Stiri

Căi ferate înguste / Căi ferate forestiere

Stiri

Mesajde Dominatrix » Mie, 07 Dec 2011, 07:02

Rahat pe băţ: dupa ce s-au furat sinele, acum o declara "monument istoric". Un fel de rasu-plansu. :evil:

Traseul mocăniţei de la Turda la Vidolm intră în patrimoniul naţional

Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional (DJCPN) Cluj a început procedura de clasare a traseului de cale ferată îngustă de tip mocăniţa de la Turda, judeţul Cluj, la Vidolm, judeţul Alba, pentru a deveni monument istoric şi parte a patrimoniului naţional.

"Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Cluj a demarat procedura de clasare a traseului de cale ferată îngustă de tip mocăniţa de la Turda la Vidolm, pentru a deveni monument istoric şi a deveni parte a patrimoniului naţional. Această măsură a fost luată ca urmare a numeroaselor probleme apărute în ultima vreme la acest traseu, cum ar fi dispariţia de şină de cale ferată, distrugerea acesteia sau a terasamentului de cale ferată. În baza Legii nr. 422/ 2001 privind protejarea monumentelor istorice, proprietarului şi administratorului liniei ferate înguste de pe tronsonul Turda - Vidolm le-a fost adus la cunoştinţă acest demers conform legii, precum şi autorităţilor locale abilitate", se arată într-un comunicat de presă transmis, marţi, de DJCPN Cluj, citat de corespondentul MEDIAFAX.

Reprezentanţii DJCPN Cluj au precizat că pe teritoriul administrativ al judeţului Alba, mai exact de la Vidolm la Abrud, această linie îngustă de cale ferată este monument istoric, fiind trecută în patrimoniul naţional.

"Astfel, prin acestă procedură, întreg tronsonul Turda - Abrud va deveni parte a patrimoniului naţional", se mai arată în comunicat.

Distanţa între Turda şi Vidolm este de 30 de kilometri.

http://www.mediafax.ro/social/traseul-m ... l-9034033/
Avatar utilizator
Dominatrix
Membru Silver
 
Mesaje: 5732
Membru din: Dum, 07 Mar 2010, 05:10

Re: Stiri

Mesajde Dominatrix » Vin, 13 Ian 2012, 05:55

Cum se pastreaza "patrimoniul national"...

Liber la furat, pe calea ferată pe care circula „Mocăniţa“, trenuleţul moţilor

„Marfa" taiată în bucăţi a ajuns la un centru de colectare de fier vechi, încărcată într-o autoutilitară . Trei bărbaţi din Alba sunt cercetaţi în libertate de poliţişti pentru furt calificat.

Tronsonul de cale ferată pe care circula „Mocăniţa“ a intrat în atenţia hoţilor de fier vechi. Trei bărbaţi din Baia de Arieş au fost prinşi marţi, 10 ianuarie, şi sunt cercetaţi de poliţişti. Sunt acuzaţi că ar fi furat 14 bucăţi de şină de cale feratăe de pe tronsonul de cale ferată îngustă Baia de Arieş – Abrud, pe care nu mai circulă acum niciun tren.

Poliţiştii spun că centrele de colectare de fier vechi au dispozitie să nu primească sine de cale ferată, însă nu respectă de fiecare dată interdicţia. Paguba urmează să fie calculată de către firma care administrează tronsonul, Societatea de Administrare Active Feroviare Timişoara.

Tronsonul Baia de Arieş – Abrud se află pe Lista Monumentelor Istorice din România.

Constructia liniei inguste de cale ferata dintre Abrud şi Turda a început în 1891 şi a fost finalizată în 1912. Traseul nu mai este folosit de CFR din 1997, din motive de rentabilitate. Ulterior „Mocăniţa“ a fost inclusă pe Lista Monumentelor Istorice pe tronsonul Abrud-Vidolm, lucru ce a permis salvarea tronsonului de cale ferata de la topit.

„Mocaniţa“ ar putea deveni una dintre atracţiile Munţilor Apuseni.

http://www.adevarul.ro/locale/alba_iuli ... 37687.html
Avatar utilizator
Dominatrix
Membru Silver
 
Mesaje: 5732
Membru din: Dum, 07 Mar 2010, 05:10

Re: Stiri

Mesajde misterr » Sâm, 15 Iul 2017, 15:28

Primul tren electric din estul Europei a fost repus în funcțiune și duce spre un adevărat „litoral” din vestul țării (FOTO)

Trenulețul electric care a circulat zeci de ani în podgoria Aradului, rebotezat „Săgeata verde”, a fost repus în circulație și tinde să devină una din cele mai căutate atracții turistice ale județului.

Primul tren electric din estul Europei

Calea ferată care leagă Aradul de cea mai importantă zonă viticolă a județului, a fost inaugurată în 1906, iar în 1913 a fost dată în exploatare linia electrică. A fost prima linie electrificată din estul Europei și a opta din lume, trenul deservind inițial târgoveții care își transportau marfa la Arad sau în alte localități unde aveau loc târguri. Trenulețul lega Aradul de Ghioroc, o altă linie mergea de la Ghioroc spre Pâncota și una la Radna.

În 1913 a fost dată în exploatare linia electrică, în lungime totală de 58,3 kilometri. Veche stație a trenului electric din Arad a fost demolată în 1964, trenul continuând să circule până la marginea cartierului Micalaca, aflat la ieșirea spre podgorie, până în 1977, când s-a dat în folosință combinatul chimic de la Vladimirescu iar trenulețul a fost înlocuit cu tramvaie ale orașului.

Trenul electric a continuat să circule de la Ghioroc spre Radna și Pâncota până la începutul anilor ’90, când liniile au fost casate. A scăpat doar linia dintre Arad și Ghioroc, cu o lungime de 22,3 kilometri, pe care trenul de epocă, fabricat în 1913 și recondiționat la fabrica Astra Vagoane Arad, a fost repus acum în circulație.

Un trenuleț turistic și două muzee

De luna trecută, după o lungă pauză, acesta circulă în zilele de duminică pe singura linie de tramvai din afara orașului care mai este astăzi exploatată în România. Plecarea este la ora 9,00 din stația de tramvai aflată în fața supermarketului Kaufland din Micalaca iar întoarcerea se face cu un tramvai de oraș, după trei ore. Prețul unui bilet este de 20 de lei, iar călătoria se poate face în urma unei programări, pe pagina oficială http://www.sageataverde.ro, la secțiunea rezervări. Trenulețul turistic va circula până la data de 1 octombrie, iar dacă solicitările vor fi numeroase, se preconizează încă o cursă, probabil sâmbăta, pentru fiecare deplasare fiind puse în vânzare 30 de bilete.

În incinta depoului de tramvaie din Ghioroc, unde staționează „Săgeata verde”, este în curs de amenajare un muzeu al transporturilor arădene, atât intrarea la acest muzeu cît și cea la Muzeul Viei și Vinului fiind inclusă în prețul biletului. Noul muzeu va cuprinde mai multe exponate din domeniul transporturilor realizate la Arad, machete ale unor autoturisme, avioane, tramvaie și vagoane autoutilitare și un exponat reconstruit al celebrului autoturism Márta, fabricat la Arad la începutul secolului trecut, alături de alte mijloace de transport și diferite motoare. Pe traseul care durează o oră, trenulețul oprește în comunele Vladimirescu, Sâmbăteni și Ghioroc, unde primarii acestor localități s-au angajat să aștepte turiștii cu surprize prin care se dorește promovarea specificului fiecărei comune.


Imagine


Imagine


Imagine


Imagine


Imagine
misterr
Membru Silver
 
Mesaje: 2256
Membru din: Vin, 29 Apr 2011, 17:06

Re: Stiri

Mesajde aztec » Joi, 03 Aug 2017, 07:52

O stire mai jos..
Dar stie cineva daca este functionala, as fi in zona in perioada urmatoare si alte informatii mai recente nu am gasit, si sunt interesat...



Mocăniţa răsună în Valea Arieşului din iulie!

23 de km cu Mocăniţa prin Valea Arieşului va fi o minunăţie! Trenuleţul va porni la finalul lunii iunie.

Cine a reînviat Mocăniţa?

Alături de alţi 4 investitori privaţi, de proiect se ocupă Cristian Răspopa care spune că partea cea mai grea a constat în refacerea liniei de cale ferată îngustă. Trenuleţul nu a mai circulat din 1996.

„Ne-am apucat de vreo două luni de zile şi sperăm ca până la sfârşitul lunii să dăm drumul la primul tronson, între Lunca Arieşului şi Salciua, după care sperăm că de la anul să ne mai extindem un pic până la Buru şi până la Lupşa, chiar. Acum suntem concentraţi asupra refacerii liniei, să o vedem circulabilă. E foarte, foarte mult din ea furată, degradată, traverse putrede, linie lipsă, piesele de prindere în proporţie de şaptezeci, optzeci la sută nu mai există. Au crescut copacii, a fost pădure în toată regula pe unele porţiuni ale liniei. Acum au mai rămas cioatele. Şi alea trebuie să le mai scoatem de pe unde ne încurcă” a declarat Cristian Răspopa pentru Radio Cluj.
Scopul principal al Mocăniţei de pe Valea Arieşului este unul turistic, însă este destinat şi localniclor turdeni care doresc o plimbare de agrement sau să îţi reamintească de vremurile mult apuse. Staţiile pricipale vor permite turiştilor să viziteze cele mai frumoase atracţii turistice ale Văii Arieşului.

Cristian Răspopa completează: „Va fi tren de agrement care va merge cu o viteză cuprinsă între cincisprezece şi treizeci de kilometri la oră. O să oprească în punctele unde putem să le oferim turiştilor ceva care să-i relaxeze, să-i distreze. Intenţionăm să amenajăm şi noi mai multe puncte de atracţie pe lângă calea ferată. Nu pot să vă dau detalii acuma, că nici eu nu ştiu exact ce vrem să facem, dar am început tot felul de demersuri. Vom gândi un program zilnic în sezon, în funcţie şi de câţi turişti vor fi la cursele respective”.

Trenuleţul Mocăniţa aa fost pus în funcţiune pentru prima dată în Valea Arieşului în 20 iunie 1912 şi a preluat numele localnicilor zonei: mocani. Avea un traseu de 94 de kilometri, între Turda şi Câmpeni, pe care îl parcurgea în 6 ore şi jumătate.

Monica Gavrilă
http://cotidiandeturda.ro/mocanita-rasu...din-iulie/
Avatar utilizator
aztec
Membru Silver
 
Mesaje: 1558
Membru din: Mie, 30 Iun 2010, 20:08


Înapoi la CFF / CFI


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori