Switch to full style
Organizarea muzeului STB
Scrie un răspuns

Muzeul RATB si colectiile sale

Sâm, 22 Oct 2011, 12:00

Dincolo de lucrurile foarte tehnice, cum ar fi tot soiul de pompe, pedale de frână sau motoare pentru ștergătoarele de parbriz, Muzeul RATB poate vorbi cu ușurință pe limba oricărui bucureștean. Instituția s-ar putea numi la fel de bine Muzeul Donațiilor: aproximativ 90% dintre exponatele din vitrine au fost oferite de diferiți binefăcători. Cea mai mare parte de însuși Doru Parfenie, un împătimit al colecțiilor.
Aici puteti citi intreaga poveste si vedea o fotogalerie cu cele mai impresionante exponate:
http://www.greatnews.ro/index.php/repor ... -albe.html

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Lun, 09 Ian 2012, 06:15

Comorile RATB-ului, strânse în șapte camere. Vezi imagini panoramice 360 de grade

Un secol de căutări pentru un transport civilizat la dispoziţia domniei sale, bucureşteanul. Plasat în incinta Complexului Sportiv RATB, Muzeul RATB povesteşte despre lumea uşor desuetă, dar plină de romantism, a „Micului Paris”. Aceasta este descrierea muzeului făcută chiar de către mai marii Regiei.

Piese salvate în mod miraculos de la ghilotina nemiloasă a casărilor, fotografii de epocă - multe dintre ele realizate pe sticlă, cărţi poştale ilustrând istoria transportului public din Bucureşti, machete realizate din pasiune în ore lungi de trudă şi inspiraţie, ce reproduc vehicule care parcă aşteaptă la semafor schimbarea culorii, sunt bine întreținute într-un muzeu care nu este deschis publicului.

Motivul: autoritățile au uitat, sau spun că muzeul nu este o problemă importantă. Bani se alocă pentru întreținerea lui, piesele se înmulțesc de la o lună la alta, însă toți directorii care au condus Regia nu au dat girul pentru deschiderea muzeului.

Majoritatea pieselor din muzeu sunt donaţii generoase. Sufletul acestui muzeu este colecționarul Doru Parfenie. Acesta a donat o parte din exponate precum: primele tipuri de bilete, legitimații de călătorie, documente și fotografii, hărți, ceasuri și echipamente, dar și machete de autobuze și tramvaie.

Muzeul adăposteşte, în şapte încăperi, istoria transportului public. Poate fi vizitat zilnic, iar pentru vizite se va face o programare telefonică, sunând la departamentul relaţii cu publicul, la numărul 031.425.04.82. Motivul,nu se află încă în circuitul muzelor. Intrarea este liberă.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/istoria ... 60455.html

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Lun, 09 Ian 2012, 08:04

priceless,deci 7 camere?!altii au zeci de exponate in marime naturala noi avem machete,oricum macar s-au gandit sa faca muzeu :)

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Lun, 09 Ian 2012, 19:12

Foarte multe din machete din asa-zisul muzeu sunt realizate de colegii nostri Marian Andrei, macheta218 si OLECO.
Daca nu erau ei (si Doru Parfenie, fost antrenor la baza sportiva Trapezului), nu exista nici macar asta.
Intr-adevar, este pacat de V3A, de DAC, Roman, Ikarus, TV, Skoda Karosa etc. etc. Dar nu ne putem astepta de la niste persoane unse politic peste noapte mari directori si "specialisti" in transport public, fara nici o pasiune pentru ceea ce fac si care in viata lor nu au calcat pragul vreunui muzeu din dorinta de cunoastere, sa ne faca noua muzeu. Asta a manifestat dintotdeauna ITB/RATB: un dezinteres constant si pagubos pentru tot ce inseamna propria istorie? Bine ca au reconditionat vagoanele Ratheber P3.16 si Lohner, ca tot sunt "extrem de reprezentative" pentru istoria lor...

