Despre asociație și site-urile metrouusor.comAsociația "Metrou Ușor": Obiective, activități, proiecte, informațiiPetiții, luări de poziție, proiecte și solicitări realizate de Asociația „Metrou Ușor”

 

Topic: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023)

13 posts, 2370 views
Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Având în vedere informațiile din spațiul public conform cărora garniturile istorice de tren Călugăreni și Moldovița ar fi depozitate sub cerul liber, încă din anul 2021, fapt ce conduce la degradarea lor, Asociația Metrou Ușor s-a sesizat și a trimis instituțiilor abilitate o Petiție și Solicitare de informații de interes public.

Instituțiile vizate sunt:
Ministerul Culturii
Institutul Național al Patrimoniului I.N.P.
Ministerul Transporturilor
Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A.
Muzeul Căilor Ferate - Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER
Societatea Feroviară de Turism S.F.T.
AMU nr.54 din 13.02.2023 Garnituri feroviare de Tezaur.pdf
AMU nr.54 din 13.02.2023 Garnituri feroviare de Tezaur.pdf (598.13 KB; downloaded 474 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Prima instituție care răspunde este CENAFER, după cum urmează:
Raspuns CENAFER nr01-14-20.02.2023 ref MU54 Garnituri feroviare de Tezaur.jpg (272.09 KB; downloaded 2290 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Răspunsul CFR SA:
Raspuns CFRSA nr1-5-139-22.02.2023 ref MU54 Garnituri feroviare de Tezaur.jpg (351.45 KB; downloaded 2206 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) aztec

Din raspunsul CFR se intelege ca situatia este REALĂ.
Si se ascund in spatele formulărilor "temporara, necesitati"...
Speram sa nu fie adevarat...

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) ByOnu

Mai mult, ei zic că la data prezentei, trenurile se află în interiorul ... Remizei (sunt foarte atenți să puncteze asta), nu al halelor din Remiză. Ceea ce poate însemna orice. Clar este doar că se află pe terenul remizei care are niste hale.

Aflăm, de asemenea, că se va semna un contract pentru închirierea spațiului din halele Remizei, contract care deducem că nu este în curs momentan.

Cert este ca trebuie citit cu atenție documentul. Interiorul Remizei NU înseamnă interiorul halei din Remiză.

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Răspunsul Lichidatorului Judiciar al Societății Feroviare de Turism S.F.T. - C.F.R. S.A.
Raspuns Lichidator Judiciar STF nr1-17-14.02.2023 ref MU54 Garnituri feroviare de Tezaur.jpg (376.75 KB; downloaded 2059 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) subway guru

Nu inteleg de ce vagoanele sunt la unii, locomotivele la altii.   :headbash:

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) shoppy

In traducere Calugareni sta in aer liber si este compromisa, ploua in ea, lucrarile de remediere / punere in siguranta sunt necesare dar nu sunt prevazute.

De ce Moldovita se poate pastra in hala fara contract de inchiriere dar pentru Calugareni este nevoie de contract de inchiriere?

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Răspunsul Ministerului Culturii:
Raspuns Ministerul Culturii nr1369-01.03.2023 ref MU54 Garnituri feroviare de Tezaur.jpg (402.33 KB; downloaded 1839 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Răspunsul Ministerului Transporturilor:
Raspuns Ministerul Transporturilor nr3490-706-395-20.03.2023 ref MU54 Garnituri feroviare de Tezaur.jpg (413 KB; downloaded 1742 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Din păcate, temerile Asociației Metrou Ușor se adeveresc.

În documentarul Ora Regelui: Firul de fier, calea ferată care a cusut Români, realizat și difuzat de TVR, garniturile Călugăreni și Moldovița sunt surprinse în exterior, în triajul Remizei Speciale Mogoșoaia.

Imaginile dovedesc distrugerile cauzate de depozitarea necorespunzătoare în exterior, în ultimii ani.

