Zona metropolitană BucureștiTotul despre București

 

Topic: Orașul în trecut

255 posts, 83323 views
 
Go to page:  1  ... 13 14 15 16 17 18 19
 
 

📖 Pagination options
Re: Orasul in trecut andrei11

Facebook  Istoria Bucureştiului
Despre Cocioc...
Cocioc.jpg (81.04 KB; downloaded 1058 times)

Dan Călina
Foto-document din 1965 cu ultimele zile ale Cociocului, mahalaua cu bordeie și case modeste de pe locul actualului Parc Tineretului. Maidanul insalubru cu gropi de gunoi se inunda periodic, formându-se balta Cocioc, urmare a umflării Dâmboviței. Pe fundal observăm silueta Crematoriului Cenușa, inaugurat în 1934 și închis în 2002. În 1965, a debutat șantierul amenajării Parcului Tineretului, Cociocul a fost demolat, iar parcul inaugurat câțiva ani mai târziu. Straturi de istorie bucureșteană uitată, readuse la lumină de clișee uimitoare!
sursa foto: Studiourile Buftea

 


Re: Orasul in trecut ByOnu

https://www.facebook.com/MuzeulMunicipiu ... zm9NZgLl

𝙎𝙩𝙧𝙖̆𝙯𝙞 𝙙𝙚 𝙡𝙚𝙢𝙣 𝙙𝙞𝙣 𝙫𝙚𝙘𝙝𝙞𝙪𝙡 𝘽𝙪𝙘𝙪𝙧𝙚𝙨̦𝙩𝙞

În cadrul cercetărilor arheologice din Centrul Istoric al Bucureștiului au fost descoperite porțiuni importante ale străzilor de lemn, unele segmente fiind identificate pe multe dintre străzile pe care s-au făcut cercetări. Însă în anumite zone de pe străzile Lipscani, Smârdan şi Gabroveni au fost dezvelite porțiuni mai solide ale „podurilor" de lemn, care au permis obținerea unor informații legate de sistemul de amenajare a străzilor în perioada secolelor XVI-XVIII.
În dreptul Hanului Greci de pe Lipscani, strada de lemn a fost dezvelită pe toată lungimea hanului. Din punct de vedre constructiv s-a observat că aceasta era amenajată într-un strat de pământ negru lutos (datorat apelor pluviale şi menajere scurse), peste care erau puse bârne lungi, așezate conform axului străzii. Peste acestea erau fixate scânduri puse perpendicular pe axul străzii. În unele porțiuni au fost observate chiar mai multe nivele de refacere a structurii străzii.
Pe strada Gabroveni au fost identificate alte porțiuni aparținând „podului de lemn" din scânduri susținute de bârne, dispuse paralel cu axul străzii. Scândurile erau fixate prin cuie din lemn, cu diametrul de cca. 3 cm. Pe marginea podirii, în unele locuri, au fost observați pari. Suprapunerea pe mai multe nivele de podire a străzii, separate de straturi de pământ negru lutos, reprezintă nivele de refacere a „carosabilului" şi dovedesc o îndelungată folosire a acestei străzi.
Despre strada Smârdan aflăm că era podită cu lemn în cursul secolului al XVIII–lea, ca şi celelalte ulițe din jurul Curții Domnești, după cum reiese din planurile ofițerului Ferdinand Ernst şi ale baronului Franz Purcel, din 1789-1791.
Pe aceste planuri nu apar numele tuturor străzilor, dar cele amenajate cu bârne de lemn sunt hașurate. De altfel, cercetările arheologice din dreptul nr. 30 au scos la iveală, pe o lungime de 15 m, patru tronsoane ale „podului de lemn", amenajat cu bârne dispuse pe axul lung al străzii şi scânduri dispuse perpendicular pe axul străzii.

Unul dintre tronsoane a putut fi datat în sec. al XVIII-lea, deasupra ultimului nivel al bârnelor din lemn. În pământul negru corespunzător străzii, a fost descoperită o monedă emisă la Sadagura (1771-1774). Podirea cu lemn a străzilor este însă în mod clar mai veche decât secolul XVIII, dovadă stând însemnările juristul parizian Pierre Lescalopier, care în anul 1574 consemna faptul că „orașul e podit cu trunchiuri de copaci”.
Abia începând cu anul 1823, la propunerea făcută de Josef Hartl, arhitectul oraşului, strada Smârdan se numără printre primele pavate cu caldarâm. Pe 6 iulie 1826 marii boieri arată că este nevoie urgentă să fie mutate „o prăvălioară cu olane şi o casă învelită cu paie”, pentru a se putea face o bună aliniere a caldarâmului de piatră.

Explicații foto:
1 și 2 Strada de lemn identificată pe strada Gabroveni, lângă zidul Curţii Domneşti
3 și 4 Strada de lemn identificată pe strada Smârdan, nr. 30

Dr. Elena Gavrilă, arheolog
Biroul Istorie Veche și Medievală, secția Istorie #MMB
Text preluat de pe pagina #MuzeulCurteaVeche - #MuzeulMunicipiuluiBucurești


1.jpg (882.08 KB; downloaded 707 times)


2.jpg (1.28 MB; downloaded 707 times)


3.jpg (846.01 KB; downloaded 707 times)


4.jpg (716.78 KB; downloaded 707 times)

 


Re: Orașul în trecut TudorBuc

https://tudorchira.ro/adrese-cu-istorie-de-pe-calea-victoriei-ultimele-descoperiri/

Am descoperit 2 proiecte care anul trecut au documentat istoria câtorva locuri de pe Calea Victoriei + sondaje de opinie cu rezultate interesante pe care le putem discuta aici.



 


Re: Orașul în trecut TudorBuc





Analiza cu ce s-a mai întâmplat în ultimul an pe Calea Victoriei. Sper să vi se pară interesant și să vă bucurați de transformare.

Șantierul Calea Victoriei – iulie 2023: https://tudorchira.ro/santierul-calea-victoriei-iulie-2023/

 


Go to page:  1  ... 13 14 15 16 17 18 19
 
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Totul despre București  • 
Choose destination

Since our 2158 forum members have written 407372 posts in 5067 topics and 487 subforums.

 

© 2009 - 2023 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

Terms Of Use