Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport rutierAutobuze, autocare, microbuze

 

Topic: ZiS 155 / ЗиС 155 (1949-1957)

8 posts, 3566 views
ZiS 155 / ЗиС 155 (1949-1957) ByOnu

Acest subiect este pentru discuții generale despre aceste autobuze. Pentru cele care au circulat în București, vă invităm la topicul dedicat. ;)

Autobuz urban ZiS 155

Autobuzul ZiS 155 a fost construit, începând cu anul 1949 și până în anul 1957, la Завода имень Сталина ЗиС г. Москва.

Contrar unor păreri eronate, că a fost realizat  prin scurtarea predecesorului său ZiS 154, acestea aveau în comun numai elementele de caroserie unificate. Autobuzul ZiS 155 a fost construit pe șasiul modificat al autocamionului ZiS 150.

Motorul cu benzină era amplasat în consola față, longitudinal, decalat spre dreapta, față de axa longitudinală a autobuzului. Cabina conducătorului auto era complet închisă față de salonul pasagerilor, printr-un perete transversal, prevăzut cu ferestre. De a lungul peretelui era montată, în salonul pasagerilor, cu spatele la sensul de mers, o banchetă de 5 locuri. Accesul în cabina conducătorului auto se făcea direct din exterior, printr-o ușă, pe partea stângă a autobuzului.

Primele autobuze ZiS 155, construite în anul 1949, au fost echipate cu motorul cu benzină ZiS 120, 6 cilindri în linie, având 90 CP / 66,2 kW.

În același an se construiește varianta ZiS 155G, echipată cu motor cu benzină ZiS 124, 6 cilindri în linie, având 95 CP / 69,9 kW. Ambele motoare au fost variante modificate ale motoarelor cu care erau echipate autocamioanele ZiS 150.

*Fotografiile si textul sunt primite si postate ca atare de la Dl. Ing. Mihai Cristian Bucșan, cale prin care îi mulțumim pentru munca depusă și dedicarea colectării și împărtășirii acestor date tehnico-istorice.  :applause:
A3.1949_prototip ZiS 155_a.jpg (197.66 KB; downloaded 3274 times)
A3.1949_prototip ZiS 155_b.jpg (391.55 KB; downloaded 3274 times)
A3.1949_prototip ZiS 155_c.jpg (175.58 KB; downloaded 3275 times)
A3.1949_prototip ZiS 155_d.jpg (258.04 KB; downloaded 3268 times)
A3.1949_prototip ZiS 155_e.JPG (295.46 KB; downloaded 3268 times)
A3.1949_prototip ZiS 155_f.jpg (238.14 KB; downloaded 3276 times)
A3.1949_prototip ZiS 155_g.JPG (210.19 KB; downloaded 3267 times)

 


Re: Autobuzele ZiS ZiL 155 / ЗиС ЗиЛ 155 buses ByOnu

Continuare. :yes:
A4.1949-1957_ZiS 155G_a.jpg (266.02 KB; downloaded 3262 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_b.jpg (176.37 KB; downloaded 3257 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_d.jpg (339.9 KB; downloaded 3256 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_e.jpg (436.58 KB; downloaded 3258 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_f.jpg (879.19 KB; downloaded 3266 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_g.jpg (262.23 KB; downloaded 3260 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_h.jpg (112.11 KB; downloaded 3261 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_i.jpg (183.58 KB; downloaded 3261 times)
A4.1949-1957_ZiS 155G_j.jpg (453.32 KB; downloaded 3257 times)

 


Re: Autobuzele ZiS ZiL 155 / ЗиС ЗиЛ 155 buses ByOnu

În anul 1953, în colaborare cu Научный АвтоМоторный Институт НАМИ г. Москва, se realizează autobuzul experimental ZiS 155 NAMI, cu motorul amplasat în consola spate.
A fost echipat cu același motor ZiS 124, dar amplasat transversal.

A5.1953_ZiS 155 NAMI_prototip motor consolă spate_a.JPG (186.6 KB; downloaded 3255 times)



În anii 1953, 1954 și 1955, sunt exportate în R.P. Română autobuze ZiS 155G, cu motor ZiS 124.

A6.1953-1955_ZiS 155G_exp.București_a.jpg (228.04 KB; downloaded 3256 times)


A6.1954_ZiS 155G_exp.Reșița_b.jpg (156.63 KB; downloaded 3262 times)


A6.1954_ZiS 155G_exp.Reșița_c.jpg (122.44 KB; downloaded 3257 times)



În anii 1954 și 1955 sunt exportate în R.P. Polonă, la Varșovia, autobuze ZiS 155G, cu motor ZiS 124.

