Oslo - Generalitati

Transportul în comun și infrastructura din Norvegia

Oslo - Generalitati

Mesajde Costin » Mar, 28 Mai 2019, 21:23

Cateva generalitati despre transportul in comun din Oslo si Akershus. In primul rand, trebuie mentionat ca daca vorbim de zona metropolitana, atunci vorbim efectiv de municipalitatea Oslo si de regiunea Akershus, care aproape inconjoara orasul. In continuare vom vorbi despre transportul in comun din zona metropolitana.

Asadar, transportul in comun din regiune este administrat de Ruter, o companie de stat detinuta de municipalitatea Oslo (60%) si regiunea Akershus (40%). Ruter nu detine o flota proprie de vehicule, ci functioneaza ca un centralizator de servicii, un model foarte comun prin vestul Europei. Astfel, in acest moment Ruter este, practic, o companie de IT, avand in administrare sistemul de ticketig (complet automatizat, nu exista decat un singur "centru de relatii cu clientii" deservit de angajati Ruter, la gara centrala din Oslo) si sistemul de informare a calatorilor. Probabil singura activitate non-IT in afara centrului de relatii cu clientii ar mai fi administrarea statiilor de autobuz (mobilierul urban).

Sa trecem la tipurile de transport din regiune, colorate in culorile "oficiale" ale Ruter (aceste culori se gasesc in schema de culoare a vehiculelor respective)
Autobuz urban (Bybuss)
Autobuz regional (Regionbuss)
Tramvai
Metrou
Feribot


Operatorii de transport sunt:

Tramvai si metrou
  • Sporveien (companie de stat ce opereaza toate vehiculele pe sine din Oslo si administreaza intreaga lor infrastructura)

Moajoritatea operatorilor de autobuze (urbane si regionale) ar fi:
  • UniBuss (o divizie a Sporveien, deci companie de stat)
  • Nettbuss (o divizie a operatorului de transport feroviar de calatori, fost NSB, numit acum Vy, deci tot o companie de stat)
  • Norgesbuss
  • Schau's Buss
  • Nobina Norge

Feriboturi
  • Tide Sjø
  • Bygdøfergene Skibs
  • Oslo-Fergene

Administrate separat, dar integrate tarifar cu Ruter sunt si trenurile locale operate de Vy (operatorul de stat de transport feroviar de calatori).

Ca titluri de calatorie avem "biletul de o calatorie" plus toate celelalte care sunt exclusiv temporare (24 ore, 7 zile, 30 zile, plus o oferta spciala pentru turisti - 72 de ore, valabil doar in zona 1, dar care ofera gratuitate in toate muzeele). Toate titurile de calatorie sunt valabile pentru una sau mai multe zone, avand posibilitatea de a "adauga o zona" la titlul pe care il ai deja si e valid la momentul respectiv, daca ai de facut o singura calatorie mai indepartata decat permite titlul de calatorie. Toate titlurile de calatorie sunt electronice, fie pe suport NFC (card de plastic, reincarcabil, sau card de carton, emis pe loc si nereincarcabil), fie pe telefon in aplicatia RuterBillett.

Informarea calatorilor se realizeaza in mare parte prin mijloace real-time, direct in statii (in mare parte, panouri LED, dar in statiile mari si/sau intermodale, exista si televizoare care permit afisarea mai multor informatii) sau direct pe telefon, in aplicatia RuterReise. In absolut toate statiile, indiferent de mijlocul de transport care opreste acolo, sunt afisate si orele teoretice de plecare, pe hartie.

Sa vedem si niste harti Ruter:

Mai exista diverse curse tip airport-shuttle catre aeroportul Gardermoen (OSL), dar care nu sunt integrate cu Ruter (nici tarifar, nici in sisemele de informare), acestea fiind atat autobuze (operate in mare parte de Nettbuss), dar si un tren de mare viteza, numit Flytoget (adica "trenul pentru avion").

Cam acesta ar fi un rezumat al transportului in comun in Oslo. Este destul de complex, dar trebuie tinut cont de relief (muntos, in jurul fiordului, practic orasul este un U intors), de intindere (orasul e foarte mare ca suprafata) si de densitatea populatiei (foarte mica, in afara centrului sunt zone intregi efectiv salbatice, intre cartiere). Astfel, ideea generala este de multe linii cu intervale relativ mari (inclusiv metroul, care poate circula si la 30 de minute in weekend!). Autobuzul in principiu functioneaza ca feeder pentru tren (in mare masura) si metrou (in mai mica masura). Tramvaiul nu este neaparat feeder ci complementar, pentru zonele in care nu au ajuns nici trenul, nici metroul. Cu toate acestea, tramvaiul, desi este separat de trafic in afara centrului, uneori nici macar nu merge pe (sau pe langa) o strada, este totusi foarte lent, din cauza reliefului. O curiozitate ar fi linia de metrou 1 care urca un munte (in afara centrului, metroul este la suprafata) si, printre altele, ajunge si la Holmenkollen.

In final mai trebuie mentionat ca Norvegia este o tara foarte iubitoare de masini (cumva modelul american, explicabil prin distantele foarte mari intre orice puncte de interes), astfel ca transportul alternativ (biciclete, trotinete etc) este abia la inceput de drum, si nu prea popular momentan. Pe de alta parte, transportul in comun clasic este folosit si de catre automobilisti (parcarile park and ride sunt pline in timpul orelor de lucru), iar trotinetele electrice pe care le poti lua de oriunde si lasa oriunde incep sa prinda la publicul larg. Autoritatile incearca sa implementeze masuri clasice "continental-europene" (taiat de benzi pentru piste de biciclete, pietonalizare etc) dar sunt intampinate cu destul de multa reticenta de publicul larg, astfel ca ritmul este relativ lent fata de restul continentului.
Avatar utilizator
Costin
Site Admin
 
Mesaje: 7919
Membru din: Dum, 24 Ian 2010, 06:57
Localitate: Oslo

Re: Oslo - Generalitati

Mesajde Costin » Vin, 14 Iun 2019, 22:50

O harta foarte interesanta cu transportul feroviar din Oslo, facuta de un pasionat.

Legenda / traducere:

metro - se intelege
s-bane - tren local (aici a vrut sa faca o "licenta poetica" si sa ii copieze pe nemti, trenul local se numeste, de fapt, "lokal tog")
mulig metro - metrou posibil (planuri de viitor)
trikk - tramvai
ny metro - metrou nou (proiecte in derulare)
mulig trikk - tramvai posibil (planuri de viitor)

Ca o nota personala, planurile de viitor ("mulig ...") de pe harta sunt ce numim noi "joaca cu carioci", nu exista un orizont de timp previzibil in care se vor implementa.

Link enorm de pe Google Maps

De asemenea se observa statia din centru "National Theatret", definitia de manual a nodului intermodal, unde se poate schimba foarte usor trenul cu metroul. Statia e subterana si transferul e mai rapid decat in gara centrala (unde sunt multe peroane, iar statia de metrou e relativ departe). Transferul e usor deoarece toate trenurile spre aceeasi directie ajung la acelasi peron (central, cu doua linii efective). Evident, "deasupra" avem si tramvai si autobuz. Cu dezavantajul ca statia e pe linia magistrala ce taie orasul de la est la vest si nu e tocmai distractiv sa iti treaca un marfar pe acolo. Eventual cu tractiune diesel :twisted:
Avatar utilizator
Costin
Site Admin
 
Mesaje: 7919
Membru din: Dum, 24 Ian 2010, 06:57
Localitate: Oslo


Înapoi la Norvegia / Norge / Noreg


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori