Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport pe cablu

 

Topic: Telescaunul Vatra Dornei

6 posts, 4500 views
Telescaunul Vatra Dornei PTMZ

M-am gândit să deschid subiecte dedicate pentru telefericele care nu au topic propriu sau zonal (cumulat cu alte teleferice din zonă) în subforum, pentru poze și discuții (firește, doar dacă am poze sau discuții strict pentru telefericul respectiv)

Acestea fiind spuse, să trecem la treabă. Iată prezentarea sumară a Telescaunului Vatra Dornei, de la topicul prezentărilor telescaunelor din România. Corecții: sunt 40 de piloni, nu 43, iar capacitatea de transport este de 240 de pasageri/oră pe toată lungimea instalației (200 de pasageri/oră e capacitatea dintre stația inferioară și cea intermediară).
PTMZ wrote:
16. Telescaunul Vatra Dornei
Dacă în postarea precedentă am vorbit de cel mai scurt telescaun activ, acum discutăm de cel mai lung telescaun activ din România, și anume cel de la Vatra Dornei. A fost montat în 1980, inaugurat în anul 1981 și reprezintă una dintre atracțiile principale din zonă. Are o stație intermediară aproape de capătul superior, pentru pârtia de schi Dealu Negru.

Administratorul telescaunului este S.C. Telescaun Negrești; Instalația funcționează tot timpul anului, cu minim 15 doritori.

Date tehnice:
- tip instalație: cu prindere fixă
- proiectant: Institutul "Proiect" Brașov
- montator: Trustul pentru Construcții și Montaje Miniere București
- lungime traseu: 3 km
- diferență de nivel: 441 m
- viteză de deplasare: 1,93 m/s
- durată aproximativă călătorie: 25 mimute
- capacitate scaune: 2 persoane, 200 pasageri/oră
- interval succedare: 30 de secunde
- număr piloni: 43
- număr scaune: 120

Program: zilnic 10:00 - 16:30

Tarife: 15 RON/sens, 25 RON tur-retur


În data de 29 august, cu prilejul unei coborâri cu telescaunul, am reușit să fac mai multe poze din scaunul nr. 71. Anul trecut, am fost cu telescaunul din Parâng, ce datează tot din perioada comunistă, iar datorită acestui fapt am efectuat niște comparații între cele 2 instalații.

Plusuri la Vatra Dornei față de Parâng:
- pentru încărcarea bagajelor voluminoase pe scaune separate, nu este necesară oprirea instalației, cel mult încetinirea acesteia în cazul în care e greu de așezat; o adevărată ușurare pentru turiști, nefiind necesar să stai suspendat la câțiva metri buni în aer.
- viteza de deplasare este mai mică, ceea ce asigură o îmbarcare mai ușoară.
- programul telescaunului nu prevede zile de revizie, ceea ce reprezintă un bonus pentru turiști din punct de vedere al programului și al accesibilității zonei turistice de la stația superioară; tura de revizie este dimineața, chiar la deschiderea telescaunului, iar o revizie mai amănunțită se face în perioadele zilei când urcă mai puțini turiști.
- scaunele nu sunt realizate din lemn, ci dintr-un material prefabricat, riscul de putrefacție fiind eliminat.

Minusuri la Vatra Dornei față de Parâng:
- nu există un scaun adaptat, de intervenții, care să faciliteze lucrările de mentenanță, ceea ce poate fi o problemă.
- programul de lucru e destul de scurt.

Telescaunul nu funcționează dacă este vreme capricioasă (ploaie torențială, viscol, vijelie etc.). În aceste momente, puteți ajunge fie cu mașina personală via Șaru Dornei, însă drumul e foarte lung și neasfaltat la urcarea pe munte - se recomandă mașinile de teren -, fie cu taxiul, însă o cursă de la gara Vatra Dornei Băi la Cabana Telescaun costă în jur de 80 RON. Dacă dispuneți de o mașină de teren, nu este recomandată urcarea pe Pârtia Dealul Negru, pe lângă telescaun, deoarece vara apar șanțuri late în pietriș, riscul de a rămâne blocat fiind foarte ridicat, iar tractarea este foarte dificilă.

Revenind la telescaun, cum spuneam și în prezentare, acesta are o stație intermediară, la pilonii 28-29. Utilitatea ei este de punct final al porțiunii pentru începători a Pârtiei Dealul Negru, iarna fiind vândute bilete pentru cei care schiază de la Cabana Telescaun până la intermediară.

În pozele de pe Internet puse în prezentare, probabil ați observat că scaunele aveau și niște copertine. Acum 3-4 ani, însă, au fost demontate. Motivul? Vântul puternic de pe traseu, ce sufla în copertine și provoca un balans accentuat scaunelor și cablului.

Scaunele sunt deșurubate periodic de pe cablu și mutate în altă poziție de pe acesta. Procesul este necesar deoarece prinderea fixă a scaunelor presează cablul, accentuând riscul de deraiere a cablului de pe rolele pilonilor.

Cred că merită din plin o plimbare cu telescaunul, este o experiență unică și beneficiați de un peisaj spectaculos și propice pentru poze.

Cred că m-am lungit destul cu vorba, așadar voi trece la partea cea mai așteptată... Pozele! :)

Partea 1
- o poză de pe 26 august de la stația superioară, cu telescaunul oprit. Cutiuța de dinainte de pilon, cu "umbreluță", e un terminal în cod Morse, prin intermediul căruia personalul comunică:
IMG_20200826_095938.jpg (1.71 MB; downloaded 3275 times)

- vedere a pilonului 39 de lângă stația superioară:
IMG_20200829_154213.jpg (1.71 MB; downloaded 3272 times)

- rola de întoarcere de la stația superioară:
IMG_20200829_154259.jpg (1.7 MB; downloaded 3267 times)

- pilonul nr. 33, în fundal se vede stația intermediară:
IMG_20200829_163216.jpg (1.86 MB; downloaded 3276 times)

- o panoramă a unui colț pitoresc de Bucovina, în prim plan Vârful Oușoru:
IMG_20200829_163227.jpg (1.81 MB; downloaded 3291 times)

- pilonul nr. 30:
IMG_20200829_163329.jpg (1.58 MB; downloaded 3275 times)

- pilonii nr. 27-28-29 (în ordine descrescătoare) și platforma de îmbarcare/debarcare de la intermediară:
IMG_20200829_163359.jpg (1.71 MB; downloaded 3272 times)

- coborârea continuă:
IMG_20200829_163501.jpg (1.72 MB; downloaded 3274 times)
IMG_20200829_163437.jpg (1.89 MB; downloaded 3272 times)
IMG_20200829_163612.jpg (1.63 MB; downloaded 3269 times)

 


Re: Telescaunul Vatra Dornei PTMZ

Partea a 2-a
- vedere de la pilonul nr. 24:
IMG_20200829_163617.jpg (1.87 MB; downloaded 3254 times)

- un pilon mai jos, la 23:
IMG_20200829_163703.jpg (1.95 MB; downloaded 3253 times)

- ajungem la 21:
IMG_20200829_163806.jpg (1.93 MB; downloaded 3252 times)

- 20:
IMG_20200829_163838.jpg (1.76 MB; downloaded 3255 times)

- intrăm în pădure:
IMG_20200829_164025.jpg (1.69 MB; downloaded 3253 times)

- "capul" pilonului 17:
IMG_20200829_164055.jpg (1.47 MB; downloaded 3257 times)

- continuăm să coborâm prin pădure:
IMG_20200829_164117.jpg (1.76 MB; downloaded 3255 times)
IMG_20200829_164200.jpg (1.85 MB; downloaded 3249 times)
IMG_20200829_164251.jpg (1.9 MB; downloaded 3265 times)
IMG_20200829_164326.jpg (1.83 MB; downloaded 3264 times)

 


Re: Telescaunul Vatra Dornei PTMZ

Partea a 3-a
- ne apropiem de terminalul inferior:
IMG_20200829_164521.jpg (1.88 MB; downloaded 3232 times)
IMG_20200829_164535.jpg (1.63 MB; downloaded 3235 times)
IMG_20200829_164610.jpg (1.63 MB; downloaded 3238 times)
IMG_20200829_164939.jpg (1.74 MB; downloaded 3236 times)
IMG_20200829_164808.jpg (1.95 MB; downloaded 3232 times)
IMG_20200829_165017.jpg (1.66 MB; downloaded 3231 times)

- pilonul 5:
IMG_20200829_165120.jpg (1.56 MB; downloaded 3232 times)

- motorul instalației:
IMG_20200829_165335.jpg (1.32 MB; downloaded 3230 times)

- vedere de ansamblu a traseului:
IMG_20200829_165403.jpg (1.29 MB; downloaded 3229 times)

Aici se încheie prezentarea mea, sper că v-a plăcut și vă mulțumesc pentru atenția acordată! :) Vă aștept cu comentarii și discuții despre acest telescaun (aici, de această dată).

 


Re: Telescaunul Vatra Dornei shoppy

Daca rola de intoarcere este fixa, atunci motorul este mobil si legat la contragreutatile pentru tensionarea cablului?
(vezi ca s-au amestecat pozele si nu corespund comentariilor)

 


Re: Telescaunul Vatra Dornei PTMZ

Problema cu pozele amestecate ține de compatibilitatea platformei noi cu cea veche, a semnalat și @andrei11 problema. Mesajele din acest topic sunt redactate în forumul nou, pe care se văd bine, însă pe cel vechi pozele sunt afișate în ordine inversă (ordinea atașamentelor pe platforma veche este descrescătoare, de la 9 la 0, iar pe cea nouă este crescătoare, de la 0 la 9).

Da, motorul este mobil, am observat că era poziționat pe două șine.

 


Re: Telescaunul Vatra Dornei andrei11

Încercați să treceți  de pe acum pe noul format, vechiul format va dispărea  cât de cu_rând.

 


Home page  • 
Parent forum: Transport pe cablu  • 
Choose destination

Since our 2284 forum members have written 420993 posts in 5244 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use