Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Locomotive electrice

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde George » Mar, 15 Ian 2013, 18:32

As avea o intrebare decurgand dintr-o observatie empirica.
La noi, pantograful este "orientat" "spre" sensul de mers, respectiv unghiul ascutit este orientat spre sensul de mers (a se vedea spre exemplu poza lui Marian Andrei cu locomotiva 583).

In Germania si nu numai, am observat ca in general pantograful este orientat invers, respectiv cu golul catre sensul de mers, atat la locomotive "clasice", cat si la ICE. Nu gasesc acum poze concludente sau filme pe youtube, dar cred ca ati vazut si voi.

Exista o explicatie de ordin tehnic, tine de normativele fiecarei cai ferate, ori nu are nicio importanta in ce sens se deplaseaza locomotiva, indiferent de pozitia pantografului?
George
Membru Gold
 
Mesaje: 2245
Membru din: Dum, 02 Mai 2010, 11:43
Localitate: Bucuresti

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde AlexD » Mar, 15 Ian 2013, 20:34

Nu cred ca exista nici o diferenta, locomotivele serie 45 siemens au avut pantografele montate 'invers' si la unele EC am vazut la fel, tot 'invers'...
Stemmann Technik GmbH.
Avatar utilizator
AlexD
Membru Bronze
 
Mesaje: 252
Membru din: Mar, 01 Mai 2012, 10:09

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde Elful » Mar, 15 Ian 2013, 22:31

Un inginer din BC mi-a spus ca cele cu cotul opus directiei de mers sunt favorabile vitezelor superioare de la 160km/h in sus, favorizand o aderenta mai buna pe firul de contact avand tendinta de a pune presiune pe el, in timp ce, a doua categorie de asimetrice, cele indreptate cu cotul in directia de mers au tendinta la viteze sa fluctueze pe firul sa contact astfel legatura nefiind buna.
Avatar utilizator
Elful
 
Mesaje: 239
Membru din: Joi, 14 Iul 2011, 20:59

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde George » Mar, 15 Ian 2013, 22:36

Multumesc pt. explicatie, @Elful!

Asa m-am gandit si eu, exact la partea cu opusul presiunii si deci a aderentei, dar n-am vrut sa raman la o simpla impresie.

Poate atunci si la modernizarile de la noi pantografele pt. viteze de 160 km/h si peste se vor monta asa. Desigur, discutia e lipsita de miza inca ani buni.
George
Membru Gold
 
Mesaje: 2245
Membru din: Dum, 02 Mai 2010, 11:43
Localitate: Bucuresti

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde Alex Avram » Mie, 16 Ian 2013, 13:39

Pantograful lui 320 e un pantograf ca la bobice....intors invers......
Avatar utilizator
Alex Avram
Membru Bronze
 
Mesaje: 213
Membru din: Vin, 10 Feb 2012, 20:37
Localitate: FETESTI

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde AlexD » Dum, 24 Feb 2013, 14:48

Asta ce pantograf mai e, EP 4?

Imagine

Uploaded with ImageShack.us
Stemmann Technik GmbH.
Avatar utilizator
AlexD
Membru Bronze
 
Mesaje: 252
Membru din: Mar, 01 Mai 2012, 10:09

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde Marian Andrei » Dum, 24 Feb 2013, 14:54

Este tot un EP2, doar ca este sania modificata, model Softronic.
Avatar utilizator
Marian Andrei
Fondator Forum
 
Mesaje: 19539
Membru din: Vin, 25 Dec 2009, 18:37
Localitate: Bucuresti / Predeal / Cluj

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde AlexD » Dum, 24 Feb 2013, 15:11

Si cum de a ajuns pe cel putin 3 locomotive seria 477 care apartin de Brasov (atatea am vazut astazi) au dat jos schunkurile din ce motive?
Stemmann Technik GmbH.
Avatar utilizator
AlexD
Membru Bronze
 
Mesaje: 252
Membru din: Mar, 01 Mai 2012, 10:09

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde Marian Andrei » Dum, 24 Feb 2013, 16:07

Nu le-au dat jos Schunkurile, nu au avut, astea sunt pantografele cu care au venit, Schunk au de la 871 in sus. Le poti vedea aici viewtopic.php?f=106&t=2606
Avatar utilizator
Marian Andrei
Fondator Forum
 
Mesaje: 19539
Membru din: Vin, 25 Dec 2009, 18:37
Localitate: Bucuresti / Predeal / Cluj

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde Der Hofmeister » Dum, 24 Feb 2013, 23:03

Doar Depoul Brașov (054, 231, 268, 345, 498, 703, 753, 773, 785, 821) și Depoul Arad (742) au locomotive seria 47 dotate cu EP2 (și faruri cu lămpi simple cu halogen), în rest Depoul BC are exclusiv Delfini dotați cu pantografe Schunk și faruri LED (dacă facem abstracție de 692 - momentan închiriată către un operator privat de marfă - dotată cu EP2, de altfel prima locomotivă seria 47 cu faruri LED prezentată la ZF 2009).
#NEXT #BMW #4sure
Avatar utilizator
Der Hofmeister
Membru Silver
 
Mesaje: 1300
Membru din: Lun, 06 Dec 2010, 10:00
Localitate: București

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde vlaicuandrei » Lun, 25 Feb 2013, 12:41

Din cate stiu prima locomotiva echipata cu pantografe Faivelay AX a fost 41-0292-7 a depoului BC in 1997-1998, pentru un fel de teste in vederea echiparii ulterioare a EA-urilor modernizate cu Siemens cu acelasi tip de pantograf.
CFR_41-0292-7.jpg
Poza nu imi apartine, este luata dupa site-ul Railfaneurope.
CFR_41-0292-7.jpg (87.05 KiB) Vizualizat de 2417 ori

Ca fapt divers si 302 a avut pantografe Schunk la testele de viteza din 1998, dar pe unul l-a rupt la un drum pe Constanta, inlocuindu-l ulterior cu un EP2, dar AFER-ul nu a permis sa circule cu doua tipuri de pantografe, asa ca au fost retrase si schimbate cu niste EP2-uri normale.
Si ca tot discutam de pantografe, din auzite, cele mai bune raman tot simetricele (cu o perie sau doua) mai ales pe vreme de iarna, fiind mult mai greu, daca nu chiar aproape imposibil de dat peste cap sau de rupt in caz de chiciura pe catenara, spre deosebire de EP2 sau EP3 (la acesta din urma, este si zona de contact -peria pantografului- mai mica decat la simetric sau EP2, aparand uzuri uneori si pe aripile de capat).
Avatar utilizator
vlaicuandrei
 
Mesaje: 64
Membru din: Sâm, 28 Ian 2012, 11:39
Localitate: Bucuresti

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde Gabi23 » Lun, 25 Feb 2013, 15:31

vlaicuandrei scrie: AFER-ul nu a permis sa circule cu doua tipuri de pantografe

Pai si AFER-ul in prezent nu se mai ocupa cu acest lucru? Pentru ca spre exemplu la depoul BC, sunt multe locomotive cu pantografe de modele diferite, unele circuland asa nestingherite de ani buni: 059, 093, 145, 148, 364, 374, 379, 403, 806...
Avatar utilizator
Gabi23
Site Admin
 
Mesaje: 11605
Membru din: Lun, 28 Dec 2009, 01:47
Localitate: Bucureşti, Sector 6 - Crângaşi

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde razvan22 » Lun, 25 Feb 2013, 21:13

La acele masini difera doar sanile pantografelor structura lor este la fel.Cu siguranta nu vom vedea o masina cu un pantograf simetric si unul asimentric sau cu unul intors..si alte variante.
Avatar utilizator
razvan22
Membru Silver
 
Mesaje: 335
Membru din: Lun, 23 Apr 2012, 12:36
Localitate: Orsova

Re: Totul despre pantografele locomotivelor din Romania

Mesajde Marian Andrei » Vin, 22 Mai 2020, 07:41

Cateva detalii ale noului model Schunk WBL-Z care a inceput de cativa ani sa echipeze majoritatea locomotivelor CFR Calatori.

20200520_093932.jpg
20200520_093932.jpg (372.48 KiB) Vizualizat de 166 ori


20200520_093944.jpg
20200520_093944.jpg (381.74 KiB) Vizualizat de 166 ori


20200520_093951.jpg
20200520_093951.jpg (385.74 KiB) Vizualizat de 166 ori


20200520_093955.jpg
20200520_093955.jpg (407.88 KiB) Vizualizat de 166 ori


20200520_094002.jpg
20200520_094002.jpg (414.27 KiB) Vizualizat de 166 ori


20200520_094011.jpg
20200520_094011.jpg (386.36 KiB) Vizualizat de 166 ori
Avatar utilizator
Marian Andrei
Fondator Forum
 
Mesaje: 19539
Membru din: Vin, 25 Dec 2009, 18:37
Localitate: Bucuresti / Predeal / Cluj

Anterior

Înapoi la Locomotive electrice


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Gheorghe, Google [Bot], Ilie Alexandru, PTMZ şi 4 vizitatori