Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.ATroleibuze

 

Topic: AC-ITB T12 (1956-196x)

24 posts, 9289 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Troleibuzele ACITB T12 au fost construite la Atelierele Centrale ITB, pe șasiul modificat și ranforsat de autobuz RENAULT A-12, șasiuri provenite de la autobuzele casate. Acestea vin ca urmare a prototipului realizat în 1955, tot la AC ITB.

Au fost echipate cu electromotor  de tracțiune produs la DINAMO, viitoarea UMEB/IMEB București și echipament electric produs de ELECTROAPARATAJ București.


În anul 1956 este construit prototipul, cu numărul de parc #4021, urmat de alte 19 unități.

B15.1956_prototip ACITB T12_ITB 4021_c.jpg (258.63 KB; downloaded 5846 times)


B15.1956_prototip ACITB T12_ITB 4021_a.jpg (326.27 KB; downloaded 5834 times)


B15.1956_prototip ACITB T12_ITB 4021_b.jpg (326.03 KB; downloaded 5840 times)



În anul 1957 sunt construite alte 38, iar până în 1958 ajungem la 70 de unități. Vor avea numerele de parc de la #4022 la #4090.


*Fotografiile si textul sunt primite si postate ca atare de la Dl. Ing. Mihai Cristian Bucșan, cale prin care îi mulțumim pentru munca depusă și dedicarea colectării și împărtășirii acestor date tehnico-istorice. :applause:  

______________________________

ERATĂ: Iunie 2021 - o fotografie cu un T12 cu nr. parc #4018 contrazice anumite informații prezentate mai sus, precum și informațiile despre troleibuzele ZiS-154. Poate într-o bună zi vom descifra misterul, pentru moment însă, nu mai știm exact care a fost primul T12, câte ZiS-154 au fost cu adevărat transformate în troleibuze, șamd.
B16.1956-1958_ACITB T12_ITB 4022-4080_a.jpg (342.43 KB; downloaded 5832 times)
B16.1956-1958_ACITB T12_ITB 4022-4080_b.jpg (334.02 KB; downloaded 5830 times)
B16.1956-1958_ACITB T12_ITB 4022-4080_c.jpg (156 KB; downloaded 5852 times)
B16.1956-1958_ACITB T12_ITB 4022-4080_d.jpg (137.05 KB; downloaded 5838 times)
B16.1956-1958_ACITB T12_ITB 4022-4080_e.jpg (229.17 KB; downloaded 5840 times)
B16.1956-1958_ACITB T12_ITB 4022-4080_f.jpg (126.52 KB; downloaded 5823 times)
B16.1956-1958_ACITB T12_ITB 4022-4080_g.jpg (151.4 KB; downloaded 5833 times)

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956 - 1962) ByOnu

Începând cu anul 1959 până în 1960, toate aceste troleibuze au fost modificate la caroserie, primind și o altă schemă de culoare.
B17.1959_prototip ACITB T12MOD_ITB 4021_a.jpg (374.62 KB; downloaded 5802 times)
B17.1959_prototip ACITB T12MOD_ITB 4021_b.jpg (335.32 KB; downloaded 5817 times)
B17.1959-1960_ACITB T12MOD_ITB 4022-4080_a.jpg (287.64 KB; downloaded 5792 times)
B17.1959-1960_ACITB T12MOD_ITB 4022-4080_b.jpg (329.83 KB; downloaded 5791 times)
B17.1959-1960_ACITB T12MOD_ITB 4022-4080_c.jpg (120.42 KB; downloaded 5804 times)

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-1962) ByOnu

Sursă scan: colegul Rosetti61 - AC-ITB T12 #4025 în 1959, după modificarea caroseriei. :)

Într-un tabel postat în topicul cu întrebări și răspunsuri văd că dintr-un total de 71 AC-ITB T12 (incluzându-l și pe #4009) mai circulau doar:  :shock: 52 unități în 1960, 41 unități în 1961 și 1962. Conform tabelului, au fost retrase toate în 1962. Unele înseamnă că nici nu au circulat mai mult de 3-4 ani, ce să mai zicem de banii băgați în modificarea caroseriei în 1959-1960, la doar câțiva ani de la construcția lor.
Sursă: rosetti61 - AC-ITB T12 #4025 în 1959, după modificarea caroseriei.
AC-ITB-T12-#4025-1959.png (546.68 KB; downloaded 5634 times)

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-1962) rosetti61

E un xerox de-al lui mrm.

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Aceste scanări foarte valoroase au fost postate acum muți ani la topicul de intrebări și răspunsuri, dar s-au pierdut.

Conform statisticii vehiculelor ITB din lucrarea "Transportul public de suprafață din București - Tendințe, evenimente și date cronologice importante", de Alexandru Sterian, Liana Andrei și Florin Dragomir, aceste troleibuze au circulat ultima oară în 1962, 41 de unități. Dl. Arh. Gruia Hilohi (Brassovia în mediul online) precizează că acestea ar fi circulat și între 1963 - 1966 (10 unități, constant). Nu putem încă verifica asta, dar este important să centralizăm aceste informații.

După succesul postării de pe Facebook a Inițiativei pentru Muzeul Transportului Public Bucureștean, pun și aici o serie de capturi surprinse în 1961, în care se pot vedea troleibuzele AC-ITB T12 în circulație. Vorbim despre singurele imagini color cu acestea, spre cunoștința mea.

Sursele video sunt următoarele clipuri din arhiva British Pathe: 1, 2, 3.
1961 - British Pathe - Troleibuze la Arcul de Triumf ACITB-T12 TV-2E SKODA-KAROSA-706-RTO (1).png (1.91 MB; downloaded 5297 times)
1961 - British Pathe - Troleibuze la Arcul de Triumf ACITB-T12 TV-2E SKODA-KAROSA-706-RTO (2).png (855.82 KB; downloaded 5299 times)
1961 - British Pathe - Troleibuze la Arcul de Triumf ACITB-T12 TV-2E SKODA-KAROSA-706-RTO (3).png (1.03 MB; downloaded 5302 times)
1961 - British Pathe - Troleibuze la Arcul de Triumf ACITB-T12 TV-2E SKODA-KAROSA-706-RTO (4).png (955.36 KB; downloaded 5311 times)

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Deși inițial credeam că ar fi vorba despre 60 de unități, de fapt ar fi fost 70. Informația vine din cartea "Transportul public urban între trecut și viitor" de Alexandru Sterian.
Sursa: dl. Bucsan de la colegul Bercenicity
fragment-T 12.jpg (33.31 KB; downloaded 5102 times)

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) PaulIP

Hang on a minute... primul TV 2E a fost 4081. Asta inseamna ca se casasera/renumerotasera T12 din intervalul 4081-4090?

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

#4091 a fost primul TV.

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Troleibuze AC-ITB T12 în 1959, înainte de modificarea caroseriei, fotografiate în Depoul Vatra Luminoasă. Au indicativul liniei 84. Se poate distinge #4064.

Multumesc D-lui. Ing. Bucșan pentru fotografii și informații.
y.arhiva ITB_Vatra Luminoasă_T12_1959_b.jpg (132.45 KB; downloaded 4462 times)
y.arhiva ITB_Vatra Luminoasă_T12_1959_a.jpg (90.1 KB; downloaded 4460 times)

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Piața Nicolae Bălcescu în anul 1959
De către G. Graur [Aventurierul] -24/05/2021

Sursa: bucurestiivechisinoi.ro

1959.png (131.17 KB; downloaded 4300 times)


Piața Nicolae Bălcescu văzută dinspre bulevardul 1848 (actualul I.C. Brătianu). În dreapta se găsea complexul comercial construit pe maidanul Primăriei (care va fi demolat pentru ridicarea hotelului Intercontinental). Iar în stânga se vede un troleibuz model T12, care a circulat în București în perioada 1955-1963. În cazul de față, el mergea pe linia 83 și era oprit în stația din dreptul Palatului Șuțu (Muzeul de Istorie al Mun. București).


Nu mi-e clar ce sursa au pentru anul 1963.

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Un AC-ITB T12 fotografiat în 1960 pe Bd. 6 Martie (Regina Elisabeta).

Sursa primară a fotografiei / a scanării este aproape imposibil de deslușit, ea apărând pe zeci de site-uri, bloguri și pagini de Facebook, pinterest, etc. Chiar nu știu cui să o atribui. O putem considera public domain cred.
1960-Cinema-ICFRIMU-bd.-6-Martie-bd-Elisabeta.png (77.93 KB; downloaded 4197 times)

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Fotografii nemaivăzute cu troleibuze AC-ITB T12. Sursa: photopastfuture.ro












*Nota: autobuzul etajat românesc. Avem topic dedicat pentru el.

 


Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) ByOnu

Avem și fotografii color, în premieră! Sursa: photopastfuture.ro































 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Troleibuzele AC-ITB T12 (1956-196x) Tom

În ultima fotografie apare un EP cu remorcă V12, deci este din 1959 sau mai târziu.  Remorca pare a fi dintre cele destul de puține cu jgheab la acoperiș, ca la vagoanele V54 și V56.

 


 
Go to page:  1 2
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Troleibuze  • 
Choose destination

Since our 2295 forum members have written 421818 posts in 5255 topics and 514 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use