Infrastructura feroviară din RomâniaMagistrale de cale feratăMagistrala 200

 

Topic: Linia 205: Babeni - Alunu

4 posts, 5668 views
  • Dr2005
  • Posted:
  •  

Linia 205: Babeni - Alunu Dr2005

In anii '80 a inceput construirea unei noi cai ferate, ce urma sa lege Valea Oltului de Valea Jiului. Noua linie urma sa porneasca din Babeni si sa mearga pana la Tg. Carbunesti. Lucrarile s-au desfasurat concomitent cu cele pentru linia Valcele - Rm. Valcea, asemanarile fiind evidente intre cele 2 sectii. In 1987 a fost data in folosinta linia Babeni-Alunu, concomitent cu capatul de Vest al ,,viitoarei" linii Babeni - Tg. Carbunesti, adica Tg. Carbunesti - Albeni - Seciuri. In viitor urma a fi executata legatura intre Alunu si Seciuri. In vederea acestei legaturi s-a forat un tunel la Seciuri, singura ,,piedica" in calea deschiderii liniei fiind o vale ce necesita construirea unui viaduct. Evenimentele din '89 au dus la sistarea lucrarilor si aici, ca si pe celelalte cai ferate in constructie la momentul respectiv. Ulterior, s-au continuat lucrarile la Valcele - Rm. Valcea (dar o dam in off-topic), insa pe Babeni - Alunu s-au facut doar lucrari minore de stabilizare a solului, nici vorba de construirea unui viaduct nou. In prezent, valea ce trebuia ,,acoperita" cu un viaduct a fost umpluta cu steril de la exploatarea miniera Alunu. De altfel, exploatarile miniere de la Alunu si Berbesti sunt singurul motiv pentru care linia 205 este inca functionala. Daca acestea nu ar fi existat, linia ar fi avut probabil soarta unor linii precum Dangeni - Saveni, Bucuresti Progresu - Gradistea, Poiana Slanic - Slanic, Gura Putnei - Nisipitu, Valcele - Rm. Valcea, Oradea - Baile Felix, Rogoz - Dobresti inchise din cauza calamitatilor naturale, chiar daca avariile puteau fi usor remediate. Pentru ca am tot vorbit de ,,viitoarea" linie Babeni - Tg. Carbunesti, pe portiunea Tg. Carbunesti - Albeni - Seciuri, se circula doar intre Tg. Carbunesti si Albeni, restul liniei fiind inchisa din cauza alunecarilor de teren (si, implicit, a numeroaselor furturi ce au rezultat dupa aceea).

Sa revenim la Babeni-Alunu. Dupa cum spuneam, linia, cu o lungime de 41km, este grav afectata in fiecare an de alunecari de teren. Din aceasta cauza (si ca urmare a economiei de materiale din perioada in care a fost construita) s-a ajuns ca timpul de parcurgere al sectiei sa creasca de la 70 de minute in 2001 la 130 in 2009 şi 139 în 2010. Necesitatea transportarii carbunelui mentine activa aceasta sectie.
In ceea ce priveste traficul de calatori, in prezent, pe sectia 215 circula doar 2 perechi de trenuri personale.
Desigur, calatori s-ar gasi daca orarul ar fi mai bine pus la punct, tinand cont ca aceeasi distanta se parcurge cu duba cam intr-o ora si 30 de minute din cauza starii proaste a drumurilor si a faptului ca acestea sunt foarte serpuite.

Sectia numara 6 statii si halte, dupa cum urmeaza: Babeni, Sirineasa h., Popesti valcea Hm., Cernisoara h., Copaceni Hm., Berbesti si Alunu.

Pe 23 August 2007 am pornit impreuna cu MariusM  cu P2831 (Babeni 7:05 - Alunu 9:15) spre Alunu si ne-am intors cu P 2834 (Alunu 9:40 - Rm. Valcea 12:25) - ambele trenuri fiind anulate ain martie 2009 de foarte (in)competentul ministru al transporturilor.€

 


Re: Linia 205. Babeni - Alunu Dominatrix

Felicitari, Dr2005, pentru reportaj! Legat de ce ai scris despre linia Alunu - Seciuri:
In 1987 a fost data in folosinta linia Babeni-Alunu, concomitent cu capatul de Vest al ,,viitoarei" linii Babeni - Tg. Carbunesti, adica Tg. Carbunesti - Albeni - Seciuri. In viitor urma a fi executata legatura intre Alunu si Seciuri. In vederea acestei legaturi s-a forat un tunel la Seciuri, singura ,,piedica" in calea deschiderii liniei fiind o vale ce necesita construirea unui viaduct.
Nu e chiar asa. Pe tronsonul acela exista de fapt 3 tunele (de la est la vest: Rosia, Seciurile si Dobrana), din care intr-adevar tunelul Seciurile este cel mai lung. Nu stiu care este exact situatia lor, dar in mod sigur tunelurile Seciurile si Dobrana NU au fost strapunse, ba mai mult, cele 2 scuturi ale  constructorului au ramas blocate in tunel (si normal ca nu ai cum sa mergi inapoi cu scuturile fiindca in spatele lui camasuiesti tunelul). A fost si un articol in presa despre asta acum cativa ani, dar nu m-am gandit sa-l pastrez. Iar viaductul de care vorbesti trebuia sa fie situat undeva intre tunelurile Seciurile si Rosia, iar materialele necesare erau depozitate in apropiere la inceputul anilor '90. Mi-e teama sa intreb ce s-a intamplat cu ele... 2 intrebari am:

1) linia industriala spre exploatarea miniera Cerna, care se racordeaza la linia Babeni - Alunu in statia Copaceni mai este folosita? Vad ca n-ai pozat-o.
2) daca ai trecut prin Babeni mai exista linia care duce la combinatul de prelucrare a lemnului de acolo? In zona exista o linie ingusta foarte frumoasa, folosita pentru aprovizionarea cu lemn a fabricii, care pleca de la fabrica de lemn din Babeni, si facea racordul in comuna Tomsani cu linia ingusta a uzinelor sodice de la Govora, si continua spre Horezu pana la cariera de piatra de la Bistrita, aproape de Manastirea Arnota. Am inteles ca linia ingusta mai e inca folosita pentru aprovizionarea cu calcar a uzinei Govora, dar despre ramificatia spre Babeni nu mai stiu nimic, fiindca sunt aproape 20 de ani de cand n-am mai fost pe acolo.

 


  • Dr2005
  • Posted:
  •  

Re: Linia 205. Babeni - Alunu Dr2005

Ştiam că a fost o problemă cu scuturile uitate în tunel şi că, până la urmă, s-au finalizat tunelurile, scuturile fiind vândute de constructor (!) către CFR cu 1.000.000 dolari (deşi erau praf) sub pretextul că CFR le-a deteriorat. De la CFR au ajuns la fier vechi pe câţiva dolari.
Valea am înţeles că ar fi dispărut, fiind umplută cu steril acum.

Uitându-mă pe G Earth, văd că linia merge (sau mergea) dinspre Tg. Cărbuneşti până la Seciurile, dar doar până la exploatarea minieră, mai departe fiind făcut un tunel, la al cărui capăt dinspre Alunu nu mai există linie. De acolo ar fi vreo 8 km în linie dreaptă (nu văd pe Google Earth vreun teresament, nu ştiu cum ar veni linia) până la Alunu.

Linii înguste nu mai sunt prin zonă (decât cea de Govora), cred că tocmai ăsta a fost scopul construcţiei liniei normale.€

 


Re: Linia 205. Babeni - Alunu Dominatrix

Linia intre Albeni si Seciurile era folosita cel putin la inceputul anilor '90 mai mult ca linie industriala. In '89-'90, terasamentul era pregatit cativa km buni si si mai departe de Seciurile inspre Ruget, dar cred ca s-a ales praful de tot la ce minoritari erau in zona aia. Tunelul care se vede pe GE e tunelul Dobrana, care n-a fost strapuns, din cate cunosc. Iar linia in mersul trenurilor a fost trecuta doar o data, in 1998/1999. M-am uitat prin arhiva proprie - eu am un interes mai deosebit in zona asta fiindca am rude in Rosia de Amaradia - si am gasit un indicator kilometric din anii '90 in care coordonatele liniei sunt urmatoarele:
km     Statia
0      Carbunesti
8      Albeni
15     Calnic Gorj h.
23     Seciuri
31     Ruget

Curios, fiindca linia n-a ajuns niciodata in Ruget.
Oricum, parerea mea strict neprofesionala este ca ideea cu aceasta linie pe traseul ales nu a fost prea inspirata, fiindca solul e foarte instabil in zona Alunu (de fapt, cred ca ai vazut daca ai fost pe acolo).

 


Home page  • 
Parent forum: Magistrala 200  • 
Choose destination

Since our 2284 forum members have written 420955 posts in 5244 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use