Transportul în lumeEuropaMoldovaChişinău

 

Topic: Chișinău - fosta rețea de tramvaie (1889 - 1961)

3 posts, 1552 views
Chișinău - fosta rețea de tramvaie (1889 - 1961) fl82

In aprilie 1888 „Duma oraseneasca” din Chisinau, un fel de primarie, decide constructia unei linii de tramvai, cu tractiune cu cai, si incheie contractul cu intreprinzatori privati, pentru constructia si exploatarea acestui tramvai cu cai, pe o perioada de 42 de ani. In timp de un an, pe strada „Alexandrovskaya” (acum Bulevardul Stefan cel Mare si Sfant), precum si pe alte strazi din zona centrala a orasului, este construita o linie de tramvai cu cai, pe o lungime de 6 „verste”. Asadar, in 1889, a circulat primul tramvai cu cai la Chisinau.

    In mai 1895 aceasta retea trece in proprietatea „Asociatiei Anonime a Cailor Ferate cu Cai din Chisinau”, care a fost fondate de actionari belgieni, la Bruxelles.

    In 1897 „Duma oraseneasca” a aprobat constructia partii secundare a liniilor de tramvai cu cai, care a racordat centrul orasului cu gara Chisinau.

    In scurt timp, tramvaiele (care initial erau tractate de cate doi-trei cai) , au devenit mijlocul de locomotie preferat al elevilor, studenţilor, cetăţenilor cu venituri modeste. Orăşenii înstăriţi continuau să se deplaseze cu trăsurile şi faetoanele, iar călătoria cu tramvaiul, fiind mai ieftină, s-a transformat treptat în cel mai democratic mijloc de transport urban. Primele tramvaie trase de cai erau nişte vagoane cu roţi metalice, asemănătoare cu cele de tren.

    Spre 1910 lungimea totala a liniilor de tramvai cu cai din Chisinau ajunsesera la cca 12,5 km, deserviti de 20 de vagoane, care transportau cca 2 milioane pasageri/an.

    Intre anii 1910-1913 se introduc tramvaiele electrice in Chisinau. Existau 4 rute, deservite de cca 30 de vagoane-motor si vagoane-remorca, iar lungimea totala a acestor rute era de 14 km. Primele vagoane electrice de tramvai care au circulat in Chisinau ar fi „MAN-1914”, in numar de 18 bucati. De asemenea, s-au mai folosit si vagoane de tramvai tip „Ragheno” (in numar de 6, aduse de la Malines, Belgia) si 9 vagoane descoperite de accelasi tip.


    Dupa unirea Basarabiei cu Romania, in 1918, aceasta retea de tramvaie electrice din Chisinau se dezvolta. Ea apartinea acceleiasi societati belgiene.

    In 1938 existau 4 rute de tramvai electric in Chisinau:

-1: linia Alexandrul cel Bun- Spital- Gara

-2: linia str. Armeneasca- Cimitirul Armenesc- Sat Rascani

-3: linia Cimitirul Israilit- Cimitir Israilit- str. Regele Carol
     (dupa 1945- prelungita pana la gara)

-4: linia Stefan cel Mare: Viilor- Gara


   Aceste linii erau deservite de 35 vagoane-motor si 15 vagoane-remorci, lungimea totala a liniilor fiind de 14 km.

   Pentru intretinerea liniilor si a vagoanelor, se construieste un depou de tramvaie.

   In timpul celui de-al doilea razboi mondial, aceasta retea sufera distrugeri importante. In 1944, dupa ce URSS reocupa Basarabia, reteaua este nationalizata, fiind repusa in functiune in 1946.



    In 1955 sunt aduse in Chisinau 3 garnituri de vagoane de tramvai electric tip „Lowa-Werdau ET54”, cu remorci tip „EB54”. Numerele de parc a vagoanelor-motoare erau 21,22,23.

    In 1956 mai sunt achizitionate doua garnituri de tramvai electric „Lowa-Werdau ET54” si remorci „EB54”. Vagoanele-motoare aveau numerele de parc 24 si 25.

     In 1957 sunt aduse in Chisinau doua vagoane-motoare de tramvai electric tip „Gothawagen T57”, care au purtat numerele de parc 26 si 27. Dupa desfiintarea tramvaiului electric din Chisinau, in 1961, acestea au fost duse in orasul ucrainean Lvov, unde au primit numerele de parc 430 si 431.

    La inceputul anilor 60’, politica autoritatilor sovietice in domeniul transportului in comun urban, pentru orasele cu o populatie intre 100.000 si 1.000.000 locuitori, era de inlocuire a tramvaielor cu troleibuzele, mai silentioase.

    Astfel, in anul 1961 este desfiintata reteaua de tramvaie electrice din Chisinau, si, in 1967, si cea din Cernauti.



  Astazi, un vagon de tramvai cu cai este expus la „Muzeul RATE” din Chisinau, situat pe strada Columna colt cu strada Mihai Viteazul, vizavii de intrarea in fabrica de dulciuri „Bucuria”, intr-un bloc locativ cu doua etaje, scara 1. Programul muzeului este luni, miercuri si vineri, intre orele 10-13, iar intrarea este libera.

   Un vagon de tramvai cu cai se afla expus si la Cernauti.



In prezent, au aparut diverse proiecte de reintroducere a tramvaiului in Chisinau. Aceasta linie de tramvai rapid urmeaza sa lege sectoarele Botanica de Ciocana, depoul de tramvaie urmand sa fie construit in Ciocana Noua. Insa, tramvaiul nu va reaparea in Chisinau mai devreme de 10 ani.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Fosta retea de tramvaie din Chisinau Tom

Ecartamentul tramvaielor din Moldova Sovietică (inclusiv ce au luat ukrii, a fost de 1000 mm, ca la Iași).
Duma orășenească era consiliul local. Mai târziu s'a numit sovietul orașului.

 


Re: Chișinău - fosta rețea de tramvaie (1889 - 1961) Gabi23

Pe teritoriul fostului depou de tramvaie mai există rămășițe ale vechii rețele de tramvai. Liniile din curte au fost doar acoperite cu un strat de ciment/asfalt. Există păstrate și bucăți din stâlpii istorici ai rețelei de contact.  
01.12.2023 (1).jpg (366.25 KB; downloaded 168 times)
01.12.2023 (2).jpg (517.8 KB; downloaded 168 times)
01.12.2023 (3).jpg (508.66 KB; downloaded 168 times)

 


Home page  • 
Parent forum: Chişinău  • 
Choose destination

Since our 2279 forum members have written 420787 posts in 5243 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use