Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Istoria transportului feroviar din România

Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde ByOnu » Mar, 24 Mar 2020, 17:32

Muzeul C.F.R. din București a fost inaugurat de M.S. Regele Carol al II-lea al României pe data de 10 iunie 1939 și se desfășura în interiorul Stadionului Giulești. Lângă stadion, chiar în spatele actualei Opere Comice pentru Copii și pe amplasamentul noului Pod Grant era și o zona expoziționala cu linii paralele în care erau expuse nu doar piesele de muzeu cu o puternică însemnătate istorică (moșteniri de pe vremea lui Carol I), dar și cel mai nou material rulant de producție autohtonă. Pe lângă acestea, intrând printr-un gang, o linie de ecartament metric facea înconjorul stadionului pe interior. Pe aceasta rula (cel putin) o garnitura cu o locomotiva diesel micuță si vagoane descoperite (comentariu personal: foarte similara cu vechea garnitura de pe Platoul Cornesti din Tg. Mures -- sa fie oare chiar respectiva?).





Oricum, complexul CFR din Giulesti nu are viață îndelungată, fiind puternic avariat de către forțele armate americane în al Doilea Război Mondial. Ulterior, (nu am datele precise acum, voi actualiza textul pe masura ce ma documentez, deci va invit sa contribuiti) Muzeul CFR se mută pe actualul amplasament, acolo fiind expuse puținele diorame care au mai putut fi salvate din ruinele Giuleștiului, precum și destul de chinuit garnitura istorică Călugăreni, din lotul primelor trenuri care au circulat pe București Filaret - Giurgiu în 1869. (Produsă tot de către britanici, cei care au proiectat și construit calea ferată respectivă.)

Lucrările la M4 din anii '90 obligă la demolarea unui corp al muzeului, cel în care era expusa la interior garnitura Călugăreni. Aceasta este extrasă din imobil și prezervată în altă parte (cel puțin vagoanele sunt în remiza Mogoșoaia - obiectiv aflat sub pază militară), iar garnitura a pufait puțin în 2014 între Gara de Nord și Gara Băneasa.

În anii 2010, muzeul are parte de o serie de reparații, zugrăveli și rearanjari interioare. Sunt aduse aici și două locomotive de mocăniță și sunt expuse în exterior (una în curtea dinspre peronul 14, iar cealaltă în curtea dinspre Cal. Griviței). Poate actracția principală însă este diorama la scara H0 (1/87) pe care o puteți vedea și despre care puteți discuta la topicul dedicat.
Ultima oară modificat de ByOnu pe Mar, 24 Mar 2020, 17:39, modificat 1 dată în total.
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5558
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde ByOnu » Mar, 24 Mar 2020, 17:37

Fotografii din arhiva Agerpres. Primele două sunt realizate in 1965, iar următoarele în 1983.

*notă: remarcați garnitura Călugăreni (locomotivă + 3 vagoane), dar și macheta unui vagon dintr-un REM IVA. ;)
Fişiere ataşate
7708791.jpg
7708791.jpg (86.33 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708790.jpg
7708790.jpg (107.26 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708774.jpg
7708774.jpg (72.29 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708775.jpg
7708775.jpg (91.11 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708776.jpg
7708776.jpg (98.01 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708780.jpg
7708780.jpg (66.55 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708786.jpg
7708786.jpg (83.74 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708787.jpg
7708787.jpg (80.65 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708788.jpg
7708788.jpg (59.57 KiB) Vizualizat de 1721 ori
7708789.jpg
7708789.jpg (86.48 KiB) Vizualizat de 1721 ori
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5558
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde TibiV » Mar, 24 Mar 2020, 21:16

"garnitura a pufait puțin în 2014 între Gara de Nord și Gara Băneasa."

