Transportul în lumeEuropaPolonia / PolskaVarșovia / Warszawa

 

Topic: Autobuze

39 posts, 10535 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Autobuze Icsilviu

Rețeaua de autobuz

Rețeaua de autobuz a Varșoviei se evidențiază de departe ca fiind una dintre cele mai complexe din Europa prin numărul impresionant de linii care circulă la ora actuală. Chiar dacă numărul de autobuze care circulă sub diversele embleme de operatori nu nu este foarte mare, cifrele actuale fiind:
MZA - 1305 vehicule
Mobilis (detinut de grupul israelian Egged) – 259 vehicule (poartă prefixul A în față)
PKS Grodzisk Mazowiecki (a fost înainte de 1989 unul dintre cei 173 de operatori ai Poloniei care operau rute în afara orașelor de tipul „ITA” pentru București, privatizat în 1991 (PKS ca abreviere de fapt și având semnificația de ITA) – 116 vehicule (numerele de parc poartă prefixul A în față)
ITS Michalczewski – 107 vehicule (numerele de parc poartă prefixul A în față),
practica poloneză care s-a încetățenit în ultimii zeci de ani, de a avea trasee directe între toate punctele din oraș a făcut ca sistemul de transport cu autobuzul al orașului să devină extrem de complicat și confuz pentru cineva din afară. Chiar și cetățenii obișnuiți ai orașului nu cred că reușesc să rețină mai mult de câteva rute care le folosesc în mod regulat. Se ajunge la situația aberantă ca în stațiile de pe anumite bulevarde importante să oprească și câte 10-15 linii. Numai timpul să vezi unde duc traseele acestor linii sau să studiezi orarele afișate în stații este foarte mare, darmite să le și reții. Și totuși sistemul este bine încetățenit de mulți ani și pare să funcționeze pentru locuitorii Varșoviei. Autobuzele tind să-și respecte orarul, iar modul în care sunt corelate orarele diferitelor linii asigură un flux constant de autobuze fără pauze sau din contră aglomerarea a prea multe vehicule. Ce nu am reușit încă să-mi explic foarte clar este de ce uneori vin pe linii importante și două autobuze (chiar articulate) simultan, însă nu cred că este o eroare, ci un lucru planificat. Ca și timpi de succedare a vehiculelor pe linii, de folosesc în general aceleași intervale ca și la tramvaie, de 7-8, 15 și 20 de minute. Intervalul de 15-20 de minute nu este neapărat o problemă, existând numeroase linii care se intercalează, având parcurs comun pe distanțe lungi de traseu. De asemenea, oamenii s-au obișnuit în Varșovia să cunoască orarul sau să îl cereceteze înainte pe site-ul ZTM, având chiar posibilitatea să folosească de pe internet facilități de configurare a rutei optime cu oră de plecare și timpi de parcurs.

Numerotarea liniilor:
1xx-2xx sunt linii normale care circulă în timpul zilei. În general liniile de tip 2xx au apărut după 2008 și sunt de tip navetă, circulând pe distanțe mai mici și deservind diverse stații de metrou sau făcând legătura la alte linii mai importante. Tendința actuală este ca liniile 1xx și 2xx să se omogenizeze între ele pe măsură ce traseele evoluează. Există la ora actuală 109 linii normale.
3xx sunt linii normale care circulă doar la anumite ore sau zile ale săptămânii. Există 14 astfel de linii.
4xx sunt linii rapide care circulă doar la anumite ore sau zile ale săptămânii. În general nu opresc în stațiile cu cerere de transport mai redusă. Există 6 astfel de linii.
5xx sunt linii rapide care spre deosebire de 4xx circulă pe tot parcursul zilei și al săptămânii. Există 20 astfel de linii care în mare parte dublează traseele normale.
7xx și 8xx sunt linii preorăsenești. Liniile 8xx circulă doar la anumite ore sau zile ale săptămânii. Există 41 linii 7xx și 5 linii 8xx.
9xx apar doar cu ocazii speciale. În acest moment există doar o astfel de linie.
6xx au devenit de câțiva ani linii cu prefixul N în față, de exemplu N01 sau N11, și sunt linii de noapte care leagă periferiile de centru. Cel mai mare număr este N95, însă există numeroase goluri, la momentul actual funcționând 41 de linii de noapte. Unele circulă în tandem de câte două, fiind de fapt o linie cu 2 ramificații la periferie.
E-2, E-6 sunt linii expres care au doar câteva stații pe traseu.
Cu ocazia celebrării Zilei Tuturor Sființilor, apar în Varșovia numeroase linii care deservesc cimitirele, care primesc în față prefixul C..
Pertotal sunt 198 de linii de zi și 41 de linii de noapte.
Este de remarcat ca și la tramvaie fluctuația foarte mare a traseelor, cu numeroase înființări-desființări și modificări de rută, anumite trasee ajungând să circule prin cu totul alte părți ale orașului față de acum câțiva ani. Unele trasee au forme destul de contorsionate, altele, ca de exemplu linia 192, circulă absolut tot traseul în zigzag de-a lungul liniei de metrou, unica menire fiind de a aduce oamenii din cartier la stațiile de metrou.

Parcul de vehicule
Așa cum era de așteptat, autobuzele Solaris domină parcul de vehicule, însă și producătorul mai mic Solbus, precum și companiile germane Mercedes și Man au o prezență importantă. Încă mai există vehicule Jelcz, însă într-un număr din ce în ce mai redus, iar Ikarus280 au fost retrase complet din circulație în decembrie 2013. Autobuzele Neoplan au o prezență nesemnificativă.
Autobuzele Solaris sunt prezente în toate variantele, la 10, 12, 15 și 18 m. Autobuzele Solbus sunt de 10, 12 și 18 m, însă cele de 18 m sunt destul de puține și scumpe la vedere. Autobuzele MAN au la 12 și 18 m, iar Mercedes-Benz-urile sunt toate Conecto G la 18 m. Politica este de a se folosi autobuze de 18m pe majoritatea liniilor care trec prin centru, iar pe cele navetă autobuze de 12 sau chiar 10 m. Repartizarea vehiculelor pe dimensiuni în funcție de linie mi s-a părut judicios făcută în funcție de cererea de pe respectiva linie. Pot exista diferite mărci de vehicule pe o linie, însă nu se amestecă vehicule de dimensiuni diferite.
Mai există din partea altor operatori decât MZA și alte tipuri de vehicule preum Autosan H7 din partea Mobilis sp z o.o. pentru linii cu grad de utilizare redus sau Scania CN OmniCity din partea PKS Grodzisk Mazowiecki pe linii în general navetă.    
Parcul auto este într-un continuu proces de înnoire graduală, iar tendința actuală este de a se licita pentru vehicule hibride sau mai nou electrice, după cum explică articolul citat:
„MZA Varșovia a lansat o licitație pentru achiziționarea a 10 noi autobuze electrice. Câștigătorul va fi anunțat pe 18 martie 2014.
Zece noi vehicule electrice low-floor lungi de 12 metri vor deveni operaționale din luna septembrie. Noua achiziție, care este considerată un punct de răscruce pentru transportul din Varșovia, se dorește a fi parte integrantă a strategiei de înnoire a flotei pentru care se estimează că se vor cheltui 1 miliard de zloți (240 de milioane de euro). Începând din 2008, MZA Varșovia a cumpărat 811 vehicule low-floor, iar alte 47 de vehicule sunt n curs de livare. La începutul lui 2015, Varșovia va recepția și 35 de autobuze Solbus articulate pe bază de gaz natural lichefiat.
Cele 10 noi vehicule electrice vor fi primele autobuze ale MZA care vor folosi energie alternativă, planul fiind de a ajunge la 200 de vehicule care să nu mai folosească motorină până în 2025. Costul estimat al contractului este de aproximativ 25-30 de milioane de zloți ( 6-7,2 milioane de euro). Autobuzele se vor putea conecta la rețeaua de electricitate și vor avea o capacitate a bateriei de minim 200 kWh (care se va consuma în 5 ore) și posibilitatea de a li se adăuga un pantograf pentru alimentare. MZA are în plan să deruleze încă două licitații în 2015 și 2016, fiecare pentru încă 10 autobuze electrice.
De curând, MZA a testat autobuzele electrice produse de Solaris, compania chineză BYD și compania poloneză AMZ Kutno, toate trei competitoarele obținând scoruri bune la testele de exploatare. Ca urmare a declarării ca și obiective a necesității de a avea un impact redus asupra mediului, de a face orașul mai plăcut de a fi locuit și a îmbunătățirii satisfacției clienților, parcul auto al Varșoviei este acum contituit din vehicule noi low-floor, care însă funcționează cu motoare pe motorină. După 35 de ani de funcționare, ultimele autobuze Ikarus 260 și 280 au fost retrase din operați în decembrie 2013.”
Sursa:  http://www.ceec.uitp.org/new-electric-buses-warsaw
De menționat că în prima fază licitația a fost câștigată de compania chinezească BYD, însă în urma contestației depuse Solaris pare să fi obținut câștig de cauză.

