Transportul feroviar în RomâniaȘtiri, evenimente, discuții și documentații feroviare

 

Topic: Privatizarea CFR Marfa

54 posts, 25218 views
 
Go to page:  1 2 3 4
 
 

📖 Pagination options
Privatizarea CFR Marfa ByOnu

Unde putem discuta despre demersurile facute azi de MT pentru a privatiza CFR Marfa?

 


Re: Privatizarea CFR Marfa Gabi23

Am deschis topic nou despre privatizarea CFR Marfa  ;).

 


  • Dr2005
  • Posted:
  •  

Re: Privatizarea CFR Marfa Dr2005

Nu ştiu ce mai e de privatizat...
Acum câţiva ani, s-a făcut o ,,asociere" între G.F.R., Raiffeisen Leasing şi CFR Marfă, rezultatul numindu-se Rolling Stock Company. Planul era ca CFR Marfă să vină cu material rulant, Raiffeisen cu bănetul şi GFR cu contractele. Noua companie nu avea dreptul să opereze în România, pentru că ar fi fost concurenţă neloială la adresa CFR Marfă, care pusese materialul rulant şi nu obţinuse nimic. Evident, decizia de interzicere a operării în România a fost atacată la Consiliul Concurenţei şi anulată.
A fost apoi o chestiune de timp până ce Rolling Stock a fost absorbită de GFR şi locomotivele închiriate prin afară s-au întors la GFR şi la filialele acestuia din Ungaria şi Bulgaria. Prin urmare, CFR Marfă a fost furată pe faţă de un număr imens de vehicule feroviare (locomotive şi vagoane), pe care GFR încă se chinuie să le absoarbă (unele necesită reparaţii mai mari, dar calul de dar nu se caută la dinţi, iar revizuirea lor se face încet dar sigur). În momentul în care GFR va fi pus în circulaţie toate vehiculele feroviare primite cadou, nu prea va mai fi nevoie de CFR Marfă.

 


Re: Privatizarea CFR Marfa vancouver

^^ aceasta misculatie nu avea cum sa se întâmple daca CFR Marfa ar fi fost privatizata mai demult. Un actionar normal nu ar fi acceptat niciodata asa o ameteala.
Daca statul pastra 30-40% din actiuni, pentru a nu periclita deciziile majore, ar fi fost perfect. In plus aproape sigur CFR Marfa nu ar mai fi avut pierderi in 2009 si 2010, adica nu ar mai fi papat bani de la stat, ci dimpotriva, ar fi contribuit cu dividende si impozit pe profit.


Daca dorim sa evitam distrugerea totala a CFR Marfa exista doar doua solutii:
- CFR Marfa ramâne a statului. Statul, adica NOI toti, platim cu bani grei hotziile si incompetenta din interiorul acestei companii si speram ca poate intr-o zi va mai face si profit.
- CFR Marfa se privatizeaza. Statul incaseaza niste bani din privatizare. In momentul in care firma are pierderi, pe stat asta-l doare-n paispe, daca are profit, statul incaseaza impozit pe profit, eventual ceva dividende.

Singura conditie la privatizare este sa se realizeze anterior o evaluare de catre o firma independenta a activelor: valoare terenuri in caz de vânzare, valoare locomotive, vagoane, cladiri, echipamente. Si desigur valoarea datoriilor. Pretul de privatizare va trebui sa fie mai mare decât valoarea activelor - datorii. Daca la respectivul pret nu se prezinta nimeni, inseamna ca probabil compania este falimentara si atunci trebuie lichidata chiar de stat, prin vânzarea individuala a fiecarui bun la licitatie. Iar daca armata sau alte autoritati au nevoie de trenuri, atunci trebuie cumparat punctual ceea ce este necesar. Asa cum armata are camioane sau avioane, poate avea si trenuri.


Rolul statului este de a construi infrastructura feroviara, de a o mentine in buna stare si de a verifica respectarea cu strictete a normelor de siguranta.
Statul nu are ce cauta sa se amestece in viata economica a unei tari, eventual punându-i pe cetateni sa plateasca din greu aceasta joaca de-a "actionarul".
De asemenea statul are rolul de a verifica respectarea regulilor de catre toate firmele care concureaza pe piata transporturilor pe CF, pentru a exista o concurenta corecta. In nici un caz statul nu poate fi si arbitru si jucator, adica pe de o parte sa fie un actor pe piata transportului de marfa si in acelasi timp cel care imparte amenzi / sanctiuni actorilor care nu respecta regulile.

IN CONCLUZIE STATUL:
- construieste infrastructura
- intretine infrastructura
- acorda licente de transport
- incaseaza taxa de utilizare
- supravegheaza siguranta traficului
- da amenzi / retrage licenta celor care nu respecta legea

FIRME PRIVATE:
- cumpara / inchiriaza locomotive si vagoane
- asigura intretinerea acestora
- fac servicii de transport


Sistemul de mai sus functioneaza deja destul de bine in domeniile rutier, naval si aviatic. Lipseste domeniul feroviar. Asadar privatizare cât mai repede!

 


  • Dr2005
  • Posted:
  •  

Re: Privatizarea CFR Marfa Dr2005

CFR Marfă a avut profit în 2009... pierderile au apărut în 2010, odată cu ,,austeritatea", austeritate în virtutea căreia, în curând, şefii companiilor de stat plătiţi cu vreo 10 - 20.000 RON pe lună vor fi înlocuiţi cu ,,manageri din mediul privat" care vor încasa salarii duble.

Oare de ce nu se privatizează Rail Cargo Austria? Sau DB Schenker? Sau SNCF Geodis?

 


Re: Privatizarea CFR Marfa vancouver

Ba se privatizeaza. Cel putin la DB Schenker planurile de privatizare sunt clare. Exista o decizie in acest sens din 2008, dar masura a mai fost amânata datorita crizei, care ar face ca pretul de vânzare sa scada. Trebuie tinut cont ca DB AG, concernul mama care detine si DB Schenker, a fost creat in 1993 ca o firma fara datorii, prin fuziunea societatilor de cai ferate din Germania de Est si de Vest. In acest moment DB AG are datorii de peste 15 Miliarde de Euro. Adica fiecare cetatean german a devenit dator cu 187,5€, prin faptul ca are "norocul" sa fie proprietar indirect al concernului DB AG. Inclusiv fiecare bebelus care se naste astazi.

Sincer, eu nu inteleg logica unora. Adica s-a dovedit in nenumate rânduri ca la firmele de stat se fura ca-n codru si nu sunt dati afara angajatii in surplus sau cei incompetenti... dar noua totusi ne place asa ... de dragul de a ne fãli ca "avem" o companie precum CFR Marfa... Pe mine faptul ca sunt indirect "proprietarul" CFR Marfa sa stii ca nu ma incalzeste cu nimic.

 


Re: Privatizarea CFR Marfa vancouver

Si daca e sa facem comparatii, de ce nu vedem si modelul american?

In SUA nu a existat niciodata o companie feroviara a statului american. Iar in Canada statul a preluat la un moment dat (in perioada interbelica parca) mai multe companii falimentare, dar a privatizat in anii 90 aceasta companie (dar nu inseamna ca intre timp nu au existat si alte companii private).

Ba mai mult, in SUA si Canada, statul nu s-a implicat NICI MACAR in CONSTRUCTIA de cai ferate. Liniile au fost construite tot de firmele private.... Ori eu sustin doar privatizarea firmelor de transport. Pentru ca statul finanteaza constructia de drumuri si autostrazi, cred ca este obligat sa finanteze si constructia si intretinerea cailor ferate. Altfel ar crea un dezavantaj major pentru CF, care nu ar mai fi rentabile in competitia cu traficul rutier (asa cum s-a intâmplat dupa WW2 in Statele Unite - aceasta greseala nu trebuie preluata din modelul american)

 


Re: Privatizarea CFR Marfa Dominatrix

vancouver wrote:
Ba mai mult, in SUA si Canada, statul nu s-a implicat NICI MACAR in CONSTRUCTIA de cai ferate. Liniile au fost construite tot de firmele private....
Da, au fost construite de firmele private, dar a spune ca statul nu s-a implicat in constructia lor, este FALS, istoric vorbind. Fara suparare...

 


Re: Privatizarea CFR Marfa Dominatrix

CFR Marfă nu va mai avea manager privat, ci va fi vândută până în toamna 2012

Guvernul şi FMI au convenit ca CFR Marfă să fie scoasă de pe lista companiilor cu management privat şi vândută unui investitor strategic, într-un proces care să fie încheiat până la sfârşitul lunii octombrie 2012 şi în care să poată fi implicate BERD şi IFC, divizia de investiţii a Băncii Mondiale.

Modificările au fost convenite în ultimele negocieri dintre Executiv şi Fondul Monetar Internaţional, din toamna acestui an, şi incluse în scrisoarea de intenţie.

Documentul, obţinut de MEDIAFAX, relevă intenţia autorităţilor de a vinde pachetul majoritar de acţiuni la CFR Marfă către un investitor strategic şi de a încheia privatizarea până la sfârşitul lunii octombrie 2012, fiind luată în calcul şi atragerea în acest proces a Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi a IFC, divizia de investiţii a Băncii Mondiale.

BERD şi IFC au fost cooptate de Guvern şi la privatizarea Băncii Comerciale Române, în 2004, când cele două instituţii au plătit 222 milioane dolari pentru 25% plus două acţiuni la BCR. Doi ani mai târziu, Erste Bank preluat controlul BCR prin cumpărarea unui pachet de 61,8825% din acţiuni, contra sumei de 3,75 miliarde de euro, dintre care 2,2 miliarde euro au revenit statului, iar restul de 1,5 miliarde euro au fost împărţiţi între BERD şi IFC.

În scrisoarea de intenţie semnată de Guvern şi FMI în luna septembrie, anterior acestei ultime înţelegeri, CFR Marfă era inclusă în grupul primelor nouă companii pentru care va fi angajat un manager privat, cu perspectiva vânzării doar a unui pachet de 20% din acţiuni.

În toamna acestui an însă, CSAT a decis vânzare a peste 50% din acţiuni, preşedintele Traian Băsescu afirmând că CFR Marfă a fost "profund căpuşată" prin serviciile care i s-au prestat şi că singura metodă de diminuare a vulnerabilităţii companiilor de stat este privatizarea.

Conform ultimei înţelegeri cu FMI, statul va angaja un consultant pentru privatizare până la sfârşitul lunii ianuarie 2012, va publica prospectul de vânzare a acţiunilor până la jumătatea lunii iunie 2012 şi va încheia privatizarea până la sfârşitul lunii octombrie 2012.

În acest interval vor continua măsurile prin care firmele rău-platnice să fie convinse să îşi achite facturile restante, prin trimiteri de preavize şi dispunerea de "măsuri legale" împotriva acestora.

http://www.realitatea.net/cfr-marfa-nu- ... 93616.html

 


Re: Privatizarea CFR Marfa Dominatrix

Statul vrea să vândă CFR Marfă. Ce se oferă

Statul va scoate la mezat operatorul feroviar. Pentru atragerea unui investitor, compania se luptă cu firme similare din Polonia, Slovacia şi Bulgaria.

Despre privatizarea CFR Marfă se vorbeşte de ani buni. Anul trecut, însă, promisiunea de a vinde un pachet majoritar de acţiuni a fost făcută Fondului Monetar Internaţional (FMI). În scurt timp, ministerul Transporturilor va începe demersurile necesare pentru alegerea consultantului.

În 2008, liberalul Ludovic Orban declara plin de optimism că privatizarea CFR Marfă ar fi putut aduce chiar un miliard de euro în vistieria statului. Fostul ministru îşi baza afirmaţiile pe cele 395 de milioane de euro încasate de Ungaria ca urmare a vânzării MAV Cargo, un operator feroviar mult mai mic decât CFR Marfă, către Rail Cargo Austria. Ca o ironie, şi compania românească a depus ofertă pentru a prelua operatorul maghiar. Patru ani mai târziu, CFR Marfă este în căutarea unui investitor.

Să nu ne aşteptăm la un preţ mare

Potrivit fostului preşedinte al Agenţiei pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Răzvan Orăşanu, pierderile sau datoriile ar putea reduce valoarea companiei cu 20-30%. Situaţia incertă a patrimoniului ar putea să conducă preţul şi mai mult în jos. "O eventuală privatizare a CFR Marfă - care va fi extrem de dificil de realizat - nu va fi, din punct de vedere economic, o fericire pentru stat", a precizat acesta. De aceeaşi părere este şi consultantul economic Ionel Blănculescu. "Să nu ne aşteptăm la obţinerea unui preţ exorbitant, lumea s-a schimbat în timpul crizei, comportamentele, inclusiv cele investiţionale, s-au schimbat. Câştigul României ar putea fi cu mult mai mare dacă un operator serios şi potent ar prelua CFR Marfă şi ar dezvolta compania astfel încât să devină competitivă", a declarat acesta.

Competiţia pentru atragerea unui investitor

Sistemul feroviar din Ro mânia nu este singurul îngenuncheat de criza din ultmii ani. Criza economică este unul dintre motivele pentru care mai multe state europene au decis privatizarea unităţilor de cargo, mai profitabile. Banii obţinuţi vor fi folosiţi, aproape fără excepţie, pentru plata datoriilor şi pentru susţinerea transportului feroviar de călători.

În 2012, pentru banii investitorilor vor concura şi bulgarii de la BDZ, şi polonezii de la PKP, al doilea mare operator feroviar al Europei, şi slovenii de la ZSSK. Valoarea acestor companii variază între 100 de milioane de euro şi 400 de euro, potrivit presei din cele trei state. Privatizarea unei companii de stat nu este niciodată o treabă uşoră. În Ungaria, vânzarea MAV Cargo către Rail Cargo Austria a fost presărată cu scandaluri şi acuzaţii de corupţie. De altfel, premierul maghiar Viktor Orban califică această tranzacţie "o serioasă eroare de strategie".

Actual director al companiei feroviare de stat, George Micu, afirmă, bazându-se pe rezultatele financiare ale ultimului an, că CFR Marfă poate redeveni profitabilă chiar sub managementul statului. Micu se aşteaptă la un profit operaţional de cel puţin 20 milioane de lei în 2012, dacă lucrurile merg la fel de bine.

Operatorul român se situează pe locul 10 în Europa. În România este lider de piaţă. La finalul lui 2010, cota de piaţă a CFR Marfă era de 58% pentru mărfurile transportate şi 45,3% pentru parcursul mărfurilor.

evo_cfr_marfa.jpg (66.7 KB; downloaded 6936 times)

EVOLUŢIE

2012, anul în care operatorul feroviar trece pe profit operaţional

În ciuda reducerilor de costuri şi a achitării unei părţi din datorie, la finalul lunii octombrie, CFR Marfă avea datorii în valoare de 1,24 miliarde de lei, respectiv aproape 288 milioane de euro, potrivit informaţiilor furnizate la solicitarea "Capital".

Operatorul de marfă nu are doar de dat bani, ci are şi sute de milioane de lei de încasat de la alte companii, printre care şi InterAgro, compania lui Ioan Niculae, cercetat în dosarul gazelor ieftine. Centralele electrice de termoficare îi datorează circa 100 milioane de lei. Şi Oltchim are de achitat către CFR Marfă facturi în valoare de 95 milioane de lei. În total, compania de transport are de încasat circa 300 de milioane de lei de la clienţii săi, fără a ţine cont de alte circa 300 de milioane de lei care reprezintă debite neîncasate din anii 2000-2010.

Anii negri ai companiei de transport

2007 a fost ultimul an în care CFR Marfă declara profit, circa 1,4 milioane de euro, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finan ţe. În 2008, când oficialii a nunţau că economia bubuie, scăderea activităţii CFR Marfă a fost de 12,5%, susţine George Micu, directorul general. Un an mai târziu, aceasta se mai contracta cu 35%. După trei ani de criză, compania încheia 2010 cu o pierdere de 127,1 milioane de euro. Între timp s-au operat două concedieri colective, iar numărul angajaţilor a scăzut la aproximativ 8.200 de persoane. Anul trecut, însă, veniturile companiei au crescut cu 14,5%, potrivit lui Micu, iar în perioada iunie-decembrie s-a reuşit echilibrarea finanţelor, ba chiar înegistrarea unui mic profit operaţional.

CFR Marfă deţine un parc rulant format din 39.064 de vagoane, din care în exploatare sunt 22.119 bucăţi şi 866 de locomotive, din care în exploatare sunt 377- 400 de unităţi. De asemenea, potrivit raportului pe anul 2010, compania operează şi două nave ferryboat.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/statul- ... 61645.html

 


Re: Privatizarea CFR Marfa Dominatrix

Comunicat MT:

Întâlnirea ministrului Alexandru Nazare cu vicepreşedintele Comisiei Europene, domnul Joaquin Almunia

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, domnul Alexandru Nazare, s-a întâlnit astăzi, 17 februarie a.c., la Bruxelles, cu vicepreşedintele Comisiei Europene şi comisar European responsabil de Concurenţă, domnul Joaquin Almunia. Pe agenda întâlnirii a figurat şi tema privatizării CFR Marfă, angajament pe care statul român l-a luat prin Acordul cu Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială.