Am fost și eu la bordul unei curse GdN-Băneasa-GdN în week-end-ul ala... :bere:
TibiV
Membru Gold
 
Mesaje: 9727
Membru din: Vin, 14 Noi 2014, 20:20

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde PaulIP » Sâm, 28 Mar 2020, 01:27

N-am mai fost acolo din 2014, dar tot aud ca e o "gluma" de muzeu. De ce? :?
(Vagonul IVA arata ciudat, cu o singura fereastra mare intre usile laterale. Sa fi fost macheta prototipului?)
Proiect OMSI "Rocar De Simon" - https://www.facebook.com/roomsicorner/
Avatar utilizator
PaulIP
Membru Silver
 
Mesaje: 772
Membru din: Lun, 29 Dec 2014, 10:03
Localitate: Bucuresti, Sector 6 (Ghencea)

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde ByOnu » Sâm, 28 Mar 2020, 02:01

Posibil, remarca si partea frontala specifica primelor doua REM produse (exista acea fotografie celebra cu una dintre ele).
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5558
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde ByOnu » Lun, 27 Apr 2020, 22:05

Vin cu o serie de fotografii și comentarii care aparțin Muzeului C.F.R., referitor la situația de fapt din preajma Ceferiadei din 1939. Completări și explicații detaliate preluate de pe Wikipedia. De fapt, muzeul era doar parțial muzeu, la exterior fiind mai curând un muzeu-expoziție, pe aproximativ 5 hectare, care conținea și cel mai nou material rulant și vehicule C.F.R., printre care și autobuzele C.F.R., despre care nu vorbim însă aici.

muzeu cfr giulesti 4.png
muzeu cfr giulesti 4.png (1.11 MiB) Vizualizat de 404 ori

muzeu cfr giulesti 2.png
muzeu cfr giulesti 2.png (1.59 MiB) Vizualizat de 404 ori

muzeu cfr giulesti 2a.png
muzeu cfr giulesti 2a.png (1.59 MiB) Vizualizat de 404 ori

muzeu cfr giulesti 5.png
muzeu cfr giulesti 5.png (1.54 MiB) Vizualizat de 404 ori


Primul vagon salon al trenului regal al M.S. Regelui CAROL I, construit în 1879, pe trei osii, care la acea vreme era iluminat cu sfeșnice cu lumânări. Bogate decorațiuni interioare și exterioare, cifrul regal în bronz aurit (în sală).

muzeu cfr giulesti 3.png
muzeu cfr giulesti 3.png (1.47 MiB) Vizualizat de 404 ori

muzeu cfr giulesti 3a.png
muzeu cfr giulesti 3a.png (1.51 MiB) Vizualizat de 404 ori


Locomotiva 20 „Racova”, (prima?) de tip Orleans, din 1886, prima care a condus trenul fulger cu 95 km/h (în sală).

muzeu cfr giulesti 4a.png
muzeu cfr giulesti 4a.png (1.36 MiB) Vizualizat de 404 ori


Prima locomotivă de cale îngustă de pe linia Crasna-Huși, 001 „Lespezi”, care a funcționat pe linie în perioada 1884-1937 (în sală).

muzeu cfr giulesti 5a.png
muzeu cfr giulesti 5a.png (1.5 MiB) Vizualizat de 404 ori


Locomotiva 597 „Ocna”, din seria 597-680, activă 1890-1936, pentru trenuri de marfă cu profil ușor (în parc).

muzeu cfr giulesti 7.png
muzeu cfr giulesti 7.png (1.23 MiB) Vizualizat de 404 ori

muzeu cfr giulesti 7a.png
muzeu cfr giulesti 7a.png (1.24 MiB) Vizualizat de 404 ori
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5558
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde ByOnu » Mar, 28 Apr 2020, 19:35

Locomotiva 683 „Tighina” din 1860, una dintre primele 8 locomotive engleze de pe linia Cernavodă-Constanța.

muzeu cfr giulesti 8 locomotiva 683 tighina.png
muzeu cfr giulesti 8 locomotiva 683 tighina.png (1.8 MiB) Vizualizat de 342 ori


