Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovIstoria rețelei de tramvai din București

 

Topic: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului

14 posts, 9601 views
Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Costin

Aceasta linie a fost construita cu scopul de a aproviziona cu tramvaie de marfa Complexul Delfinului. Linia reprezenta o prelungire a celei de pe Bd. Chisinau si cu siguranta existau racorduri si la linia de pe Sos. Pantelimon, care intre timp au disparut. O data cu finalizarea strapungerii Doamna Ghica - Bd. Chisinau, aceasta linie va disparea definitiv, asa ca o sa prezint in cele ce urmeaza cateva fotografii facute in februarie 2009, cand inca mai existau portiuni semnificative din linie. Pentru inceput, am sa descriu situatia actuala, ca apoi sa postez cateva fotografii. Pentru ca sa fie clar, strada dintre Sos. Pantelimon si Complexul Delfinului se numeste tot Bd. Chisinau si la aceasta portiune voi face referire in cele ce urmeaza.

Asadar, venind dinspre Pantelimon inspre complex, Bd Chisinau are un spatiu verde pe mijloc, masini parcate pe ambele laturi ale fiecarui sens si o singura banda de circulatie. Sub masinile parcate langa spatiul verde median incepe de nicaieri o linie de tramvai care in trecut era racordata la reteaua de pe Sos Pantelimon dar si de pe Bd Chisinau (tronsonul dintre Pantelimon si Bd Basarabia). Aceasta linie de tramvai face stanga pe dupa complex si merge paralel cu latura acestuia. Pana aici este cale dubla, dupa care urmeaza o mare intoarcere in triunghi, care are o latura in spatele complexului (si care intra in curtea complexului, am depistat intrarea, linia nu mai exista si nu m'am apropiat din cauza de caini suparati si etnii colorate prezente in zona). Cealalta latura urmeaza traseul actualei strapungeri Doamna Ghica - Chisinau pana in dreptul strazii Torentului, pe a carei latura se afla, in prezent, o fabrica de mobila care ar fi putut fi si ea deservita de tramvaie de marfa, data fiind pozitia liniei. Pe latura dinspre complex a triunghiului mai exista dalele de beton, fara linie, dar pe cealalta latura nu mai exista decat urme vagi ale liniei, acest tronson fiind deja o victima a bulevardului in constructie din zona. Mai lipseste, de asemenea, linia din curba la dreapta pe langa latura complexului precum si pe toata lungimea laturii acestuia. Pentru inceput, o sa postez o imagine din Google Earth pe care voi figura cu mov linia asa cum ar fi trebuit sa fie, intreaga.

EDIT: cateva completari de la Dominatrix, inclusiv schema liniei de tramvai cu tot cu racordurile din intersectia Bd. Chisinau-Sos. Pantelimon:
- Linia a fost construita cam in 1985 - 1986, cam cu 1-2 ani inainte de deschiderea magazinului. De functionat a functionat foarte putin, deja in 1990 nu mai era utilizata, fiind inca din acea vreme ocupata de masini parcate, desi reteaua de contact s-a pastrat multa vreme pe laturile bulevardului, intre rond si virajul pe str. Dobrina.
- Macazele de acces pe linia de marfa din intersectia Chisinau/Pantelimon au fost scoase abia in luna iunie 2001, cand s-au inlocuit linia din bucla descrisa de tramvaiul 36 la virajul stanga pe Pantelimon.
- fabrica de mobila nu a fost deservita niciodata cu tramvaie de marfa.
delfinului.JPG (167.73 KB; downloaded 8154 times)

 


Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Costin

Bd Chisinau, intre Pantelimon si complex este o imensa parcare si mi'a fost imposibil sa fotografiez linia. O data cu parcarea, se termina si linia, pe latura stanga a complexului. In schimb, pe aceasta latura exista urme ale traverseelor pe cativa stalpi.
delfinului021.jpg (497.83 KB; downloaded 8204 times)

 


Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Costin

Dupa latura stanga a complexului incepe triunghiul de intoarcere, din care mai exista inca o latura precum si bucati din vechile macaze. In poze - macazul si curba spre latura dinspre fabrica de mobila.
delfinului013.jpg (456.09 KB; downloaded 8211 times)
delfinului015.jpg (473.65 KB; downloaded 8213 times)

 


Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Costin

Partea cea mai importanta era, evident, bine pazita de caini. Si nu numai. Aceasta este linia din spatele complexului, care facea la dreapta si intra in parcarea din spatele complexului, folosita acum pentru aprovizionarea cu camioane. In poza - strada din spatele complexului...
delfinului014.jpg (432.29 KB; downloaded 8212 times)

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Tom

In 1997 am vazut (sau mai bine spus, am remarcat) linia aceea si am mers cu masina pe langa ea sa vad unde ajunge. Partea de triunghi dinspre str.Torentului fie nu mai exista, fie era acoperita de un imens morman de gunoaie, care ajungeau pana la lac. Stiu ca in perioada aceea chiar a aparut in presa un articol despre gunoaiele de acolo. Am ajuns apoi in zona dupa ce disparusera gunoaiele, dar nu am reusit sa vad daca mai era linie pe portiunea aceea. Restul liniei se pastra destul de bine, dar erau cateva locuri unde strada era foarte denivelata si deja lipseau cateva dale de beton cu tot cu sina.
Nu stiu ce fel de tramvaie foloseau, probabil ca "magari" V56. Remorci de marfa nu prea existau. In zona aceea, dar pe bd.Pantelimon, am vazut prima data un "magar" V56.

 


Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului andrei11

Remorcile de marfa erau remorci normale unde era taiata partea cu ferestele ( si tavanul evident ). Asadar o remorca descoperita. Era dotata cu o usa mare care se afla la mijloc. Nimic spectaculos. Nici nu stiu cate astfel de remorci existau in circulatie, poate chiar una. Oricum ca orice initiativa tampita nici asta nu a durat foarte mult, cred ca vreo cateva saptamani maxim. Nu stiu cat era biletul la un astfel de tramvai, dar oricum nu era ieftin deloc.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Tom

Eu nu am vazut decat o remorca V12 care a fost mai tarziu transformata in remorca deschisa si acoperita. Exista poze (si au fost puse pe forum) cu o remorca V12 de marfa, descoperita, dar care avea usile tot unde erau si cand mergea cu calatori. Am vazut o singura data o remorca V56 de marfa desoperita, dar nu am vazut cum avea usile. Oricum cred ca erau foarte putine remorci de marfa. Pentru uz intern, ITB/RATB avea o gramada de platforme puse pe truckuri vechi, unele inca existente prin depouri, dar nu cred ca puteau cara marfa pentru magazin cu asa ceva. "Magari" V56 erau insa multi, peste 30, cam multi pentru cata nevoie aveau depourile.

Si la Iasi au existat tramvaie de marfa. Erau doua vagoane motor si 6 remorci, 3 acoperite (practic identice cu cele de calatori, dar cu geamurile laterale inlocuite cu tabla) si 3 descoperite. Au disparut insa prin 1988. Remorcile erau trase si de vagoane motor obisnuite, care erau oricum mai multe disponibile din cauza ca multe tramvaie mergeau cu 2 remorci.
andrei11 wrote:
Nu stiu cat era biletul la un astfel de tramvai...
Biletul? Cred ca se circula pe baza unui contract intre magazin si ITB. Si oricum din cate stiu mergeau noaptea si asta era o alta problema, care a fost si la Iasi, trebuiau sa plateasca vatmanii ca pentru curse de noapte.

 


Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului andrei11

Cu usile s-ar putea sa ai dreptate, e foarte mult timp de atunci si oricum la acea vreme nu ma interesa subiectul deloc. Ce contract, intre ce magazin si ITB ? Vagoanele de marfa au fost in ideea de a aduce taranii la piata cu tramvaiul. Tin minte ca in comentariul din ziar spunea ca in pretul biletului care era de .... lei - am uitat cat - era inclus atat tramsportul marfii cat si al proprietarului marfii. Daca au mintit cei de la ziar mint si eu.

 


Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Dominatrix

Tom wrote:
Eu nu am vazut decat o remorca V12 care a fost mai tarziu transformata in remorca deschisa si acoperita. Exista poze (si au fost puse pe forum) cu o remorca V12 de marfa, descoperita, dar care avea usile tot unde erau si cand mergea cu calatori.
Te rog, daca ai disponibile asemenea poze, le poti pune in topicul potrivit? Probabil ca am vazut remorcile astea, dar numai din descriere nu imi dau seama despre ce este vorba.

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Linia pentru tramvaie de marfa de la Piata Delfinului Tom

Am o singura poza din colectia RATB. S'ar putea sa fie chiar remorca KissFm, care a fost modificata din nou pentru calatori sau fanfara :D
Restul sunt modificari facute de mine pentru a ilustra cam cum aratau vagoanele la Iasi. Acolo nu au facut usa aceea mare pe mijloc la vagoanele motor.
©RATB
Sepiap2123.jpg (261.88 KB; downloaded 7956 times)


Foto original: Richard Lomas
©Richard Lomas. Modificat de Man And Cat.
Iasi 84-272_mod.jpg (72.87 KB; downloaded 7955 times)


Fotografii modificate. Originalul s'ar putea sa apartina lui Viorel Gemene (nu cunosc autorul)
075-84.jpg (167.26 KB; downloaded 7953 times)
075-85.jpg (153.76 KB; downloaded 7954 times)

 


Re: Refacere covor asfaltic Puss in Boots

Sava_6115-6315 wrote:
Chiar nu  e complicata zona. Liniile de tramvai mergeau pana in spatele Circului/Complexului. Acum asteptam primari mai capabili sa miste ceva in acest oras in afara de mici, bere, circ si lucrari de fatada.


Posibil, am trecut pe acolo o singura data in ultimii 15 ani acum vreun an si era o vreme ploioasa si urata rau. Probabil sa fi contribuit la impresia ca in jurul cladirii respective se gatuie strada incat un tramvai n-ar incapea. Au contribuit probabil si masinile parcate peste tot. Dar cred ca se poate face ceva (ma uitam putin pe google maps) si poate ar fi si de dorit (ba as plusa cu o extindere pana la capatul dna Ghica in Tei si jonctiunea cu liniile 16/36). Ar fi fost o jonctiune similara cu aceea dintre Giurgiului si Oltenitei via Luica si Magurele (aceasta mult mai de nerealizat in conditiile actuale si fara sa superi o gramada de soferi). Nu le face nimeni sa stam linistiti.

Pe primarii capabili propun sa ii asteptam asezati.

 


Re: Refacere covor asfaltic andrei11

Ba chiar acolo ajungeau , la Delfinului în spate. Subsemnatul le-a prins funcționale. Au încercat de câteva ori să care marfa celor ce vindeau în piață  ( plus țăranii ), dar au abandonat ideea destul de repede. Tariful era ceva în genul 100 lei / aprox 100 - 200 kg marfă + persoana respectivă. Tramvaiul era compus din vagonul motor ( pentru persoane )  + o remorcă descoperită unde se puneau sacii. Întoarcerea la piață se făcea << în triunghi >>.

 


Re: Refacere covor asfaltic shoppy

Pai si unde il incarcau?

 


Re: Refacere covor asfaltic andrei11

La un cap de linie pe unde veneau oamenii respectiv cu marfa.
Nu știu exact cum erau macazurile / liniile de pe Chișinău, posibil să se fi făcut oarece manevre, dar capul era ori la Granitul ori la Cățelu ori la Republica ( posibil prin Piața Muncii / Iancului ).
Oricum era o singură cursă dimineața și una singură seara.
Pe timpul zilei stătea la Delfinului. Noaptea nu știu unde, probabil într-un depou apropiat.
Eu oricum l-am văzut garat la Delfinului.

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria rețelei de tramvai din București  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420531 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use