Evolutia retelei feroviare din Romania

Istoria transportului feroviar din România

Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde Grunberg » Dum, 11 Mar 2012, 21:35

Dupa multa munca de documentare si bibileala in Photoshop am reusit sa compun acest fisier *.gif animat ce arata an cu an evolutia retelei feroviare de pe fostul sau actualul teritoriu al Romaniei:

Evolutia retelei feroviare din Romania 1854 - 2011.gif
Evolutia retelei feroviare din Romania 1854 - 2011.gif (2.49 MiB) Vizualizat de 2066 ori


Sursa de inspiratie:

http://www.iegmaps.de/mapsp/mapebga4.htm

Pentru cei interesati am si variante restrinse pe perioadele 1854-1918, 1918-1947, 1947-1989, 1989-2011.
Grunberg
Membru Bronze
 
Mesaje: 193
Membru din: Joi, 11 Noi 2010, 20:15

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde shoppy » Dum, 11 Mar 2012, 23:08

Foarte tare, mi se pare ca lipseste Valcea - Valcele, Boutari - Subcetate, si parca mai era o linie Bucuresti - Giurgi construita in WWI si apoi demontata.
27: AM, AT, BA, BE, BG, CZ, DE, DK, ES, FR, GB, GE, GR, HR, HU, IR, IT, LU, MD, NL, PT, RO, RS, SK, SW, TR, XK (Bucuresti)
Avatar utilizator
shoppy
Membru Silver
 
Mesaje: 6301
Membru din: Joi, 07 Ian 2010, 11:48
Localitate: Bucuresti, s. 1

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde George » Lun, 12 Mar 2012, 16:24

Foarte tare cu adevarat, multumim!
Poate postezi si variantele restranse, ar fi mai usor de urmarit in detaliu (sau poate pe trimiti prin PM).
Se pare ca s-au mai facut ceva electrificari si dupa 1990...
Ca observatie generala, cred ca interesant de punctat ca in general, reteaua feroviara era completata in preajma WWII, dupa aceea s-au facut mai mult dublari si electrificari de linii.
George
Membru Gold
 
Mesaje: 1758
Membru din: Dum, 02 Mai 2010, 11:43
Localitate: Bucuresti

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde Dominatrix » Lun, 12 Mar 2012, 18:23

Apreciem efortul, multumim frumos.
Legat de electrificari, singura lucrare realizata dupa 1990 este Tecuci - Barbosi, care era in lucru in 1989 si nu este finalizata nici acum. Fara comentarii...
Cat despre perioada comunista, intr-adevar reteaua feroviara era in mare parte conturata, desi unele linii realizate de la zero dupa 1946 au fost extrem de dificile, de ex. traversarea Vaii Jiului intre Livezeni si Bumbesti sau linia Salva - Viseu de Jos. Deci nu inseamna ca dupa 1946 s-a stat cu mainile in san. Practic, dublarile si electrificarile de linii au insemnat un efort imens, fiind vorba in mod practic de constructii noi de cale ferata datorita redesenarii aliniamentului caii. Numai electrificarea a peste 4000 de km de cale in 24 de ani, adica vreo 170 km/an este un ritm nebun, aproape de neimaginat in ziua de azi.
Fara sa fac apologia sistemului, trebuie sa recunoastem ca in perioada comunista a existat o gandire extrem de moderna in privinta sistemului feroviar, punandu-se accent mai ales pe transportul feroviar de calatori, dar mai ales de marfa, adica exact ce incearca UE sa prioritizeze astazi.
Avatar utilizator
Dominatrix
Membru Silver
 
Mesaje: 5732
Membru din: Dum, 07 Mar 2010, 05:10

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde George » Lun, 12 Mar 2012, 18:54

Sunt de acord, si eu cred ca trebuie sa recunoastem ca in perioada comunista nu s-a stagnat, ci dimpotriva, s-a progresat foarte mult in domeniul constructiei cailor ferate (unde ajungeam fara comunism e cu totul alta discutie, n-are rost sa speculam).
Prin forta lucrurilor - parintii mei nu au avut niciodata masina si pana acum, le calc pe urme - am calatorit mult cu trenul in anii 80 si am putut constata izbitoarele diferente fata de Germania, spre exemplu, cand am ajuns acolo la inceputul anilor 90.
Chestiuni pe care, difuz, le intelegeam a fi in neregula chiar copil fiind - vagoane jegoase si aglomerate, nasi nepoliticosi, locuri "dublate", aglomeratie la case, trenuri lente, intarzieri neexplicate vreodata - am constatat ca pot fi si cu totul altfel.
De aceea, mi-am imaginat ca Romania va face pasul firesc catre o crestere a vitezei si a calitatii serviciilor in domeniul feroviar, cum, imi pare mie, s-a intamplat prin Ungaria si Polonia, de exemplu. Punctul de plecare era foarte bun, totusi!
Sigur, pe langa ce s-a facut in domeniul materialului rulant - nu comentam acum daca suficient - erau necesare investitii uriase in infrastructura, pentru a permite vitezele practicate in prezent in tarile civilizate, unde 140 - 160 km/h sunt de la sine intelese pe liniile principale.
Din miopie, prostie si lipsa de patriotism aceste investitii nu s-au facut in anii 90, iar acum vom plati sume uriase pentru ele.
Sa speram ca nu vom asista la o "involutie" continuata a acestei retele pe care inaintasii nostri din diferite epoci au construit-o cu mari sacrificii...
George
Membru Gold
 
Mesaje: 1758
Membru din: Dum, 02 Mai 2010, 11:43
Localitate: Bucuresti

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde Grunberg » Lun, 12 Mar 2012, 19:41

Multumesc tuturor pentru aprecieri!
Shoppy, nu am trecut Vilcele-Rimnicu Vilcea pentru ca din cite stiu nu a fost niciodata cu adevarat functionala.
Boutari-Subcetate (de fapt numai portiunea cu cremaliera) dispare in 1978.
Nu stiu la ce linie din primul razboi mondial te referi. Eu stiu de o linie militara Giurgiu (Fratesti) - Zimnicea dar in 1877-1878, demontata imediat dupa terminarea operatiunilor. Si cea de la Rm. Sarat - Puiesti - Traian insa m-am gindit ca au avut oricum o viata prea scurta. Dar daca vreti, e usor sa le pun si pe ele.

Iata si variantele compacte:

1854 - 1918:

Imagine

1918 - 1947:

Imagine

1947 - 1989:

Imagine

1989 - 2011:

Imagine

PS: Am omis sa trec CFI Satu Mare-Ardud-Ardusat-Somcuta Mare, Sighet-Ocna Sugatag si Sighet-Costiui. Au fost si ele administrate de CFR la un moment dat.
Grunberg
Membru Bronze
 
Mesaje: 193
Membru din: Joi, 11 Noi 2010, 20:15

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde shoppy » Mar, 13 Mar 2012, 12:10

Valcea - Valcele a fost functionala vreo 2 ani, am calatorit chiar eu pe ea, si am mai si stat cateva zile in Valcea langa ea si trecea de mai multe ori pe zi trenul, se facea si manevra la un gater de pe acolo, ce amintiri...
27: AM, AT, BA, BE, BG, CZ, DE, DK, ES, FR, GB, GE, GR, HR, HU, IR, IT, LU, MD, NL, PT, RO, RS, SK, SW, TR, XK (Bucuresti)
Avatar utilizator
shoppy
Membru Silver
 
Mesaje: 6301
Membru din: Joi, 07 Ian 2010, 11:48
Localitate: Bucuresti, s. 1

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde Aron » Mar, 13 Mar 2012, 15:06

deci in perioada 1989 - 2011 a fost o schimbare in partea negativa...au disparut mai multe linii, in schimb am vazut ca in Rep. Moldova s-a facut o linie destul de lunga..
:477: :CR: :CR: :CR:
Avatar utilizator
Aron
Membru Silver
 
Mesaje: 906
Membru din: Mar, 05 Apr 2011, 21:12
Localitate: Bucuresti, Sector 6, Prelungirea Ghencea

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde Dominatrix » Mar, 13 Mar 2012, 16:57

Singurele perioade de stagnare in materie de dezvoltare a retelei feroviare au fost 1914 - 1918, 1939 - 1946 si 1989 - 2012. Primele doua au fost din cauza razboaielor, ultima a fost furt si incompetenta. Iar investitiile din ultimii ani sunt o gluma, mai ales comparativ cu anii '60 - '70.
Avatar utilizator
Dominatrix
Membru Silver
 
Mesaje: 5732
Membru din: Dum, 07 Mar 2010, 05:10

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde Grunberg » Mie, 14 Mar 2012, 19:01

dj_exemplar scrie:...in Rep. Moldova s-a facut o linie destul de lunga..

Cred ca dezvoltarea portului Giurgiulesti a impus o legatura mai dreapta cu capitala. Intii au restabilit circulatia pe sectia Cainari - Revaca (o sectie construita sub administratie CFR in perioada interbelica) pentru a evita trecerea prin Tighina si pe urma a fost construita portiunea dintre Cahul si Giurgiulesti. Pe aceasta din urma se pare insa ca viteza e catastrofica, 30km/h. Am vazut citeva poze facute la un an sau doi de la inaugurare si linia era deja in valuri. Teren instabil, na...
Grunberg
Membru Bronze
 
Mesaje: 193
Membru din: Joi, 11 Noi 2010, 20:15

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde bercenicity » Mar, 03 Oct 2017, 10:11

Am pus-o pe youtube, sa putem pune pauza mai usor.


Avatar utilizator
bercenicity
Membru Silver
 
Mesaje: 1283
Membru din: Mar, 29 Dec 2009, 10:32
Localitate: BerceniCity

Re: Evolutia retelei feroviare din Romania

Mesajde TibiV » Mar, 03 Oct 2017, 21:50

bercencity

Multumesc !...
Superba lectie de istorie, geopolitica si tehnologie !!!!

:bere:
TibiV
Membru Gold
 
Mesaje: 6113
Membru din: Vin, 14 Noi 2014, 20:20


Înapoi la Istoria transportului feroviar din România


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori