoane au fost 80 și 81 (ex 66), iar vagoanele 104 și 105 au fost renumerotate 80 și 81. Este posibil ca pe vagoanele retrase să fi făcut experimente, dar nu le-am văzut în circulație, iar în 1989 încă mai existau în depou fără pantograf și cu numărul "original" șters, dar încă vizibil. Din cât le-am putut vedea, aveau o ușa pe mijlocul vagonului, asemănătoare celor de la vagoanele V56 din București, însă spre deosebire de cele din București, care erau culisante, vagoanele din Iași aveau ușă din două segmente, fixate cu balamale. Ușa a 2-a a vagonului original fusese desființată (la vagonul motor), iar la remorcă cred că ușa 1, fiind înlocuite cu ușa mai largă pentru marfă, situată pe mijloc.
Singurul vagon care a cu certitudine a funcționat a fost vagonul 84, care a supraviețuit sub formă de carcasă până în 1997. În 1992 exista însă deja un alt vagon de călători reparat capital, având numărul 84 (ex 95?) + remorca 84 (ex 105?). Vagonul de marfă a stat multă vreme pe o linie de lângă gardul din față al depoului de lângă gară.
Cele 6 remorci au avut inițial numerele 78, 82, 85, 88, 92 și 94. În 1986, vagonul 115 ex 59 a devenit 78 (79 în fotografiile nemților din 1991), 114 a devenit 82, 113 a dispărut, iar 112 a devenit 107. Vagoanele "originale" 78 și 82 au fost probabil mutate la depul de la gară împreună cu vagonul motor 84 și acolo au primit numerele 271 și 272. Împreună cu al 3-lea vagon, probabil 88, cele 3 remorci erau remorci acoperite. Celelalte 3 remorci, 85, 92 și 94, au rămas fără acoperiș și arătau aproximativ ca remorca V12 din București pe vremea când și aceasta era descoperită, având aceeași utilitate. Nu știu dacă vagoanele platformă din Iași aveau deschideri în dreptul fostelor uși, ca remorca V12 din București sau dacă aveau tot o deschidere centrala pentru a urca mai ușor materiale. Nu există fotografii cu aceste vagoane. Remorca 85 a avut acest număr până la casare, celelalte au fost renumerotate 83 și 84 în 1988, alături de 271 și 272 care au devenit 81 și 82. Pentru că vagonul 84, ca și remorcile acoperite, nu a mai fost folosit după 1988 și a rămas în același loc încă aproape 10 ani, remorcile platformă au mai fost folosite cuplate cu vagoane motor normale, pentru a transporta boghiuri și alte materiale între cele două depouri.

Au mai existat vagoane modificate pentru școală, având cabina mai largă în partea stângă, instructorul având acolo un panou de comandă. Au fost mai multe vagoane: 104 (mai târziu 80, care a supraviețuit până în 1992), 96, 82. Alte vagoane ca 75, 78 și 105 au fost folosit pentru școală, dar nu știu dacă aveau această modificare. Singurul vagon de școală care a circulat cu remorcă a fost 105 cu remorca 75. Vagoanele nu erau inscripționate, aveau doar plăci cu "ȘCOALĂ" puse pe toate laturile vagoanelor, pe perioada cât funcționau în acest scop. Nu există fotografii cunoscute nici cu ele, cel puțin nu ca vagoane de școală.

După 1990, s'a încercat modernizarea câtorva tramvaie, în condițiile în care tramvaiele Timiș se defectau și numărul de vagoane era insuficient pentru a acoperi cererea de transport.
În 1991 a început modernizarea a 15 tramvaie sub numele de ITB-M din vechile vagoane V56+V09M. Ele au primit numerele 100-114 (atât vagonul motor cât și remorca). Există surse care menționează al 16-lea tramvai, care fie nu a mai fost realizat, fie nu a existat deloc.
Vagonul motor 100 era puțin diferit de cele care au urmat, având 5 ferestre mici de tip Timiș, față de 3 (două mari și una mică , tip Timiș) la celelalte vagoane și avea și o casetă de afișare a liniei, mai mică și aproape inutilizabilă, decât cea de la Timiș, oarecum asemănătoare cu cea la fel de nefolosită de la vagonul utilitar 1 (astăzi vagonul istoric nr. 2).
Vagoanele aveau multe asemănări cu Timișurile, însă deși s'au folosit unele elemente de la vagoane Timiș casate, ele nu au fost realizate din caroseriile acestora.
Ușile, posibil luate de la Timiș, au fost scurtate, remorca V09M fiind mai scundă. Farurile erau poziționate mai jos decât la vagonul Timiș. Aceste vagoane au funcțîonat până prin anul 1996. Ultimul vagon rămas până la aducerea tramvaielor germane în 1997 a fost remorca 113.

