Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport rutierAutoturisme retro / de epocăDACIA

 

Topic: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up)

141 posts, 46294 views
 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7  ... 11
 
 

📖 Pagination options
  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) Tom

Cu toate că recunosc că nu știu semnificația denumirilor de la modelele de Dacia (TLX, TX &c), chiar nu-mi aduc aminte să fi văzut vreodată acest tip "1310 FT". Știe cineva ce model este și în ce perioadă a fost fabricat?
440.JPG (663.23 KB; downloaded 8331 times)
441.JPG (631.17 KB; downloaded 8331 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) Tom

DAF SB220 wrote:
7 B 440

IERI



și AZI (de fapt săptămâna trecută)
7-B-440_2.jpg (491.18 KB; downloaded 7603 times)

 


  • GPS
  • Posted:
  •  

Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) GPS

Păcat, mare păcat...

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) Tom

Din păcate, cam așa ajung toate. Chiar și cea postată anterior îi ține acum de urât.  :evil:

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) ByOnu

Si mie imi plac, Daciile, Trabi, ARO, Oltcit (care au cam disparut deja), dar nu abandonate pe domeniul public, pe trotuare, spatii verzi sau in locuri de parcare care ar putea fi folosite de cei care chiar au nevoie.

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) shoppy

Pai si ei au nevoie, au nevoie sa le tina undeva.
Ar trebui un sistem care la cele inmatriculate sa verifice daca s-a platit impozitul si la cele neinmatriculate / inmatriculate in afara tarii sa se plateasca o taxa de acces in oras; si cine nu plateste amenda / ridicare; dar nu vrem sa deranjam pe nimeni cu amenzi ca iese scandal si de sus este ordin sa fie liniste.

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) PaulIP

@Tom:
Denumirile date modelelor Dacia dupa 1990 (in speta literele) fie au o semnificatie pe care nu o cunosc, fie nu o au deloc si sunt doar pentru a desemna diverse editii limitate ale Daciei, intre 1992 si 2002. Editiile inglobau o combinatie dintre mai multe dotari, precum ceas electric, motor pe injectie de benzina, bord (3 tipuri), volan (tot 3 tipuri) tapiterie sau vopsea metalizata.
Eu am reusit sa vad FT, CR, FR, E si LE.
Pe de alta parte, abrevierile folosite inainte de 1989 pot fi decodificate.
Cele de Dacia 1300: L = lux; LS = Lux Super
Cele de 1310 (TL, TX si TLX) sunt preluate de la Renault, deci semnificatia ar putea fi gasita la francezi...


Breakul FT arata chiar ok. Cu putin efort putea fi pus pe roti si facut sa arate boboc...  :(

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) Tom

PaulIP wrote:
@Tom:Breakul FT arata chiar ok. Cu putin efort putea fi pus pe roti si facut sa arate boboc...  :(

Din păcate, nu va mai avea ocazia. Dat fiind unde a ajuns, nu cred că mai e necesar să-i acopăr numărul. Se vede parțial în partea dreaptă.
B12BIK.jpg (556.79 KB; downloaded 7408 times)

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) ionutz18

Salut! Te-a lasat sa intri in curte la ADPP? Mai ai poze cu masini??

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) misterr

Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate (I)





• Primul concept de Dacia Sport, prezentat in 1979
• 5141 de exemplare fabricate la IATSA Stefanesti
• Luneta este de fapt un parbriz identic cu cel din fata

Daca a existat o masina romaneasca de serie extrem de ciudata si interesanta in acelasi timp, cu siguranta aceasta este Dacia Sport. Pentru ca a fost realizata pe baza Daciei 1300, dar cu o multime de elemente modificate pe care inginerii le-au construit intr-un mod hilar, dar interesant. Iata secretele primului si singurului Coupe veritabil romanesc, Dacia 1310 Sport.

Multa lume nu stie ca primul "Concept" de Dacia Sport s-a lansat in 1979, la EREN, adica Expozitia Realizarilor Economice Nationale, in Bucuresti, sub forma unui autoturism denumit Dacia 1300 Sport - Brasovia. Era un concept realizat intr-un exemplar unic de catre Dacia Service Brasov, nu de Uzina de la Mioveni, dar la TIB 1981 a fost prezentata si varianta de serie numita Dacia 1310 Sport. Primele modele, fabricate intre 1981 si 1985, denumite "cu usa scurta", pentru ca utilizau o portiera standard de Dacia 1310, au fost in numar de sub 1000 de bucati, fiind si azi cele mai cautate. Modelul urmator de Dacia Sport, "cu usa lunga", s-a fabricat intre 1985 si 1992 in peste 4000 de unitati. In total, numai 5141 de Dacii Coupe Sport au fost construite in Romania, majoritatea fiind pastrate pentru vanzarea interna, numai 200 ajungand la export, in Grecia, dotate cu motor de 1.2 Economic. Inca de la lansare, Dacia Sport s-a vandut in cele doua variante 1310 sau 1410, cu motoare diferite. De fabricare s-a ocupat platforma IATSA Stefanesti, nu uzina de la Mioveni, unde era asamblata masina in ritm de 4 bucati/zi.




Conceptul Dacia Brasovia pozeaza pe barajul de la Vidraru

Transformarea unei Dacii 1310 in Dacia Sport

Pentru inginerii de la Brasov, cat si pentru cei de la Mioveni, a fost o adevarata provocare construirea unui autoturism coupe. Mai ales ca voiau sa utilizeze cat mai multe elemente de la masina deja aflata in productie, Dacia 1310, urmasa modelului 1300, practic, aceeasi caroserie. Insa principalul scop era construirea unui automobil sportiv, dupa cum ii spunea si numele, mai usor si mai dinamic decat limuzina cu 4 portiere care nu era decat un Renault 12 "mioritizat". Insa Dacia Sport a fost o creatie complet noua, romaneasca, deoarece francezii nu au avut niciodata un R12 Sport, asa ca inginerii romani au calcat pe un teren nescunosct. Dar in final, au reusit.




Dacia Sport cu usa scurta fabricata intre 1981 - 1985




Dacia Sport cu usa lunga, fabricata intre 1985 - 1992

Dacia Sport este cu 24 de centimetri mai scurta decat o Dacia Berlina. Asta pentru ca ampatamentul sportivei este cu 20 de centimetri mai mic decat al masinii cu 4 usi, adica are puntile mai apropiate, ceea ce ii confera si un comportament mai bun pe viraje. Ecartamentul, adica distanta dintre rotile laterale, era aproape la fel, dar inaltimea unui Sport era cu 8 centimetri mai mica. De unde si un centru de greutate mai aproape de asfalt...

Caroseria unei Berline era modificata manual, inainte de intrarea pe linia de asamblare. Partea din fata era neschimbata, aripa spate prelungita cu un panou care venea sub geamul spate lateral si stalpii plafonului din mijloc si din spate erau scurtati, ca sa-i dea o cadere acoperisului. In rest, elementele care urmau sa fie montate ulterior pe linia de asamblare pe caroserie erau ceva mai speciale...





Portiere fabricate din usi de Dacia 1310... taiate si sudate

Cel mai probabil, Ceausescu a ordonat conducerii Dacia sa pastreze cheltuielile scazute si sa nu faca o linie de productie proprie pentru Dacia Sport. Numai asa se poate explica de ce majoritatea pieselor de Sportiva au fost construite manual, din piesele de Berlina transformate destul de grosolan.

Primele modele de Dacia Sport cu usa scurta foloseau portiera standard de Dacia 1310. Insa accesul spre bancheta din spate se facea extrem de greu, motiv pentru care designerii au ales sa lungeasca portierele cu 15 centimetri. Asta a insemnat ca trebuiau construite o multime de piese noi. De exemplu, usile laterale obisnuite au fost taiate si "prelungite" cu niste bucati de tabla pana au ajuns la lungimea necesara. In plus, pentru ca noua dimensiune era o premiera, au trebuit fabricate geamuri laterale noi, atat pentru usi, cat si pentru spate, dar si fete de usi noi, mai lungi, chedere, etc. In pozele de mai jos se vede clar transformarea unei usi normale intr-o portiera de Dacia Sport.









Singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta

Pe langa provocarea adusa de portierele atipice, inginerii s-au mai confruntat cu cateva dileme. Pentru ca plafonul era coborat, luneta originala de Dacia 1310 nu mai putea fi utilizata. Si nici o usa de portbagaj standard. Asa ca ce era de facut? Ei bine, in cazul usii de portbagaj, s-a ales solutia cea mai banala: au taiat dintr-o usa standard, au scurtat-o pana s-a potrivit, au construit o intaritura noua si asta a fost tot. Adica Dacia Sport are tot un portbagaj de Berlina, dar scurtat.

Rezolvarea problemei lunetei a fost si mai simpla. Au taiat din tabla stalpilor si a plafonului pana cand s-a potrivit parbrizul. Adica un parbriz stadard de Dacia 1310, acelasi care era montat si in fata, a fost montat si pe post de luneta. Asta a facut din Dacia Sport sa fie prima si singura masina de serie din lume care utiliza acelasi geam, parbrizul, atat in fata, cat si in spate. Ce-i drept, parbrizul din spate fiind ceva mai inclinat ca cel din fata...

Initial, pentru luneta primelor modele de Dacia Sport, s-au folosit parbrize obisnuite, clare, dar ulterior au inceput sa fie modificate cu sistem de dezaburire, forma si chederul ramanand aceleasi. Asta da inventivitate pentru ingineria romaneasca, nu?




Luneta de Dacia Sport este de fapt identica cu parbrizul

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) misterr

Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate (II)

Evacuare, amortizoare si banchete noi pentru Dacia Sport

Diferentele fata de o Dacie Berlina nu se opresc insa la exterior. Si la interior inginerii au fost nevoiti sa vina cu idei noi. Pentru ca masina coupe era mai scurta decat limuzina, acest lucru facandu-se simplu prin apropierea partii dorsale de catre motor, micsorand ampatamentul, au fost necesare cateva modificari si pe partea mecanica. De exemplu, noi amortizoare, mai scurte, pe puntea spate, un traseu refacut al conductelor de carburant si o evacuare regandita.




Chiar si cu scaunul rabatat, nu prea era loc sa intri in spate...




Bancheta permitea accesul doar pentru doi pasageri...

La Dacia Sport puntea spate este direct sub bancheta pasagerilor, nu in spatele lor cum este in cazul Berlinei. La o Sportiva, traseul este unul ciudat, care ocoleste puntea pe sus, total diferit fata de o Dacie normala. In plus, pentru ca pasagerii stau deasupra rotilor, oalele amortizoarelor sunt langa ei, de unde si inlocuirea banchetei de 3 locuri cu una de numai 2 locuri, pentru a avea spatiu in laterale pentru elementele suspensiei.




Interior reconditionat de Dacia Sport

Singurul Coupe veritabil produs in Romania

Si Oltcitul a fost o masina cu doua usi laterale, dar caroseria era un hatchback, daca ne luam dupa definitie. Tot daca ne-am luat dupa specialistii care au definit diferitele tipuri de caroserii, un BMW E30 cu 2 usi este de fapt un sedan cu 2 usi, nu un Coupe. Pentru ca nu are inclinata linia plafonului catre spate... Dar noi tot Coupe il numim, pentru ca suna bine si... are doar doua portiere.

In cazul Daciei noastre romanesti, varianta Sport, putem spune cu mana pe inima ca este Coupe. Deoarece respecta toate regulile, avand si plafonul inclinat usor spre spate, iar linia superioara a geamurilor laterale spate coboara si ea usor. Indiferent cum se numeste, un singur lucru e cert: Dacia Sport este cea mai interesanta masina produsa in Romania. De la felul in care a fost construita, pana la raritatea ei din zilele noastre, pana la aspectul ciudat care ori te face sa o iubesti, ori te face sa o urasti, aceasta masina unica in lume, o inventie nebuneasca a inginerilor romani, ramane in istorie drept prima sportiva autohtona. Apropo, are cineva asa ceva de vanzare in stare buna?












Dacia Sport modificata cu stopuri de 1300




Dacia Sport de competitie







 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) Gabi23

DACIA 1300

DACIA 1300 - 02.09.2018 (1) .JPG (4.95 MB; downloaded 6654 times)
DACIA 1300 - 02.09.2018 (2) .JPG (453.63 KB; downloaded 6641 times)


DACIA 1300 Break

DACIA 1300 Break - 02.09.2018.JPG (496.95 KB; downloaded 6630 times)


DACIA 1301

DACIA 1301 - 02.09.2018.JPG (408.91 KB; downloaded 6647 times)

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) Gabi23

DACIA 1302

DACIA 1302 - 02.09.2018 (1).JPG (400.39 KB; downloaded 6776 times)
DACIA 1302 - 02.09.2018 (2).JPG (368.03 KB; downloaded 6639 times)
DACIA 1302 - 02.09.2018 (3).JPG (446.71 KB; downloaded 6671 times)


DACIA 1304

DACIA 1304 - 02.09.2018 (1).JPG (507.1 KB; downloaded 6634 times)
DACIA 1304 - 02.09.2018 (2).JPG (460.14 KB; downloaded 6641 times)

 


Re: DACIA 1300 (Berlină, Break, Pick-Up) Gabi23

DACIA 1305

DACIA 1305 - 02.09.2018 (1).JPG (417.79 KB; downloaded 6643 times)
DACIA 1305 - 02.09.2018 (2).JPG (305.38 KB; downloaded 6654 times)
DACIA 1305 - 02.09.2018 (3).JPG (385.87 KB; downloaded 6665 times)

 


Go to page:  1 2 3 4 5 6 7  ... 11
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: DACIA  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420531 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use