Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovVehicule din trecut aparținând STB / ITB / RATB / STB S.AVehicule utilitare

 

Topic: Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse

12 posts, 3071 views
Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse ByOnu

Echipa de accidente a STB-ului din interbelic
Marilena, Berceni de Poveste, 17 septembrie 2018.

interventii utilitare STB interbelic 1.png (836.87 KB; downloaded 3076 times)


Funcțională din 1909, când a fost adoptată legea pentru înființarea „Societății Comunale pentru construcțiunea și exploatarea tramvaielor în București” ( noua concesiune numindu-se S.T.B. )., societatea de transport public a capitalei și-a mai schimbat denumirea de două ori de-a lungul timpului: o dată în 1950, când a devenit „Întreprinderea de Transport București”, și o dată în 1990, când Primăria Municipiului București a decis transformarea I.T.B.-ului în R.A.T.B.-ul pe care ne-am obișnuit să-l criticăm în ultimele decenii.

Dar nu despre STB-ul actual voiam să vă povestesc astăzi, ci despre cel din 1936, când „echipele de accidente” gata oricând să rezolve problemele mijloacelor de transport în comun sau liniilor, trezeau admirația reporterilor de la „Ilustrațiunea română”. Iată un articol publicat în numărul din 10 iunie 1936 al revistei, intitulat „Echipa de accidente a STB-ului”:

interventii utilitare STB interbelic 2.png (545.35 KB; downloaded 3073 times)


„Imensa rețea pe care Societatea Tramvaielor din București a întins-o în toate colțurile Capitalei noastre, necesită, pe lângă o continuă supraveghere, o întreținere cu un personal foarte costisitor și o secțiune specială, prevăzută cu toate cele necesare, pentru a da ajutor tramvaielor sau liniilor, cari au suferit vreo defectare.

Sunt așa numitele echipe de accidente, cari se află tot timpul gata de plecare, în orice colț al orașului, în care s-ar fi semnalat un accident, provenit vreunui vagon de tramvai, sau unui fir din rețeaua aeriană.

Două mașini, așa cum le vedem adesea la locurile de accident pe stradă, lucrând la repararea urgentă a cine știe căror stricăciuni, așteaptă la depoul din Bonaparte primul semnal pentru a porni la repararea deranjamentului. Un telefon de fir direct e la dispoziția acestor echipe, cari sunt în serviciu toată ziua și toată noaptea. Trei echipe, cari lucrează cu schimbul în decursul celor 24 ore, deservesc mașina care e construită special pentru a putea ajuta la degajarea vagoanelor, la repararea firelor electrice, sau la celelalte stricăciuni cari au nevoie de urgentă intervenție.

Aceste două mașini au foarte mult de lucru și afară de echipa a treia, de noapte, care mai ajută la diferite reparațiuni mari ce se efectuează de la ora 1 noaptea în sus, când circulația e mai puțin importantă, celelalte două aproape nu au oră de odihnă.

Echipa e compusă din electricieni reputați pentru tehnica lor rapidă și desăvârșită, cari pot oricând și în cel mai scurt timp să repare cine știe ce defect survenit instalației electrice a soc. de tramvaie.”

interventii utilitare STB interbelic 3.png (1.21 MB; downloaded 3072 times)


Echipa de accidente a STB-ului rezolvă două cazuri dificile

„La o curbă periculoasă, remorca unui tramvai 19 sărise de pe linie. Accidentul întrerupsese circulația și în urma vagonului se adunase un lung șir de alte vagoane, de automobile și trăsuri. Pentru un timp stagnase circulația din pricina vagonului care avusese fantezia să sară de pe linie.

Peste câteva minute cei patru oameni ai echipei de accidente lucrau la repunerea pe linie a remorcei. Două vinciuri puternice, așezate sub șasiul vagonului, alte câteva instrumente grele de fier și sub mâna abilă a celor patru lucrători vagonul deșuchiet, care pornise, sortit de fire, a fost pus la locul nimerit.

Toată operația nu a durat mai mult de câteva minute. Dintr-o dată lucrurile și-au revenit la normal. Tramvaiele au pornit vesel, sunându-și clopoțelul, automobilele s-au urnit clacsonând și caii de la trăsuri au plecat într-un trap strâns.

Ne-am suit la loc în mașină. Era aproape ora prânzului și lucrătorii, cari de dimineață nu stătuseră degeaba, se bucurau că vor găsi în sfârșit odihnă binemeritată.

interventii utilitare STB interbelic 4.png (1.45 MB; downloaded 3072 times)


Abia am ajuns însă la depoul Bonaparte și ni s-a încredințat o misiune nouă. La o întretăetură importantă, un tramvai, al cărui manipulant uitase să întoarcă troleul, cauzase o importantă stricăciune cablului aerian.

Am pornit într-acolo. De data aceasta circulația nu se oprise, dar era cu atât mai greu, pentru echipa de accidente. Din spatele mașinei ridicară platforma mobilă, izolată cu porțelan, pentru a feri pe lucrători de accidente fatale. Apoi cei patru oameni ai echipei de accidente se urcară la nivelul firelor electrice, începând lucrul cu o viteză și o precizie de mașină. De la înălțimea acestei platforme, lucrând cu un cablu care are o tensiune extrem de puternică, acești lucrători din echipa de ajutor sunt în permanență la un pas de moarte groasnică.

În jurul mașinei verzi a S.T.B.-ului circulă mereu alte vehicule, vin din cinci în cinci minute în tramvaie. Atunci mașina se dă la o parte, lucrătorii lasă lucrul început pentru a face loc tramvaiului și se întorc apoi la periculoasa lor muncă. Lucrul e mai dificil aici, din pricina acestor întreruperi continue și durează de aceea și mai mult. Pe lângă lucrul propriu zis la încheetura aceea de cabluri, mai trebue reparat ceva și la unul din stâlpii susținători. Un electrician se suie pe o scară și strânge și acolo, nu știu ce șurub principal cu complicată denumire tehnică.

În jurul nostru s-au adunat în câteva minute zeci de gură-cască, oameni cari n-au probabil nicio treabă serioasă, care privesc, fără să știe măcar despre ce e vorba. Sunt adunați tot soiul de reprezentanți ai străzii: domni gravi, cu mustăți și ochelari, femei cu târgueli, tineri cu ziare de sport.

Se fac pariuri și comentarii asupra accidentului întâmplat, iar șoferul mașinei, care așteaptă placid să se termine reparația pentru ca să se poată întoarce mai repede la depou ca să-și mănânce prânzul, e asaltat cu tot soiul de întrebări de curioșii adunați.

În sfârșit, lucrarea e terminată. Curioșii, după plecarea mașinii, mai rămân un moment locului, comentând cazul, care i-a scos pentru un moment din banalele evenimente ale străzii.”



Nota:
1. Lucratorii STB de la interventii lucrau la camasa si cravata. Nu mi-e clar daca au fost anuntati inainte. As tinde sa cred ca nu.
2. Cel putin unul dintre camioanele utilitare STB erau Mercedes-Benz / Daimler. STB este, deci, client foarte vechi al nemtilor. :lol:

 


Re: Intervenții și vehicule utilitare - istorie ByOnu

Două dintre primele camioane achiziționate de STB. Daca este sa ne luam dupa scrierea fotografiilor, ele ar fi "TOMASMANN". MAN, deci?

Sursa: http://sanuuitam.blogspot.com/search?q=RATB
Camioane interventii utilitare STB interbelic in Depoul Stefan cel Mare URAC.png (564.16 KB; downloaded 3054 times)

 


Re: Intervenții și vehicule utilitare - istorie nokia2110

S.T.B. a însemnat între 1948 şi 1950 Serviciul de Transport Bucureşti.
De atoturnurile "Scania-Vabis", de producţie cam 1965-1970... ştie cineva dacă mai există?

 


Re: Intervenții și vehicule utilitare - istorie Media

Existau în trecut niște camioane DAC sau Carpați care ungeau firele de troleibuz.
Îmi amintesc ca am mers intr-o seara de iarna către Gara de Nord cu unul din ele (era prea trarziu și nu mai circul ITB, iar de taxi nu aveam bani). Avea în magazia din spate un godin pentru încălzire.

Erau polivalente? Ungeau și firele erau și autoturnuri pentru intervenție la rețea?

Dacă parcai sub rețea și trecea în noaptea respectiva acea utilitara sa unga firele găseai mașina plina de vaselină a doua zi.
Se găsește pe undeva foto cu astfel de utilitara?

 


Re: Intervenții și vehicule utilitare - istorie nokia2110

Poze s-ar putea să se găsească pe aici: http://ratb.stfp.net/?ttx=Xi
Asemenea vehicul de întreţinere cred că am mai văzut şi acum 2-3 ani, deci s-ar putea să existe şi azi. Că mai greu de făcut la comandă unul.

 


Re: Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse ByOnu

Acum vreo 2-3 ani (cred) am vazut sigur un camion Roman galben de interventii cu trolee de ungere. Iar acum 1-2 ani am vazut o dubita IVECO Eurobody cu trolee de ungere.

Nu stiu de cate anume are nevoie STB in paralel. Este posibil ca IVECO-ul sa fi inlocuit Roman-ul.

 


Re: Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse Gabi23

B 19 AJV a fost ”ungătorul” de care discutați în mesajele precedente: https://forum.metrouusor.com/ViewTopic?p ... ByPostId . Este retras definitiv din circulație și așteaptă în Autobaza Titan, valorificarea prin BRM. A fost înlocuit de un vehicul nou, modern adaptat cerințelor actuale: B 90 NRK. Acesta este în general parcat când nu este utilizat, în Autobaza Ferentari.
Autoturnuri Scania nu mai există de peste 10-12 ani. Mai există utilitara Scania B 68 SCV în hala Autobazei Obregia.

 


Re: Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse nokia2110

Cât de vechi este autoutilitarul "Scania" care mai există?
Link-ul către vechiul ungător nu merge.
La un "Rathgeber" era ataşată o platformă cu roţi cu spiţe... aia cât de veche o fi?

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse ADK

Posibil chiar 1968, după numărul de înmatriculare care pare preferențial. Acest camion are vreo 10-11 ani de când nu mai circulă, find adus din câte știu la pachet cu autobuzele Saurer și având zile în Autobaza Obregia (unde inițial aparținea, teoretic, de Secția Linii ... nu știu cum a ajuns în Obregia, probabil căra anvelope pentru vechile Saviem-uri).

 


Re: Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse nokia2110

Mai există la autobaza Obregia? O fi fost importate s.h. după 1989?
La un moment dat R.A.T.B. a avut şi "Mercedes" Unimog. Nu ştiu la ce intervenţii foloseau. Nu am mai văzut aşa ceva din anii '000.

 


Re: Istorie intervenții și vehicule utilitare - discuţii diverse ByOnu

Exista inca. Se vede din strada daca este deschisa poarta dinspre Turnu Magurele.

 


  • ADK
  • Posted:
  •  

Re: Remorchere TATRA T813 ADK

nokia2110 wrote here:
Ce au făcut cu ele?

Cristi. wrote here:
Au fost casate.

nokia2110 wrote here:
Prea uzate sau de ce?

ADK wrote here:
Reînnoire de parc, mașini care erau probabil și greu de întreținut față de KRAZ-uri.

shoppy wrote here:
Dupa un timp nu se mai gasesc piese si s-au cumparat remorchere noi cu performante contemporane.


Pentru @nokia2110:

La orice regie, cel puțin din țară, începând de la cele care au un singur autovehicul până la sute chiar (indiferent de tip) aflate în dotare, în general unde numărul lor este (tot) mai mic, acestea au mari șanse să dispară mai rapid decât unde inventarul lor este mai mare, pentru că face ca mentenanța și costurile să devină o povară. Mai există varianta că conducerea a alocat bani pentru autovehicule mai performante, în special pentru cererile zonei respective, iar cele vechi au fost casate, chiar și bune (deși eu unul, sunt anti-risipă în toate, măcar le vindeau).

Spre exemplu aceste Tatre, care exploatarea în continuare ar fi fost mai costisitoare sau la fel de costisitoare ca în cazul KRAZ-urilor, dar s-au preferat cele din urmă din mai multe motive (poate un consum mai bun, sarcină utilă mai mare, costuri similare etc) până la o altă reînnoire de parc, unde însă, cele care mai existau au rămas dintr-un motiv păstrate.

Din păcate, România anilor 2000 avea alte politici și teorii, astfel că pe atunci cam orice era retras era doar casat, nu păstrat sau măcar vândut ca în ziua de astăzi, pentru că astea erau regulile și nu se puneau problemele sau importanța vehiculului în sine ca astăzi. În 2005, un Roman Diesel sau un DAC 665t erau la ordinea zilei și nici dacă le tăiai cu sutele nu le duceai în continuare lipsa, astăzi încerci să găsești una la unul de a avut firmă sau chiar și pe persoană fizică, și o găsești într-o stare în care sunt compromise multe, iar piese, ca un joc de noroc - găsești într-un caz din 100, și asta căutând și în gaură de șarpe...

Așa se explică oarecum prin 2008, de ce Craiova a păstrat zecile de DAC-uri și nu cele 3 Ikarus, iar la Ploiești aproape fix invers. Doar că în ultimul caz, cele 3 DAC-uri au mai mers (unul până în 2011, altul până în 2015 și încă unul până în 2016) iar Ikarusurile până nu foarte demult, oarecum și la Fetești. În București au dispărut cam toate odată că s-a reînnoit flota cu mașini mai performante, la cererile de atunci (cutia manuală și lipsa aerului condiționat, a podelei coborâte etc începuseră să devină un chin mai ales pentru liniile aglomerate). Asta se explică și de ce au fost preferate DAF-urile cu DeSimon, iar ele au migrat tot mai mult pe liniile preorășenești până când s-a pus dop cu exploatarea lor și acolo...

 


Home page  • 
Parent forum: Vehicule utilitare  • 
Choose destination

Since our 2384 forum members have written 430439 posts in 5343 topics and 517 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use