Locomotiva 142.057 construită în 1939.

muzeu cfr giulesti 8 locomotiva 142 057.png
muzeu cfr giulesti 8 locomotiva 142 057.png (1.93 MiB) Vizualizat de 342 ori

muzeu cfr giulesti 8a locomotiva 142 057.png
muzeu cfr giulesti 8a locomotiva 142 057.png (1.87 MiB) Vizualizat de 342 ori


Locomotiva Sulzer de 4400 CP adusă în 1938 din Elveția, una dintre cele mai puternice locomotive din Europa la vremea respectivă.

muzeu cfr giulesti 9 locomotiva diesel electrica.png
muzeu cfr giulesti 9 locomotiva diesel electrica.png (1.1 MiB) Vizualizat de 342 ori

muzeu cfr giulesti 9a locomotiva diesel electrica.png
muzeu cfr giulesti 9a locomotiva diesel electrica.png (1.1 MiB) Vizualizat de 342 ori


Vagon dinamometric și vagon sanitar.

muzeu cfr giulesti 10 vagonul sanitar si dinamometric.png
muzeu cfr giulesti 10 vagonul sanitar si dinamometric.png (1.39 MiB) Vizualizat de 342 ori

muzeu cfr giulesti 10a vagonul sanitar.png
muzeu cfr giulesti 10a vagonul sanitar.png (1.37 MiB) Vizualizat de 342 ori


Încăperi muzeale de sub tribune: *notă - foarte puține diorame/machete la scară au fost salvate din moloz și sunt expuze și în muzeul actual, unele purtând și azi cicatricile zilei de 4 aprilie 1944.

muzeu cfr giulesti 11 directiunea intretinerii.png
muzeu cfr giulesti 11 directiunea intretinerii.png (1.66 MiB) Vizualizat de 342 ori

muzeu cfr giulesti 12 modele la scara.png
muzeu cfr giulesti 12 modele la scara.png (1.29 MiB) Vizualizat de 342 ori
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5558
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde ByOnu » Mar, 28 Apr 2020, 19:44

Cadre generale din exterior.

muzeu cfr giulesti 1.png
muzeu cfr giulesti 1.png (1.12 MiB) Vizualizat de 340 ori

muzeu cfr giulesti 1a.png
muzeu cfr giulesti 1a.png (1.67 MiB) Vizualizat de 340 ori

muzeu cfr giulesti 6.png
muzeu cfr giulesti 6.png (1.21 MiB) Vizualizat de 340 ori

muzeu cfr giulesti 6a.png
muzeu cfr giulesti 6a.png (1.24 MiB) Vizualizat de 340 ori


Locomotiva Străjerul trăgea trenulețul liliputan cu 7** vagoane pe un traseu circular care beneficia de două gări, dintre care una denumită Gara Cuibușor. **câte am numărat în filmări.

muzeu cfr giulesti liliputan miniature train bucharest trenulet giulesti.png
muzeu cfr giulesti liliputan miniature train bucharest trenulet giulesti.png (1.73 MiB) Vizualizat de 340 ori

muzeu cfr giulesti liliputan miniature train bucharest trenulet giulesti locomotiva strajerul.png
muzeu cfr giulesti liliputan miniature train bucharest trenulet giulesti locomotiva strajerul.png (1.62 MiB) Vizualizat de 340 ori

muzeu cfr giulesti liliputan miniature train bucharest trenulet giulesti gara cuibusorul.png
muzeu cfr giulesti liliputan miniature train bucharest trenulet giulesti gara cuibusorul.png (1.53 MiB) Vizualizat de 340 ori


Poster al Ceferiadei din 1939.

poster cerefiada 1969 1939.png
poster cerefiada 1969 1939.png (1004.89 KiB) Vizualizat de 340 ori
Ultima oară modificat de ByOnu pe Mar, 28 Apr 2020, 22:29, modificat 1 dată în total.
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5558
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0

Re: Muzeul Căilor Ferate Române din București (Gara de Nord)

Mesajde ByOnu » Mar, 28 Apr 2020, 20:03

Redau integral articolul de pe Wikipedia.

Muzeul CFR din București a fost inaugurat la 10 iunie 1939, sub denumirea Muzeul Ceferiștilor, în cadrul serbărilor „Ceferiadei”, care aniversau 70 de ani de la deschiderea căii ferate București Filaret-Giurgiu. Locația inițială a fost în parcul și arenele Stadionului Giulești.

Primul Muzeu

Ideea înființării unui muzeu al căilor ferate a apărut în 1924. Cu această ocazie, la inițiativa inspectorului general ing. Theodor Balș, au fost salvate de la dezmembrare mai multe locomotive și vagoane vechi, care staționau prin diferite depouri, între care locomotivele 43 „Călugăreni”, 103 „România” și 683 „Tighina”.

În 1937 s-a publicat în „Foaia Oficială a CFR” nr. 973 din 16 septembrie ordinul de înființare al muzeului. Inginerul V. Mișicu, alături de colaboratorii săi ing. H. Cușută și O. Vătășan au început o muncă de documentare în arhivele CFR, precum și ale Ministerului Comunicațiilor, ale Statului, ale Academiei Române. Totodată au făcut apel la actualii și foștii angajați CFR pentru donații. Colecția rezultată, împreună cu materialul rulant salvat anterior, a fost expusă într-o sală a complexului sportiv Giulești (lungă de 45 m, lată de 18 și înaltă de 9), exponate mai mari, care nu au mai încăput, fiind etalate pe liniile ferate din proximitate. Astfel s-a format nucleul Muzeului Ceferiștilor, cu intenția ca pe viitor să fie mutat în gara Filaret, după dezafectarea acesteia. Inaugurarea muzeului a avut loc cu ocazia „Ceferiadei” din 10 iunie 1939.

Printre exponatele de seamă au fost:

Legate de linia București-Giurgiu:
- Locomotiva 43 „Călugăreni” și 3 vagoane de epocă reconstituite după desene (respectiv de clasa I, II și III)
- Decretul de prezentare în fața parlamentului a proiectului de lege privind concesionarea liniei, semnat de Alexandru Ioan Cuza în 1865 și a convenției adiționale cu antrepriza Stanforth&Barkley semnat de Carol I la 14 decembrie 1866 (în copie)
- Adresa din decembrie 1866 a cetățenilor din Giurgiu către Președintele Camerei, care cer ca linia ferată să nu fie construită (în copie)
- Ordinul de serviciu № 2, în limba franceză, privind punerea în circulație a trenurilor pe linie, din 20 octombrie 1869 (în copie)

Legate de linia Lemberg-Cernăuți-Iași:
- Decretul de prezentare în fața parlamentului a proiectului înființare a liniei Lemberg-Galați, semnat de Alexandru Ioan Cuza în 6 martie 1862 (în copie)
- Chitanțe de expropriere și cesiune pentru moșiile Ruginoasa, respectiv Mircești
- O pictură în ulei a gării Iași din 1870

Legate de linia Cernavodă-Constanța:
- Actul original de concesiune, cu firmanul sultanului și semnătura lui Trevor Barkley, din 1 septembrie 1857
- Planul original al liniilor și proprietăților Companiei portului Constanța, în limba turcă
- Locomotiva 683 „Tighina” din 1860, una dintre primele 8 locomotive engleze de pe această linie
- Două cupoane de șină tip Brunel (_∏_), folosite la construirea liniei în 1857-1860
- Fotografiile Gării Constanța, din 1860, și a atelierelor Constanța, din 1865
- Un model din aliaj după nitul de argint bătut de Carol I la inaugurarea podului peste Dunăre în 1895, cu cifrul regal pe floare.

