Transportul în lumeEuropaCehia / Česká republikaPraga

 

Topic: Tramvaie

97 posts, 62940 views
 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7
 
 

📖 Pagination options
Tramvaie telvanni

Aseara m-am intors din Praga. Ma voi referi doar la transportul in comun. Cu toate ca nu straluceste mi s-a parut foarte organizat si civilizat; sunt 3 magistrale de metrou (A,B si C), muuuulte tramvaie si cateva autobuze. In principal in zona centrala si turistica se folosesc tramvaiul si metroul. Modul de taxare este diferit fata de cum suntem noi invatati...si anume biletele sunt valabile o anumita perioada de timp (30 de min, 75 de min, o zi, 5 zile...samd). Un bilet merge la metrou, tramvai si autobuz. De exemplu daca vreau sa traversez orasul si trebuie sa iau metroul dupa care tramvaiul si calatoria dureaza aprox o ora voi cumpara un bilet de 75 de minute (aprox 26 coroane) iar in momentul cand intru la metrou il validez (un aparat care printeaza pe el data si ora la momentul respectiv) si din momentul respectiv pot folosi orice mijloc de transport timp de 75 de minute. Pentru calatorii scurte este cel de 30 de min care costa doar 18 coroane (3 lei) Biletele se iau in special de la automate (foarte usor de folosit chiar si in limba ceha) sau de la chioscuri de ziare sau info. Oriunde ai intoarce capul in Praga vezi un tramvai...de la cele foarte moderne la cele mai vechi dar care dau un aer aparte orasului.

 


Re: CEHIA - PRAGA macheta218



 


Re: CEHIA - PRAGA Dominatrix

Over-topic, daca aveti timp de pierdut, va recomand cu incredere canalul realizatorului filmuletului de mai sus, http://www.youtube.com/user/javdeluxe. Filmari de buna calitate cu trenuri si tramvaie din toata Cehia, din cabina vehiculului.

Filmuletul de mai sus se termina la intrarea in statia Karlovo náměstí. In partea urmatoare (a 4'a) pe care o puteti vedea aici prima curba la stanga a fost scena unui accident destul de grav in martie 2005. Un cuplu de Tatre T3SUCS, aflat tot pe linia 22, dar circuland in sens opus fata de cel din filmul de mai sus, a abordat curba cu viteza prea mare, iar vagonul slave a deraiat si a fost proiectat direct in peronul statiei de tramvai, omorand 2 persoane si ranind alte 3. Vina a fost in principal a vatmanului care a intrat in curba cu 30 km/h, fata de 15 km/h, limita maxima admisa. Vatmanul a fost condamnat la 5 ani de inchisoare, iar cele 2 vagoane implicate (7106 + 7107) au fost vandute in Coreea de Nord, la Phenian. Filmul "live" al accidentului in cauza il puteti vedea aici

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: CEHIA - PRAGA Tom

Stie cineva daca tramvaiul KT8D5 9006 va fi transformat in varianta cu podea joasa, va fi pastrat sau va fi taiat?

 


Re: CEHIA - PRAGA Dominatrix

"Ratusca" 9006 e de mult oale si ulcele. Dupa accidentul suferit in septembrie 1994 a fost garata in depoul Hloubětín si a fost casata in 1995 (nu 1996, asa cum apare in unele surse). Din ea, s-a pastrat numai corpul A, care s-a folosit pentru reconstructia vagonului #9011, avariat grav dupa ce a intrat un camion in el. Intrucat 9006 nu mai exista, nu va exista nici ratusca modernizata cu numarul #9056. La modernizare cu podea joasa si echipament electronic nou, numarul de inventar al vagoanelor creste cu 50. De aceea, seria de "ratuste" #9001-9048 e treptat renumerotata in 9051-9098 (mai putin 9056). Pana acum au terminat de modernizat vreo 30 de vagoane din 47.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: CEHIA - PRAGA Tom

Dar cat de grav a fost acel accident? Nu am gasit prea multe informatii despre el.
Probabil ca "3006" si "3011" sunt 9006 si 9011 :)
"Ratusca" se numesc doar KT8D5 sau si fratii lor mai mici T6A5?

Un alt aspect interesant este ca firma ÄŒKD a modernizat si vagoane mai vechi, adica a transformat T1 in T3.
Dintre vagoanele T6A5, exista 150 vagoane (8601-8750), plus inca unul (8600) despre care nu prea se vorbeste. Acesta este prototipul de T6A5 sau este un vagon diferit de restul seriei?

 


Re: CEHIA - PRAGA Dominatrix

Tom wrote:
Dar cat de grav a fost acel accident? Nu am gasit prea multe informatii despre el.
Unul din corpuri era facut praf, acoperisul facut armonica, si probabil si sasiul fusese slabit. Probabil s-a considerat ca nu merita investit in el, mai ales ca la acea vreme deja fusesera comandate cele 150 de tramvaie Tatra T6A5. Si aveau destule bidirectionale pentru traseele temporare fara bucle de intoarcere la capete. Partea "buna" a fost folosita la reconstructia vagonului 9011.
Tom wrote:
Probabil ca "3006" si "3011" sunt 9006 si 9011 :)
Oops, scuze. Asa este, am tastat gresit. Chiar rog un moderator sa repare mesajul, sa nu se inteleaga altceva  :)
Tom wrote:
"Ratusca" se numesc doar KT8D5 sau si fratii lor mai mici T6A5?
KT8D5 se numesc in jargon kachny (adica raţe sau răţuște), vagoanele T6A5 se numesc Žehličky, in traducere "fiare de calcat" :P
Tom wrote:
Un alt aspect interesant este ca firma ÄŒKD a modernizat si vagoane mai vechi, adica a transformat T1 in T3.
Modernizarea adevarata (caroserie noua) a fost aplicata vagoanelor 5009 si 5012-5025 (in total 15 vagoane). Modificarea a avut loc in anul 1966. La o parte din rest s-au facut modificari de mai mica amploare in anii '70. Un alt aspect interesant este ca vagonul 5092 a suferit un accident destul de grav in anul 1972, si ca urmare i s-a inlocuit complet caroseria, cu una de T3. Vagonul a fost renumerotat 6092 si a circulat asa pana in anul 2002, cand a fost "re-modernizat" ca tramvai T3R-P, cu echipament electronic nou de la firma Progress. A primit apoi numarul de parc 8342. Asa circula si azi.

Tom wrote:
Dintre vagoanele T6A5, exista 150 vagoane (8601-8750), plus inca unul (8600) despre care nu prea se vorbeste. Acesta este prototipul de T6A5 sau este un vagon diferit de restul seriei?
De fapt, au mai ramas numai 149 de vagoane, #8671 a fost implicat intr-un accident in septembrie 2008, si a stat in depoul Motol mai mult de un an, in speranta ca va fi reparat. Pana la urma, l-au taiat.

#8600 este un vagon complet diferit, de fapt o modernizare de vagon T3, desi poate pare greu de crezut. A fost construit pentru a se face o comparatie de pret intre modernizarea "radicala" a vechilor tramvaie Tatra T3 si achizitia de vagoane noi, Tatra T6. Echipamentele de tractiune diferite de cele de pe restul seriei de T6A5, asa ca vagonul #8600 circula numai solo, nu poate fi cuplat electric cu alte tramvaie. Cu T6A5 nici nu ar putea, fiindca asa cum se observa din poze, nici macar nu are cupla automata, ca restul seriei 8601-8750.

Prototipurile de T6A5, (au fost 2) sunt vagoanele 0030 si 0032. Vagonul 0030 a fost echipat cu motoare de C.C. dar cu tiristori, la fel ca si restul seriei T6A5. A avut niste modificari la trenul de rulare, nu stiu exact de ce natura, fiindca pe acest vagon s-au testat diferite solutii de reducere a zgomotului provocat de tramvaie, in special in curbe.

Vagonul a ramas pana in 2002 in proprietatea ÄŒKD, apoi a fost vandut la Bratislava, unde circula si azi cu numarul de parc 7957. Vagonul 0032 a fost un experiment cu actionare in C.A. In 2002, a fost vandut si el de ÄŒKD la firma Pars Nova, care dupa modificari l-a revandut in 2005 la Bratislava, unde circula si acum, avand numarul de parc 7958.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: CEHIA - PRAGA Tom

Dominatrix wrote:
despre 8600... A fost construit pentru a se face o comparatie de pret intre modernizarea "radicala" a vechilor tramvaie Tatra T3 si achizitia de vagoane noi, Tatra T6.
Judecand dupa continuarea modernizarilor de T3, incluzand varianta PLF, se pare ca e mai economica modernizarea decat achizitia de vagoane noi. Sau nu e asa? :)
In alta ordine de idei, ce ne poti spune despre vagoanele 8200-8205? Observ ca nici macar Pražske tramvaje nu prea exceleaza in informatii.

 


Re: CEHIA - PRAGA Dominatrix

Tom wrote:
Dominatrix wrote:
despre 8600... A fost construit pentru a se face o comparatie de pret intre modernizarea "radicala" a vechilor tramvaie Tatra T3 si achizitia de vagoane noi, Tatra T6.
Judecand dupa continuarea modernizarilor de T3, incluzand varianta PLF, se pare ca e mai economica modernizarea decat achizitia de vagoane noi. Sau nu e asa? :)
Situatia e discutabila. Un T3R.PLF cu motor asincron cu rotor cusca in scurt costa cam 650.000- 700.000 euro, si e o modernizare pe hartie, URAC-style :twisted: Dar pe langa asa-zisele modernizari, s-au cumparat si 310 tramvaie Škoda nou-noute in ultimii ani. (60 Škoda 14T si 250 Škoda 15T).
Tom wrote:
In alta ordine de idei, ce ne poti spune despre vagoanele 8200-8205? Observ ca nici macar Pražské tramvaje nu prea exceleaza in informatii.
Voi reveni cu informatii, dar vreau mai intai sa gasesc pozele cu ele :) si trebuie sa "scotocesc" prin arhiva proprie sa vad ce informatii mai am despre ele. Ce pot sa spun de acum este ca la ora actuala nici unul nu mai exista.

