Infrastructura feroviară din RomâniaMagistrale de cale feratăMagistrala 600

 

Topic: Linia 603: Zorleni- Falciu CFR- HM Falciu Nord

5 posts, 1296 views
Linia 603: Zorleni- Falciu CFR- HM Falciu Nord drbm

Grindeanu: Se redeschide linia feroviară peste Prut Zorleni – Fălciu – Frontiera cu Republica Moldova

Ion Dobreanu, 17 03. 2022
https://www.economica.net/grindeanu-se-r ... 397.html

„Continuăm astfel eforturile concrete pentru sprijinirea persoanelor refugiate din Ucraina, care sosesc în România prin frontiera cu Republica Moldova”, explică șeful Transporturilor.
Potrivit lui, CFR a intervenit în regie proprie pentru a permite circulația în condiții de siguranță pe acest sector de cale ferată și pentru repunerea în funcțiune a Haltei Fălciu.
„Luăm în mod constant toate măsurile necesare pentru asigurarea unor coridoare de tranzit care să asigure legături eficiente cu alte orașe importante din România dar și cu Punctele de Trecere a Frontierei cu țările vecine”, adaugă Grindeanu.

 


Re: Linia 603: Zorleni- Falciu CFR- HM Falciu Nord drbm

G4Media
ANCHETE • 17 MARTIE 2022 • REDACȚIA

Linia feroviară Zorleni – Fălciu – Frontiera cu Republica Moldova se redeschide pentru gestionarea mai eficientă a fluxurilor de refugiaţi, a anunţat joi, pe Facebook, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, citat de Agerpres. Potrivit acestuia, CFR a intervenit în regie proprie pentru a permite circulaţia în condiţii de siguranţă pe acest sector de cale ferată şi pentru repunerea în funcţiune a Haltei Fălciu.

Potrivit unui comunicat remis joi AGERPRES, linia de cale ferată Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră este o linie feroviară care traversează râul Prut şi care asigură legătura directă cu Staţia CF Cantemir, punct feroviar de frontieră al Republicii Moldova.

„Prin redeschiderea liniei feroviare Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră, în lungime de circa 60 de km, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA se aliniază eforturilor concrete ale României în preluarea şi gestionarea fluxului crescut de refugiaţi din Ucraina, care sosesc în ţara noastră, prin graniţele cu Republica Moldova”, se menţionează în comunicat.

Linia de cale ferată Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră, destinată atât transportului feroviar de călători, dar şi de marfă, a fost închisă în anul 2015, deoarece niciun operator de transport feroviar român sau din Republica Moldova nu a mai solicitat trasă pentru desfăşurarea transportului pe această secţie de cale ferată neinteroperabilă.

Astfel, în contextul crizei umanitare din Ucraina şi a numărului mare de refugiaţi, care sosesc prin punctele feroviare de la graniţa cu Republica Moldova, redeschiderea şi crearea condiţiilor necesare reluării transportului de călători pe linia Zorleni – Fălciu Frontieră reprezintă în acest moment o măsură necesară în eforturile comune depuse de autorităţile locale şi centrale pentru descongestionarea fluxului crescut de refugiaţi şi reducerea presiunii de la celelalte puncte de frontieră cu Căile Ferate din Moldova.

„Pentru redeschiderea liniei de cale ferată Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră, Sucursala Regională de Căi Ferate Iaşi a executat în regie proprie lucrările necesare pentru crearea condiţiilor în vederea realuării transportului feroviar, lucrări care au constat în înlocuirea de traverse, completarea cu material mărunt de cale şi piatră spartă, lucrări de consolidare a liniei, de defrişarea a vegetaţiei pe o suprafaţă totală de 144.000 mp, precum şi lucrări de asigurare a gabaritului de trecere în zona trecerilor la nivel”, se mai precizează în comunicat.

De asemenea, în clădirea Hm Fălciu au fost realizate lucrări de igienizare şi de salubrizare, lucrări desfăşurate cu sprijinul Primăriei Bogdăneşti, precum şi lucrări de repunere în funcţie a instalaţiilor sanitare şi electrice, inclusiv a sistemului de supraveghere video al sectorului Poliţiei de Frontieră.

„Menţionăm faptul că toate aceste demersuri, menite să asigure condiţiile necesare preluării tuturor persoanelor refugiate din Ucraina, întreprinse de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA în punctele feroviare de frontieră de tranzit cu Republica Moldova, din nordul şi nord-estul ţării, se aliniază eforturilor comune ale autorităţilor locale, centrale şi ale societăţii civile care s-au mobilizat în acţiuni concrete de sprijin umanitar şi de coordonare strânsă în depăşirea provocărilor cu care ne confruntăm în această perioadă”, se mai spune în document.

Conform sursei citate, personalul companiei CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare naţionale, va lua în continuare toate măsurile necesare şi va colabora permanent cu autorităţile locale şi centrale pentru asigurarea condiţiilor necesare preluării fluxului crescut de refugiaţi, care se află în tranzit în ţara noastră, pentru legătura feroviară cu Ungaria, inclusiv persoanelor de orice naţionalitate, care sosesc din Ucraina, şi solicită îndrumare şi asistenţă în staţiile de cale ferată.

Potrivit CFR, în staţiile de cale ferată, la solicitarea primăriilor şi prefecturilor, au fost amenajate spaţii pentru refugiaţi, unde primesc hrană şi asistenţă, până la preluarea şi transportarea acestora în centrele special amenajate de autorităţile locale şi centrale. (Sursa foto: CFR Călători)

https://www.g4media.ro/linia-feroviara-z ... ide.html

 


Re: Linia 603: Zorleni- Falciu CFR- HM Falciu Nord drbm

tufadevenetia.mp3
tufadevenetia.mp3 (2.13 MB; downloaded 82 times)

RadioImpuls:
Dimineața Nebună. Motivul rușinos pentru care linia feroviară Zorleni – Fălciu – Frontiera cu Republica Moldova nu a putut fi deschisă.

"Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că va redeschide o cale ferată mai veche din apropierea Republicii Moldova. Totul pentru a falicita transportul refugiaţilor din Ucraina. Însă se pare că această acţiune nu au putut fi dusă la bun sfârşit.

Cei care s-au ocuapat de reabilitarea liniei ferate nu au putut curăța zona din apropierea Bogdănești, motivând că este o zonă de pădure cu multe uscăciuni."

23:04, Mar 22, 2022
Andreea Burghelea
https://www.radioimpuls.ro/dimineata-neb ... 20209700

 


Re: Linia 603: Zorleni- Falciu CFR- HM Falciu Nord fl82

Cateva date istorice despre aceasta linie:

-Linia de cale ferata Zorleni- Falciu- (Basarabeasca) a fost inaugurata in anul 1922.  Cu aceasta ocazie este inaugurata si vechea remiza de locomotive Falciu. Pentru alimentarea cu apa a locomotivelor cu aburi se utiliza o pompa de apa (care utiliza apa din raul Prut).
De asemenea o "pompa de apa" exista si in statia Epureni.

-Dupa stabilirea frontierei cu fosta URSS pe raul Prut, linia de cale ferata, dintre statiile Falciu CFR si Prut II SZD, este transformata din linie cu ecartament normal in linie cu ecartament larg.

-In 1946 vechea remiza de locomotive Falciu inceteaza a mai fi utilizata.

-La inceputul anilor 1970, pentru a face fata tranzitului de marfuri care erau exportate din Romania in fosta URSS , capacitatea statiei Falciu este marita semnificativ, efectuandu-se ample lucrari: marirea numarului de linii si a lungimii utile a acestora, constructia rampei de marfuri, montarea unei macarale tip "pod rulant" (pentru transbordarea marfurilor si transcontainerelor din vagoane de ecartament normal in vagoane de ecartament larg), este construita o noua cladire de calatori, etc.

-Dupa 1970, ca urmare a extinderii capacitatii statiei CFR Falciu si a cresterii traficului de marfa cu fosta URSS, se decide constructia si amenajarea unei remize complet noi, in statia Falciu, pentru locomotivele diesel a CFR (atat de ecartament normal cat si de ecartament larg).
  Astfel se realizeaza: o hala noua, cu pereti metalici, pentru remiza, cu o lungime de 25 m si o latime de 5 m. In interiorul halei exista o singura linie incalecata (pentru ambele ecartamente), dotata cu canal de vizitare.
  S-au mai amenajat: o instalatie pentru depozitat si uscat nisipul (cu dimensiunile de 10,8 m pe 4,75 m), un depozit pentru uleiuri (dimensiuni 12 m pe 4,6 m), cladire administrativa pentru prezentarea personalului de locomotiva (dimensiuni 10,75 m pe 3,5 m). Alimentarea cu motorina a locomotivelor se facea direct din vagonul-cisterna.
 Toate aceste dotari din remiza Falciu au fost date in exploatare in anii 1973- 1974.

-Pentru manevrarea vagoanelor de marfa de ecartament larg in statia Falciu a fost adusa locomotiva 040-DHC-420 si ulterior si alte locomotive diesel cu boghiuri de ecartament larg (intre care 040-DHC-424).

-In anul 1976 au fost introduse locomotivele diesel-hidraulice 040-DHC, la tractiunea trenurilor de calatori si de marfa, de pe aceasta linie. La tractiunea trenurilor de marfa se utilizau si locomotive diesel-electrice 060-DA.

-Dupa unele informatii, pentru tractiunea unor trenuri de marfa de pe aceasta linie, s-ar fi utilizat si locomotive diesel-electrice de tipul 060-DC (de 3000 cp) si 060-DD (de 4000 cp).  

-Conform unor livrete de mers din anul 1984, viteza stabilita, pe aceasta linie, era de: Zorleni- Epureni= 60 km/h,  Epureni- Murgeni= 80 km/h,  Murgeni- Falciu= 75 km/h.   Intre statiile de frontiera Falciu CFR si Prut II (SZD, astazi CFM) viteza stabilita era de 40 km/h.  Intre Falciu- HM Falciu Nord nu stiu ca tera viteza stabilita.  Pentru trenurile de marfa viteza stabilita era de 55 km/h (intre Zorleni si Falciu).

-La sfarsitul anilor 80', cu ocazia constructiei fabricii de zahar din satul Falciu, linia este prelungita de la statia Falciu pana la nou-infiintata HM Falciu Nord, pentru deservirea fostei fabrici de zahar.

-In 1989 pe aceasta linie circulau 5 perechi/zi de trenuri "cursa", fiecare tren fiind atunci compus din cate 4 sau 5 vagoane (din care: 3 vagoane seria 29-20, un vagon seria 11-47 si la unele trenuri si un vagon de bagaje). Tractiunea era asigurata cu locomotive diesel-hidraulice 040-DHC.  Acest material rulant apartinea de revizia de vagoane calatori si de remiza Barlad.

-In 1990 statiile si haltele de pe aceasta linie erau:

 -Halta Bujoreni h.

 -HM Horga. Aveea o singura linie abatuta si era folosita exclusiv pentru "incrucisari" de trenuri.
  Din 1992 este retrogradata ca si hc si din 1994 ca si h.

 -Halta Bursuci h.  Situata la marginea satului Epureni.

 -Halta Suletea hc. Situata la marginea satului Horga.

 -Statia Epureni. Situata la marginea satului Floreni.
   Aveea 3 linii abatute si deservea o baza de receptie a cerealelor.
   In 1995 este retrogradata ca si HM (halta de miscare), in 2001 ca si hc (halta deschisa pentru traficul de calatori cu vanzator de bilete) si in
   2008 ca si h (halta deschisa pentru traficul de calatori fara vanzator de bilete).

 -Statia Murgeni
   Are doua linii abatute, rampa de marfa si deservea o baza de receptie a crealelor.
   In 2007 este retrogradata ca si HM.

 -Halta Ranzesti h.

  -Statia Falciu CFR. Este situata in satul Bogdanesti.
   Aveea cca 26 de linii (20 de ecartament normal si 6 de ecartament larg).
   Aveea si: rampa de marfa, macara transcontainere si remiza de locomotive.
   Deservea o baza de receptie a cerealelor.
   In 2007 este retrogradata ca si HM.

 -HM Falciu Nord. Este situata la marginea satului Falciu.
   Are o singura linie abatuta .
   Deservea fosta fabrica de zahar.

-Toate statiile si HM-urile erau prevazute cu instalatii SBW si semnale mecanice ("semafoare") circulatia desfasurandu-se in sistemul "intelegerii telefonice a caii libere".

-Ca urmare a revolutiei romane din decembrie 1989 si apoi a destramarii si disparitiei fostei URSS in 1991 se produc schimbari importante si pentru aceasta linie:

 -In 1991 este desfiintat vagonul de clasa intai, din compunerea trenurilor de calatori de pe aceasta linie si apoi si vagonul de bagaje

 -In 1992 remiza de locomotive Falciu inceteaza a mai fi utilizata, fiind trecuta "in conservare"

 -Dupa disparitia fostei URSS si proclamarea independentei de stat a Republicii Moldova in 1991, traficul si tranzitul de marfuri prin statia CFR Falciu se reduce drastic si inceteaza circulatia trenurilor de marfa intre statiile Falciu CFR si Prut II CFM.

 -Intre anii 1991- 1996 linia de cale ferata dintre statiile Falciu CFR si Prut II CFM este transformata din linie de ecartament larg in linie incalecata cu 4 sine, atat pentru ecartament larg cat si pentru ecartament normal. Insa nu stiu daca firul de ecartament normal, dintre statiile Falciu CFR si Prut II CFM, a fost vreodata utilizat!

-Din anii 90' numarul de trenuri de calatori de pe aceasta linie se reduce la doar doua perechi/zi.

-Un timp au mai circulat trenuri de marfa, in special cu cereale, pana la Murgeni si Falciu.

-In anul 1998 se introduce un tren de calatori, in trafic local de frontiera, intre statiile Falciu CFR si Prut II CFM, compus din material rulant de cale larga (locomotiva+ un singur vagon), apartinand cailor ferate moldovenesti (CFM).

-Aproximativ tot in 1998 vagoanele seria 29-20 sunt inlocuite cu vagoane seria 29-22, in compunerea trenurilor "personale" de pe aceasta linie.

-Aproximativ la sfarsitul anilor 90 si inceputul anilor 2000 instalatiile SBW si semnalele mecanice ("semafoarele") din statiile si HM-urile de pe aceasta linie sunt scoase din functiune, linia este declarata "sectie cu conducere centralizata a circulatiei", iar statiile si HM-urile sunt transformate in "puncte de sectionare in linie curenta", deservite de cate un "revizor de ace" pe tura si acoperite prin "indicatorul permanent de acoperire a punctelor de sectionare de pe sectiile cu conducere centralizata a traficului".

-In septembrie 2007 garniturile compuse din vagoane seria 29-22 sunt inlocuite cu automotor "Desiro", pe aceasta linie.  Dar automotorul "Desiro" a circulat foarte putin timp, pe aceasta linie.

-In anul 2009 trenurile de calatori, de pe aceasta linie, erau deja compuse cu automotoare "Malaxa" pe doua osii, care apartineau de depoul Tecuci.

-In decembrie 2010 inceteaza circulatia trenului de calatori, in trafic local de frontiera, dintre statiile Falciu CFR si Prut II CFM, de atunci linia dintre aceste doua statii nemaifiind utilizata.

-In septembrie 2012 cladirea HM Falciu este renovata si modernizata, in contextul pregatirilor pentru "aderarea" Romaniei la spatiul "Schengen".

-In februarie 2013 inceteaza circulatia trenurilor de calatori, pe aceasta linie.

-In octombrie 2013 a trecut ultimul tren (de marfa) pe aceasta linie. Era incarcat cu cereale.

Bibliografie: "Premiere feroviare si evolutia unor activitati de tractiune pe regionala CF Iasi", carte scrisa de inginerii Gabriel Margineanu si Serban Lacriteanu si publicata la editura AGIR, in anul 2016.

 


Re: Linia 603: Zorleni- Falciu CFR- HM Falciu Nord fl82

Conform unui livret din anii 1989- 1990 tonajul maxim admis al trenurilor, pe aceasta linie, era de: 1270 tone (cu dubla tractiune 060-DA), 640 tone (cu locomotiva 060-DA) si 500 tone (cu locomotiva 040-DHC).

 


Home page  • 
Parent forum: Magistrala 600  • 
Choose destination

Since our 2279 forum members have written 420712 posts in 5243 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use