Fotografii:

Reconstrucții fotografice ale tramvaielor de marfă. Foto original: Richard Lomas (ambele fotografii). Fotografia unde sunt vizibile ușile, conține fragmente dintr'o fotografie pe care nu o pot reproduce aici și care reprezintă forma vagonului de marfă 84. Din fotografie nu se observă clar dacă ușa de marfă a vagonului motor este din segmente pliante sau nu, dar ar părea să fie așa.
Foto origina: Richard Lomas, 1982
Iasi 72-77b.jpg (466.03 KB; downloaded 3735 times)
Foto origina: Richard Lomas, 1982
84-88_RL.jpg (400.23 KB; downloaded 3704 times)


Resturi de vagoane V56 rămase prin depoul de la gară, ca. 2005-2006. Truckul aparține unui vagon 81, nu știu dacă originalul, cel din anii 80 sau altul, Numărul este inscripționat pe truck. Deasupra truckului se află resturile vagonului măturătoare nr. 2 (nu cel de astăzi).
Un fragment din partea laterală a unui vagon cu numărul 73, posibil dintre cele originale (motor sau remorcă), fixat pe un perete al unei clădiri din depou.
DSC00136.JPG (780.25 KB; downloaded 3706 times)

DSC00176.JPG (575.04 KB; downloaded 3683 times)


Tramvaie ITB-M și o ilustrare a diferențelor față de Timiș. Autorii sunt menționați pe fotografie.
ITB-M vs Timis1.jpg (120.8 KB; downloaded 3708 times)
Iasi 101-101.JPG (69.77 KB; downloaded 3745 times)
Iasi 104-104_2.png (794.4 KB; downloaded 3696 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Tramvaiele ITB au fost baza transportului electric in Iasi in perioada 1969-1978, functionand pe toate cele 3 linii ale orasului. Singura linie care a ramas cu vagoane vechi a fost linia 4 (Tg.Cucului - Sararie) din cauza ca aceasta nu avea rond de intoarcere la capete. Aceasta linie a fost desfiintata in 1973.
Dupa venirea tramvaielor Tatra, tramvaiele ITB au continuat sa duca greul transportului intre cartierele din sud si zona industriala.
In 1981, odata cu venirea tramvaielor Timis, a inceput retragerea unei parti a lor in vederea casarii. Vagoanele retrase au fost depozitate in curtea depoului Dacia, aflat atunci in constructie. Dupa 1983, o parte din vagoanele retrase au fost re-activate, datorita proastei functionari a tramvaielor Timis. In 1983 se mai aflau in circulatie 39 vagoane motor si 43 remorci ITB. Tot datorita proastei functionari a tramvaielor Timis, aceste tramvaie au continuat sa circule chiar si prin centru, pe linia 6/ (Dacia - Tg.Cucului), precum si pe liniile din sudul orasului: 2,5,10,11 (varianta din 1985),12, 14 si 15.
Cu toate ca erau vechi, erau relativ usor de intretinut si au rezistat cu tot felul de improvizatii pana in 1993. Chiar si vagoanele avariate grav din accidente au fost reparate si repuse in circulatie, cum a fost vagonul 90.
La jumatatea anilor '80 au fost modificate cateva vagoane pentru transportul de marfa. Au fost modificate doua vagoane motor (80?? si 84), precum si 6 vagoane remorca (78,82,85,88,92 si 94), 3 ca vagoane acoperite si 3 ca vagoane platforma. Acestea au circulat pana la sfarsitul anilor '80. Remorcile platforma au rezistat mai mult, fiind folosite pentru transportul de materiale si boghiuri intre depouri.