Cu această ocazie, pe 28 martie 2023, am emis următorul comunicat public:

⚠️🚂 [TEZAUR ÎN PERICOL] Asociația Metrou Ușor a sesizat instituțiilor abilitate că trenurile istorice de TEZAUR ale României, "Călugăreni" și "Moldovița", stau de 2 ani în aer liber, după ce au fost scoase din interiroul halei Remizei Speciale Mogoșoaia pentru a face loc noii rame electrice de diagnoză tip Coradia a CFR Infrastructură. Această acțiune reprezintă o SABOTARE a obiectelor de TEZAUR și a investițiilor realizate din bani publici pentru restaurarea completă și întreținerea acestora.

⚠️🌧 Imaginile surprinse de TVR în anul 2022, pentru emisiunea "Ora Regelui", atestă starea jalnică a garniturilor de tezaur. Vagoanele au intrat într-un proces de degradare accentuată după ce au fost depozitate în condiții improprii. Ramele din lemn ale ferestrelor au crăpat și nu mai asigură etanșarea, vopseaua caroseriei și a elementelor a fost afectată iremediabil, conducând la zone de rugină, iar unele uși nu se mai închid și permit infiltrarea apei în saloanele cu interioare din lemn și tapiserie, acestea fiind cuprinse de mucegai.

⚠️📜 Trenurile de epocă Călugăreni (fabricat 1869) și Moldovița (fabricat 1893) sunt încadrate, alături de Trenul Regal, în categoria TEZAUR de importanță istorică națională. Acest lucru poate fi verificat pe platforma electronică care listează bunurile culturale mobile clasate în Patrimoniul Cultural Național: http://clasate.cimec.ro/lista.asp?psearc ... type=AND

⚠️🪵 Un element specific, reprezentativ din punct de vedere constructiv perioadei istorice în care au fost fabricate aceste garnituri, este structura predominant din lemn, ornată cu elemente din sticlă, lemn, materiale feroase și textile foarte fragile. Prin urmare, cele două garnituri necesită obligatoriu o serie de condiții minime pentru depozitarea corespunzătoare, în special în ceea ce privește controlul umidității care se poate face doar prin gararea într-o unitate acoperită care să nu permită expunerea îndelungată la soare sau precipitații, toate acestea afectând iremediabil structura și elementele decorative exterioare și interioare.

❌ Trenurile au fost restaurate în integralitate la Atelierele C.F.R. Grivița București, între anii 1993-1994 și revitalizate în 2004. Cu toate că România nu dispune de un Muzeu dedicat Căilor Ferate, în ciuda istoriei bogate a CFR, garniturile s-au bucurat de curiozitatea și interesul publicului la diverse evenimente, expoziții și excursii tematice. Vagoanele "Moldoviței" au compus trenul turistic "Pelerin în Bucovina", iar recent a apărut în serialul britanic "Jules Verne's Around the World in 80 Days" cu David Tennant, produs de BBC în 2020.

📜🕰 Din Ordinul de Clasare nr.OMC-2883/31.12.2015, aflăm că "trenul Călugăreni a circulat pe prima cale ferată din Pincipatele Unite și este legat de deplasările Regelui Carol l. Bunul constituie o mărturie directă și semnificativă a unor a personalități pe Filaret-Giurgiu: Țarul Alexandru al ll-lea și Marele Duce Nicolae al Rusiei ... în timpul Razboiului de Independență (1877-1878) au fost transportate elemente din Armata Rusă".

⚠️ Ne temem că din motive birocratice (intrarea în lichidare a Societății Feroviare de Turism S.F.T. - C.F.R. S.A.) asistăm la DISTRUGEREA iremediabilă a două bunuri inestimabile. Situația este de neacceptat cu atât mai mult cu cât vagoanele sunt deja restaurate tehnic, structural și estetic, în urma unor investiții importante. Indiferent de motivele birocratice, politice și economice, garniturile istorice trebuie salvate și depozitate corespunzător. Acestea sunt printre ultimele trenuri istorice existente în România, după distrugerea constantă și necontrolată a patrimoniului tehnic feroviar. Amintim că trenul de epocă "București", care a aparținut tot S.F.T., a fost vândut la fier vechi și casat în anul 2012, în triajul gării București Est - Obor.

⚠️ Având în vedere faptul că vagoanele reprezintă TEZAURUL de importanța tehnică, culturală și istorică a României, am solicitat verificarea situației garniturilor de epocă într-un cadru mixt format din instituțiile relevante subordonate Ministerelor Culturii și Transporturilor, precum și mutarea acestora înapoi în interiorul halei de parcare, pe termen nedeterminat, pentru a preveni degradarea suplimentară și ireversibililă. Am solicitat răspunsuri următoarelor instituții: Ministerul Culturii, Institutul Național al Patrimoniului I.N.P, Ministerul Transporturilor, Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A, Muzeul Căilor Ferate - Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER, Societatea Feroviară de Turism S.F.T, majoritatea răspunzând-ne deja. Aflăm că, în cele din urmă, trenul "Moldovița" ar fi fost mutat înapoi în hală, iar pentru trenul "Călugăreni" se așteaptă semnarea unui contract de închiriere a spațiului de depozitare din interiorul halei.

⚠️ Investițiile în restaurarea trenurilor au fost SABOTATE prin depozitarea incorectă sub cerul liber. Asociația "Metrou Ușor" solicită repararea avariilor produse și depozitarea garniturilor pe termen nedeterminat în spații acoperite și păzite. Astfel de situații nu trebuie să se mai repete, iar instituțiile ce supraveghează protejarea bunurilor cultural-istorice ar trebui să fie înștiințate când au loc mutări ce pot influența starea și siguranța acestora. Nu în ultimul rând, societatea civilă ar trebui să se unească pentru ca astfel de acțiuni iresponsabile să nu mai fie permise pe viitor.

🔴 Documentul nostru este disponibil aici: https://forum.metrouusor.com/File?id=207119

🔴 Răspunsurile instituțiilor abilitate se regăsesc în mesajele precedente de pe această pagină.
2 CapturaTVR_Trenul_Moldovita_1.jpg (161.88 KB; downloaded 1546 times)
3 CapturaTVR_Trenul_Calugareni_2.jpg (230.47 KB; downloaded 1546 times)
4 CapturaTVR_Trenul_Calugareni_3.jpg (302.26 KB; downloaded 1546 times)
5 CapturaTVR_Trenurile_Moldovita_Calugareni_1.jpg (306.37 KB; downloaded 1546 times)
6 CapturaTVR_Trenul_Calugareni_1.jpg (412.08 KB; downloaded 1546 times)
7 CapturaTVR_Trenul_Moldovita_2.jpg (198.03 KB; downloaded 1546 times)
8 CapturaTVR_Trenul_Moldovita_3.jpg (235.2 KB; downloaded 1546 times)
9 CapturaTVR_Trenul_Calugareni_5.jpg (292.79 KB; downloaded 1546 times)
10 CapturaTVR_Trenul_Calugareni_4.jpg (235.46 KB; downloaded 1546 times)
11 CapturaTVR_Trenurile_Moldovita_Calugareni_2.jpg (260.76 KB; downloaded 1546 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) Asociația Metrou Ușor

Răspunsul Institutului Național al Patrimoniului (INP):
Raspuns INP nr3461-26.05.2023 ref MU54 Garnituri feroviare de Tezaur.jpg (333.89 KB; downloaded 1408 times)

 


Re: Sesizare: depozitarea incorectă a trenurilor de TEZAUR Călugăreni și Moldovița (2023) shoppy

Institutii de carton, functii caldute fara nici o responsabiltiate si putere practica.

 


Home page  • 
Parent forum: Petiții, luări de poziție, proiecte și solicitări realizate de Asociația „Metrou Ușor”  • 
Choose destination

Since our 2331 forum members have written 425484 posts in 5292 topics and 516 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use