Saurer (1995-2008)

Totul despre troleibuzele care au circulat în trecut

Saurer (1995-2008)

Mesajde Marian Andrei » Dum, 10 Ian 2010, 01:15

Acestea au circulat pana la inceputul anului 2008 pe liniile Depoului Berceni. Au fost casate odata cu venirea noilor Irisbus Citelis. Povestea lor este una interesanta - au fost aduse din Elvetia la inceputul anilor '90 ca autobuze care au circulat pe liniile expres. Apoi au fost modificate si transformate in troleibuze la URAC in colaborare cu ICPE-SAERP. Initial au fost ale depoului Bujoreni unde au circulat pana la inceputul anilor 2000 cand au sosit troleibuzele Ikarus 415T si au fost mutate la Berceni.
Avatar utilizator
Marian Andrei
Fondator Forum
 
Mesaje: 19152
Membru din: Vin, 25 Dec 2009, 18:37
Localitate: Bucuresti / Predeal / Cluj

Re: Saurer (ex)

Mesajde nokia2010 » Lun, 07 Mar 2011, 13:49

Mie îmi plăcea designul caroseriei. În anii '50-'60 carosierii elveţieni au conceput nişte caroserii foarte frumoase! (bine, nu toate îmi plac chiar aşa de mult).
De ce majoritatea scaunelor erau aşezate ca la metrou? În Elveţia sunt ceva mai aglomerate autobuzele şi troleibuzele?€
nokia2010
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde nokia2010 » Lun, 07 Mar 2011, 14:06

Prima dată (na, de ce e perioada de edit aşa de mică?) când am văzut de aproape un asemenea troleibuz (de departe văzusem pentru prima dată aşa ceva în 1996, în Militari pe linia 62) am crezut că "Saurer" e o marcă franceză. Nu erau ele franţuzeşti, dar au fost aduse din Geneva, zonă în care se vorbeşte franceza. Cât m-am chinuit până am ajuns să merg cu un troleibuz din ăsta... cred că deabea prin 1999-2000 am mers.€
nokia2010
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde Dr2005 » Lun, 07 Mar 2011, 18:28

Probabil în Elveţia anilor '50 - '60 se punea şi problema aglomeraţiei sau, pur şi simplu, erau mai simplu de pus aşa scaunele.

În ceea ce priveşte design-ul, formele rotunjite au fost ,,la modă" până pe la mijlocul anilor '70, vezi şi locomotivele DA, toate autobuzele pe standard VoeV 1 (MAN SL200, MB O305, Graf&Steyr) şi anterioare lor (de ex. MAN 750, după care s-a făcut Roman 112) dar şi mare parte din tramvaiele din acea perioadă, fie că e vorba de Rathgeberuri, Duewaguri, MF Esslingen GT4, Tatre ş.a.m.d..
Ulterior s-a stabilit că pietonii loviţi de asemenea vehicule nu prea scapă cu viaţă, iar la un impact la viteze mari (bine... în trafic urban e o şansă mică să se întâmple asta), şocurile se transmit celor din vehicul. Aşa că s-a preferat soluţia unor vehicule mai pătrăţoase, cu mult plastic la extremităţi, plastic care se distruge la impact şi îl salvează pe nefericitul care traversează neregulamentar. La un impact frontal se va distruge integral partea din faţă, ba chiar şi şasiul vehiculului (vezi Citaro-ul care a lovit un Ikarus 415T), iar şoferul va ieşi şi el şifonat rău (dacă va mai ieşi întreg), în schimb călătorii - dacă se asigură corect (adică stau pe scaun sau se ţin de bare) şi dacă barele sunt bine prinse (nu ca la MAZ, unde la un impact frontal au zburat călătorii prin aubuz cu barele rupte în mână) - se aleg doar cu câteva vânătăi.
În plus, tot teoretic, extremităţile de fibră de sticlă sunt mai uşor de reparat (înlocuieşti bucata spartă cu alta, ai nevoie doar de o şurubelniţă) decât tabla (unde trebuie să tai cu aparatul de sudură şi apoi să sudezi o bucată nouă sau să o îndreţi ,,româneşte" la ciocan). Desigur, sistemul are beneficii maxime pentru producătorul vehiculului, întrucât formele acestuia sunt protejate de drepturi de autor, deci automat nu se pot confecţiona în garaj (faţă de tablă care o poţi lua de unde vrei şi o poţi prelucra cum vrei), ceea ce înseamnă preţuri mai mari.

Personal, nu dau 2 bani pe siguranţa celor care traversează neregulamentar (decât să intru în stâlp evitându-i sau să intre maşina din spate în mine că frânez brusc), mai bine îi iau în bot şi-i trimit pe trotuar prin zbor. Însă asta doar dacă conduc o Dacie 1300 cu bară de protecţie din inox, că la maşinile noi... mototolesc maşina şi cu un câine, d'apoi cu un pieton de 80 de kile.€
Dr2005
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde Axel » Lun, 21 Mar 2011, 22:06

Pe vremea cand erau domiciliate in Bujoreni aceste troleibuze faceau legea pe linia 96 si rar am vazur unul macar pe linia 62.
Ce amintiri frumoase. :cry:
Pe urma stiti povestea au fost aduse la Berceni.
Avatar utilizator
Axel
Membru Bronze
 
Mesaje: 2599
Membru din: Lun, 20 Dec 2010, 17:28

Re: Saurer (ex)

Mesajde Tom » Mar, 22 Mar 2011, 12:19

Nicu scrie:Pe vremea cand erau domiciliate in Bujoreni aceste troleibuze faceau legea pe linia 96 si rar am vz unul macar pe linia 62.
Ce amintiri frumoase. :cry:
Pe urma stiti povestea au fost aduse la Berceni.
5001 si 5002 au fost dela inceput la Berceni. Pana cand au venit Ikarus la Bujoreni, Saurer mergeau si pe 62, 71 si 93. Uneori mai mergeau pe liniile spre centru, am prins odata unul pe linia 91.
Tom
Pisică
 
Mesaje: 2109
Membru din: Mar, 29 Dec 2009, 01:03

Re: Saurer (ex)

Mesajde nokia2010 » Mar, 22 Mar 2011, 13:13

"Saurer" au fost şi pe 69 - nu am reuşit să merg niciodată cu unul. Iar prima dată când am văzut un asemenea troleibuz a fost pe linia 61 sau 91, la Universitate. Nu mă plimbam cu troleibuzul pe atunci, aşa că nu m-am suit în el. Ca fapt divers, pe atunci credeam că "Saurer" e o marcă franţuzească :lol: (asta după denumirea mărcii). Când am vrut să prind un "Saurer" pe 69 nu am avut noroc. Oricum, nu erau mai mult de 2 sau 3 pe 69.€
nokia2010
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde rosetti61 » Mar, 22 Mar 2011, 21:01

Cand s-a infiintat 62, a fost de la inceput cu Saurer ("telecabina" din cauza ca aducea cu respectivul mijloc de transport pe cablu :D), la fel si 61 cand a aparut, dupa aia s-au mutat intre liniile Bujoreniului (li se facusera rulouri, cu scris lizibil) si nu stiu daca in paralel, s-au dat la Berceni ceva bucati, inainte sa le mute pe toate.
Despre Saurer http://en.wikipedia.org/wiki/Saurer; Caroseria are elemente care se regasesc si pe FBW, Steyr - forma interiorului, aspectul usilor (cadrul), scaune si ramele ferestrelor, etc.
rosetti61
Membru Silver
 
Mesaje: 1385
Membru din: Mie, 03 Feb 2010, 01:28

Re: Saurer (ex)

Mesajde nokia2010 » Mie, 23 Mar 2011, 00:40

Link-ul corect este: http://en.wikipedia.org/wiki/Saurer
Din moment ce în Elveţia firmele producătoare de autobuze/troleibuze nu produceau şi caroseriile (nu sunt 100% sigur că la un momendat nu şi-au carosat singuri o parte din vehicule), ci acestea erau carosate de către diverşi carosieri, e normal ca unele caroserii să semene între ele (dacă erau produse de acelaşi carosier).€€
nokia2010
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde nokia2010 » Vin, 25 Mar 2011, 20:56

Un "Saurer" în Bucureşti când încă era autobuz:

Imagine

Şi un "Saurer" restaurat în Elveţia:

Imagine

http://www.cgac.ch/images/AB452_givisiez_avr10.jpg
Imagine

Erau troleibuzele mele de suflet în ultima parte a vieţii lor. Aminteau de nişte epoci frumoase, care nu au să se mai întoarcă niciodată. :cry:
Dar oare de ce la unele "Hess" a pus geamuri culisante mari (care erau foarte utile vara) iar la alte geaamuri rabatabile prin care deabea intra aerul?€
nokia2010
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde Axel » Vin, 25 Mar 2011, 22:22

Am inteles pana la urma aceste troleibuze au facut toate liniile depoului Bujoreni,Imi cer scuze pentru informatia eronata de mai sus :oops: dar eu cand eram mic am mers cu aceste troleibuze doar in linia 96.
Recunosc ca nu prea ma uitam pe geam sa vad ce trece in 69,71,91 etc. dar doar odata din masina am vazut unul in 62. :roll:
Avatar utilizator
Axel
Membru Bronze
 
Mesaje: 2599
Membru din: Lun, 20 Dec 2010, 17:28

Re: Saurer (ex)

Mesajde nokia2010 » Vin, 25 Mar 2011, 23:51

De fapt eu pe 62 s-ar putea să fi văzut prima dată un "Saurer". Am ieşit prin '96-'97 de câteva ori prin Bucureşti pe Autostrada A1 şi am zărit un asemenea troleibuz pe acea linie. Mă gândeam că am să merg pe la cineva care stătea lângă Bd. Iuliu Maniu cu un asemenea troleibuz.€
nokia2010
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde nokia2010 » Sâm, 26 Mar 2011, 01:23

Later edit: poza cu autobuzul "Saurer" în Bucureşti e făcută în 1995 de Robert Kindl şi preluată de transira.€
nokia2010
 

Re: Saurer (ex)

Mesajde Tom » Sâm, 26 Mar 2011, 20:00

rosetti61 scrie:...nu stiu daca in paralel, s-au dat la Berceni ceva bucati, inainte sa le mute pe toate.
Dela inceput, informatia a aparut si in presa, din pacate nu cred ca mai am articolul: 2 troleibuze vor circula pe liniile din cartierul Berceni, iar celelalte pe liniile din Drumul Taberei si Militari (ma indoiesc ca ziaristii au mentionat depoul Bujoreni). Am vazut troleibuzele 5001 si 5002 remorcate spre Berceni, dar nu imi amintesc sa le mai fi vazut la traseu (nu mergeam des in Berceni pe atunci). Ulterior, ce a mai ramas din ele a fost trimis tot la Berceni, mai putin cele care au fost casate intre timp: 5008, 5013 si 5020. Imi amintesc ca am vazut toate cele 20 Saurer dela Bujoreni, inclusiv pe primele casate, dar in acest moment nu as putea spune de care tip au fost cele casate (dupa tipul de usi).
Tom
Pisică
 
Mesaje: 2109
Membru din: Mar, 29 Dec 2009, 01:03

Următorul

Înapoi la Troleibuze


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 6 vizitatori