Iata cateva imagini cu aceste tramvaie la inceputul anilor '80:
Iasi 93.jpg (110.72 KB; downloaded 6994 times)
Sursa: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 0731269900
Se observa linia mutata pe centrul strazii si fontul nou al numerelor de parc.

Foto: Richard Lomas, 1982
Iasi 90-59.jpg (117.53 KB; downloaded 7693 times)
Sursa: http://tramways-romania1982.blogspot.co ... chive.html
Remorca 59 a fost renumerotata 115 in 1983. Se observa deja ca vagonul motor are pantograf asimetric, luat probabil dela vagoane Timis defecte.

Foto: Richard Lomas, 1982
Iasi 72-77.jpg (101.79 KB; downloaded 6970 times)
Tramvai ITB in zona rondului dela Baza 3 (actualul Carrefour). Observati remorca 77, unica in acea schema de culoare.

Iasi 104-110_Piata Eminescu 1972.jpg (102.62 KB; downloaded 6959 times)
Sursa: http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 0731269900
Tramvaiul 104+110 in fata Bibliotecii Centrale, pe vremea cand inca se mai circula in ambele sensuri de aceeasi parte a statuii lui Mihai Eminescu.

Tramvai ITB si Tatra in rondul dela Gara.

Tramvaie ITB in zona Podul de Piatra - Soseaua Nationala.

Foto: Richard Lomas, 1982
Iasi 83.jpg (138.89 KB; downloaded 7049 times)
Tramvai ITB in Podul Ros.

Foto: Richard Lomas
Iasi 105.jpg (181.8 KB; downloaded 7669 times)
Tramvai ITB la capatul din Zona Industriala. Se observa in spate, pe o linie de garare, cateva vagoane Timis defecte. Vis-a-vis a existat o alta linie de garare, unde au stat multa vreme tramvaie defecte, care nu mai incapeau in depouri.
Foto: Paul van Baarle
Iasi 78-93 & 219.jpg (75.02 KB; downloaded 6977 times)
Foto: Paul van Baarle
Iasi 68-113 & x-74.jpg (91.97 KB; downloaded 7005 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

La sfarsitul anilor '80, aceste vagoane au ajuns intr'o stare avansata de degradare, dar totusi au ramas in circulatie. Nemtii care au vizitat orasul in 1991 le-au numit "fahrender Schrott" (fier vechi umblator), un fel de zombi in varianta RATP (de fapt RATP s'a numit ITI intre 1961 si 1980, IJTL intre 1980 si 1990, RATC intre 1990 si 2000(?), RATEC si apoi RATP).

Foto original: Blickpunkt Strassenbahn
Modificat de Man And Cat.
90-96.jpg (24.36 KB; downloaded 6973 times)
Imagine reconstituita a vagonului 90, modificat de RATP dupa un accident. In 1991, acest vagon a fost renumerotat 86 si se spune ca este ultimul vagon ITB care a circulat la Iasi, impreuna cu remorca 93 ex 108.

Foto original: Hans Oerlemans
Modificat de Man And Cat
91_mod_1.jpg (51.49 KB; downloaded 6967 times)
Imagine reconstituita a vagonului 91, modificat de RATP in 1990. Vagonul a ramas fara cucuveaua din fata (posibil tot dupa un accident), iar ferestrele au fost impartite in doua, rezultand 6 ferestre mai mici pe fiecare parte. Usile nu mai aveau nici ele geam, fiind pline de sus pana jos, ceea ce crea disconfort. Este posibil ca usile sa provina de fapt dela fostele vagoane de marfa. La fel si remorca 103 ex 84 avea usi pline, fara geam, dar in rest nu a suferit modificari. In 1991, vagonul 91 a fost renumerotat in 87.

