Regiunile RomânieiOlteniaJudețul DoljIstoria transportului public în municipiul Craiova

 

Topic: Istoria troleibuzelor din Craiova (1943-1944)

2 posts, 3486 views
Istoria troleibuzelor din Craiova (1943-1944) andreir14

Dupa cum precizeaza si titlul, Craiova a avut, pentru o perioada destul de scurta, troleibuze.

Intreg sistemul a fost inaugurat, in preajma celui de-al Doilea Razboi Mondial, la 9 mai 1943, cu retea si troleibuze capturate de la Odesa de catre trupele conduse de Ion Antonescu. Parcul a fost constituit, initial, din 7 troleibuze tip "YaTB-4/4a (?)", care au circulat pe traseul Gara - Centru. Depoul era situat pe Calea Bucuresti, pe locul unde astazi se afla Hotelul Ramada (ex Jiul). Pe langa acestea, au fost aduse si 13 tramvaie, sine si stalpi de fonta.

La inceputul lunii iulie 1943, reteaua a fost extinsa odata cu deschiderea tronsonului Centru - Parc Bibescu (actual N. Romanescu). Astfel, traseul final a fost Gara - Parc, operat cu troleibuzele din dotare. O a treia extensie pe itinerariul Spitalul Militar - Centru ar fi trebuit sa fie inaugurata pe 15 septembrie 1943, insa greutatile razboiului au amanat pana anul urmator acest lucru.

La 27 octombrie 1943 a fost organizata o licitatie pentru procurarea a 4 troleibuze, insa fara succes. Evolutia fronturilor razboiului a venit la pachet, insa, cu 4 troleibuze YaTB-4 aduse de la Cernauti, oras care avea sa fie capturat de sovietici. Dintre ele, doar 3 au reusit sa ajunga la Craiova, cel de-al patrulea ramanand pe loc din lipsa rotilor. Evolutia retelei a continuat si anul urmator, intocmindu-se un plan pentru reorganizarea garajului de troleibuze, in care trebuiau sa fie construite ateliere de reparatii, magazii, hale care puteau adaposti 11 vehicule, dar si diverse facilitati pentru angajati (toalete, frizerie, incapere pentru portar). Din toate acestea, nu s-a reusit decat construirea unui singur atelier si amenajarea curtii garajului.

Intoarcerea armelor impotriva trupelor germane, la 23 august 1944, si trecerea Romaniei de partea Aliatilor, avea sa aduca sfarsitul retelei de troleibuz de la Craiova. Conform Conventiei de Armistitiu, incheiata la 12 septembrie 1944, "Guvernul roman se obliga ca in termenele indicate de Inaltul Comandament Aliat (Sovietic) sa restituie Uniunii Sovietice, in desavarsita buna stare, toate valorile materiale luate de pe teritoriile ei, in timpul razboiului.", deci indiferent de starea in care acestea au fost aduse in tara. Cum regia craioveana era in incapacitate de a putea repara materialele uzate in timpul alocat, a fost semnat un acord de compensare cu Comisia Aliata de Control, prin care erau predate in schimb materiale in valoare de 33 milioane lei. Astfel, in octombrie, troleibuzele si ramasitele de retea au fost incarcate si trimise catre Odesa, urmand mai apoi tramvaiele in ianuarie 1945.

In zilele noastre, un singur stalp de fonta, aflat pe Calea Unirii nr. 37, mai este in picioare, ramanand ultima dovada fizica ce demonstreaza ca, acum aproape 77 de ani, a existat intr-adevar transport electric cu troleibuze in Banie.

Mai jos, un troleibuz YaTB-4 pe Str. A. I. Cuza, in zona Palatului Justitiei (azi Universitatea din Craiova), 24.10.1943.





Foto: Willy Pragher, Staatsarchiv Freiburg W 134 Nr. 036737, Bild 1 (preluata de pe transira.ro).

Bibliografie: "75 de ani de la introducerea transportului in electric la Craiova", Alexandru Danes.

 


  • EMDiesel63
  • Posted:
  •  

Re: Istoria troleibuzelor din Craiova (1943-1944) EMDiesel63

Ce culoare avea troleibuzul?

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului public în municipiul Craiova  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420539 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use