- Bilete de călătorie cu diligența din perioada 1865-1868 din colecția Ciurcu, pe distanțele București-Zizin, București-Brașov, Brașov-Sibiu și Brașov-Timișoara

Alt material rulant:
- Primul vagon-salon al trenului regal de pe linia București-Predeal, din 1879, pe trei osii, care la acea vreme era iluminat cu sfeșnice cu lumânări. Bogate decorațiuni interioare și exterioare, cifrul regal în bronz aurit (în sală)
- Prima locomotivă de cale îngustă de pe linia Crasna-Huși, 001 „Lespezi”, care a funcționat pe linie în perioada 1884-1937 (în sală)
- Vagonul clasa I-II 00605 din 1885 de pe aceeași linie, cu încălzire sistem May-Pape (în sală)
- Vagoanele 62 sufragerie și 64 bucătărie ale trenului regal, pe 3 osii (în parc)
- Locomotiva 20 „Racova”, tip Orleans, din 1886, prima care a condus trenul fulger cu 95 km/h (în sală)
- Locomotiva 597 „Ocna”, din seria 597-680, din 1890, pentru trenuri de marfă cu profil ușor (în parc)
- Plugul de zăpadă 615, simplu, împins de locomotive (în parc)
- Plugul de zăpadă mecanic 628, construit în 1931 în Suedia (în parc)
- Automotorul De Dion Bouton 125, cu motor cu benzină și transmisie electrică, fabricat la Johann Weitzer din Arad în 1906 într-o serie de 7 bucăți pentru CFR
- alte locomotive și vagoane conservate în depozite în vederea extinderii capacității de expunere

- Ordin din aprilie 1873, în limbile română și germană, prin care Societatea Acționarilor CFR solicită tot sprijinul pentru Carol Popp de Szathmari, care urma să fotografieze gările și podurile principale în vederea unui album destinat unei expoziții la Viena
- Din acest album au fost expuse fotografii cu gările Filaret, Botoșani și Fălticeni, precum și locomotivele LCI 55 „Porumbelu” la tren de călători în gara Roman, 56 „Curierul” în reparație alături de altele la atelierele Pașcani și 33 „Mihăileni” la tren de marfă

Legat de Războiul de independență:
- o fotografie cu sosirea Marelui Duce Nicolae în Gara de Nord
- 15 fotografii ale liniei militare Frățești-Zimnicea

- Acte de serviciu și decrete din perioada 1887-1908 din colecția ing. Emil Miclescu, fost director general al CFR
- Cupoane de șină din diverse perioade începând din 1864
- Două dintre primele pompe de la castele de apă de pe linia Lemberg-Iași și două pompe de apă de pe alte linii

Legat de linia Ploiești-Predeal:
- Rapoarte, planuri, telegrame și alte documente din timpul construirii liniei, din 1876-1878
- Meniul de la inaugurarea din Sinaia

- Fotografii din atelierul CFR București-Nord (1872-1931)

- Fotografii din Primul Război Mondial:
- Armament fabricat în atelierele CFR
- Atelierele Galați, alături de rapoarte, ordine și bonuri de rechiziție de acolo
- Distrugeri în Bucovina

- Biroul ing. Theodor Dragu, cel care a întemeiat Serviciul de Ateliere și Tracțiune al CFR și care a inventat, în 1902, pulverizatorul de păcură
- pulverizatorul de păcură și cutia de grăsime inventate de ing. Gheorghe Cosmovici în 1905, respectiv 1909.
- Planorul „ing. Ion Macovei”
- Alte documente, cărți, fotografii, broșuri, uniforme și planuri, donate de vechi ceferiști și diverse persoane și instituții

Curând după deschiderea acestui muzeu a izbucnit al Doilea Război Mondial. În timpul bombardamentelor anglo-americane din primăvara anului 1944 a fost atins și stadionul Giulești, inclusiv muzeul, ocazie cu care au fost distruse o mare parte din exponate. Ceea ce mai rămăsese din colecția muzeului distrus, a fost depozitat într-o sală de la parterul Palatului administrativ C.F.R.[6]

Actualul muzeu

În primavara anului 1953 a fost înființat Muzeul Tehnic al Căilor Ferate, amenajat în actuala clădire din Calea Griviței 193 B, care se află în imediata apropiere a Gării de Nord din București. În iulie 1968 muzeul a fost închis pentru reamenajare și a fost redeschis cu ocazia sărbătoririi centenarului liniei București Filaret-Giurgiu, în anul 1969.

