Transportul în lumeEuropaMoldova

 

Topic: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldova

19 posts, 4766 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldova fl82

Dintre autovehiculele utilizate in transportul auto in actuala Republica Moldova in perioada sovietica, pot fi amintite:


A. Autocamioane:

  In 1947 sunt introduse autocamioanele „ZIS-150”: motor pe benzina tip „5.6-L”, cu 6 cilindri in linie, 5555 cmc, 90 cp, 2400 rotatii/minut, 4 tone sarcina utila, cutie de viteze mecanica sincronizata cu 5 viteze, consum 29 litri/100 km. Impreuna cu „GAZ-51” este principalul autocamion sovietic a anilor 50’. Produs intre anii 1947-1957, in 774.615 bucati.

 Este urmat de modelul „ZIS-156” (in 1947), „ZIS-585” (in 1947),  ‚ZIS-151” (in 1948; cu tractiune 4*4 si sarcina utila 4,5 tone, 92 cp, 2600 rotatii/minut), „ZIL-120-N” (in 1956, prototip),”ZIL-253” (prototip), ZIL-157” (in 1958), „ZIL-164” (in 1964), „ZIL-130” (in 1964: motor pe benzina cu 8 cilindri in linie, 5969 cmc, 170 cp, 3600 rotatii/minut, sarcina utila 4,3 tone).


  De mentionat ca „ZIL-130” a fost cel mai popular camion pe benzina din fosta URSS. In perioada 1964-1994 producandu-se 3.380.000 bucati.

  Este urmat de modelul de „ZIL-135” (in 1966, camion militar), „ZIL-131” (in 1967: model militar, cu sarcina utila de 5 tone, si 3 punti, maxim 80 km/h), si de „ZIL-133” (in 1975).

  „ZIS/ZIL” este prescurtarea de la „Zavod Imeni Stalina” (1946-1956) si „Zavod Imeni Likhachova”, din Moscova, Rusia.

  Primele autocamioane echipate cu motoare diesel, care au circulat in Basarabia dupa 1944, sunt cunoscutele camioane „KAMAZ”.
  In anul 1969 autoritatile sovietice decid constructia unei fabrici pentru producerea de autocamioane diesel, in orasul Naberezhnye Chelnyi, din RSFS-Rusa.
  Constructia fabricii incepe la 13 decembrie 1969, dar primul autocamion diesel ‚KAMAZ” a iesit de pe portile fabricii la 16 februarie 1976.
  Primele autocamioane „KAMAZ” aveau motor diesel supraalimentat, cu 8 cilindri in „V”, putere pana la 240 cp, 2200 rotatii/minut, 10.885 cmc, frana cu aer comprimat, racire cu apa, sarcina utila 7,5 tone, viteza maxima 90 km/h, cutie de viteze mecanica sincronizata cu 10 trepte.
  „KAMAZ” este prescurtarea de la „Kamskiy Avtomobilny Zavod”.


B. Autobuze interurbane si minibuze
    *De mentionate ca unele din aceste autobuze au fost utilizate mult timp si ca autobuze urbane, inainte de introducerea autobuzelor urbane IKARUS-260/280.

-PAZ-672, produs intre anii 1968- 1989.
 A fost utilizat in special ca autobuz interurban, pe drumuri dificile, slab amenajate.
 Realizat pe sasiu de autocamion, era echipat cu motor pe benzina , cu 8 cilindri in V, 4025 cmc, 3200 rotatii/minut,  care dezvolta 85 Kw =115 cp, lungimea autobuzului 7150 mm, greutatea maxima 8060 kg, viteza maxima 80 km/h,  consum  20,5 litri/100 km,  23 de locuri pe scaune si 22 in picioare, doua usi.


-PAZ-3205
Minibuz produs intre anii 1989- ?
Principalele sale caracteristici tehnice sunt: motor pe benzina care dezvolta 130 sau 136 cp, lungimea 7000 mm sau 8165 mm, capacitatea de transport- pasageri pe scaune: 24, 28 sau 30, pasageri in picioare- 35, 36 sau 50.
In 2013 am mers cu un astfel de minibuz la Cernauti.


-LAZ-695
 Autobuz interurban, produs la Lvov, de catre „L’ vivs’ ky Automobil’ ny Zavod”, din Lvov, Ucraina, intre anii 1956- 2008.
 Era echipat cu motor pe benzina cu 4 cilindri, 5555 cmc, 2800 rotatii/minut, care dezvolta 110 Kw=109 cp, cutie de viteze mecanica sincronizata cu 5+1 trepte,  lungimea autobuzului 9,19 m, greutatea maxima 11,2 tone, viteza maxima 65 km/h,  capacitatea de transport 32 pasageri pe scaune si 55 in total, doua usi.


-LAZ-699
 Produs intre anii 1964- 2002, era echipat cu motor pe benzina tip ZIL-509.10, cu 8 cilindri, 7000 cmc, 3200 rotatii/minut, care dezvolta 129 Kw=180 cp, cutie de viteze mecanica sincronizata cu 5+1 trepte,  lungimea autobuzului 10,54 m, greutatea maxima 12.931 kg, viteza maxima 102 km/h, consum 31,3 litri/100 km,  suspensii cu arcuri-foi si amortizoare hidraulice,  capacitatea de transport 41 locuri pe scaune, doua usi.
 A fost cel mai utilizat (alaturi de LAZ-695) autobuz interurban sovietic.



 Insa, in afara de acestea, in timpul URSS, s-au produs si alte tipuri de autobuze si minibuze, utilizate atat pentru transportul urban cat si pentru cel interurban, din care amintesc cateva:

-ZIL-127, autobuz interurban. A fost folosit probabil si in Romania.
Produs intre anii 1956-1960, era echipat cu motor diesel tip JaAZ-M206D, cu 6 cilindri, care dezvolta 132 Kw, lungimea autobuzului 10,2 m, greutatea totala 7 tone, numar de pasageri pe scaune 32.

-ZIL-158
Produs intre anii 1957-1970, era echipat cu motor pe benzina tip ZIL-158W, care dezvolta 81 Kw, cu 6 cilindri, lungimea autobuzului 9,03 m, greutatea maxima 10.980 kg, numar de locuri pe scaune 32 si in picioare 30, doua usi.

-ZIL-118-Yunoast
Minibuz produs intre anii 1962-1993, echipat cu motor pe benzina tip ZIL-130, care dezvvolta 110 Kw, lungimea minibuzului 6,84 m, greutatea maxima 3320 kg, 18 locuri pe scaune, doua usi.

-LIAZ-677 (produs in 200.000 bucati, intre 1968-1994/2000). Principalele caracteristici tehnice ale acestuia erau: motor pe benzina tip 200-AG,  cu 8 cilindri, 6962 cmc, care dezvolta 132 Kw, lungimea autobuzului 10,45 m, greutatea maxima 13,4 tone, viteza maxima 115 km/h,  20 locuri pe scaune si 80 sau 84 in total, doua usi.

-KAVZ-651 (produs intre anii 1958- 1973), KAVZ-663 (1961-1966), KAVZ-685/3270/3271 (1971-1991), KAVZ-3100 (1976), KAVZ-49471 (1981-1985) si KAVZ-4959 (1985). Toate aceste modele de autobuze si minibuze au fost produse la fabrica „Kurganskij Awtobusnyj Zawod”, din orasul Kurgan, Rusia.

-GAZ-651
Produs intre anii 1949- 1973, era echipat cu motor pe benzina tip „GAZ-51”, care dezvolta 70 cp, lungimea vehiculului era de 6,17 m, capacitatea de transport era de 19 locuri pe scaune, aveea doua usi manuale si o greutate de 5,3 tone (maxima).
A fost produs la fabrica „Gorkovski Avtomobilnîi Zavod”, din orasul Nijni Novgorod, Rusia.

-KAG-3
Produs la fabrica „Kauno Autobusų Gamykla”, din orasul Kaunas, Lituania.
Are o capacitate de transport de 23 de pasageri, pe scaune.

-KUBAN-G1A
Produs intre anii 1967-1975, iar alte 3 versiuni modernizate au fost produse intre anii 1975-1982 (modelul “G1A1”), 1982-1989 (modelul “G1A1-01”) si 1989-1993 (modelul “G1A1-02”).
A fost realizat la fabrica “AvtoKuban” din orasul Krasnodar, Rusia.

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

C. Microbuze si autoutilitare


-UAZ-452
     Produs intre anii 1965- ?   , are ca principale caracteristici tehnice: motor pe benzina, de 2700 cmc, care dezvolta 112 cp, cutie de viteze manuala sincronizata cu 5+1 trepte, circuit dublu de frana (cu vacuum), numar de locuri- doua, 5, 7, 8 sau 11, lungimea maxima 4847 mm, viteza maxima 127 km/h, consum maxim- 17 l/100 km.
    A fost produs in 6 variante constructive.
    A fost utilizat si ca autosanitara, autovehicul de militie, etc.
    A fost produs la fabrica „Ulyanovsky Avtomobilny Zavod” din orasul Ulyanovsk, Rusia.


-ERAZ-672
Produs intre anii 1966- 1996, la fabrica „Yerevanskiy Avtomobilny Zavod”, din orasul Yerevan, Armenia.


-RAF-977
 Microbuz produs la Riga, in perioada 1958- 1976. Era echipat cu un motor pe benzina cu 4 cilindri, de 2445 cmc, care dezvolta 75 cp, cutie de viteze mecanica sincronizata cu 3+1 trepte, lungimea 4900 mm, greutatea 1675 kg, capacitatea de transport- maxim 10 pasageri.



   Insa, cel mai raspandit tip de microbuz utilizat in nordul Bucovinei si in Basarabia pe timpul URSS, a fost microbuzul „RAF-2203”, produs intre 1976-1997 la Riga, in Letonia. Avea un motor pe benzina, de tipul „ZMZ” cu 4 cilindri, 95 cp, 4500 rotatii/minut, 2445 cmc, viteza maxima 120 km/h, consum 12 litri/100 km, 12 locuri, cutie de viteza mecanica sincronizata, cu 4+1 trepte, lungimea 4980 mm, greutatea 1670 kg.
  Dintre punctele slabe pot fi amintite: caroseria ruginea relativ repede, calitatea ansamblarii lasa de dorit, greu de condus pe vreme nefavorabila, scurgeri de ulei si uzura prematura a rulmentilor de la axe, supraincalzirea motorului, vibratii la viteze mai mari, consum ridicat de combustibil.
  A fost folosit intens de serviciile de militie/politie, ambulanta si ca taxi.
  A fost produs la fabrica „Rigas Autobusu Fabrika”, din orasul Riga, Letonia.



D. Autoturisme


    In privinta automobilelor, cele mai cunoscute marci sunt: „Moskvici”, „Volga”, „GAZ”, „Pobeda”, „LADA”, etc.

    Cele mai cunoscute automobile care au circulat in Basarabia, dupa 1944, sunt: „LADA-2103” si „LADA-1600”. Masinile „LADA” sunt o marca a firmei „AVTOVAZ”, din Togliatti, Rusia. Au fost produse dupa modelul autoturismului italian „Fiat-124”.

   Fabrica „AVTOVAZ” este infiintata in 1966. In 1970 primul automobil „LADA/VAZ-2101” iesea de pe portile fabricii (motor pe benzina de 1,2 litri, cutie de viteza mecanica cu 4 trepte). Modelul a fost cunoscut si ca „LADA-1200”.

   Intre 1972- 1984 este produs modelul "LADA / AvtoVaz 2103".

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Dupa 1991 are loc o modernizare a parcului auto din Republica Moldova, renuntandu-se in mare parte la autovehiculele de fabricatie sovietica/rusa.

Insa, daca in privinta autocamioanelor si automobilelor s-au adus vehicule in mare parte noi, performante, in privinta transportului interurban auto de calatori situatia este dezastroasa.


Este adevarat ca vechile autobuze/minibuze sovietice PAZ si LAZ erau depasite fizic si moral si trebuiau inlocuite, insa, in loc sa fie inlocuite cu minibuze sau autobuze interurbane noi produse astazi in UE, au fost inlocuite cu microbuze ('rutiere'), care ofera "conditii" de transport sub orice critica (sunt vechi, neintretinute si de multe ori circula supraaglomerate).

Practic astazi in transportul interurban auto de calatori din Republica Moldova nu se respecta aproape nici o regula si pe fondul coruptiei sau pasivitatii autoritatilor de stat.

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Minibuz PAZ-672
2014_Erywań,_Autobus_PAZ-672.jpg (109.34 KB; downloaded 2862 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Minibuz PAZ-3205
1024px-Paz-3205-Moscow.jpg (136.56 KB; downloaded 2865 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Autobuz interurban LAZ-695
1.jpg (166.71 KB; downloaded 2868 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Autobuz interurban LAZ-695
2.jpg (261.65 KB; downloaded 2868 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Autobuz interurban LAZ-699
1200px-LAZ-699_O543EO_20080605.jpg (161.77 KB; downloaded 2864 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Autobuz interurban ZIL-127
tapeta-autobus-zil-127-z-lat-1956-1960.jpg (738.33 KB; downloaded 2865 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Minibuz ZIL-158
pict1757.jpg (184.57 KB; downloaded 2862 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Minibuz ZIL-118-Yunoast
zil_yunost_1962_photos_2_b.jpg (207.54 KB; downloaded 2859 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Autobuz LIAZ-677
moscow-russia-13th-aug-2016-a-liaz-677-bus-in-kutuzovsky-prospekt-GJ8MTT.jpg (153.68 KB; downloaded 2866 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

KAVZ-651
bc8a8edb711c3c65439d57bc5fcbed9e.jpg (178.34 KB; downloaded 2861 times)

 


Re: Mijloace de transport auto utilizate in Republica Moldov fl82

Minibuz KAG-3
Kag3(a).jpg (1.95 MB; downloaded 2859 times)

 


 
Go to page:  1 2
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Moldova  • 
Choose destination

Since our 2284 forum members have written 420953 posts in 5244 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use