Foto: Blickpunkt Strassenbahn
040028.jpg (47.2 KB; downloaded 7023 times)
Vagonul 86 ex 90 si 93 ex 108 in 1993, in ultima perioada de functionare. Se observa ca a fost din nou modificat dupa inca un accident. Parbrizul a fost micsorat. Dupa unele legende, acest vagon ar fi actualul vagon nr.100, restaurat.

Foto: Blickpunkt Strassenbahn
040029.jpg (38.78 KB; downloaded 6968 times)
Vagonul 80 si remorca 83 retrase din circulatie, in depoul Dacia.

Foto: Blickpunkt Strassenbahn
040030.jpg (46.03 KB; downloaded 6968 times)
Vagonul 79 ex 67 ex 102 la Gara.

Foto original: Richard Lomas
Modificat de Man And Cat
Iasi 84-272_mod.jpg (72.87 KB; downloaded 7714 times)
Datorita problemelor legate de dreptul de difuzare a singurei fotografii cunoscute care contine vagonul de marfa, am modificat o imagine existenta (foto: Richard Lomas), pentru a ilustra cam cum arata acest tramvai. O perioada scurta, in 1986-'87, vagoanele remorca de marfa dela depoul central (Gara) au avut numerele 271 si 272, fiind apoi renumerotate 81 si 82.
Intamplator, vagonul 84 avea tot pantograf asimetric. El a ramas in depoul dela Gara din 1987 pana in 1997, in acelasi loc, pana cand a fost casat. In 1992 a existat un alt tramvai reparat capital care a avut numarul 84, dar a circulat foarte putin.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Intre 1991 si 1993 au fost modificate 15 tramvaie V58, folosindu-se materiale dela vagoanele Timis retrase din circulatie. Nu au fost insa folosite caroserii de Timis, desi ele seamana foarte bine in aceasta forma.
Tramvaiele modernizate au avut numere intre 100+100 si 114+114. Aceste tramvaie au circulat pana in 1996.

Foto: Blickpunkt Strassenbahn
Iasi 101-101.JPG (69.77 KB; downloaded 7698 times)
Tramvaiul 101+101 la rondul Dacia, venind dinspre depoul Dacia.

Foto: Paul van Baarle
Iasi 103-103.jpg (37.27 KB; downloaded 6989 times)
Tramvaiul 103+103 la rondul Canta.

Foto: Blickpunkt Strassenbahn
040027.jpg (54.76 KB; downloaded 6964 times)
Tramvaiul 113+113 in Copou, intr'o cursa speciala cu nemtii care au vizitat orasul in 1993. Remorca 113 a fost ultima care a ramas din aceste vagoane, fiind casata in 1997.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Imagine: Man And Cat
V5xTram.gif (3.24 KB; downloaded 7711 times)
Tramvaie ITB (V56/58) la Iasi.
Dela stanga la dreapta:
  1. Schema de culoare standard
  2. Schema de culoare remorca 77
  3. Schema de culoare a celei de-a 2a serii de vagoane
  4. Tramvai cu 2 remorci
  5. Tramvai de marfa cu 2 remorci
  6. Tramvai de marfa cu remorca acoperita
  7. Tramvaiul 90 cu remorca, in schema de culoare de dupa 1989
  8. Vagonul 91 si remorca 91 ex 103 ex 84 (1990-1991)


Perioada de functionare: 1959 - 1993 (- 1996, cu modificari).

Total vagoane:
- motor: 56 (nr. 50 - 105)
- remorci: 66 (nr. 50 - 115)

Dupa 1982:
- vagoane motor: 39 (nr. 67 - 105)
- remorci: 43 (nr. 73 - 115)

Dupa 1988:
- vagoane motor: 36 (nr. 67 - 83, 85 - 103)
- remorci: 37 (nr. 73 - 79, 86 - 115)
- vagoane motor de marfa: 2 (84, 271??)
- remorci de marfa, acoperite: 3 (80, 81 ex 271??, 82 ex 272) ex (78,82,85,88,92,94)
- remorci de marfa, platforma: 3 (83, 84, 85) ex (78,82,85,88,92,94)

Dupa 1992:
- vagoane motor: 15 (74 - 83, 84II, 85 - 88)
- remorci: 18 (74 - 76, 78 - 81, 83, 84II, 87, 90 - 94, 96, 97, 112*)
- vagon motor de marfa, dezafectat: 1 (nr. 84)
- vagoane modernizate (motor + remorca): 2 x 10 (100+100 - 109+109)

1993-1996
- vagoane modernizate (motor + remorca): 2 x 15 (100+100 - 114+114)

dupa 1998
- vagon motor restaurat: nr. 100
- truck V58 ex vag. nr. 81

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

In 1998, un vagon V58 a fost restaurat de o echipa dela sectia 3 (pe atunci, sectia de care tinea Depoul Dacia). Din pacate, au fost facute tot felul de improvizatii, ca pantograful de Tatra, pozitionat prea in fata, farurile prea apropiate precum si spatele prea mare al vagonului. Totusi, e bine ca acest tramvai e functional si mai si iese la strada, cand are clienti.

Foto: Man And Cat
---_0001.jpg (106.54 KB; downloaded 6986 times)
Tramvaiul 100 in 1999 in Depoul Dacia. In spate se afla remorca Timis 328.
Foto: Man And Cat
---_0003.jpg (84.61 KB; downloaded 7010 times)
Tramvaiul 100 si tramvaiele Timis 312 si 347, in 1999 in depoul Dacia.
Foto: Man And Cat
---_0006.jpg (84.87 KB; downloaded 7005 times)
Tramvaiul 100 vazut din lateral. Se observa pantograful pozitionat prea in fata.
Foto: Man And Cat
DSC00191.jpg (98.72 KB; downloaded 6995 times)
Cand sectia 3 s'a mutat la gara, tramvaiul 100 a fost adus aici si a stat afara, pana a intrat apa in el si a putrezit lemnul din interior. Din fericire a fost reparat cu ocazia implinirii a 110 ani dela infiintarea tramvaiului la Iasi.
Foto: Man And Cat
DSC00574.jpg (121.27 KB; downloaded 6976 times)
Tramvaiul 100 vopsit in schema de culoare originala. Din pacate nu au scris si numarul cu fontul din acea vreme. Locatie: Tg.Cucului, Manastirea Golia
Foto: Man And Cat
DSC00575.jpg (134.72 KB; downloaded 6997 times)
Tramvaiul 100, langa Manastirea Golia.
Foto: Man And Cat
DSC00550.jpg (96 KB; downloaded 6994 times)
Tramvaiul 100, intr'o ipostaza extrem de rara, virand la stanga spre Tudor Vladimirescu, venind dinspre Tesatura, la intersectia de la fabrica de masse plastice (astazi demolata de capitalisti :evil: ). Ideea de a face tramvaiul sa mearga pe acea linie foarte putin folosita, a fost creditata cu sanse minime, totusi mult mai mari decat a plimbarii cu tramvaiul 344. Dupa cum spunea J.R.Ewing: "never say never".

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Imagini cu tramvaiul 100 dela parada tramvaielor din mai 2008.
Foto: Man And Cat
DSC02162.jpg (101.89 KB; downloaded 6991 times)
Foto: Man And Cat
DSC02164.jpg (101.98 KB; downloaded 6990 times)
Foto: Man And Cat
DSC02169.jpg (104.82 KB; downloaded 6970 times)
Foto: Man And Cat
DSC02171.jpg (130.87 KB; downloaded 7029 times)
Foto: Man And Cat
DSC02186.jpg (120 KB; downloaded 6973 times)
Foto: Man And Cat
DSC02189.jpg (156.63 KB; downloaded 6986 times)
Foto: Man And Cat
DSC02190.jpg (124.19 KB; downloaded 6970 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Alte fragmente din istoria tramvaielor V58:

Un truck de vagon V58 sub scheletul vagonului maturatoare nr. 2 (nu este actualul vagon 2!)
Foto: Man And Cat
00050.jpg (111.57 KB; downloaded 6989 times)
Foto: Man And Cat
00051.jpg (119.49 KB; downloaded 6994 times)


Un fragment din partea laterala a vagonului 73.
Foto: Man And Cat
DSC00159.jpg (109.5 KB; downloaded 6986 times)


Truckul de V58 in 2009.
Foto: Man And Cat
DSC01367.jpg (149.23 KB; downloaded 7024 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Alte imagini vechi cu tramvaie ITB la Iasi.

Iasi x_04_Piata Unirii.jpg (76.62 KB; downloaded 6983 times)
Tramvai ITB in Piata Unirii, inainte de construirea hotelului Unirea.
> Sursa

Iasi x_05_Piata Unirii.jpg (100.62 KB; downloaded 6992 times)
Tramvai ITB in Piata Unirii. Se observa linia aproape de trotuarul cu Hotelul Traian.
> Sursa

Iasi Palat V58.jpg (108.59 KB; downloaded 6995 times)
Imagine cu tramvaie V58 in fata Palatului. Autorul imaginii nu este cunoscut. Exista foarte multe imagini cu Palatul cu tramvaie trecand prin fata lui. Una dintre ele, similara acesteia, exista in cartea de geografie pentru clasa a III'a, o editie dela inceputul anilor '80.

Foto: Kosty Kozlov
Iasi 76-101_d170890.jpg (112.62 KB; downloaded 6991 times)
Tramvaiul V58 76 + remorca 101 pe linia 14 spre CUG, in august 1990. Vagonul 76 a fost unul dintre ultimele retrase din circulatie. Remorca 101 a fost renumerotata 76 cateva luni mai tarziu. (numerele dela remorci se suprapuneau cu cele dela vagoanele motor).
> Sursa

 


Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Dominatrix

Over-topic, filmare realizata in 1994 cu tramvaie ITB (in principal), dar si Tatra si Timis. Din colectia lui Richard Lomas.
http://www.youtube.com/watch?v=BX87M2Ta4wU


 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Tom

Tramvaiele acelea sunt niste struto-camile realizate de RATP in atelierele proprii. Nu s'au folosit caroserii de Timis, dar s'au luat scaune, usi, geamuri, lampi si alte piese de pe vagoanele Timis casate.
Din cauza inaltimii remorcii, usile de Timis au trebuit scurtate.
Majoritatea tramvaielor de acest tip apar in film in culorile lor originale. Vagonul 100 fusese revopsit si in culoarea aia a ramas pana a fost taiat, la fel si remorca 103 cu care circula. Interesant este ca tramvaiele 100 si 103 au circulat de multe ori unul cu remorca celuilalt, dar celelalte au ramas cu remorcile lor pana au fost taiate. In film apare si tramvaiul 108 (cel verde) care a circulat destul de putin. In schimb nu apar vedetele nemtilor: 112 si 113.

 


Re: Tramvaiele ITB (V56/58) din Iasi Gaby

ITBul cu nr. de parc 100 zis și ”Tramvaiul Comunismului” în drum spre evenimentul de astăzi.
18.03.2018, Piața Unirii




Descoperă tramvaiele trecutului!

Duminică, 18 martie 2018, între orele 11-14 ieșenii sunt invitați în Rond Târgu Cucu pentru a descoperi tramvaiele trecutului, în această săptămână - tramvaiul de tip ITB.

Membri de la Asociaţia Pasionaţilor de Transport Public Tramclub Iaşi vor prezenta celor interesați istoria tramvaiului ITB, iar apoi vizitatorii își vor putea crea propria amintire cu acest vagon istoric. Vor fi realizate fotografii gratuite la minut cu „Tramvaiul Comunismului”.

De asemenea, „Tramvaiul tramvaielor” va asigura gratuit transportul ieșenilor interesați să descopere tramvaiele trecutului, pe ruta Rond Târgu Cucu - Rond Copou și retur.

Evenimentul este organizat de Compania de Transport Public Iasi, în parteneriat cu Asociaţia TRAMCLUB IAȘI și Atelier Spre.

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Iași  • 
Choose destination

Since our 2284 forum members have written 421015 posts in 5245 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use