Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: IK4

194 posts, 72027 views
 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7  ... 14
 
 

📖 Pagination options
IK4 COSTACHE MIHAIL

Acest model de autobuze a aparut prin anul 1974, iar ultimul lot a fost adus in anul 1980. Au circulat in mare parte pe linii rapide, gen 131, 231, 331, 176, 313,182, 209 si alte linii care nu imi trec momentan prin minte. Dupa  o perioada de timp, invechindu-se,  unele  din ele au fost dotate cu butelii de gaz metan (rachete) si acestea au circulat pe linii marginase precum 148, 149, 304, 350, 161, 261, 361.Dupa revolutie au inceput usor sa dispara din peisaj. In anul 1993 au fost taiate toate autobuzele IK4, iar acoperisurile lor au folosit ca acoperis la o hala in Autobaza Nordului. Au mai fost oprite doar 5 bucati, care au circulat pe linii marginase, inca 5 sau 6 ani! Nu ca acum ca s-au taiat in masa toate UDM-urile si Ikarusurile 260! Daca mai opreau cateva , si sa mai circule cativa ani, ce bine ar fi fost! Cele 5 autobuze care au ramas netaiate IK4 de la Nordului au fost: 611 care a circulat Cursa Speciala, iar apoi pe linia 475, 263 care era un mare harb si circula ultima oara pe linia 261; 1625, avea o culoare rosu cu mai mult alb decat la celelalte, si atat sigla RATB cat si nr de parc erau scrise cu negru. Acest autobuz a circulat pe linia 233, mergea f incet, iar usa 3 era defecta si nu s-a mai folosit pana a fost casat. Al patrulea IK4 a fost 1626 vopsit rosu normal si nu mai avea trecuta sigla RATB pe el, ci numai nr de parc. Acest autobuz avea scaunele tapitate si era cursa speciala, si foarte rar mai circula si pe linia 233, si al 5-lea IK4 era 1628 vopsit in rosu si cu mai mult alb, gen 1625 si era si acesta un mare harb, iar acesta circula numai pe linia 304.

 


Re: Autobuze IK4 COSTACHE MIHAIL

Autobuzul IK4 611 a fost adus in anul 1980. A fost vopsit rosu normal, iar dupa revolutie a fost vopsit albastru deschis, intrucat o buna perioada a circulat cursa speciala transportand muncitorii care lucrau la I.P.R.S. Baneasa. Pe acest autobuz a condus D-l Vali, cu care ulterior m-am imprietenit. Prin anul 1993, acest autobuz a fost vopsit rosu si cu o dunga albastra. Intrucat cursele speciale se desfiintasera, D-l Vali a fost titular pe linia 475 cu traseul IPRS Baneasa- Com. Tunari

Dar sa revin la IK4 - 611. Acest autobuz care il conducea tot Vali si pe atunci, nu a fost titular pe 176, ci circula foarte rar, numai cand era rezerva. Era titular impreuna cu 1626 pe liniile de cursa speciala 716 si 722. Pe timpul comunismului, intreprinderile mai mari aveau incheiate contracte cu cei de la ITB, ca muncitorii sa fie transportati cu aceste curse speciale, atat la ducere cat si la intoarcere de la locul de munca. Intreprinderea IPRS Baneasa avea 3 autobuze de cursa speciala , 2 de la Nordului cu indicativele 716 si 722, si un autobuz de la Pipera cu indicativul 740, pe care circulau autobuze DAC articulate. Dupa revolutie cand aceste linii de cursa speciala au fost desfiintate, Vali a fost repartizat pe linia de autobuz cu indicativul 245 cu traseul IPRS Baneasa-Primaria Tunari, linie care ulterior a devenit 475, unde a fost titular pana la scoaterea din circulatie a autobuzului 611. Eu faceam curse cu el, avea in fata un mic scaunel pe care stateam. De fiecare data imi spunea ce imbunatatiri a mai facut la autobuz, si ca toate piesele sunt originale, si ca singura modificare a fost inchiderea cabinei soferului, si adaugarea a inca un rand de stopuri in spate, si mai imi spunea cum ca foarte multe pers. vin si ii fotografiaza autobuzul. Iata alta poza in care se vede spatele autobuzului 611.

Eu il stiu pe D-l Vali pe acest autobuz din anul 1986, cand lucra pe linia 176. Mie imi povestea cata pasiune avea pt. acest autobuz, si cati bani a bagat din buzunarul lui, pt a-l mentine intr-o stare impecabila si cat mai originala! Pe linia 475 era titular el si mai era un autobuz DAC UDM cu nr. 535. Pe aceasta linie autobuzele circulau numai la ore de varf , iar sambata si duminica nu circulau deloc. Intr-o zi a anului 1996, cand D-l Vali incheiase cursele de dimineata ale liniei 475 si a intrat in garaj, a fost anuntat ca se defectase un autobuz pe linia 331, si ca nu au rezerve, si dintre toti soferii care fusesera tur mic, el s-a oferit sa faca cursele autobuzului defect de pe linia 331, si cea mai tare faza, a iesit cu autobuzul lui si am facut si eu cu el o semicursa pana in Damaroaia. Mergea incet, si cu toate ca facuse ceva distanta, cand oprea in statie, mai nici un calator nu se urca in el!!! Unii nici nu mai cunosteau acest tip de autobuz, iar altii stiau ca nu mai circula demult acest model de autobuz, IK4. Toti calatorii ramasesera masca, si si se urcau in autobuzul care ne ajunsese din spate, nu mai retin ce era, DAF sau UDM



Cateva poze cu 611 in anul 1994
ik4.jpg (86.98 KB; downloaded 9209 times)
475.jpg (78.86 KB; downloaded 9190 times)
611.jpg (79.35 KB; downloaded 9180 times)

 


Re: Autobuze IK4 rosetti61

In perioada 80-89, acest tip de autobuze erau pe 105, 120, 121, 126, 127, 133, 140, 142, 148, 149, 176, 178, 182, 236, 250, 274, 276, 278, 282, 300, 305, 321, 331? ; e posibil sa mai fi fost si pe alte linii. #611 a participat si in filme ("In fiecare zi mi-e dor de tine" - era o "fantomantica" linie 249 sau 749)
Legat de liniile de serviciu 7xx, eram fascinat in anii 80 de aparitia unor linii "ciudate" - 717, 720, 771, 742, 750, 754, etc (ba chiar am vazut indicativul 853 cu indicarea traseului - l-am vazut din mers.
ITB a mai avut un autobuz de tip IK, modelul 105, albastre, neintroduse pe liniile curente - le-am vazut numai pe 742 si 744, in Berceni.
Prin 1994 am vazut IK4 pe 261 si 304.
Autobuzele introduse pe linia 300 aveau cred ca aveau caseta de afisare laterala originala - era o caseta metalica neagra, cu rama groasa (aducea cu aspectul ciocolatii "Rom", cu acel "perimetru").
Azi lemai vedem doar ca vehicule de interventii.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze IK4 Tom

890 IK4 pe linia 133 pe Calea Dorobantilor intersectia cu Dacia si Eminescu, in Mai 1988. Foto: Joachim Kaddatz.
Foto: Joachim Kaddatz.
890_1988-05-xx_Joachim_Kaddatz.jpg (101.66 KB; downloaded 10131 times)

 


Re: Autobuze IK4 Dominatrix

rosetti61 wrote:
In perioada 80-89, acest tip de autobuze erau pe 105, 120, 121, 126, 127, 133, 140, 142, 148, 149, 176, 178, 182, 236, 250, 274, 276, 278, 282, 300, 305, 321, 331? ; e posibil sa mai fi fost si pe alte linii.
Alte linii pe care au circulat IK4 in anii '80: 124, 125, 161, 231, 304, 313, 377.
rosetti61 wrote:
ITB a mai avut un autobuz de tip IK, modelul 105, albastre, neintroduse pe liniile curente - le-am vazut numai pe 742 si 744, in Berceni.
Acel autobuz era model IK 105, statea la fosta autobaza Serban Voda si cred ca facea mai mult curse speciale, desi imi amintesc ca mai aparea pe liniile 142 si 313, posibil si altele. A fost unicul importat.

La mijlocul anilor '80, singurele autobaze care aveau NUMAI IK 4 erau Serban Voda (actualmente garajul REBU) si Nordului. Autobuze IK4 mai erau si la Militari (deservind liniile din Militari si Dr Taberei : 126, 236, 136, 236 si 336  si linii locale precum 321 (Apusului - Lic. Ind. Transporturi) si la platformele de garare de la Valea Oltului (Ghencea) si Obregia. Valea Oltului, la fel ca si Obregia nu erau autobaze in adevaratul sens al cuvantului, ci doar parcuri de garare, fara hale de reparatii.

In a doua jumatate a anilor '80, si linia 178 a primit IK4 (in loc de Roman 112), dar situatia a durat putin, linia 178 fiind printre primele de la Militari care a primit noile autobuze DAC112UDM in '88-'89.

Liniile deservite INTEGRAL cu IK4 in anii '80 (posibil sa fi existat si altele):

127 - Serban Voda
131 - Serban Voda
225 - Serban Voda
331 - Serban Voda si Nordului
142 - Serban Voda
125 - Serban Voda
313 - Serban Voda
120 - Serban Voda
300 - Serban Voda
321 - Militari

Conform domnului Stefan Ilea (in prezent director-adjunct la Autobaza Nordului), punctul slab al IK 4 au fost usile. Stilpii usilor au fost prea slabi pentru supraincarcarea la care au trebuit sa faca fata iar montarea tuburilor de gaz pe acoperis a subrezit si mai mult structura superioara. De aceea in dreptul usii 2 la majoritatea autobuzelor plafonul era rupt din cauza ca sasiul lucra in suprasarcina, iar la marginea superioara a usii erau suduri peste suduri pentru stabilizarea sasiului.

O alta problema era pozitionarea cilindrilor usilor. Initial erau pozitionati sub scara, dar iarna, la gerurile care erau pe atunci, tot ce putea sa inghete sub scara ingheta. Din acest motiv usile nu se mai puteau inchide. Cum loc pentru cilindri deasupra usilor nu era (desi la modelele de IK 4 importate in anii '70 cilindrii erau deasupra usilor ca la Ikarus 260), s-a ales solutia de a muta cilindrii de actionare a usilor din trapa de sub scara in interiorul auotbuzului, pe podea, sub bara care delimita treptele.

Tot din cauza faptului ca iarna aerul comprimat crea probleme, stergatoarele de parbriz au fost modificate pe actionare electrica.

 


Re: Autobuze IK4 Dominatrix

COSTACHE MIHAIL wrote:
Cele 5 autobuze care au ramas netaiate IK4 de la Nordului au fost: 611 care a circulat Cursa Speciala, iar apoi pe linia 475, 263 care era un mare harb si circula ultima oara pe linia 261; 1625, avea o culoare rosu cu mai mult alb decat la celelalte, si atat sigla RATB cat si nr de parc erau scrise cu negru. Acest autobuz a circulat pe linia 233, mergea f incet, iar usa 3 era defecta si nu s-a mai folosit pana a fost casat. Al patrulea IK4 a fost 1626 vopsit rosu normal si nu mai avea trecuta sigla RATB pe el, ci numai nr de parc. Acest autobuz avea scaunele tapitate si era cursa speciala, si foarte rar mai circula si pe linia 233, si al 5-lea IK4 era 1628 vopsit in rosu si cu mai mult alb, gen 1625 si era si acesta un mare harb, iar acesta circula numai pe linia 304.
Acum incep sa inteleg si eu de ce Saviem-urile au fost numerotate 262, 264-332. Toate statisticile oficiale ale RATB indica 70 de autobuze Saviem, si tot timpul m-am intrebat daca nu cumva a existat si un Saviem cu numarul 263. Acum m-am lamurit. Stie cineva cand s-a casat IK4 #263?

Interesante informatiile aduse de Costache Mihail in legatura cu IK4 #611. Din cate stiu, a fost fabricat in 1980, fiind printre ultimele cumparate de ITB (ultima serie a venit in 1981). Schema de vopsire originala a fost pastrata pina in '92 sau '93 cand a fost revopsit in rosu cu o banda subtire albastra sub geamuri. Ultima data cind l-am vazut eu, cam prin '98-'99 i se adaugase inca o lampa de stop (avea 4 in loc de 3). Foarte curios ca a fost ulterior revopsit din nou in rosu, mai ales ca la putina vreme a fost retras din circulatie. Oare inca de atunci se punea problema pastrarii lui pentru un ipotetic muzeu?

 


Re: Autobuze IK4 Gabi23

IK4 611, a inceput sa circule abia in anul 1983, pana atunci stand nou in Autobaza Nordului, alaturi de inca doua IK4. Dupa 15 ani de circulatie a fost oprit de la a mai iesi in traseu, in anul 1998. A stat apoi 10 ani in "conservare" in Autobaza Nordului, iar in anul 2008 a fost transportat in parcul rece al Autobazei Alexandria, unde a ajuns pe rotile lui, insa tractat.

 


Re: Autobuze IK4 1689

Dominatrix wrote:
rosetti61 wrote:
In perioada 80-89, acest tip de autobuze erau pe 105, 120, 121, 126, 127, 133, 140, 142, 148, 149, 176, 178, 182, 236, 250, 274, 276, 278, 282, 300, 305, 321, 331? ; e posibil sa mai fi fost si pe alte linii.
Alte linii pe care au circulat IK4 in anii '80: 124, 125, 161, 231, 304, 313, 377.
rosetti61 wrote:
ITB a mai avut un autobuz de tip IK, modelul 105, albastre, neintroduse pe liniile curente - le-am vazut numai pe 742 si 744, in Berceni.
Acel autobuz era model IK 105, statea la fosta autobaza Serban Voda si cred ca facea mai mult curse speciale, desi imi amintesc ca mai aparea pe liniile 142 si 313, posibil si altele. A fost unicul importat.


Ulterior, 1604 (numarul de inventar al IK 105-ului) a circulat regulat pe 232 in anii 1988 - 1991(?). Dupa ce a zacut descompletat aproape un an in parcul de la Obregia, a fost reparat - suferind multe modificari - si vindut.

Dominatrix wrote:
La mijlocul anilor '80, singurele autobaze care aveau NUMAI IK 4 erau Serban Voda (actualmente garajul REBU) si Nordului. Autobuze IK4 mai erau si la Militari (deservind liniile din Militari si Dr Taberei : 126, 236, 136, 236 si 336  si linii locale precum 321 (Apusului - Lic. Ind. Transporturi) si la platformele de garare de la Valea Oltului (Ghencea) si Obregia. Valea Oltului, la fel ca si Obregia nu erau autobaze in adevaratul sens al cuvantului, ci doar parcuri de garare, fara hale de reparatii.


Obregia (Dtru Petrescu) era oficial anexa a autobazei Serban Voda. Ulterior (aprox. 1986-1987), a fost transferata sub tutela autobazei Ferentari, impreuna cu o parte din IK 4-uri.

Dominatrix wrote:
In a doua jumatate a anilor '80, si linia 178 a primit IK4 (in loc de Roman 112), dar situatia a durat putin, linia 178 fiind printre primele de la Militari care a primit noile autobuze DAC112UDM in '88-'89.


IK 4 erau si pe 176 (la vremea respectiva intorcea la Intercontinental) si pe 105.

Dominatrix wrote:
Liniile deservite INTEGRAL cu IK4 in anii '80 (posibil sa fi existat si altele):

127 - Serban Voda
131 - Serban Voda
225 - Serban Voda
331 - Serban Voda si Nordului
142 - Serban Voda
125 - Serban Voda
313 - Serban Voda
120 - Serban Voda
300 - Serban Voda
321 - Militari


148 - Nordului
149 - Nordului

Dominatrix wrote:
Conform domnului Stefan Ilea (in prezent director-adjunct la Autobaza Nordului), punctul slab al IK 4 au fost usile. Stilpii usilor au fost prea slabi pentru supraincarcarea la care au trebuit sa faca fata iar montarea tuburilor de gaz pe acoperis a subrezit si mai mult structura superioara. De aceea in dreptul usii 2 la majoritatea autobuzelor plafonul era rupt din cauza ca sasiul lucra in suprasarcina, iar la marginea superioara a usii erau suduri peste suduri pentru stabilizarea sasiului.


Am mai scris, pe transira, pe tema asta...

Problema, din ceea discutiile pe care le-am avut cu mai multi soferi si mecanici (Puiu - 1689/Serban Voda, Silviu - 1613/Serban Voda, Nelu - 1134/Serban Voda, Vali - 879/Serban Voda), pleca de la profilul folosit pentru sasiu. Lotul initial a avut profil patrat, pe cind cele din anii '79-'81 au avut profil U. Din aceasta cauza intreaga caroserie avea tendinta de torsiune, tensiunile transmitindu-se, in primul rind, in zona stilpului 2.

Dominatrix wrote:
O alta problema era pozitionarea cilindrilor usilor. Initial erau pozitionati sub scara, dar iarna, la gerurile care erau pe atunci, tot ce putea sa inghete sub scara ingheta. Din acest motiv usile nu se mai puteau inchide. Cum loc pentru cilindri deasupra usilor nu era (desi la modelele de IK 4 importate in anii '70 cilindrii erau deasupra usilor ca la Ikarus 260), s-a ales solutia de a muta cilindrii de actionare a usilor din trapa de sub scara in interiorul auotbuzului, pe podea, sub bara care delimita treptele.

Tot din cauza faptului ca iarna aerul comprimat crea probleme, stergatoarele de parbriz au fost modificate pe actionare electrica.


Un punct slab era si sistemul de culisare a usilor (mai exact bratul superior). Tot din cauza supra-incarcarii (faimoasa poza cu 381 pe linia 300 apartinind domnului Andrei Pandele este emblematica pentru regimul de exploatare), acesta se rupea, de multe ori antrenind ruperea stilpului. Tin minte o intimplare de prin '85, cind - la statia de la Coltea - calatorii i-au batut in geam soferului sa-l anunte ca sa fie atent, sa nu plece, ca i-au sprijinit usa (scoasa complet din titini) de masina... :lol:

Referitor la stergatoare, singura masina care mai avea actionare pe aer (undeva prin 1989 ?) a fost 611 (de altfel, pina sa discut cu dl. Vali despre asta nici n-am stiut ca asta a fost sistemul original...).

De altfel, 611 inca mai avea - la vremea respectiva - cabina taxatoarei, instalata in spate, linga usa 3.

Citeva (foarte putine, insa) masini au fost recarosate (1613 este una din cele de care imi amintesc) pe sasiuri din lotul initial (1970) si aveau inca cilindrii de actionare deasupra usilor. Cutiile de acces aveau un profil triunghiular cu ipotenuza sprijinita pe acoperis.

 


Re: Autobuze IK4 1689

Mai stie cineva ce s-a mai intimplat cu 611 ? Mai exista ?

 


  • Dr2005
  • Posted:
  •  

Re: Autobuze IK4 Dr2005

Este în parcul rece de la Autobaza Alexandria, după ce a fost completat cu faruri, trape (nu ştiu dacă şi piese de la motor) şi ce i se furase la Nordului (cel putin estetic este complet).

 


Re: Autobuze IK4 COSTACHE MIHAIL

Doresc sa vin cu cateva completari la mesajele postate mai sus, referitor la autobuzele IK4, informatiile sunt preluate din jurnalele mele:


-#611 inainte de a fi vopsit rosu cu o dunga albastra, a fost vopsit in totalitate albastru, se intampla acest lucru prin anul 1993.A fost pastrat asa mult timp,pana prin anul 1999 intrucat D-l Vali l-a intretinut uneori si cu bani din buzunar.

-Linia 176 nu a intors niciodata la Intercontinental, spun acest lucru intrucat am vazut scris mai sus cum ca ar fi intors.

-Alte linii pe care au circulat autobuze IK4 sunt: 261Casa Scanteii- Jandarmeriei,  361 Casa Scanteii - Intrep. de avioane, 350 Casa Scanteii - ?  si 209 Spitalul Fundeni - Hotel Intercontinental. Cel mai mult pe aceasta linie a circulat 1629. Toate aceste linii au apartinut Autobazei Nordului.


-Autobuzul #263 a circulat pana la inceputul anului 1998. Nu stiu cand a fost casat. Dar incepand cu sfarsitul anului 1997 si terminand cu inceputul anului 1998, au fost scoase din circulatie toate autobuzele IK4 care mai circulau la acea vreme.Dar ieseau foarte rar pe traseu, erau autobuze de rezerva, doar pe liniile mai marginase. Autobuzul #1625 a circulat pana prin luna mai 1998.  Exceptie a facut #611 care a mai circulat o buna perioada , probabil pana la inceputul anului 1999, mai mult noaptea, transportand manipulanti ai unor depouri.

 


Re: Autobuze IK4 rosetti61

350 Piata Scanteii - Spitalul Balotesti.
In afara de 209 la Inter mai intorcea si 109 care mergea pana la capatul lui 21.
O alta linie cu viata destul de scurta care a beneficiat de IK4 a fost si "conventia" 204 Piata Scanteii - CEPECA.

 


Re: Autobuze IK4 COSTACHE MIHAIL

Multumesc rosetti61 , chiar uitasem unde avea capatul linia 350. Imi aduc aminte si eu de linia 109, aceasta intorcea tot la Hotel Intercontinental dar avea un traseu putin mai ocolitor, ajungea pe la Foisorul de Foc, si apoi Sos. Mihai Bravu si intra pe Sos. Colentina pana la Intrep. Tevi Sudate. Pe aceasta linie au circulat autobuze DAC articulate, nu mai retin de la ce autobaza erau, Pipera sau Floreasca.

 


Re: Autobuze IK4 macheta218

.....
foto Andrej Brzozowsky
IK4 O2.jpg (260.38 KB; downloaded 9412 times)

 


 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7  ... 14
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420536 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use