Zona metropolitană BucureștiTotul despre BucureștiMonumente, clădiri deosebite și repere din București

 

Topic: Râul Dâmboviţa şi Barajul "Lacul Morii"

228 posts, 84377 views
 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7  ... 17
 
 

📖 Pagination options
Râul Dâmboviţa şi Barajul "Lacul Morii" Dominatrix

De fapt, adevarata Dambovita este betonata. Ceea ce vedem azi ca fiind Dambovita este de fapt o insiruire de lacuri artificiale, alimentate cu apa care curge foarte lent, doar in scop de improspatare, deasupra unui planseu de beton pe sub care curge adevarata Dambovita. Daca vi se pare ca ceea ce vedem astazi in imaginile de mai sus este mizerabil, duceti-va vara intr-o excursie pana aproape de comuna Budesti unde adevarata Dambovita se varsa in Arges. Cam acelasi miros de latrina publica desfundata vara la soare la o temperatura 40 de grade pe care il putem simti acolo se simtea pe vremuri si in Bucuresti pe malurile raului, inainte sa fie betonat de Ceausescu.

 


Re: Raul Dambovita Gabi23

Asta vara cand am fost cu linia 223 pe la centura pur si simplu ziceai ca te plimbi cu autobuzul printr-o hazna  :evil:. La fel de "primitoare" este Dambovita si in comnuna Chiajna...

 


Re: Raul Dambovita bercenicity

Din cate stiu canalizarea neepurata (aka. "adevarata Dambovita") se varsa un pic mai incolo de centura in Dambovita betonata.

Pana la urma ce e in canalul de sub Dambovita betonata are apa din Lacul Morii sau doar apa din canalizare? Ca daca e doar din canalizare nu e deloc "adevarata Dambovita" ci doar canalizarea Bucurestiului. Inainte de betonarea din anii 80 se varsa canalizarea direct in Dambovita cat inca era in Bucuresti?

Dambovita betonata mi se pare mie adevarata Dambovita, iar ce e sub ea e canalizare, eventual impinsa de niste apa din Lacul Morii.

 


Re: Raul Dambovita Gabi23

Si pe unde ar putea fi intordusa apa din Lacul Morii in partea inferioara, ca am vazut Dambovita secata de zeci de ori in zona de la Ciurel si nu stiu pe unde ar putea fi trimisa dedesupt. Stavilarul are cele 3 ecluze extrem de rar folosite (erau folosite frecvent la inceputul anilor '90 cand se putea traversa stavilarul pe deasupra). Si mai are cele doua canale "de fuga" prin care se scurge acum apa. Pana anul trecut era folosit de obicei cate unul, dar anul acesta am vazut ca au fost activate ambele simultan. Am vazut lacul golit si deasupra si nu imi pare ca ar mai exista alta scurgere. App de lac golit, acum vreo 3-4 ani se putea vedea cand a fost golit aproape total forma vechii albii a Dambovitei.

 


Re: Raul Dambovita DanCld

Pai nu cred ca apa din lacul morii e chiar apa mizerabila a Dambovitei  :lol:  Cu siguranta ca vorbim de o captare in amonte de lac iar lacul in sine functioneaza pe metoda "prea plin". Altfel nu ar putea sa il goleasca din cand in cand sa il curete, plus ca la ce aduce raul din amonte s-ar colmata imediat.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Raul Dambovita Tom

Apa din Lacul Morii, daca e murdara, e murdara din alte cauze, din afara Capitalei, dar nu prea de departe. A mai curs destula apa de canalizare pe tema asta la topicul Ilfov.

 


Re: Raul Dambovita shoppy

Pai de Ciurel trece prin Termocentrala Grozavesti, inceputul apeductului se vede in stanga Barajului Ciurel. Iar Barajul Ciurel are 3 ecluze frontale(pe deasupra carora este prea plinul) si 2 laterale(sau nu stiu daca sunt ecluze, ar putea fii doar vane), de obicei se foloseste una dintre cele 2 laterale.

 


Re: Raul Dambovita aztec

Din ce stiu eu..
In conductele de sub albia Dambovitei este canalizarea, nu "adevarata dambovita".
Adevarat e ca pana in anii '80 canalizarea bucurestiului se varsa direct in dambovita si in interiorul capitalei, de aici mirosul greu  de canalizare in special dupa zona izvor...precum si culoarea nu tocmai placuta priviri.
Si tot din ce stiu, se poate introduce apa din dambovita pe conductele subterane cu scopul de curatare a acestora, precum ai a albiei dambovitei, ce se intampla acum la unirii, insa nu este o operatiune curenta, debitul dambovitei fiind captat in lacul morii si plimbat prin bucuresti pe la suprafata pana spre iesirea din capitala.. spre ingrozitorul Budesti. Daca se finalizeaza statia de epurare.. poate va mirosi si acolo mai bine..

 


Re: Raul Dambovita rosetti61

La sfarsitul anului 1985 au inceput lucrarile pregatitoare pentru amenajarea raului, iar startul s-a dat dinspre Ciurel. Inainte zona arata altfel, in locul lacului, dupa cum stim se aflau case, un cimitir (cu asta este alta poveste). Langa pod era un mic strand - strandul Ciurel/Lacul Morii - care se invecina cu un fel de statie de pompare (o cladire rosie cu geamuri inalte); Dambovita curgea libera spre Chiajna, prin palcuri de stufaris. Spre oras, erau aceleasi spatii goale de langa depoul metroului si Semanatoarea, dar scormonite de lucrarile la linia spre Crangasi; pe locul actualului strand Dambovita, se afla un fel de colonie sau asa ceva din siruri de case lungi, parter (cea a metroului se afla pe locul complexului rezidential din coasta Politehnicii), inconjurate cu gard de plasa de sarma. Acolo unde raul se ingusteaza, dupa debarcader s-a aflat stavilarul Ciurel, peste care se putea trece cu pasul (tramvaiele care intorceau acolo mai demult, o faceau pe un pod ca cel de la Mihai Voda) - si inainte, raul era betonat de la stavilar pana dupa strand spre Rosu. Referitor la tramvaie, cativa ani a mai rezistat refugiul statiei de la Semanatoarea de pe partea cu caminele - ultimul tramvai a circulat in 1981, ramasitele le-am vazut in 1985.
Din taluzurile inverzite ale raului mai iesea cate o "tevusca" ce deversa necurateniile orasului, plus tevile si conductele de utilitati care mai traversau albia; in punctele strategice din oras erau rampe de pe care se arunca zapada colectata, cu ajutorul hidromonitoarelor.
Si a venit si anul 1986 cand multe din cele descrise mai sus au cazut sub lama buldozerelor, iar in locul balariilor au rasarit baracile muncitoresti si tot felul de utilaje, de la compresoare pana la foreze si "carotiere" (alea cu brat mare si o cupa dubla la capatul de jos). In triunghiul format de str. Virturii, strada de acces la splai malul drept (Caramidarii Vechi) si rau s-a ridicat chiar si o statie de betoane, cu linie CF proprie legata la linia industriala din spatele blocurilor.
Cand santierul era in toi pe tronsonul CIurel  - Grozavesti, celelalte zone isi traiau ultimele clipe linistite si se pregateau si ele de santier; iernile grele din 86-87 i-au prins in santier in zona centrala - pe gerurile alea continuau sa lucreze, deoarece si lucrarile erau mai complexe, combinate cu altele (metrou, noul centru civic, noi magistrale de canalizare, etc).
In vara lui 87 mare parte din traseul urban era in finisaj, lucrarile mutandu-se dincolo de Mihai Bravu, unde se dorea un nou "Lac Morii" (care nu a mai fost terminat si nici nu se stie daca va mai avea aceasta destinatie, de lac; taluzurile pot fi refolosite in alte moduri, demolarea integrala iesind din discutie) - care a distrus ireparabil o alta zona patriarhala de margine de Bucuresti, cea a Vacarestilor - In locul Manastirii Vacaresti (inchisoare de triaj pana in anii 70) se ridica spre cer fundatii neterminate.
In zona Podului Mihai Bravu au fost demolate ceva case si depoul Splaiul Unirii - pe care parte a splaiului era situat (pentru ca pe harti, capatul tramvaiului e pe partea stanga)?
Unele din podurile de peste rau au fost refacute alte desfiintate (Cotroceni, Hasdeu, Izvor, Mihai Voda) - cu Hasdeu si Izvor nu stiu exact cum statea treaba in 1989; Cotroceni a fost reconstruit dupa 1990, ca si largirea podului de la Opera.
Schimbarile de la sfarsitul lui 89 au prins Dambovita 99% finalizata - mai erau ceva lucrari de finisare in zona Glina plus statia de epurare.
Cate ceva despre unele poduri:
Pana la inceputul anilor 60 podul Grozavesti era ingust, din barne si grinzi de metal, ocupat mai mult de linia de tramvai - odata cu largirea sos Grozavesti a fost reconstruit din beton, forma in care a rezistat pana la refacerea 1986; dupa 20 de ani a suferit alte lucrari de amploare.
Vechiul pod Cotroceni era constituit de fapt din doua poduri separate pentru fiecare sens - nu stiu de cand data in forma respectiva, probabil dupa desfiintarea tramvaiului care circula pe Cotroceni.
Podul Eroilor se numea inainte Stirbei Voda si nu mai stiu daca si-a pastrat pana la reconstructie obeliscurile din capete.
Podul Izvor initial a fost carosabil si cu linie de tramvai, fiind demolat si reconstruit din cauza "lucrarilor edilitare speciale" din zona (lucrari la retele si pregatitoare pentru metrou); la fel, podul MIhai Voda era carosabil si cu linie de tramvai pe el - a fost reconstruit pe un alt amplasament aporopiat de cel original, iar tramvaiul a fost mutat pe un pod metalic provizoriu cu cale dubla.
La Timpuri noi a dainuit mult timp "Podul de Fier", pod carosabil si pentru tramvai pe structura metalica; mai era unul in stilul celor feroviare cu grinzi-zabrele dar nu mai stiu unde - la Timpuri Noi sau Abator
Plus ca in timpul Marii Demolari, Dambovita curgea pur si simplu printr-un maidan, fronturile de imobile de pe malurile sale au fost masacrate si rase de pe fata pamantului - au disparut monumente de arhitectura sau cladiri impozante - uneori se miscau destul de rapid (ca acum). dimineata cladirea mai era in picioare, la pranz era deja moloz si intr-o ora doua locul era deja gol, riscai sa ai surprize monumentale numai in decursul unei zile.

 


Re: Raul Dambovita telvanni

Pe sub canalul vizibil al Dambovotei trec doua mari colectoare care duc tot rahatul din Bucuresti. Tot rahatul ar fi trebuit epurat la statia de la Glina dar se pare ca ramanem singura capitala europeana care se ***** direct intr-un rau si apoi in Marea Neagra.

 


Re: Raul Dambovita andrei11

In zona Podului Mihai Bravu au fost demolate ceva case si depoul Splaiul Unirii - pe care parte a splaiului era situat (pentru ca pe harti, capatul tramvaiului e pe partea stanga)?

Capul tramvaiului 1 si statia lui 26 era pe partea stanga a raului iar pe partea dreapta era depoul. Mai bine spus se venea de pe Mihai Bravu ( dinspre Dristor cum ar veni), se facea la stanga pe malul stang, dupa circa 100 metri era un macaz - la dreapta / pod numai ptr tramvaie / intrare in depou si inainte inca 30 metri si capul tramvaiului 1 / statie tramvaiul 26. Daca nu s-a inteles pot face si o schita.

 


Re: Raul Dambovita rosetti61

Eram nedumerit deoarece pe harti tramvaiul era figurat pe stanga si se spunea ca depoul era pe dreapta - podul pentru depou e celebru, deoarece a fost reconstruit la un moment dat in cateva zile, prin anii 50.
Niste poze din Almanahul Flacara pe 1988, urmatoarele, care arata cum era Dambovita inainte de sistematizare ("Bucuresti Arhipelag - Cr. Popescu, Compania 2007) si ultima - "jgheabul de beton" din zona Politehnicii, in 1986 ("Martorul surpriza" A. Pandele, Compania 2008).

 



Re: Raul Dambovita Dominatrix

Ca sa lamurim problema "Dambovitei adevarate" si pe unde curge ea, iata un citat din link-ul postat de userul "aztec" in mesajul precedent:
Deși se analizaseră diferite variante de menținere a albiei Dâmboviței, Nicolae Ceaușescu a impus soluția de acoperire a râului printr-o cuvă artificială biefată, asigurând scurgerea, în trepte, a debitului de împrospătare și, parțial, a debitelor maxime. De asemenea era necesară executarea unor canalizări longitudinale care să conducă apele uzate ale orașului și cele pluviale obișnuite la stația de epurare proiectată în localitatea Glina, care s-a realizat prin două canale colectoare casetate dispuse sub cuvele de apă curată. Toate aceste lucrări duceau la o reducere a secțiunii disponibile pentru scurgerea debitelor în cazul unor ploi torențiale pe bazinul urban al Dâmboviței, care depășeau capacitatea de evacuare a Dâmboviței, chiar în condițiile existenței efectului de atenuare al Lacului Morilor a unor viituri simultane din amonte.
Deci ce vedem azi la suprafata e un "lighean" de beton umplut cu apa, ca sa-l citez pe subway guru.

 


 
Go to page:  1 2 3 4 5 6 7  ... 17
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Monumente, clădiri deosebite și repere din București  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419428 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use