Infrastructura feroviară din RomâniaMagistrale de cale feratăMagistrala 800

 

Topic: Complexul de poduri de la Cernavoda

36 posts, 22972 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
  • Utilizator anonim
  • Posted:
  •  

Complexul de poduri de la Cernavoda Utilizator anonim

Complexul de poduri de la Cernavoda

Dupa aproape 18 veacuri de la construirea podului lui Apolodor din Damasc, malurile Dunarii au fost din nou unite, construindu-se, intre anii 1890-1895, podurile de la Cernavoda, Borcea si respectiv Dunarea.

In anul 1879, proiectandu-se linia de cale ferata Bucuresti - Ciulnita - Fetesti, se avea in vedere unirea capitalei cu Marea Neagra prin linia existenta Constanta-Cernavoda, construita inca din anul 1860 de catre compania Offenheim.
Guvernul roman organizeaza doua concursuri internationale pentru proiectarea si realizarea unor poduri mari peste fluviul Dunarea si bratul Borcea.
Neobtinand rezultatele dorite, Guvernul a incredintat proiectarea si realizarea inginerilor romani din cadrul serviciului liniei Fetesti-Cernavoda al Directiei Generale a Cailor Ferate Romane, colectiv condus de ing. Anghel Saligny, renumit constructor de poduri metalice, profesor la Catedra de poduri a Scolii Nationale de Poduri si Sosele.

In proiectele realizate, ale caror calcule au fost verificate de sapte ori, s-a prevazut traversarea Dunarii la Cernavoda, pe un pod cu o deschidere centrala de 190 de metri si alte patru deschideri de 140 de metri, alaturi de un viaduct cu 15 deschideri de cate 60 metri.
Peste bratul Borcea s-a proiectat si realizat un pod cu trei deschideri de cate 140 de metri si 11 deschideri de cate 50 de metri. intre cele doua brate ale fluviului, peste balta de 14 Km latime s-a proiectat si construit un viaduct cu 34 de deschideri de cate 42 de metri.

In acest mod, cei 4087,95 metri de poduri formau la vremea aceea cel mai lung complex de poduri construit in Europa.
La 9/21 octombrie 1890, s-a inaugurat inceperea lucrarilor la podul Dunarea, la Cernavoda, proiectat si realizat la 30 de metri deasupra apelor mari ale Dunarii, pentru a permite trecerea vaselor fluviale cu cele mai inalte catarge. Terasamentele liniei de cale ferata Fetesti-Cernavoda (21 Km), care leaga cele trei poduri, au constituit cea mai mare lucrare de acest gen din Romania, volumul total insumand 2.950.

Costul total al lucrarilor care au durat 5 ani, a fost de 35 milioane de lei aur, incluzandu-se si costul liniilor de cale ferata si al statiilor. Inaugurarea podurilor a avut loc la 14/26 septembrie 1895, in cadrul unor mari festivitati la care a participat si Majestatea Sa Regele Carol I.
Un tren special cu oficialitati a plecat din Gara de Nord din Bucuresti la ora 9.05 sosind la Fetesti la ora 12.30.

Dupa ce s-a batut ultimul nit, un nit de argint, s-a zidit documentul inaugurarii si s-a celebrat serviciul religios, trenul de incercare format din 15 locomotive a trecut pe pod cu o viteza de 60 km/h, intr-un zgomot infernal produs de fluierele locomotivelor, de sirenele vaselor de pe Dunare si de muzicile fanfarelor. Dupa acest tren a trecut un al doilea rezervat "oaspetilor", cu o viteza de 80 km/h.

In tot acest timp, Anghel Saligny a stat sub pod pe o salupa, alaturi de muncitorii cu care lucrase la realizarea maretei opere. La acea vreme, podul peste Dunare de la Cernavoda purta numele Suveranului Carol I, fiind cel mai lung pod din Europa si avea cea mai mare deschidere (190 m) din Europa Continentala, iar complexul celor trei poduri feroviare era cel mai lung de pe glob. Prin asezarea simetrica a grinzilor fata de deschiderea centrala, prin forma zvelta si armonioasa a conturului general, prin subtirimea barelor dantelate, asezat la o inaltime apreciabila deasupra apei si sustinut de pile inalte si subtiri, a fost si este si astazi considerat unul dintre cele mai frumoase poduri metalice din lume.

 


  • Mircea G
  • Posted:
  •  

Re: Complexul de poduri de la Cernavoda Mircea G

Mintea noastra de romani babalai , fara stiinta sau respect pt istorie a permis construirea unei panarame de pod in imediata apropiere a unui monument istoric . Ce s-a reusit ? Scoaterea din circuitul vizual a podului vechi si scufundarea lui in anonimat . Podul nou trebuia construit undeva la peste 1km distanta in asa fel incit privirea sa nu poata cuprinde decit maretia podului lui Saligny .
Asa ne batem noi joc de istorie si apoi ne miram ca asa ne trateaza si strainii .

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda andrei11

Si podul nou va fi peste putin timp tot monument istoric. Cred ca realizarea podului nou in imediata vecinatate a celui vechi tocmai il pune in valoare pe cel al lui Anghel Saligny !!. Daca era construit la 1 km departare, cine l-ar mai fi vazut pe cel vechi ? Ca doar nu organiza cineva croaziere pe Dunare pentru vizitarea podului vechi !
Gandeste-te numai cate masini / trenuri trec pe podul nou la ora actuala !

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda shoppy

Ca sa nu mai zicem de ce ditai rambleurile/debleurile gigantice sunt pe acolo si s-au refolosit, gara Fetesti de asemenea, mai ales ca asta e traseul cel mai scurt intre Fetesti si Cernavoda, iar actualul pod sustine si autostrada.

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda Mihai Calin

Poduri si ceata - 21.11.2009.  



 


  • GAC
  • Posted:
  •  

Re: Complexul de poduri de la Cernavoda GAC

Oare podurile vechi de peste Dunare ar mai putea face fata la trafic feroviar, sa presupunem in cazul in care o barja ar avaria pilonii podului nou, scotandu-l din functiune pentru ceva timp?

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda Trifu22

Un mic zvon pe care l-am aflat de la cineva care a lucrat la CFR Marfa in Fetesti (in acest moment lucreaza-n Constanta):
Se vor inchide podurile facute de ceasca pentru reparatii capitale (s-au gasit fisuri in structura etc) iar traficul se va desfasura pe vechile poduri (bineinteles, le vor reconditiona pe ele mai intai...)
Acum vreo trei luni m-am apucat sa fac podurile (ram. Borcea si Cernavoda) la scara de 1:40, piesele find facute mai intai din ceara apoi mulate-n ipsos (defapt ipsos cu caolin si nisip silicatic) apoi se toarna zinc topit la o temperatura in jur de 600 grade C.
Timp sa lucrez la el nu prea am dar pana la vara sper sa fie gata :D... pot face orice fel de piesa din zinc, sticla sau bronz daca doreste cineva.

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda vancouver

2011.08.28 - DSC01186.jpg (150.06 KB; downloaded 8441 times)


sursa: http://www.forumtrenuri.com/t706p40-stadiul-lucrarilor-pe-magistrala-bucuresti-constanta

din reportajul de pe "forumtrenuri" rezulta ca in acest moment podurile vechi nu sunt accesibile, tot ce s-a facut odata cu reabilitarea au fost racordurile catre acestea, care sunt acum in buna stare si atunci când se va veni cu reabilitarea podurilor vechi nu vor exista aproape deloc restrictii pe linia curenta.

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda Dominatrix

Catenara a fost demontata de pe linia de pe podul vechi ca sa nu se fure? :roll:

 


  • Utilizator anonim
  • Posted:
  •  

Re: Complexul de poduri de la Cernavoda Utilizator anonim

Sau chiar a fost furata  :lol:

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda shoppy

Catenara aia nu a mai fost intretinuta inca din perioada comunista de cand s-a incetat traficul.

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda bercenicity

Din cate imi aduc aminte abia prin anii 90 (in a doua jumatate cred) s-a suspendat circulatia pe podurile vechi...

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda andrei11

Podurile vechi au fost "abandonate" de dinainte de 1989 si nu se mai poate circula pe  ele cu incarcatura normala datorita limitei de tonaj pe care le pot suporta la peste 100 de ani de la trecerea primei locomotive pe acolo. Intr-adevar ele au vrut sa fie reactivate la un moment dat - au si fost pentru scurt timp, tot datorita unor probleme la podurile noi - dar s-a constatat ca otelul nu mai poate suporta noile tonaje si s-a renuntat la ele. Propuneri de a fi transformate in  muzeu cu garnituri feroviare vechi si reconditionate au fost, primele datand din era socialista - nu mai spuneti era comunista ca nu a existat niciodata in Romania comunism - dar nu a fost niciodata pusa in practica.

 


Re: Complexul de poduri de la Cernavoda George

@andrei11: cum nu a existat in Romania comunism?!
Sa nu ne jucam cu asemenea afirmatii, care oricum nu-si au locul intr-o discutie despre podurile lui Saligny, facute in timpul Regatului Roman!
Comunism a existat, cu tot tacamul: puscarii si exterminarea elitelor, spolierea cetatenilor de bunuri, exproprieri, constructii faraonice, utile sau nu, dictatura si bunul plac al nomenclaturii. Pot dovedi cu acte, daca mai e necesar.
Asta inseamna comunism. Daca incearca cineva sa ne povesteasca altceva, ca de fapt comunismul adevarat n-a fost inca si sa mai induram un experiment social in care sa moara milioane de oameni, spun nu, multumesc! Incercati voi comunismul prin alta parte!

PS. Faptul ca statul s-a numit Republica Socialista Romania, iar nu Republica Comunista Romania, nu are relevanta in context!

 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Magistrala 800  • 
Choose destination

Since our 2266 forum members have written 419428 posts in 5230 topics and 511 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use