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Lun, 09 Ian 2012, 20:41

Exista in RATB oameni cu pregatire tehnica si care sunt vechi acolo si au avut la un moment dat functii mai mari, cum este de exemplu dl. Bunea. Daca nu ma insel, chiar domnia sa spunea, pe vremea cand era director de exploatare, ca infiintarea unui muzeu nu este privita cu interes nici de catre opinia publica, nici de catre autoritati. Cred ca si asa, faptul ca mai exista cate o rabla scapata de ochii lumii si ai presei si care rugineste printr'un garaj, este tot ce pot face niste oameni sa pastreze patrimoniul istoric al transportului bucurestean. Daca 2-3 vagoane au avut noroc sa fie restaurate, altele au venit ca donatie si sunt si alea mentinute in circulatie, celelalte vor disparea incetul cu incetul.
Diferenta fata de occident este ca acolo exista ONG-uri puternice (si cu bani) care la nevoie fie finanteaza conservarea acestor vehicule, fie ele le apartin si se ocupa ei de intretinerea lor. Daca aici nu exista asa ceva, RATB si Consiliul General nu au de ce sa se complice cu licitatii pentru vandut vagoane "istorice", daca oricum nu exista pretendenti, cand le pot vinde frumos la licitatie ca fier vechi.
Rathgeber P3.16 este dupa parerea mea util pe post de cofetarie, cum este in prezent. Are o capacitate mai mare decat orice alt vagon "istoric" din dotarea RATB. Lohner este pentru mine egal cu zero. L-as face cel mult vagon de plimbat copiii de Craciun sau alte sarbatori. Mai bine ar lua vagonul S21 si ar face din el un V58 (sau in fine, cum s'o numi varianta aia de V56 cu fata mai dreapta). Ar trebui sa restaureze si un EP original, un EP/V3A (pe asta tot se lauda ca il fac) si cu remorcile lor (EP/V3A si V12/V3A). Si desigur, ar putea reconstrui si o remorca de V56, plus V2A si V3A originale. Dar revenim la problema de baza: pentru cine sau poate mai corect: pentru cat de multi dintre noi?

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Mie, 11 Ian 2012, 00:27

Mult mai emblematic ca tramvai de muzeu decat Rathgeberul 'gras' sau Lohnerul mi se pare Rathgeberul 'albastru', tramvai care a facut legea in adevaratul sens a cuvantului pe 14, 40, etc.

Ca sa intelegeti cat de 'gravate' in amintirile calatorilor au ramas 'albastrele', la parada din 2010 erau niste femei cu copii in V56 atunci cand acesta a intors in depou. Una dintre ele l-a zarit pe utilitarul depoului (nr de parc n-are nici'o relevanta) si au exclamat placut surprinse de vederea unui astfel de exemplar incepand sa depene amintiri. Si bagati de seama ca n-aveau cunostinte RATB-iste, sa le zicem.

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Dum, 02 Dec 2018, 20:30

PaulIP scrie:
shoppy scrie:Daca tot nu intra BN la modernizare in viitorul predictibil, deci nu se intampla nimic nici cu Victoria in viitorul predictibil, sa ii dea cineva blondei ideea inaugurarii unui muzeu la Victoriei, poate mai castiga ceva PR cu pasionatii.
De ce Victoria si nu Dudesti? A fost modernizat relativ de curand (10 ani) si e mai "central" decat Victoria. Si la cele "3 lulele" de tramvaie istorice pe care le are STBsa (plus, candva, remorca EP/V3A, V2A-2S, Rathgeber M, si poate vreun autobuz), nici nu trebuie sa elibereze tot depoul pentru muzeu. Cred ca daca se muta toate turele din 1/10 si/sau 34 la Victoria si 27 la Titan se face suficient loc.

Pentru cei din sectoarele 1 si 2 "centrul" este la Victoriei, nu neg ca or fi si unii pentru care este la Dirstor, dar nu stiu pe unde stau ei.
Si apoi la Victoriei exista si alte obiective turistice de care poate sa se uneasca muzeul intr-un circuit, avem guvernul, Muzeul Antipa, Parcul Kiselef, la Dristor nu avem nimic.
Iar la Victoriei chiar este spatiu pentru un muzeu adevarat, daca ne gandim la 3 vagoane alea le bagam oriunde.

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Dum, 02 Dec 2018, 22:06

shoppy scrie:(...) la Victoriei chiar este spatiu pentru un muzeu adevarat (...)

... spatiu din care 80% e in aer liber, deci fie ca Victoriei isi continua existenta ca depou pentru parcul rulant sau ca muzeu, modernizarea e conditie sine qua non.

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Lun, 03 Dec 2018, 00:08

- BN in modernizare, parcul din BN se muta in Victoriei
- BN modernizat, parcul din Victoriei se muta la BN si la celealte depouri, Depoul Victoria se desfinteaza
- pe o latime de 70 m ce include hala de la poarta si bucla de intoarcere din jurul ei se creaza Muzeul
- restul de teren cu latime de 170m il vinde primaria cu profil de P + 10, astfel se umple de bani si de spagi
- solutia este corecta dpdv urbanistic, economic si turistic
- toata lumea castiga

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Lun, 03 Dec 2018, 11:14

Depinde ce muzeu il faci.
De tramvaie, de ITB sau de transport.
Daca il faci de tramvaie, nu-i bai...nu trebuie mult.
Daca il faci de ITB...daca se grabesc mai gasesc ceva de expus, ca altfel le ajunge si cel pe care il au acum, o sala de depou undeva ..
Daca il faci de transport.....cam trebuie tot spatiul..si nu ar ajunge, cu singura remarca daca nu se grabesc, nu mai ramane nimic de expus...ca exponat istoric.

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Mie, 05 Dec 2018, 10:16

Depoul Bonaparte (Victoria) ar putea transformat în muzeu, iar în loc de poveștile absolut neplauzibile cu retrocedări din zonă, acolo fiind depou de dinainte de comuniști, STBsa ar putea vinde la licitație terenul/terenurile din partea estică a depoului, care oricum e aproape părăsită, cu acces în primă fază de pe Strada Praga, din zona adiacentă depoului, iar ulterior ar putea conecta strada Praga cu Mexic pe limita sudică a depoului, unde sunt acum niște clădiri de-ale lor. Evident, cu semne de oprire și staționare interzisă, iar "maidanezii" să-și facă treaba și să ridice orice mașină care încalcă regulile. Deși acolo în zonă ar fi preferabil să se construiască vile, dar în mod sigur se vor construi bloace de n'șpe etaje, că așa e acum moda să-l depășească pe Ceaușescu la bloace și rezidensuri.
Depoul are înainte nevoie de o modernizare și poate chia de ceva reconstrucție a halelor care au fost distruse de incendiu și demolate cu mulți ani în urmă, iar spațiu ar fi suficient. Iar dacă s'a face un proiect inteligent, s'ar putea face și un etaj sau o clădire separată pentru muzeu pentru alte exponate decât vehicule.

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Mie, 05 Dec 2018, 10:41

Este gresit sa ai depou in buricul targului de acea este gresit sa se modernizeze Victoria, depoul trebuie sa fie la periferie.
Uite LAROMET s-a demolat si mutat la centura, toata industria din spate de la Parcul Copilul - Ciresari s-a demolat, de asemenea GRIRO o sa se demoleze.

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Mie, 05 Dec 2018, 10:51

Un depou cu funcție de muzeu și spațiu de stocare pentru vehicule istorice ar trebui să fie într'un spațiu istoric, iar acolo are exact asta. Nu spuneam de Bonaparte (Victoria) ca depou cu parc circulant normal, ci strict ca muzeu. De asta spuneam că spațiul excedentar de acolo ar putea fi valorificat, altfel era bun dacă se moderniza depoul pentru exploatare normală. Un muzeu construit de la zero cine știe pe unde, nu merge decât dacă vine vreun investitor cu terenul, care ar trebui totuși să poată fi conectat cu costuri minime la rețeaua de tramvai.

Re: Muzeul RATB si colectiile sale

Mie, 05 Dec 2018, 11:50

Da, muzeu-depou fara parc circulant, nu depou functional.
Scrie un răspuns