 


Re: CEHIA - PRAGA Dominatrix

Tom wrote:
In alta ordine de idei, ce ne poti spune despre vagoanele 8200-8205? Observ ca nici macar Pražské tramvaje nu prea exceleaza in informatii.
Vagoanele respective au fost niste incercari de modernizare la ÄŒKD a vagoanelor Tatra T3.

Pe scurt, povestea e urmatoarea: in 1991, vagonul T3 #6551 este modernizat cu echipament electronic nou (tip TV 8), cu control prin tiristori si principiu reostatic. Aspectul exterior nu e modificat, dar primeste numarul de parc 8201. Prototipul nu a fost de success, a fost in probe 3 ani, pana in 1994. A circulat cu pasageri numai 2 ani, apoi a fost retras din circulatie si casat in 2003.

In paralel cu modernizarea in varianta tiristorizata, s-a incercat varianta de modernizare cu variator de tensiune si franare recuperativa. Pentru modernizare a fost ales vagonul T3SU #7007, un vagon "ghinionist" in sensul ca pe 17 decembrie 1982, la putin timp de la punerea in functiune a fost implicat intr-un accident destul de grav.

Reparatia a durat mult si din cate am inteles vagonul nu a mai circulat niciodata "cum trebuie" dupa aceea, asa ca in 1992 a intrat la modernizare "radicala" si a primit numarul #8200. Trenul de rulare a ramas in esenta aceeasi, dar suspensia a fost imbunatatita prin adaugarea suspensiei primare cu  resorturi de metal-cauciuc.  A fost dotat cu o instalatie computerizata de inregistrare si redare a vitezei, care indeplinea si rolul de cutie neagra in caz de accident.

 


Re: CEHIA - PRAGA Dominatrix

Vagonele 8202, 8203 si 8204, din cate stiu eu, nu au existat.

Vagonul 8205 a fost prototipul tramvaielor Tatra T3R modernizate. A fost modernizat in de compania de transport din Praha in regie proprie la atelierele centrale HostivaÅ™ intre anii 1994-1998 cu chopper CKD, folosind vagonul T3 #6329 produs in 1964.

Ca aspect seamana foarte bine cu vagoanele T6A5, inclusiv cu control prin mansa, nu prin pedale. Au fost pastrate motoarele originale de tip TE022, asa ca vagonul nu putea fi cuplat electric cu alte vagoane T6A5. A intrat in exploatare cu calatori in anul 1999 , dar din pacate experimentul nu a fost un success, fiind retras din circulatie in 2005, garat in depoul Strašnice si casat in anul 2006. Totusi, pe hartie, vagonul nu a fost casat, ci re-modernizat ca T3R.PV cu numarul #8178, si asa circula si in prezent.

Din 8205, a fost pastrata numai cabina care este in prezent exponat static in curtea atelierelor centrale HostivaÅ™

S-a mai incercat modernizarea in aceasta varianta si a vagonului T3SU #7005, dar de catre ÄŒKD. Dar cum in vremea aceea, batea falimentul la usa, pana la urma modernizarea nu s-a mai finalizat, iar caroseria a fost casata in 2002.

Vagoane asemantoare s-au dovedit fiabile la Brno, unde exista 11 vagoane de acest tip (dar cu alte tip de motoare). 10 dintre ele sunt constructii noi (vagoanele 1659-1668) si unul este vagon T3 modernizat (#1615).

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: CEHIA - PRAGA Tom

Praga mai are cateva tramvaie deosebite: vagonul 6149, care seamana cu T3D, vagonul 6449 care avea un sistem de ventilatie mai deosebit cu niste guri in partea din fata sus, de o parte si de alta a casetei de afisare a liniei si vagonul T4 5500 adus dela Belgrad. Cel putin primul ar trebui sa mai fie la muzeu.

 


Re: CEHIA - PRAGA Dominatrix

Vagonul 6149 este un vagon T3 fabricat pentru Praga in 1962, exista la muzeu, a fost restaurat in anii 1989 - 1990 si este functional.

Vagonul 6449 a fost un experiment in care a fost testat un nou sistem de ventilatie in anul 1970, generalizat la autobuzele Karosa SM-11. In prezent, vagonul nu mai exista.

Vagonul 5500 a fost la Belgrad numai 2 ani in perioada 1967 - 1969, fiind unul din cele 2 prototipuri de tramvai Tatra T4. Acolo a purtat numarul 211. Pe urma a fost returnat proprietarului, Uzina ÄŒKD Smichov in 1969. Vagonul poate fi inchiriat pentru cine doreste, o particularitate este ca usa 3 a fost desfiintata si in interior are 2 randuri de scaune pe fiecare parte, fiind folosit in aproape toata existenta sa ca vagon turistic.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: CEHIA - PRAGA Tom

Care este motivul pentru care Praga nu a folosit tramvae K2? K1 stiu ca a avut o perioada scurta, dupa care le-a dat la Ostrava.

 


 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Praga  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419428 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use