A7.1954-1955_ZiS 155G_exp.Varșovia_b.jpg (321.79 KB; downloaded 3256 times)


A7.1954-1955_ZiS 155G_exp.Varșovia_c.jpg (262.23 KB; downloaded 3260 times)



Anul 1956 aduce schimbări majore în politca URSS. La Congresul al XX-lea al PCUS, N.S.Hrușciov denunță cultul personalității lui Stalin. Ca urmare, se petrec schimbări importante în viața URSS.
Inginerul Ivan Alekseevici Lihaciov (n.1896 - m.1956), membru marcant al PCUS și membru în CC al PCUS, a fost directorul uzinelor ZiS în perioada 1926 - 1939. În timpul Marelui Război pentru Apărarea Patriei (URSS nu a folosit titulatura Al II-lea Război Mondial) a avut  funcția de Înalt Comisar al Poporului pentru Inginerie de Transporturi.
După război, a fost, din nou, director al uzinelor ZiS, director al uzinelor UralAZ din orașul Celiabinsk și apoi director la uzinele MMZ din Moscova. Din anul 1953 și până s-a stins din viață, a avut înalta funcție de Ministru al Transporturilor Rutiere și al Autostrăzilor. În semn de înaltă prețuire pentru activitatea sa, uzinelor ZiS le-a fost schimbată denumirea, la data de 26 iunie 1956, la două zile după încetarea sa din viață, în ZiL -  Завода имень Лихачёва ЗиЛ г. Москва.
Subliniez faptul că autobuzul ZiS 155 nu și-a schimbat denumirea în ZiL, rămânând, până la sfârșitul producției ZiS 155.

În anul 1956 continuă producția autobuzelor ZiS 155G, echipate cu motorul ZiS 124.

În același an, 1956, în colaborare cu Научный АвтоМоторный Институт НАМИ г. Москва, este realizat autobuzul experimental ZiS 155B NAMI, cu motor modificat ZiS 124, alimentat cu propan-butan.
     - nu există fotografii

În același an, 1956, uzinele Zis vor construi autobuze ZiS 155S, pentru uz sanitar, echipate cu utilități medicale.

A8.1956_ZiS 155S_sanitar_a.jpg (122.67 KB; downloaded 3258 times)



În același an, 1956, uzinele ZiS vor construi autobuze ZiS 155S, ce vor fi ulterior amenajate drept car de reportaj și retransmisii a evenimentelor televizate.
Un asemenea car de reportaj va fi achiziționat de Radioteleviziunea Română. Îl știți, ce a rămas din el este părăsit într-o hală a uzinei electrice Filaret, într-un deplin anonimat și o mare indiferență. (NOTĂ: pentru discuții despre acest exemplar vă invităm la subiectul dedicat!)

A9.1956_ZiS 155S_car rep.tv_a.jpg (187.07 KB; downloaded 3262 times)


Colecția personală Dl. Bucșan, cu autobuzul proapăt achiziționat de Radioteleviziunea Română (fragment din ziarul  Scînteia)
A10.1956_ZiS 155S_car rep.tv București_a.jpg (179.06 KB; downloaded 3260 times)

 


Re: Autobuzele ZiS ZiL 155 / ЗиС ЗиЛ 155 buses ByOnu

Tot în cursul anului 1956, se vor construi autobuze modificate și modernizate, pentru export, ZiS 155E (Э) și  Zis 155Iu (Ю).

Autobuzele ZiS 155E (Э) au fost exportate în China, Mongolia. Au fost echipate cu același motor ZiS 124, având 95 CP / 69,9 kW. Au suferit modificări, în funcție  de cerințele importatorului.

export China / Mongolia
A13.1956_ZiS 155E(Э)_exp.xxx_a.jpg (327.52 KB; downloaded 3259 times)



Autobuzele ZiS 155Iu (Ю) au fost exportate în India, Afganistan, Indonezia și țări din lumea arabă. Au fost echipate cu același motor ZiS 124, având 95 CP / 69,9 kW. Au suferit modificări, în principal la sistemul de răcire prin montarea unor radiatoare cu suprafață mare de răcire, a unor ventilatoare mai puternice, cu șase pale.

export India
A14.1956_ZiS 155Iu(Ю)_exp.India_a.jpg (269.87 KB; downloaded 3260 times)


export țări arabe
A15.1956_ZiS 155Iu(Ю)_exp.țări arabe_a.jpg (160 KB; downloaded 3258 times)



În anul 1957 autobuzul ZiS 155G este modernizat, atât el cât și motorul ZiS 124 ce-l echipează.
Autobuzul capătă o nouă axă spate motoare, cu noi angrenaje pentru diferențial, noi semi axe cu formă modifficată.
Unele dintre autobuzele nou construite vor fi ''model economic'', acest lucru traducându-se prin echiparea cu scaune din placaj, în locul celor capitonate, pereții interiori ai autobuzului vor fi placați cu foi de PFL în loc de elemente din lemn natur.
Motorul ZiS 124 capătă un nou ax cu came, piesele confecționate din bronz se înlocuiesc cu piese confecționate din oțel.

A16.1957_ZiS 155G_a.jpg (1.66 MB; downloaded 3267 times)



În același an, 1957, ies de pe banda de montaj a uzinelor ZiS, primele motoare de tip ZiL 158, ce sunt destinate echipării  noului autobuz urban ZiL 158, aflat  încă pe planșetele proiectanților.
Motorul pe benzină ZiL 158 are 6 cilindri în linie și dezvoltă 109 CP / 80,1 kW.
Pentu testarea noilor motoare, este realizat un nou tip de autobuz, construit în puține exemplare, ZiS 155B.
Se remarcă prin noua mască a radiatorului, mască ce va echipa și sucesorul său, ZiL 158.

A17.1957_ZiS 155B_a.jpg (345.56 KB; downloaded 3260 times)



Caracteristici tehnice generale:

Capacitate totală: 50 de pasageri, din care 28 pe scaune și 22 în picioare.
Dimensiuni de gabarit: lungime 8260 mm, lățime 2500 mm, înălțime 2940 mm.
Consolă față 1470 mm, consolă spate 2400 mm, ampatament 4090 mm.

În funcție de cerințele din mai multe orașe din URSS, unele dintre autobuzele ZiS 155G, aveau cârlige de remorcare și echipamente de cuplare pneumatică și electrică, putând tracta remorci-autobuz.
Remorcile-autobuz au fost realizate la Авторемонтный Кузовной Завод АРЕМКУЗ г. Москва, prin reconstruirea autobuzelor ZiS 155, fără motor (1957) și au purtat denumirea AREMKUZ 2PN-4.

A21.1957_ ZiS 155 şi remorcă AREMKUZ-2PN-4.a.jpg (176.84 KB; downloaded 3258 times)



Alte remorci-autobuz au fost construite pe plan local, la diverse uzine de reparații autovehicule sau la intreprinderile proprii de exploatare.

BARZ, orașul Ufa
A22.1959_ZiS 155 şi remorcă (plan local BARZ-Ufa).a.jpg (128.14 KB; downloaded 3270 times)


pe plan local: Moscova
A23.1959_ZiS 155 şi remorcă (plan local Moscova).a.jpg (285 KB; downloaded 3257 times)

 


Re: Autobuzele ZiS 155 / ЗиС 155 buses (1949-1957) ByOnu

Câteva cadre interesante. Sursele sunt precizate in descrierea fiecarei fotografii.
Sursa: https://yadi.sk/a/Vn_-Tv8m3ZQHVR
zis155_ru1.jpg (645.58 KB; downloaded 3003 times)
Sursa: https://yadi.sk/a/Vn_-Tv8m3ZQHVR
zis155_ru3.jpg (715.4 KB; downloaded 3007 times)
Sursa: https://yadi.sk/a/Vn_-Tv8m3ZQHVR
zis155_ru2.jpg (822.68 KB; downloaded 3002 times)

 


Re: Autobuzele ZiS 155 / ЗиС 155 buses (1949-1957) ByOnu

În completarea d-lui Bucșan, se pare ca au circulat și în Baia Mare.

https://ziarmm.ro/din-istoria-orasului- ... mare-foto/

In urma cu 55 de ani, pe strazile din Baia Mare apareau primele doua autobuze, de fabricatie sovietica, ca peste 26 de ani, numarul acestora sa urce la peste 150. “Primele doua autobuze care au aparut pe strazile orasului au fost de fabricatie sovietica, de tip ZIS, in anul 1953. Doi ani mai tarziu, existau 3 autobuze pe un traseu de 11 km.
Foto (teoretic) din 1953.
1953_ZiS 155_BaiaMare.jpg (143.92 KB; downloaded 2787 times)

 


Re: Autobuzele ZiS 155 / ЗиС 155 buses (1949-1957) ByOnu

Un ZiS-154 la Marea Neagră în 1958, în timpul filmărilor pentru pelicula "Prima melodie". Aș fi fost tentat să zic că-i bucureștean (ITB) după numărul cu <B> scris mare pe caroserie, însă remarc că era ceva specific utilitarelor și autobuzelor în URSS.

Sursa: Facebook Studiourile Buftea
Studiourile Buftea 1958 Prima melodie 01.png (333.43 KB; downloaded 2288 times)
Studiourile Buftea 1958 Prima melodie 02.png (294.91 KB; downloaded 2288 times)
Studiourile Buftea 1958 Prima melodie 03.png (315.33 KB; downloaded 2288 times)
Studiourile Buftea 1958 Prima melodie 04.png (317.13 KB; downloaded 2288 times)
Studiourile Buftea 1958 Prima melodie 05.png (306.88 KB; downloaded 2288 times)
Studiourile Buftea 1958 Prima melodie 06.png (445.99 KB; downloaded 2288 times)

 


Re: ZiS 155 / ЗиС 155 (1949-1957) ByOnu

Autobuze ZiS-155 surprinse în 1955 și 1956 în Orașul Stalin.

Nu pot decât să presupun că erau autobuze urbane destinate transportului public local. Nu garantez, însă, că Brașov a avut în expoatare ZiS-uri, poate ne ajută cineva mai documentat cu o confirmare.

ZiS-155 in Orasul Stalin 1955 Brasov.jpg (246.84 KB; downloaded 745 times)


ZiS-155 in Orasul Stalin 1956 Brasov.jpg (240.9 KB; downloaded 753 times)


Sursa capturilor din documentarele video de epocă: link (1955) și link (1956).

 


Home page  • 
Parent forum: Autobuze, autocare, microbuze  • 
Choose destination

Since our 2278 forum members have written 420646 posts in 5242 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use