Ministrul Alexandru Nazare a prezentat stadiul procesului de privatizare, arătând că Ministerul Transporturilor şi Infrastucturii îşi menţine aceeaşi determinare în realizarea acestui pas. “România şi-a câştigat deja în Europa renumele de stat care îşi respectă temeinic angajamentele şi nu vom da înapoi nici de acum încolo, chiar dacă la Bucureşti ne aşteaptă un an electoral. Privatizarea CFR Marfă este necesară pentru a oferi acestei companii o şansă de salvare, având în vedere nivelul arieratelor din 2007 încoace. În 2010 şi 2011, datorită planului de restructurare şi eficientizare a companiei am reuşit să reducem semnificativ pierderile şi să asigurăm CFR Marfă o şansă la supravieţuire. Dar numai printr-o injecţie de capital substanţială rezultată în urma privatizării pachetului majoritar de 51% din acţiuni vom putea face din CFR Marfă o companie rentabilă, care să nu mai greveze asupra bugetului public şi a banilor din buzunarul fiecărui român. Pentru CFR Marfă este vitală aprobarea unei scheme de compensare a datoriilor întrucât deja pe exercițiul financiar de anul trecut compania a devenit viabilă și ar fi avut profit dacă nu ar fi fost grevată de aceste arierate istorice. Ne-am asumat ca până la sfârşitul lui aprilie 2012 să finalizăm procedurile de atribuire a contractului de consultanţă pentru privatizare iar până la sfârşitul acestui an vom avea finalizată şi privatizarea efectivă a pachetului majoritar”, a declarat ministrul Alexandru Nazare.

Ministrul român a subliniat în plus că primirea a 9 oferte în etapa de depunere a  expresiilor de interes ca urmare a Anunţului privind cererea de ofertă pentru servicii de consultanţă în procesul de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport  Feroviar de Marfă „CFR MARFĂ” S.A.  arată seriozitatea demersului MTI şi încrederea de care se bucură politicile guvernamentale pe pieţele externe. “Şi-au exprimat interesul de a participa la acest proces companii de prestigiu de pe piaţa de consultanţă, semn că această privatizare poate fi un mare succes pentru România. Am în vedere pentru această afirmaţie şi semnalele pozitive pe care le-am primit în întâlnirile cu reprezentanţii BERD şi IFC , instituţii financiare internaţionale care ar putea sprijini investitorul strategic care va prelua în urma licitaţiei pachetul majoritar de la CFR Marfă”, a adăugat ministrul Alexandru Nazare.

Cele nouă firme şi consorţii care au depus oferte în etapa de precalificare pentru atribuirea contractului de consultanţă în procesul de privatizare a CFR Marfă sunt în ordinea depunerii:
1.Deloitte
2.KPMG România – Ţucă, Zbârcea şi asociaţii SCA
3.Pricewaterhouse Coopers
4.Raiffeisen Capital&Investment – Seneca Group International – Voicu şi Filipescu SCA
5.Ernst&Young România- Ernst&Young UK – Ernst&Young Poland-Ernst&Young Greece-Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA-Allen&Ovely LLP
6.Societe Generale Corporate&Investment Banking
7.Commerzbank AG Representative Office Bucharest
8.Roland Berger Strategy Consultants
9.The Boston Consulting Group – Horvath Partners Management Consulting

http://www.mt.ro/nou/comunicate.php?id=128

 


  • Dr2005
  • Posted:
  •  

Re: Privatizarea CFR Marfa Dr2005

Probabil punctul 4, că tot cu ei s-a făcut şi ,,tentativa" de privatizare în urma căreia GFR s-a ales moka cu 100 de locomotive şi 2000 de vagoane.

 


Re: Privatizarea CFR Marfa argos

La un an de la ultima postare, se pare ca soarta CFR Marfa este aproape hotarata. Din pacate s-a propus privatizarea pe o suma ridicola (aprox 60 mil Euro) fata de valoarea companiei. Si asta fara a se face un audit corect.. ca la carte (ganditi-va numai cat valoreaza triajul imens de la Ploiesti). Unii forum-isti au deschis deja campanie privind manevrele facute pentru privatizarea CFR Marfa, aducand niste argumente foarte la obiect: http://www.construim-romania.ro/impotri ... cfr-marfa/

 


Re: Privatizarea CFR Marfa Aron

maine seara e un reportaj la romania te iubesc despre privatizarea cfr marfa la un pret de nimic, eu zic ca merita vizionat

 


 
Go to page:  1 2 3 4
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Știri, evenimente, discuții și documentații feroviare  • 
Choose destination

Since our 2257 forum members have written 418819 posts in 5221 topics and 510 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use