Transportul în lumeEuropaUngaria / MagyarországBudapesta

 

Topic: IKARUS seria 200 - simbol al Budapestei de 47 de ani

5 posts, 3057 views
IKARUS seria 200 - simbol al Budapestei de 47 de ani PaulIP

SCURT ISTORIC AL MODELULUI

Ikarus 280 este un model de autobuz articulat fabricat de constructorul maghiar la uzinele din Mátyásföld și Székesfehérvár. Primele prototipuri au inceput sa circule pe strazile din capitala Ungariei in decembrie 1971, prezentarea oficiala avand loc in martie 1972. Productia de serie a debutat in 1973 si s-a incheiat in 2002 (din 1999 fiind introdusa o versiune cu facelift, numita C80). Un total de 60.993 de exemplare au fost construite in decursul acestor 3 decenii - mai bine de 2 treimi din productia mondiala de autobuze articulate. Noutatile inglobate - precum renuntarea la ferestrele-luminator, precum si glisierele uriașe - au contribuit semnificativ la succesul inregistrat, iar autobuzul a putut satisface o serie de cerințe tehnice la cererea clientului. Soferii au avut parted e un spor de confort datorita servodirecției hidraulice și transmisiei automată, desi au fost, de asemenea, realizate multe exemplare cu transmisii manuale (în principal pentru regim inter- si suburban), în timp ce întreținerea mai putin pretentioasa a reprezentat un avantaj pentru operatori. Datorită axei C conectate la articulatie printr-un sistem de parghii, cu direcție indusa, autobuzul se poate inscrie in aceeasi raza de curbura ca versiunea sa solo, Ikarus 260.
Ikarus 280 au fost exportate pe toate continentele lumii - performanta greu de egalat in prezent - si chiar asamblate sub licenta (Orion - Canada; Giron - Cuba). Principiul de constructie si functionare al acestui autobuz a stat la baza conceperii primului autobuz articulat romanesc produs in serie: DAC 117UD.


Ikarus 280 si BKV - o poveste de dragoste de 47 de ani ce se scrie in continuare

Decembrie 1971 - BKV (Budapesti Közlekedési Vállalat - Intreprinderea de transport public din Budapesta) preia primul prototip al autobuzului Ikarus 280.P3/71 spre a-l testa timp de un an. Motorizarea era RABA D2156 HM-6U, 192 CP iar transmisia de provenienta cehoslovaca Praga 2M-70.03. A fost inmatriculat GA 95-87 si repartizat garajului Fürst (rebotezat Kelenföld in 1997), circuland in prima faza pe linia 107. A fost achizitionat de catre BKV de la fabrica din Székesfehérvár in 1973. In 1982, odata cu schimbarea numerelor de inmatriculare la toate autobuzele din Ungaria, a primit numarul BU 13-07 si a fost transferat la garajul Récse (inchis in anul 2000). Cateva luni mai tarziu a fost vandut in provincie, pierzandu-i-se urma de atunci.
ga-95-87.jpg (135.35 KB; downloaded 2906 times)

foto: http://www.old-ikarus.hu/elsaut_ik280.htm

16 august 1973 - prima serie de 38 de Ikarus 280.00 (inamtriculate GC 52-01 -> GC 52-38) este inaugurata de BKV.
gc-52-25_v7_nzs.jpg (196.2 KB; downloaded 2901 times)

foto: http://www.old-ikarus.hu/elsaut_ik280.htm

In luna decembrie a anului urmator vor fi introduse in circulatie alte 100 (GC 52-39 -> GC 53-00; GC 54-01 -> GC 54-38). In anii ce au urmat - aproape mereu in lunile noiembrie-decembrie - vor fi livrate sistematic noi loturi. Pana in 1986 vor fi in total 12 serii de Ikarus 280.00, totalizand peste 1200 de exemplare (bineinteles, nu au existat concomitent; de pilda autobuzele primelor 3 serii erau demult casate sau vandute la momentul achizitiei ultimelor 2 serii; durata de viata in acea perioada arareori depasea 10 ani).
bu-10-67_bh.jpg (131.03 KB; downloaded 2904 times)

foto: http://www.old-ikarus.hu/elsaut_ik280.htm

In anul 1985 apare noul subtip 280.49, ce se remarca prin jantele "split-rim" in locul celor Trilex, si cutia de viteze ZF Ecomat 4HP-500 cu 4+1 trepte. Motorul ramane, in prima faza, arhicunoscutul D2156 HM6U, insa pe parcurs va fi inlocuit de alte tipuri: RÁBA D 10 UTS 150, RÁBA D 10 UTS 155 (EURO 1) si RÁBA D10 UTSLL 160 (EURO 2), in functie de anul de fabricatie si de reparatiile capitale prin care a trecut fiecare vehicul in parte. In 1986 se renunta la arhaicele usi-armonica in favoarea unora planetare, utilizate pe prototipurile Ikarus inca din 1977. Cu ocazia diverselor reparatii capitale, toate autobuzele cu usi armonice vor primi la un moment dat usi planetare. De asemenea, unele autobuze au avut si scaunele "anatomice" folosite pe alte subtipuri (280.02, de pilda). Ultimele Ikarus 280 au fost livrate in noiembrie 1992, efectivele subtipului .49 totalizand 7 serii. Acestea au fost si ultimele Ikarus seria 200 achizitionate noi de catre BKV.
bu-10-67_nebo.jpg (130.98 KB; downloaded 2902 times)

foto: http://www.old-ikarus.hu/elsaut_ik280.htm

August 1998 - o serie de 50 de Ikarusuri 280.49 sunt reparate capital chiar la uzina-mama de la Székesfehérvár, primind afisaje digitale, scaune noi (acelasi tip montat si pe Ikarus 415 si 435), un spatiu pentru bagaje sau carucioare la mijlocul tractorului si o schema de culoare speciala, rosu-bleumarin cu tranzitia in degradeuri. Vor circula exclusiv pe liniile rapide "de protocol" 7 si 173.
o417mzsuj.jpg (170.66 KB; downloaded 2914 times)

foto: Hajto Balint - www.hbweb.hu

In 2003, in cadrul programului "BKV-Plusz", alte 24 de Ikarusuri 280 vor fi reparate capital la Mezőtúr, primind o schema de culoare care le-a atras porecla de "sagetile argintii" ("ezüstnyil"). Odata cu revopsirile din 2008-2012 au capatat identitatea vizuala standard a BKV, fiind recunoscute astazi doar dupa afisajul Fok-Gyem si geamul 2 de pe partea dreapta a tractorului + geamul 1 de la remorca fixe.
o805-t1.jpg (249.1 KB; downloaded 2903 times)

foto: Hajto Balint, 2003 - www.hbweb.hu

Cu ocazia lucrarilor de la magistrala 2 de metrou, BKV este nevoita sa achizitioneze 17 autobuze Ikarus 280 second-hand de la Miskolc. Acestea au fost aduse la specificatiile BKV, fiind retrase din circulatie in 2004.

La 29 decembrie 2013, BKV a retras ultimul Ikarus 280 cu motor RABA D2156 HM-6U, BPI-701.
i701-244k1307.jpg (178.93 KB; downloaded 2904 times)

foto: Hajto Balint, 2009 - www.hbweb.hu

In 3 octombrie 2014, BPO-479 ultimul Ikarus 280 cu usi-armonica, e si el retras din circulatie.
7E_busz_(BPO-479).jpg (167.2 KB; downloaded 2901 times)

foto: Wikipedia

In 28 februarie 2020, cel mai batran Ikarus 280 din parcul BKV, BPO-475, isi incheie cariera dupa 34 de ani de activitate.
o475-109-2002k.jpg (235.15 KB; downloaded 2901 times)

foto: Hajto Balint - www.hbweb.hu

In tinerete, avea si el usi armonice:
BPO-475_01.jpg (555.53 KB; downloaded 2902 times)

foto: www.iho.hu

In prezent, BKV mai are 56 de Ikarusuri 280 in serviciu activ. Acestea sunt folosite preponderent pe liniile periferice cu cerere crescuta de transport sau pe liniile-naveta care inlocuiesc sau suplinesc temporar trenul HEV.

(va urma)

 


Re: IKARUS seria 200 - simbol al Budapestei de 47 de ani valy

Din câte am înțeles au fost retrase aproape toate, ar mai fi rămas doar 10 troleibuze 280T.

 


Re: IKARUS seria 200 - simbol al Budapestei de 47 de ani Victor92

@valy : Conform unui raspuns primit saptamana aceasta de la BKK, mai sunt in traseu 3 troleibuze Ikarus 280T.

 


Re: IKARUS seria 200 - simbol al Budapestei de 47 de ani valy

Mulțumesc pentru corectare. Am luat informația de pe Wikipedia,  care nu este foarte bine actualizată.

 


Re: IKARUS seria 200 - simbol al Budapestei de 47 de ani PTMZ

Sfat: pentru troleibuze, tramvaie si autobuze electrice iti recomand sa consulti Transphoto.org, care e actualizata la zi in cele mai multe cazuri.

 


Home page  • 
Parent forum: Budapesta  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420554 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use