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Autobuze Solbus
Noile Solbus articulate sunt date gradual in folosinta. Pe bulevardul Nowy Swiat
DSC_7063.JPG (256.58 KB; downloaded 5297 times)
Solbus articulat vazut din spate
DSC_7065.JPG (258.29 KB; downloaded 5299 times)
Solbus scurt pe linia la Imielin circula pe un traseu serpuitor de-a lungul liniei de metrou.
DSC_6777.JPG (254.82 KB; downloaded 5297 times)
Interior Solbus scurt
DSC_6779.JPG (280.73 KB; downloaded 5297 times)
Solbus scurt la Wiatraczna
DSC_7084.JPG (303.16 KB; downloaded 5304 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Autobuze Solaris
În centrul vechi (Stare Miasta)
DSC_6014.JPG (265.46 KB; downloaded 5296 times)
In estul orașului, după o ninsoare abundentă. care s-a topit imediat.
DSC_6531.JPG (217.97 KB; downloaded 5296 times)
Solaris articulat la Wiatraczna
DSC_7078.JPG (325.3 KB; downloaded 5295 times)
Solaris pe podul Poniatowskiego
DSC_7104.JPG (218.95 KB; downloaded 5296 times)
Solaris hibrid pe linia rapidă 523
DSC_7085.JPG (303.45 KB; downloaded 5295 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Autobuze Man
La stația de metrou Ratusz Arsenal
DSC_5988.JPG (273.41 KB; downloaded 5292 times)
La Wilenska în cartierul Praga
DSC_6827.JPG (312.87 KB; downloaded 5298 times)
La Wilenska pe linia 190 - cea mai dreaptă linie din oraș care taie Varșovia de la vest la est.
DSC_6830.JPG (289.14 KB; downloaded 5305 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Mercedes
Mercedes în centrul vechi pe principala linie nord-sud a orașului
DSC_6598.JPG (261.47 KB; downloaded 5287 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Autobuze Scania

Fabrica constructoare a acestor autobuze este tot in Polonia
Pe Podul Poniatowskiego
DSC_7103.JPG (206.07 KB; downloaded 5258 times)
Pe Podul Poniatowskiego
DSC_7120.JPG (245.42 KB; downloaded 5262 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Autobuze Jelcz

In Varșovia există încă destul de vizibile vehicule din ultima generație de autobuze Jelcz. Cel mai vechi fabricant de autobuze din Polonia, Jelcz s-a închis definitiv în urmă cu câțiva ani. Compania Solaris duce mai departe cu mare succes internațional ștafeta, iar Solbus este considerată la nivelul național al Poloniei o companie chiar mai competitivă și dinamică decât Solaris.
DSC_7006.JPG (232.86 KB; downloaded 5906 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Varșovia City Tour și un autobuz Mercedes care nu aparține transportului local
pe Bulevardul Nowy Swiat (Lumea Nouă)
DSC_7047.JPG (267.57 KB; downloaded 5909 times)
pe Podul Poniatowskiego
DSC_7121.JPG (242.63 KB; downloaded 5911 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Terminalele de autobuz

Majoritatea liniilor de autobuz întorc în terminale de mari dimensiuni special amenajate cu spații de parcare și stații special amenajate pentru fiecare linie în parte, comparabile ca exemplu cu terminalul de la capătul lui 41 de la Ghencea, însă unele dintre ele au dimensiuni chiar mult mai muri.
Linie preoraseneasca - terminalul de la Wilanowska
DSC_6792.JPG (277.63 KB; downloaded 5878 times)
Linie preoraseneasca - terminalul de la Wilanowska
DSC_6793.JPG (358.24 KB; downloaded 5880 times)
Linie preoraseneasca - terminalul de la Wilanowska
DSC_6794.JPG (212.86 KB; downloaded 5881 times)
Autobuzul 192 la capăt după ce a circulat de-a lungul liniei de metrou.
DSC_6795.JPG (203.96 KB; downloaded 5877 times)
Vedere de ansamblu a terminalului de la Wilanowska
DSC_6796.JPG (207.99 KB; downloaded 5879 times)
Terminalul cu Park&Ride de la Okecie și conexiune imediată la linia de tramvai
DSC_5968.JPG (220.76 KB; downloaded 5879 times)
Terminalul de la Targowek
DSC_6996.JPG (339.31 KB; downloaded 5878 times)
Terminalul de la Targowek
DSC_6997.JPG (334.03 KB; downloaded 5886 times)
Terminalul de la Targowek - vedere de ansamblu
DSC_6998.JPG (263.73 KB; downloaded 5879 times)
Terminalul de la Targowek
DSC_7001.JPG (237.5 KB; downloaded 5879 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Terminale de autobuz - continuare
Terminalul de la Targowek
DSC_7002.JPG (218.05 KB; downloaded 5878 times)
Terminalul de la Targowek
DSC_7003.JPG (249.61 KB; downloaded 5879 times)
Terminalul de la Targowek
DSC_7005.JPG (242.61 KB; downloaded 5877 times)
Terminalul de la Os. Gorczewska
DSC_6972.JPG (284.55 KB; downloaded 5877 times)

 


Re: Polonia, Varsovia Icsilviu

Gara Wilenska - zona cu cea mai mare aglomerare de autobuze din Varsovia.
Poate dupa deschiderea liniei M2 pe 8-11 noiembrie situația se va schimba în această intersecție.
DSC_6824.JPG (340.68 KB; downloaded 5881 times)
DSC_6829.JPG (314.4 KB; downloaded 5882 times)

 


Re: Polonia, Varsovia WT_fan06

(Nu uitați să activați subtitrările în engleză, dacă acestea nu apar de la început)

Benzile BUS implementate la Varșovia



Noaptea autobuzelor de epocă


 


Re: Polonia, Varsovia punmeister

Ca tot vorbim de Otokar azi, a sosit primul Vectio C al Arriva pentru ZTM Warszawa:
http://m.infobus.pl/otokar-z-arriva-wje ... 9752.html#
In teorie ele ar trebui sa intre in circulatie incepand cu data de 22 decembrie.

 


Autobuzele din Varsovia Victor92

Pentru a parcurge mai usor, am formulat un topic separat de cel clasic al orasului Varsovia.

Primele autobuze au inceput sa circule in Varsovia in jurul anului 1920, numarul lor fiind mai mare incepand cu 1945.

In prezent, flota de autobuze este una destul de mare si de diversificata. Cu precadere, cele mai multe sunt Solaris.

Printre tipurile de autobuze pe care le-am intalnit intr-o scurta plimbare de cateva ore remarc cele care "functioneaza" cu ajutorul motorinei, fie erau Hybrid, Electric sau CNG.

Am vazut foarte multe autobuze articulate. Gama de producatori este variata, pornind de la Solaris la Mercedes-Benz, Scania, Man, etc.

Sa urmarim cateva poze realizate vineri, pe 21 Decembrie 2018.

Solaris Urbino 12 Electric

1913





1914





1918



 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Varșovia / Warszawa  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419428 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use