În 1991, din cauza lucrărilor pentru construirea stației de metrou „Gara de Nord”, a fost demolată mica hală ce adăpostea garnitura „Călugăreni”, iar exponatele au fost mutate în celelalte săli ale muzeului sau conservate în depou.

Colecții

În patrimoniul Muzeului Căilor Ferate Române se află garnitura reconstituită a trenului care a făcut prima cursă pe o cale ferată în România, în luna octombrie a anului 1869, între București și Giurgiu, fiind tras de locomotiva cu abur „Călugăreni”. Aceasta a circulat timp 31 de ani, între 1869 și 1900, pe linia București-Giurgiu, după care a rămas la depou și a fost folosită doar pentru a executa manevre. La serbările Ceferiadei din anul 1939 a remorcat un tren festiv compus din trei vagoane reconstituite după planuri vechi, ulterior fiind expusă în Muzeul CFR de la stadionul Giulești. În timpul bombardamentelor din 1944, locomotiva a suferit serioase avarii. A fost restaurată și, începând din 1953, s-a expus la Casa Tehnică a căilor ferate. În anii 1969 și 1994 a suferit reparații capitale pentru a remorca de la București la Giurgiu și retur trenurile de epocă cu ocazia centenarului și, apoi, a împlinirii a 125 de ani de exploatare a căii ferate București – Giurgiu. Garnitura trenului „Călugăreni”, compusă din locomotivă și 3 vagoane de tip clasă, și anume clasa a I-a, a II-a și a III-a, se află în prezent remizată pe o linie din incinta Remizei CFR Mogoșoaia, într-un hangar special amenajat, destinat vagoanelor speciale, reducând la minim degradarea fizică a vagoanelor, fiind ferit de soare, ploaie și zăpadă. Viteza maximă de circulație a acestui tren este de 30 km/h. În muzeu este expusă o machetă a locomotivei.

Tot în Muzeul CFR a fost expusă o locomotivă Reșița realizată în anul 1873, precum și machete reprezentând locomotive construite în țară, macheta unei instalații de centralizare electrodinamică cu relee, înzestrată cu bloc de linie automat și cu instalații dispecer.

Colecția muzeului mai cuprinde machete de vagoane, un telegraf Morse din 1869, fotografii, acte vechi, costume de ceferiști, obiecte cu caracter memorial legate de personalități cum ar fi Anghel Saligny (1854-1925) și Elie Radu (1853-1931), cu realizări deosebite în domeniul podurilor feroviare.

După o lungă perioadă cât nu a fost accesibil publicului, muzeul a fost redeschis la 16 mai 2012. Cu acest prilej a fost inaugurată cea mai mare dioramă feroviară la scara 1:87 din România. Diorama are dimensiunile de 14.4 x 4 m, are 260 m de șine (H0 + H0e) dispuse pe 3 nivele, și este complet automatizată.

Materialele și documentele care alcătuiesc colecția muzeului ilustrează evoluția mijloacelor de transport feroviare în general, o atenție aparte fiind acordată dezvoltării Căilor Ferate Române.
Semnează pentru inființarea Muzeului Transporturilor din București! Click AICI!
Avatar utilizator
ByOnu
Membru Gold
 
Mesaje: 5558
Membru din: Mie, 09 Iun 2010, 16:20
Localitate: Km 0


Înapoi la Istoria transportului feroviar din România


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator