Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AAutobuze

 

Topic: RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x)

17 posts, 6878 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ByOnu

Autobuzele RENAULT A-12 și RENAULT A-02, au fost construite la Atelierele Centrale ale Societății Comunale a Tramvaielor București, începând cu anul 1937, pe șasiuri importate din Franța (100 bucăți au fost achiziționate în 1936), de tip RENAULT TN4. Autobuzele surori de la Paris sunt RENAULT TN4H și RENAULT TN4HP, cu platforma din spate deschisă.

Date tehnice:
Echipate cu motor pe benzină cu 6 cilindri în linie, cilindree 7983 cmc, care dezvolta 80 CP / 59 kW.
Capacitate: 22 locuri pe scaune, 40 locuri în picioare, total 62 pasageri.
Post fix pentru taxator, cu urcare pe ușa din spate și coborâre pe ușa din față.
Dimensiuni de gabarit: lungime 9338 mm, lățime 2400 mm, înălțime 2760 mm.
Consolă față 1528 mm, consolă spate  2760 mm, ampatament 5050 mm.

După casarea acestora, pe baza șasiului reciclat au fost realizate tot la AC ITB (URAC) un prototip de troleibuz AC ITB #4009 și 60 de troleibuze AC ITB T12 între 1956-1958.

În anul 1964 (din amintirile d-lui. Bucșan), varianta A-12 încă circula pe traseele ITB (linia 37) cu RK și ușoare modernizări).

*Fotografiile si textul sunt primite de la Dl. Ing. Mihai Cristian Bucșan și ușor adaptate și completate de mine, cale prin care îi mulțumim pentru munca depusă și dedicarea colectării și împărtășirii acestor date tehnico-istorice.

Pentru început, fotografii cu modelul A-12.
1937_SCTB-RENAULT A-12_d.jpg (240.51 KB; downloaded 5568 times)
1937_SCTB-RENAULT A-12_g.jpg (132.49 KB; downloaded 5546 times)
1940-03-12
570741.jpg (99.74 KB; downloaded 5554 times)
1937_SCTB-RENAULT A-12_a.jpg (314.45 KB; downloaded 5548 times)
1937_SCTB-RENAULT A-12_b.jpg (309.07 KB; downloaded 5542 times)
1937_SCTB-RENAULT A-12_e.jpg (186.73 KB; downloaded 5542 times)
1937_SCTB-RENAULT A-12_f.jpg (177.72 KB; downloaded 5534 times)
1960_ACITB-SCTB-RENAULT-A12-RK_b.jpg (315.58 KB; downloaded 5536 times)
1960_ACITB-SCTB-RENAULT-A12-RK_c.jpg (320.94 KB; downloaded 5546 times)

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 construite la AC ITB (UR ByOnu

Modelul A-02.
1938_SCTB-RENAULT A-02_c.jpg (136.15 KB; downloaded 5523 times)
1950-03-02
13581858.jpg (132.96 KB; downloaded 5530 times)
1950-03-02
13581867.jpg (137.54 KB; downloaded 5526 times)
1938_SCTB-RENAULT A-02_a.jpg (316.88 KB; downloaded 5523 times)
1938_SCTB-RENAULT A-02_b.jpg (305.58 KB; downloaded 5528 times)

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 construite la AC ITB PaulIP

Multumim pentru informatii!
Exista cumva poze din interior cu A-12? Pe schita de mai sus cu compartimentarea, pare ilogic ocolul foarte mare pe care trebuie sa il faca pasagerii la urcare pe langa cabina taxatorului.
Cate exemplare de A-12 si A-02 au existat?

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 construite la AC ITB ByOnu

PaulIP wrote:
Cate exemplare de A-12 si A-02 au existat?


Conform situatiei de la finalul anului 1938, existau 100 de unitati Renault. Nu cunoastem (inca) divizarea lor numerica intre A-12 si A-02.

Sursa dl. Ing. Bucsan
parc autobuze 1938.jpg (61.9 KB; downloaded 5422 times)

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) PaulIP

589 de autobuze intr-un Bucuresti care avea, sa zicem, jumatate din dimensiunile celui de azi. Cate trasee de autobuz existau in 1938? Am presimțirea ca stateam mai bine ca numar de masini pe trasee decat in perioada postbelica.

Foarte interesanta a doua fotografie cu Renault A-02, care pare vopsit in culorile ITB. Pana cand au circulat?
As fi curios sa vad fotografii cu A-12 din anii '60. Pentru mine e destul de mind-blowing ca au prins deceniul ala.

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ByOnu

...Cert este că încă în 1964 mai circulau A12, trecute prin RK și cu puține modernizări. De asta sunt sigur, pentru că eram în ultimul an de liceu și de acasă la școală mergeam cu autobuzul 37 (viitor 137). Circulau aceste RENAULT, intercalate cu nou venitele Škoda 706 MEX și MTZ.


De la Dl. Bucșan.

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) PaulIP

Ma mira ca, desi motoarele erau cu 6 cilindri, sasiurile sunt denumite TN4. In cazul autobuzelor din Paris, cifra denota numarul de cilindri ai motorului. Diferenta cea mai usor de observat era lungimea capotei, mai mare la TN6. Comparand A12 cu TN6, capotele par a fi la fel de lungi. In plus, TN4 nu mai era in fabricatie in 1936.

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ByOnu

Am primit asta:  ;)  

Răspunsuri pentru PaulIP

-1- Lungimea liniilor de autobuz la sfârșitul anului 1939 - dare de seamă.

extras dare de seamă_a.jpg (74.85 KB; downloaded 5247 times)


- 2- Tipul șasiului este trecut în "Buletinul Societății Politecnice din România" nr. 7/1937, ca fiind TN4. Poate este o greșeală a autorului, poate este o greșeală de tipar. Eu am scris-o conform textului din revistă.

În privința tipurilor ai perfectă dreptate, șasiurile TN4 erau echipate cu motor cu 4 cilindri, șasiurile TN6 erau echipate cu motor cu 6 cilindri. Și nu exista TN4 sau TN6, toate aveau câte o literă suplimentară, TN4A, TN4B, TN4C, TN4F, TN6A, TN6C, TN6H, unele din ele urmate și de o cifră. Simbolizau anul, dotările, modificările.

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ByOnu

Niste fotografii mai rare.
autobuz in fata la teatrul national.jpg (84.99 KB; downloaded 4657 times)
autobuz nou.jpg (64.5 KB; downloaded 4657 times)
Autobuz renault.jpg (31.7 KB; downloaded 4654 times)

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ByOnu

Un A12 în fața Gării Băneasa în timpul războiului.

Nu exista o sursa clara a imaginii, apare pe varii site-uri.
WWII_Autobuz_A12_Gara_Baneasa.jpg (83.34 KB; downloaded 4281 times)

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ADK

Numai șofer să nu fi fost atunci, să ai nefericita cauză să ți se strice ceva pe la motor și să-ți treacă vreun glonț pe la ureche. Oricum fotografii clare nu cred că o să se prea găsească, find vremuri grele și aparatele de fotografiat find ceva sofisticate la acea vreme numai de autobuze nu stăteai să le pozezi, cred că și developările costau ceva (unii o avea poze, dar nu le uploandeză fie că nu le cunosc importanța, ori nu le pasă să le vadă și alții sau mai sunt cei cu copyright-urile). Totuși autobuzele astea au rezistat 20 și ceva de ani, față de autobuzele sovietice LIAZ care nu știu dacă au circulat mai mult de 5 ani de zile.

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ByOnu

A-12.

1-Bucuresti-interbelic-foto-Nicolae-Ionescu.png (199.32 KB; downloaded 3987 times)


Sursa foto: https://editiadedimineata.ro/haideti-la- ... -ionescu
Fotograf: Nicolae Ionescu

*ceva nu pare a fi in regula cu anul precizat pe site, 1930.

______________________


O poza cu mai multe astfel de autobuze, din arhiva Agerpres.

12348014_auto_x2.jpg (925.48 KB; downloaded 3994 times)

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) ByOnu

Un autobuz A-12, fotografiat cel mai probabil între 1941-1944.

Sursa foto: Photo Historia (Facebook)
Photo Historia Facebook page 1941-1944.png (408.46 KB; downloaded 3764 times)

 


Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x) rosetti61

Pana in 1941. Dupa aia liniile au inceput sa se rareasca pana in 1945 cand nu mai circula nici un autobuz.  Linia 45 care mergea din Pipera pana in comuna Serban Voda, la un moment dat a circulat numai pana la actuala Piata Ferentari si mai departe era o naveta cu acelasi numar pana in sos. Giurgiului via Toporasi (nu mai stiu cum se numea in perioada).
Centru. Batistei sau Calderon.

 


 
Go to page:  1 2
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Autobuze  • 
Choose destination

Since our 2284 forum members have written 420985 posts in 5244 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use