Eficienta transportului public si a transportului personal

Discuţii generale despre transporturi şi infrastructură, reglementări în domeniu, legislaţie etc

Re: Eficienta transportului public si a transportului person

Mesajde George » Sâm, 25 Iul 2015, 13:17

Interesant subiect.
Eu am mers pana la inceputul acestui an NUMAI cu transportul in comun si cu bicicleta, ca locuitor in Drumul Taberei, catre capat.
Va dati seama ca n-a fost chiar usor, dupa cum nici actuala viata de sofer (preponderent) nu e chiar usoara.

Avantajele soferiei privesc confortul (60 %), ganditi-va la aerul conditionat care de la RATB lipseste sau nu e folosit, cu nesimtire, nici la CITARO 4 (imi aduc aminte de veri in care am asteptat cu incapatanare un autobuz cu AC si cand, dupa 4 altele, venea in sfarsit, circula cu aerul oprit si cu geamurile deschise), dar si la aglomeratie (368 devenise catre iarna o chestie arhiplina, nu cred ca s-a schimbat ceva, de fapt autobuzele care trec pe la V. Argesului si-au rarit semnificativ intervalele in ultimul an) si 40 % la viteza de deplasare.

Sigur, cand va exista metroul pe M5, fie si numai pana la Eroilor 2, chestiunea se va schimba, oarecum, nu mai zic cand o sa fie pana la Universitate si se va conecta cu M 2...dar asta va mai dura mult.

Morala?

Benzi separate pentru autobuze, conditii civilizate de transport (AC functional in toate autobuzele, tramvaiele si troleele, sa fie curate, sa aiba scaune cu captuseala antivandalism), benzi separate unde se poate (si in Drumul Taberei SE POATE, chiar TREBUIE) si as lasa bucuros masina acasa, regret timpul acela pe care il castigasem pentru citit.
George
Membru Gold
 
Mesaje: 1758
Membru din: Dum, 02 Mai 2010, 11:43
Localitate: Bucuresti

Re: Eficienta transportului public si a transportului person

Mesajde Sorin62 » Sâm, 25 Iul 2015, 17:52

Investițiile în infrastructură se fac pe termen lung, unitatea de măsură fiind de obicei decada. Mai mult decât atât, transportul public nu este nicăieri profitabil direct (atenție, nu mă refer la beneficiile indirecte pentru comunitate):
Public transport inadequacy. Many public transit systems, or parts of them, are either over or under used. During peak hours, crowdedness creates discomfort for users as the system copes with a temporary surge in demand. Low ridership makes many services financially unsustainable, particularly in suburban areas. In spite of significant subsidies and cross-financing (e.g. tolls) almost every public transit systems cannot generate sufficient income to cover its operating and capital costs. While in the past deficits were deemed acceptable because of the essential service public transit was providing for urban mobility, its financial burden is increasingly controversial.

Sursa este: https://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch6en/conc6en/ch6c4en.html. Știu, o să spuneți că este un american, că ei au altă cultură, etc. Culmea este că Europa are mai multe automobile pe cap de locuitor decât SUA: http://www.theatlantic.com/international/archive/2012/08/its-official-western-europeans-have-more-cars-per-person-than-americans/261108/

În București se investește în magistrale de metrou (M5, M6), în infrastructură de tramvai (Bd. Liviu Rebreanu, Pantelimon-Iancului - apropos: cine mai fabrică șină de cale ferată în România?).
Nu înțeleg de ce este o așa de mare crimă să se investească și în drumuri expres cu intersecții denivelate pentru autovehicule, drumuri care să facă mai ușoară traversarea orașului. Mai ales în condițiile în care zonele rezidențiale se ”depărtează” de centrul orașului, iar locurile de muncă își modifică din ce în ce mai des locația (chiar în condițiile în care lucrezi la aceeași companie).

Și nu cred că nivelul de competență al unui primar poate fi apreciat doar prin ponderea investițiilor în linii de metrou sau tramvai raportate la totalul investițiilor...

Statisticile arată clar că numărul de autovehicule din București va crește (o dată cu creșterea puterii de cumpărare a populației și scăderea prețului la autoturisme - da, inclusiv ”cazanele” alea cu numere de BG pe care le-aș interzice dacă aș putea!) până la nivelul celorlalte capitale europene:
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Stock_of_vehicles_at_regional_level.
Viitorul automobil urban va fi electric. Probabil că în 5-10 ani vor apare orașe (cartiere) în care se va interzice accesul cu motoare cu combustie. Deja pentru diesel există restricții. Toți marii producători de automobile au modele hibride ai căror acumulatori se încarcă fie la priză, fie pe timpul parcursului extraurban când intră în funcție motorul cu combustie. Și toți investesc masiv în autoturismul autonom.

Departe de mine să spun că transportul public va dispărea. Cred că viitorul transportului pe distanțe scurte (peste 20-30 de ani) va aparține unor vehicule mici, electrice, autonome, o combinație între microbuz și taxi (scuzați analogia, dar acum 60 un ascensor fără operator era o raritate!), transportul pe cale ferată subterană sau supraterană, evident autonom, fiind rezervat pentru distanțe medii/lungi, între centrele de interes public sau aglomerării (aeroport, centre comerciale, centre sportive, locații de interes turistic, suburbii rezidențiale, etc). Așa cum acum, transportul public în zona preorășenească a fost preluat de microbuze.

Și cred că pentru actualul București trebuie să existe un echilibru în dezvoltarea infrastructurii, nu doar tramvai, metrou și piste de biciclete.
Sorin62
 
Mesaje: 71
Membru din: Lun, 18 Noi 2013, 14:12

Re: Eficienta transportului public si a transportului person

Mesajde Hawkuletz » Lun, 27 Iul 2015, 10:11

Caz concret in sectorul 6: eu locuiesc pe Prelungirea Ghencea (langa intersectia cu Valea Oltului) si lucrez in Militari, pe Str. Dezrobirii. Distanta de acasa pana la serviciu este de 4,5km. Cu transportul public as face mai mult de 45 de minute (cu schimbat 3 mijloace de transport). Pe jos fac cam 45 de minute. Cu bicicleta 15-20, cu masina intre 10-30 functie de aglomeratie.
In ultimii ani am renuntat la masina in favoarea bicicletei; inclusiv asta iarna am fost ilegalist, nu pentru ca vroiam sa dovedesc ceva sau sa ma dau mare ci pur si simplu pentru ca alternativa era mai dezavantajoasa din toate punctele de vedere - mai lung ca timp, mai costisitor ca nervi si bani. Folosesc in continuare transportul public ocazional cand am de mers undeva in oras; am incercat sa evit masina personala in special pentru ca ma enerveaza stilul de circulatie din tara noastra (mers pe sens interzis, depasirea coloanei la semafoarele cu verde intermitent la dreapta, etc) dar si pentru ca in multe cazuri nu exista locuri de parcare si nu vreau sa imi bat capul cu "unde-mi las masina"; nici sa fiu nesimtit care parcheaza pe interzis nu vreau sa fiu.

Revenind la subiect, poate ca cei in situatia mea sunt destul de putini, poate majoritatea lucreaza in centru sau in nord, si aceste zone sunt deservite destul de avantajos de transportul public. Nu stiu daca exista vreun studiu statistic in aceasta directie.
Am totusi impresia ca pentru cei care au nevoie sa se deplaseze pe unele sectoare din circumferinta orasului, mai ales in zona oarecum periferica adeseori nu exista transport public adecvat, deci singura optiune "eficienta" este transportul personal de un fel sau altul.

Da, mi-as dori transport public pe aceasta ruta, dar sunt constient ca este undeva in coada listei de prioritati. Pe de alta parte, si daca ar exista un autobuz care sa mearga sa zicem pe Valea Oltului - Moinesti - Dezrobirii(/Iuliu Maniu), nu stiu daca ar avea rost sa il folosesc, dat fiind ca in perioada anului scolar atat Valea Oltului cat si Moinestiul sunt extrem de aglomerate la orele de varf, deci nu ar fi cine stie ce avantaj. In absenta benzilor rezervate (ceea ce e un vis indepartat, Valea Oltului a ramas oricum la o banda pe sens) autobuzele si troleibuzele nu sunt foarte competitive. Metroul sau tramvaiul care circula pe linie rezervata (41) sunt cu totul altceva. In continuare, din ce am vazut prin tari straine, metroul din Paris mi se pare idealul transportului public urban. Da, este inghesuit (galerii mici, etc) si uneori mirositor, dar cam oriunde esti in oras ai cel putin o statie de metrou in apropiere, de unde poti ajunge oriunde altundeva.
Si apropos de ce spunea cineva cu cititul in transportul public vs. atentia la drum in masina personala. Eu nu prea pot citi in autobuz/troleibuz (ma apuca raul de miscare) in schimb in metrou sau chiar tramvai (41) nu am probleme - mersul acestora este mult mai lin.

Un alt aspect: probabil vor mai trece cateva zeci de ani dar se intrevede la orizont masina fara sofer, ceea ce va schimba aproape sigur multe din datele problemei. S-ar putea ca peste 20-30 de ani (daca nu vine vreun razboi/cataclism) sa vedem taxiuri automate (Uber abia asteapta), poate electrice, care ar putea face o concurenta rezonabila transportului public.
Hawkuletz
 
Mesaje: 30
Membru din: Mar, 04 Feb 2014, 12:24

Re: Eficienta transportului public si a transportului person

Mesajde Florinds » Mar, 28 Iul 2015, 10:27

O mica paranteza: primarul nostru nu este deloc prost, doar se preface.
Cu siguranta stie si el ca transportul public nu este nicaieri profitabil. Ca extrema (bineinteles ca la noi nu sunt bani pentru asa ceva): http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Extern/International/ESTONIA++Tallinn++prima+capitala+europeana+cu+transport+public+gratuit

Problema este ca acest megaloman vrea sa ramana in istorie, nu conteaza cum. Din pacate pentru el, nici macar proiectele mari de infrastructura nu sunt facute de el, am zis un pic mai devreme pe alt topic, el doar a terminat cele mai multe, dar e si normal daca ramai in functie 8 ani.
Ce a creat el si vor termina altii? Nimic important.
In schimb, ce lasa el in urma?...

Revenind la topic, bineinteles ca acum transportul personal este mai eficient, trebuie bagati prea multi bani ca sa se echilibreze balanta macar.
Am ajuns cu masina Sp Floreasca -> Nitu Vasile, Izvorul Rece in aproximativ 10-15 minute la ora 22 (un pic vitezoman totusi). Oare cat faceam cu RATB-ul... peste o ora. Nici macar nu mai vin decent dupa orele de varf... Nici la orele de varf nu vin decent...

Consecinta? Hai cu alte masini in trafic si vedem la orele de varf ce se intampla sau in timpul zilei. Ne descurcam noi, daca scopul personal este atins...
Florinds
Membru Silver
 
Mesaje: 1943
Membru din: Sâm, 15 Noi 2014, 16:08

Re: Eficienta transportului public si a transportului person

Mesajde zapacitu » Joi, 06 Aug 2015, 23:12

Referitor la Tallinn - acolo vorbim de un oras literalmente MIC (nu cred ca vorbim de 500.000), dezvoltat fortat de comunisti in stil caracteristic ce include o retea stradala foarte misto (a se citi bulevarde multe si late, cu intersectii mari). Chiar te poti fâţâi cu masina pe acolo fara niciun fel de probleme (la ore "de varf!"). E si benzina foarte ieftina (eu am luat cu ~5.2 lei echivalent cand in RO era peste 6), iar motorina cu 15-20% sub. Deci da. Mie imi amintea de Bucurestiul de prin 92-94. Imi aduc aminte ca nu prea erau blocaje pe atunci...

Ah iar reteaua lor de transport in comun... nu face mare chestie. E ceva gen liniile de noapte de la noi. Mai e si trenul, care stiu ca te duce fix in centru/port.

In fine... stirea cu Tallinu e fix apa de ploaie daca stii contextul.
zapacitu
Membru Silver
 
Mesaje: 1270
Membru din: Lun, 27 Oct 2014, 11:43

Re: Supralargire Prel. Ghencea si pasaj peste Sos. de Centur

Mesajde adriansebastian56 » Dum, 23 Aug 2015, 13:47

Când vor fi 2 benzi pe sens pe Prel.Ghencea(dacă vor fi vreodată), cum vei putea să îi oprești pe riverani sau pe vizitatori (mai ales dube, tiruri care descarcă marfă) să parcheze pe prima bandă și unii dintre ei să mai si uite să mai plece cu zilele sau săptămânile/lunile pentru că nu sunt prevăzute parcări sau spații de parcare. Acum de la Valea Oltului și până la sere există pe partea stângă o fâșie lată de 10m, fâșie ce va deveni șosea și trotoar cu pistă de biciclete. Vom vedea cu siguranță prima bandă, trotuarele și pista de biciclete ocupate de mașini. Care ar fi soluția ? Pentru că se construiește permanent în zonă și la Domnești, se construiesc acum și în viitor blocuri cu 4-6-10 și14 etaje și cu un număr insuficient de locuri de parcare-conform cu proiectele aprobate de Primăria sectorului 6 și 5-cu multă șpagă+corupție+prostie+inconștiență=bâtaie de joc la adresa locuitorilor zonei și a cetățenilor în general.Se va circula la fel sau poate chiar mai rău; zona este și va fi sufocată de circulație. Nici cu pasajul de la Domnești nu se va mai simți mare diferență, iar pe celălat sens deja te blochezi la intersecția cu Brașov sau la capătul tramvaiului 41.
Deci care e soluția?
adriansebastian56
 
Mesaje: 1
Membru din: Mie, 08 Iul 2015, 12:16

Re: Discutii pe baza lucrarilor si a proiectului

Mesajde shoppy » Dum, 23 Aug 2015, 18:59

Solutia e ca toti impreuna sa cerem un trafic civilizat in loc de fiecare in parte sa cerem sa mergem repede si bine cu masina din usa casei pana in usa firmei, pana atunci o sa ramana ca pana acum, legea junglei.
27: AM, AT, BA, BE, BG, CZ, DE, DK, ES, FR, GB, GE, GR, HR, HU, IR, IT, LU, MD, NL, PT, RO, RS, SK, SW, TR, XK (Bucuresti)
Avatar utilizator
shoppy
Membru Silver
 
Mesaje: 6306
Membru din: Joi, 07 Ian 2010, 11:48
Localitate: Bucuresti, s. 1

Re: Discutii pe baza lucrarilor si a proiectului

Mesajde Mircea G » Dum, 23 Aug 2015, 20:54

shoppy scrie:........ in loc de fiecare in parte sa cerem sa mergem repede si bine cu masina din usa casei pana in usa firmei..........

Ok . Tu pleci cu sareta din Dr Taberei pina in piata Victoriei , de unde in pas vioi , pe jos , la birou in Baneasa ... .
Nu poti impiedica dezvoltarea transportului personal decit prin masuri legislative , dure si care se pot lasa cu scandal social .... si nu poti cere cuiva sa-si lase masina acasa atita timp cit NU exista transport in comun .
Ce este acum , se numeste bataie de joc .
Mg @ ma agit pentru un oras normal...
Avatar utilizator
Mircea G
Membru Bronze
 
Mesaje: 1193
Membru din: Sâm, 06 Mar 2010, 20:29
Localitate: Bucuresti

Re: Discutii pe baza lucrarilor si a proiectului

Mesajde shoppy » Lun, 24 Aug 2015, 10:22

Pai da, transportul in comun e prost ca sta blocat in traficul infernal, si traficul e infernal ca transportul in comun e prost.
Apoi grija primarului nu e sa rezolve vreo problema ci sa fie reales, rutiera arunca pisica la locala, care e tot a primarului, deci mai ramane doar sa iasa oamenii in strada.
27: AM, AT, BA, BE, BG, CZ, DE, DK, ES, FR, GB, GE, GR, HR, HU, IR, IT, LU, MD, NL, PT, RO, RS, SK, SW, TR, XK (Bucuresti)
Avatar utilizator
shoppy
Membru Silver
 
Mesaje: 6306
Membru din: Joi, 07 Ian 2010, 11:48
Localitate: Bucuresti, s. 1

Re: Eficienta transportului public si a transportului person

Mesajde WT_fan06 » Joi, 05 Oct 2017, 14:22

Ca tot se discuta pe forum despre fezabilitatea construirii metroului/metroului usor. Am dat intamplator peste acest videoclip, dar mi s-a parut foarte interesant. In mentalitatea americanilor, metrou se justifica doar pentru orase de +5 milioane de locuitori :!: .


Avatar utilizator
WT_fan06
 
Mesaje: 480
Membru din: Dum, 23 Iul 2017, 18:49

Anterior

Înapoi la Aspecte diverse din transporturi şi infrastructură


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori