Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x)

Totul despre autobuzele care au circulat în trecut

Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x)

Mesajde ByOnu » Mar, 24 Mar 2020, 22:27

Autobuzele RENAULT A-12 și RENAULT A-02, au fost construite la Atelierele Centrale ale Societății Comunale a Tramvaielor București, începând cu anul 1937, pe șasiuri importate din Franța (100 bucăți au fost achiziționate în 1936), de tip RENAULT TN4. Autobuzele surori de la Paris sunt RENAULT TN4H și RENAULT TN4HP, cu platforma din spate deschisă.

Date tehnice:
Echipate cu motor pe benzină cu 6 cilindri în linie, cilindree 7983 cmc, care dezvolta 80 CP / 59 kW.
Capacitate: 22 locuri pe scaune, 40 locuri în picioare, total 62 pasageri.
Post fix pentru taxator, cu urcare pe ușa din spate și coborâre pe ușa din față.
Dimensiuni de gabarit: lungime 9338 mm, lățime 2400 mm, înălțime 2760 mm.
Consolă față 1528 mm, consolă spate 2760 mm, ampatament 5050 mm.

După casarea acestora, pe baza șasiului reciclat au fost realizate tot la AC ITB (URAC) un prototip de troleibuz AC ITB #4009 și 60 de troleibuze AC ITB T12 între 1956-1958.

În anul 1964 (din amintirile d-lui. Bucșan), varianta A-12 încă circula pe traseele ITB (linia 37) cu RK și ușoare modernizări).

*Fotografiile si textul sunt primite de la Dl. Ing. Mihai Cristian Bucșan și ușor adaptate și completate de mine, cale prin care îi mulțumim pentru munca depusă și dedicarea colectării și împărtășirii acestor date tehnico-istorice.

Pentru început, fotografii cu modelul A-12.
Fişiere ataşate
1937_SCTB-RENAULT A-12_d.jpg
1937_SCTB-RENAULT A-12_d.jpg (240.51 KiB) Vizualizat de 525 ori
1937_SCTB-RENAULT A-12_g.jpg
1937_SCTB-RENAULT A-12_g.jpg (132.49 KiB) Vizualizat de 525 ori
570741.jpg
1940-03-12
570741.jpg (99.74 KiB) Vizualizat de 525 ori
1937_SCTB-RENAULT A-12_a.jpg
1937_SCTB-RENAULT A-12_a.jpg (314.45 KiB) Vizualizat de 525 ori
1937_SCTB-RENAULT A-12_b.jpg
1937_SCTB-RENAULT A-12_b.jpg (309.07 KiB) Vizualizat de 525 ori
1937_SCTB-RENAULT A-12_e.jpg
1937_SCTB-RENAULT A-12_e.jpg (186.73 KiB) Vizualizat de 525 ori
1937_SCTB-RENAULT A-12_f.jpg
1937_SCTB-RENAULT A-12_f.jpg (177.72 KiB) Vizualizat de 525 ori
1960_ACITB-SCTB-RENAULT-A12-RK_b.jpg
1960_ACITB-SCTB-RENAULT-A12-RK_b.jpg (315.58 KiB) Vizualizat de 521 ori
1960_ACITB-SCTB-RENAULT-A12-RK_c.jpg
1960_ACITB-SCTB-RENAULT-A12-RK_c.jpg (320.94 KiB) Vizualizat de 521 ori
Ultima oară modificat de ByOnu pe Joi, 26 Mar 2020, 11:42, modificat de 9 ori în total.
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5354
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 construite la AC ITB (UR

Mesajde ByOnu » Mar, 24 Mar 2020, 22:33

Modelul A-02.
Fişiere ataşate
1938_SCTB-RENAULT A-02_c.jpg
1938_SCTB-RENAULT A-02_c.jpg (136.15 KiB) Vizualizat de 522 ori
13581858.jpg
1950-03-02
13581858.jpg (132.96 KiB) Vizualizat de 522 ori
13581867.jpg
1950-03-02
13581867.jpg (137.54 KiB) Vizualizat de 522 ori
1938_SCTB-RENAULT A-02_a.jpg
1938_SCTB-RENAULT A-02_a.jpg (316.88 KiB) Vizualizat de 522 ori
1938_SCTB-RENAULT A-02_b.jpg
1938_SCTB-RENAULT A-02_b.jpg (305.58 KiB) Vizualizat de 522 ori
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5354
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 construite la AC ITB

Mesajde PaulIP » Mie, 25 Mar 2020, 10:52

Multumim pentru informatii!
Exista cumva poze din interior cu A-12? Pe schita de mai sus cu compartimentarea, pare ilogic ocolul foarte mare pe care trebuie sa il faca pasagerii la urcare pe langa cabina taxatorului.
Cate exemplare de A-12 si A-02 au existat?
Proiect OMSI "Rocar De Simon" - https://www.facebook.com/roomsicorner/
Avatar utilizator
PaulIP
Membru Silver
 
Mesaje: 726
Membru din: Lun, 29 Dec 2014, 10:03
Localitate: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 construite la AC ITB

Mesajde ByOnu » Mie, 25 Mar 2020, 20:08

PaulIP scrie:Cate exemplare de A-12 si A-02 au existat?


Conform situatiei de la finalul anului 1938, existau 100 de unitati Renault. Nu cunoastem (inca) divizarea lor numerica intre A-12 si A-02.

parc autobuze 1938.jpg
Sursa dl. Ing. Bucsan
parc autobuze 1938.jpg (61.9 KiB) Vizualizat de 414 ori
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5354
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x)

Mesajde PaulIP » Joi, 26 Mar 2020, 01:30

589 de autobuze intr-un Bucuresti care avea, sa zicem, jumatate din dimensiunile celui de azi. Cate trasee de autobuz existau in 1938? Am presimțirea ca stateam mai bine ca numar de masini pe trasee decat in perioada postbelica.

Foarte interesanta a doua fotografie cu Renault A-02, care pare vopsit in culorile ITB. Pana cand au circulat?
As fi curios sa vad fotografii cu A-12 din anii '60. Pentru mine e destul de mind-blowing ca au prins deceniul ala.
Proiect OMSI "Rocar De Simon" - https://www.facebook.com/roomsicorner/
Avatar utilizator
PaulIP
Membru Silver
 
Mesaje: 726
Membru din: Lun, 29 Dec 2014, 10:03
Localitate: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x)

Mesajde ByOnu » Joi, 26 Mar 2020, 11:44

...Cert este că încă în 1964 mai circulau A12, trecute prin RK și cu puține modernizări. De asta sunt sigur, pentru că eram în ultimul an de liceu și de acasă la școală mergeam cu autobuzul 37 (viitor 137). Circulau aceste RENAULT, intercalate cu nou venitele Škoda 706 MEX și MTZ.


De la Dl. Bucșan.
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5354
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x)

Mesajde PaulIP » Joi, 26 Mar 2020, 16:50

Ma mira ca, desi motoarele erau cu 6 cilindri, sasiurile sunt denumite TN4. In cazul autobuzelor din Paris, cifra denota numarul de cilindri ai motorului. Diferenta cea mai usor de observat era lungimea capotei, mai mare la TN6. Comparand A12 cu TN6, capotele par a fi la fel de lungi. In plus, TN4 nu mai era in fabricatie in 1936.
Proiect OMSI "Rocar De Simon" - https://www.facebook.com/roomsicorner/
Avatar utilizator
PaulIP
Membru Silver
 
Mesaje: 726
Membru din: Lun, 29 Dec 2014, 10:03
Localitate: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)

Re: Autobuzele RENAULT A-12 și A-02 (1937-196x)

Mesajde ByOnu » Joi, 26 Mar 2020, 23:01

Am primit asta: ;)

Răspunsuri pentru PaulIP

-1- Lungimea liniilor de autobuz la sfârșitul anului 1939 - dare de seamă.

extras dare de seamă_a.jpg
extras dare de seamă_a.jpg (74.85 KiB) Vizualizat de 238 ori


- 2- Tipul șasiului este trecut în "Buletinul Societății Politecnice din România" nr. 7/1937, ca fiind TN4. Poate este o greșeală a autorului, poate este o greșeală de tipar. Eu am scris-o conform textului din revistă.

În privința tipurilor ai perfectă dreptate, șasiurile TN4 erau echipate cu motor cu 4 cilindri, șasiurile TN6 erau echipate cu motor cu 6 cilindri. Și nu exista TN4 sau TN6, toate aveau câte o literă suplimentară, TN4A, TN4B, TN4C, TN4F, TN6A, TN6C, TN6H, unele din ele urmate și de o cifră. Simbolizau anul, dotările, modificările.
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5354
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0


Înapoi la Autobuze


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 13 vizitatori