Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi Ilfov

 

Topic: Autotaxare 1962

4 posts, 1150 views
Autotaxare 1962 andrei11

Facebook  Tramclub
Autotaxarea.jpg (1 MB; downloaded 1162 times)

 


Re: Autotaxare 1962 rosetti61

Ceea ce infatiseaza fotografia se numea "taxare cu autoservire", sistemul prototip din care a rezultat autotaxarea asa cum o stim.
In 1962 (august) este introdus un sistem experimental de taxare cu autoservire (pe liniile considerate importante in acel moment, 5 de tramvai si 35 de autobuz), de eliberare a biletelor fara taxator (acestia sunt pastrati o vreme pentru indicatii si supraveghere) si consta dintr-un aparat ce contine biletele si cutia de colectare a taxei de calatorie, operate de calatori. Principiul este simplu - calatorul introduce suma in cutie apoi prin apasarea unei clapete se elibereaza biletul, compostat ulterior in dispozitivele amplasate langa aparat. Este o masura ce vine in spijinul calatorilor si vizeaza simplificarea operatiunilor de taxare in vehicule pentru reducerea aglomeratiei si blocarii platformelor de urcare, in orele de varf. Totodata aceasta presupune si unele norme obligatorii, masura a increderii si corectitudinii calatorilor. Metoda este bine primita de public si se extinde si pe alte linii.

Exista si un dar; cei bineintentionati folosesc aparatul corect si conform instructiunilor insa cei smecheri s-au prins de hiba sistemului - se putea lua liber biletul din rola deoarece nu existau constrangeri mecanice conditionate de introducerea taxei in cutie (pe sistemul carucioarelor de supermarket). Astfel, se puteau scoate oricate bilete (si refolosite ulterior pe alte linii - dar existau cazuri pe liniile de periferie unde aparatele erau bruscate sau vandalizate). Ca "mijloc de plata" se foloseau chiar monede vechi scoase din uz, saibe, piulite.

Din cauza acestor neajunsuri acumulate pe parcurs, se reintroduce sistemul clasic cu taxatoare in cursul anului 1968. Din experienta acumulata cu acest sistem, pe parcursul anilor '70 se trece la un sistem mixt, cu bilete eliberare de taxatori in vehicul si bilete precumparate din puncte speciale deschise in oras. In vederea reorientarii personalului spre alte sarcini, din 1977 incepe eliminarea treptata a taxatorilor si trecerea completa, in anul 1978 la un sistem de autotaxare, cu vanzarea biletelor in puncte fixe (tonete si centre de abonamente) si diversi agenti economici (PTTR, tutungerii etc). Cu timpul se diversifica titlurile de calatorie, apar abonamente fractionate (nenominale) de o zi, o saptamana, 2 saptamani. Biletele inca sunt diferentiate tarifar in functie de tipul vehiculului sau a liniei (mai ales cele de autobuz preorasenesc de lung parcurs - Otopeni, Balotesti si Buftea). Spre sfarsitul anilor '80 are loc unificarea tarifului pentru toate liniile, indiferent ca sunt de tramvai, troleibuz sau autobuz (exista diferente numal la liniile exterioare de lunga parcurs sau rapid).
Dupa 2007 abonamentele si biletele clasice incep sa fie inlocuite de carduri (in anii '90 se intentiona initial folosirea cartelelor ca la metrou pe toata reteaua, fiind implementate numai pe liniile expres), carduri cu care se pot face operatiuni multiple - incarcarea de abonamente, bilete in sistem "portofel electronic". Biletele de hartie sunt scoase din uz in luna ianuarie 2010. Sistemul se revolutioneaza si tine pasul cu timpurile moderne - titlurile de calatorie se pot achizitiona si online, cu telefonul prin sms; RATB introduce biletul valabil si la metrou (scos dupa o perioada). In zilele noastre sub egida STB/TPBI se poate face plata cu cardul bancar la validatoarele din vehicul, este reorganizat sistemul de taxare prin eliminarea diferentierilor de tarif si introducerea calatoriei orare valabile timp de 90 de minute pe orice vehicul. Din nou, oferta titlurilor de calatorie se diversifica - calatorii integrate ce se pot folosi in intervalul de valabilitate atat in transportul de suprafata si la metrou, calatorii integrate STB-metrou-tren in zona metropolitana, abonamente nominale pe durate mai mari de o luna - 3, 6, 9, 12 luni. Se pot folosi si automatele de bilete instalate in unele statii.

Si cu toate acestea, naravurile si metehnele au ramas neschimbate de ambele parti - calatori fraudulosi si aparate nefunctionale, setate prost

 


Re: Autotaxare 1962 ByOnu



 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Autotaxare 1962 ADK

Dupa 2007 abonamentele si biletele clasice incep sa fie inlocuite de carduri..

Nu era în iunie 2006, odată cu sosirea autobuzelor noi (Mercedes E3)?
Biletele de hartie sunt scoase din uz in luna ianuarie 2010.

Nu în ianuarie 2011? Din câte țin minte în 2010 încă se circulau cu bilete de hârtie...iar după 2011 compostoarele au început să fie date jos, rămânând câte unul rătăcit și până prin 2015.

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului în comun din București şi Ilfov  • 
Choose destination

Since our 2277 forum members have written 420533 posts in 5240 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use