Regiunile RomânieiTransilvaniaJudețul ClujMetroul din Cluj Napoca

 

Topic: Știri și articole din presă

51 posts, 33533 views
 
Go to page:  1 2 3 4
 
 

📖 Pagination options
Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca Stefan28

https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/incep-primele-lucrari-pentru-realizarea-metroului-din-cluj-napoca-1391634

"Primăria Cluj-Napoca, în calitate de autoritate contractantă, anunţă demararea lucrărilor tehnice pentru realizarea forajelor geotehnice în cadrul proiectului "Tren Metropolitan Gilău - Floreşti - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonţida" - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea şi a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiţii". Conform procedurilor specifice, echipele tehnice se vor deplasa în zonele studiate pentru a efectua lucrările necesare acestei faze. Solicităm cetăţenilor ce deţin cu orice titlu imobile situate de-a lungul coridorului şi în cadrul zonelor studiate să permită accesul echipelor tehnice şi utilajelor acestora pentru efectuarea în bune condiţii a realizării forajelor geotehnice necesare elaborării proiectului - în conformitate cu prevederile Legii 255/2010", se arată într-un comunicat trimis, marţi, de municipalitatea clujeană și citat de Agerpres.

Potrivit sursei citate, lucările de forare vor fi realizate în perioada octombrie-decembrie 2020.

"Obiectivele principale ale proiectului sunt următoarele: 1. Îmbunătăţirea atractivităţii sistemului de transport public durabil metropolitan în vederea accesării rapide a oportunităţilor socio-economice din zona de studiu aflată pe axa est-vest a municipiului. 2. Sprijinirea aspiraţiilor de creştere economică şi a creşterii ocupării forţei de muncă prin asigurarea unei capacităţi de transport îmbunătăţite pentru deservirea axei est-vest a zonei metropolitane. 3. Reducerea impactului activităţilor de transport (poluarea aerului şi zgomotul) asupra mediului în cadrul zonei de studiu prin asigurarea unei axe de transport durabil, care să contribuie la re-distribuţia modală de la transportul cu autoturismul personal", se mai arată în comunicat.

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Iată un articol despre ceea ce cuprinde studiul de prefezabilitate:
Studiul de prefezabilitate pentru metroul clujean a însemnat realizarea mai multor scenarii. A comparat metroul greu cu cel ușor, dar au fost studiate alte posibile mijloace de transport. Să nu vă mirați prea tare: tramvai, monorail, autobuz. La final, proiectanții au ajuns la concluzia că metroul ușor este cel mai avantajos. Urmat de autobuze expres, de mare capacitate – BRT (bus rapid transit), și de monorail.
metrou-monorail-tramvai-768x435.jpg (51.84 KB; downloaded 3813 times)

Studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan și cel de prefezabilitate pentru metrou sunt realizate de asocierea SWS Engineering, Systra, Metrans Engineering. Documentele au fost elaborate de Emmanuel Boutmy și Marius Vlăsceanu, verificate de Giampaolo Tosti și aprobate de Ionel Oprea, specialiști ai celor trei societăți. Rezultatele finale urmează să fie livrate Primăriei până în iunie 2021.
Premisa de la care s-a plecat este că axa de transport public est-vest, deservită cu autobuze și troleibuze, este suprasaturată. Înainte de pandemie se înregistrau volume de 4.000-6.000 pasageri pe oră și sens pe tronsonul central dintre str. Câmpului – str. G. Coșbuc – Piața Avram Iancu – str. T. Mihali. Traseul pe care s-a făcut studiul a vizat punctele terminus strada Eroilor (Florești) și IRA (Cluj-Napoca). Între acestea s-au efectuat mai multe simulări, cu stații chiar în centrul Clujului sau mai spre sud, în zona străzii Avram Iancu, respectiv variantă cu trecere prin Mărăști ori prin Gheorgheni, spre mall.

Iată mai jos câte stații au fost gândite pentru fiecare dintre mijloacele de transport studiate:
statii-768x161.png (107.94 KB; downloaded 3827 times)

Vă propunem și un tabel al costurilor de implementare; metroul greu este cel mai scump, iar metroul ușor este de trei ori mai costisitor decât tramvaiul. Am putea semnala aici, ca o paranteză, că specialiștii Băncii Mondiale au subliniat, în documentația pentru Planul de amenajare a teritoriului județean, că cea mai bună soluție pentru axa est-vest este tramvaiul. Autorii studiului PF îi contrazic.
cost-constructie-768x207.png (129.99 KB; downloaded 3814 times)

Din punct de vedere al eficienței economice, proiectanții au arătat că autobuzul este mai avantajos decât metroul. BRT este autobuzul cu benzi dedicate, LRT este tramvaiul, iar MNR este simbolul pentru monorail.
clasament-rentabilitate-768x229.png (154.09 KB; downloaded 3813 times)

Studiul de prefezabilitate a recomandat pe baza unor evaluări tehnice, financiare, de mediu și sociale, ca opțiunea strategică ce va fi dezvoltată în fazele ulterioare ale proiectului: metrou Ușor – MTR-L, în ambele tehnologii pe pneuri VAL respectiv pe șine RAIL, cu traseu urban subteran. “S-a evidențiat un punctaj general ridicat pentru obțiunea MTR-L (metrou ușor) oferind performanțe de transport, tehnice, economice și financiare rezonabile în raport cu celelalte opțiuni analizate”, arată proiectanții. După cum vedeți, diferența dintre primele două locuri este mică.
clasament-768x496.png (186.9 KB; downloaded 3814 times)

Metroul ușor ar urma să aibă următoarea capacitate de transport
• la interval de 3 min: 11.400 pasageri / oră și sens (7.600);
• la interval de 90 sec: 22.800 pasageri / oră și sens (15.200);
• la interval de 60 sec: 34.200 pasageri / oră și sens (22.800)

Principalele caracteristici tehnici preconizate pentru opțiunea strategică metrou ușor pe șine sunt:
– amplasament pe verticală: subteran pe întreaga lungime;
– lungime traseu: 13,15 km;
– număr stații: 14;
– interstație medie: 1,01 km;
– interval de urmărire: 3 min;
– lungime peron: 80 m;
– tehnologie material rulant: pe pneuri;
– lățime material rulant: 2,5 m;
– capacitate de transport: 11 400 pas./h&sens.

Viteza maximă de exploatare este de 80 km/h.
Proiectanții s-au gândit și cine ar urma să opereze noul mijloc de transport. Au analizat următoarele opțiuni instituționale:

• Opțiunea 1 MT – cu Ministerul Transporturilor (METROREX) ca Autoritate de Transport implicată în implementare și supervizare serviciu, și cu diverse soluții pentru Operator;
• Opțiunea 2 ATMP-CJ – cu Autoritatea de Transport Metropolitan Cluj ca Autoritate de Transport implicată în implementare și supervizare serviciu, și cu diverse soluții pentru Operator;  
• Opțiunea 3 UAT-MCN – cu UAT Municipiul Cluj-Napoca ca Autoritate de Transport implicată în implementare și supervizare serviciu, și cu diverse soluții pentru Operator;
• Opțiunea 4 CTP – cu UAT Municipiul Cluj-Napoca ca Autoritate de Transport implicată doar în supervizare serviciu, și cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca implicat în implementare și ca Operator; –
• Opțiunea 5 Operator nou – cu Autoritatea de Transport Metropolitan Cluj ca Autoritate de Transport implicată doar în supervizare serviciu, și cu un Operator Public nou înființat implicat în implementare și ca Operator.
„Materialul rulant achiziționat pentru implementarea unei astfel de linii de transport public este reprezentat de un tren de metrou ce poate rula pe șine, pe pneuri sau prin levitație magnetică, cu propulsie electrică și cu o capacitate pornind de la 380 de pasageri pentru un tren format din 2 rame”, se mai arată în studiu.
Spațiul ocupat de infrastructura de transport cu metroul între stații poate fi rezumat după cum urmează: – într-un singur tunel: aproximativ 8,9 m pentru diametrul exterior; – la nivelul suprafeței terenului linie dublă: aproximativ 10,9 m, inclusiv parapeți.

Interesant este că proiectanții au făcut o analiză SWOT a proiectului, iar la minusuri au trecut lipsa de experiență și de instruire a personalului din Primărie în privința proiectelor majore de infrastructură feroviară, respectiv faptul că schimbările politice pot dăuna proiectului.

„Personalul Autorităților administrative locale este neexperimentat și neinstruit pentru implementarea proiectelor majore de infrastructură feroviară. (…) Schimbările politice la nivelul instituțiilor centrale și locale pot genera sincope și întârzieri în implementarea corespunzătoare a Proiectului. (…) În ceea ce privește lipsa de calificare a personalului implicat in proiect, cu titlu de recomandare, apreciem că este suficient ca până la finalizarea Proiectului să se întreprindă următoarele: o desemnarea unei direcții coordonatoare (de exemplu direcția investiții) din cadrul aparatului de specialitate al Primăriei Cluj Napoca; o din cadrul acestei direcții să fie desemnat un responsabil de proiect care să dețină cunoștințele tehnice necesare urmăririi și soluționării problemelor ivite pe parcursul derulării proiectului; o stabilirea de atribuții clare (eventual completare a fișei postului) în sarcina personalului cu funcții de conducere din cadrul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, cu referire la proiect”, se arată în studiul PF.

Sursa: Media9

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Compania Geostud a stabilit amplasamentele pentru cele 42 de foraje pentru studiile geotehnice ale metroului:
Compania de studii geotehnice din capitală a anunțat primul pas pentru proiectul metroului de Cluj: stabilirea punctelor de foraje de pe cele trei variante de traseu.

Societatea este specializată în proiectare și consultanță tehnică; analize tehnice, încercări de laborator, elaborare de studii geotehnice și documentații de mediu, expertize și asistență tehnică; rapoarte de monitorizare a mediului.

Aceasta a stabilit împreună cu toți deținătorii de rețele amplasamentele pentru cele 42 de foraje aferente proiectului, care acoperă trei variante de traseu. În baza analizelor de laborator, care vor determina caracteristicile fizico-mecanice ale straturilor de pământ interceptate, se va alege varianta optimă de traseu.

În luarea acestei decizii se vor avea în vedere aspectele geologice, geotehnice, de mediu, de trafic, arheologice, constructive, dar și de cost. În momentul de față se întocmesc documentațiile necesare accesului forezelor pe amplasamentele stabilite.

Primarul Clujului, Emil Boc, respingea, în 2015 ideea metroului din cauza costurilor foarte mari, estimate atunci la 5 miliarde de euro, însă a revenit asupra proiectului ca urmare a creșterii populației și a traficului rutier. Proiectul se află în stadiul studiului de prefezabilitate, câștigătoare fiind asocierea SWS – Systra –Metrans, în ciuda contestației consorțiului Metroul SA – Padeco.

Costurile lucrărilor sunt apreciate acum la 1 miliard de euro, sumă considerată drep nerealistă de către unii specialiști. Proiectul ar urma să aibă mai multe faze, prima fiind Cluj-Napoca – Florești, iar a doua, Florești – Gilău. Numărul de stații prevăzute a fost stabilit la 15, pe o distanță de 16 km.

Sursa: Transilvania Business

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Studiul de fezabilitate pentru metrou și SF-ul pentru trenul metropolitan sunt programate să intre astăzi în dezbatere la Ministerul Dezvoltării:
Studiul de prefezabilitate pentru magistrala I de metrou și studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan din județul Cluj intră joi, 12 noiembrie, în dezbatere la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei. Investiția, în valoare totală estimată de aproape 5,7 miliarde de lei, va fi finanțată și din fonduri europene, potrivit autorităților române.

Mâine, la #MLPDA, va avea loc o nouă ședință a Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes național și locuințe, în cadrul căreia vor fi prezentate și supuse avizării studiile de prefezabilitate și de fezabilitate pentru:
• tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea (componenta 1, magistrala I de metrou); investiția, în valoare totală estimată de 5.669.949.835 lei, va fi finanțată din fonduri europene nerambursabile, prin #POIM 2014-2020, fonduri europene nerambursabile și rambursabile prin Planul Național de Relansare și Reziliență (#PNRR) 2021-2027, de la bugetul de stat prin bugetul de credite al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (#MTIC), precum și din alocații de la bugetul local prin UAT municipiul Cluj-Napoca și UAT comuna Florești și alte surse legal constituite; obiectivul va avea o lungime de 14,40 km și 14 stații;
• reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport naval în porturile din afara rețelei TEN-T – Port #Corabia, în valoare de 146.168.393 mii lei;
• varianta de ocolire #Giurgiu, cu o lungime de 12,068 km, 7 poduri, pasaje, structuri casetate, 4 intersecții la nivel tip giratorii și două parcări; obiectivul are o valoare de 407.532.000 lei;
• pod peste #Tisa în zona Teplița din Sighetu Marmației, cu o lungime de 1,2 km și o valoare de 168.726.000 lei, situat de o parte și de alta a râului Tisa, între DN 18 în România și H 09 în Ucraina.  

Amintim că primarul Cluj - Napoca Emil Boc a semnat în aprilie contractul pentru elaborarea studiilor necesare realizării trenului metropolitan și metroului în Cluj. Licitația a fost câștigată de asocierea italo - franco - română SWS Engineering Spa (Italia) - Systra (Franța) - Metrans Engineering SRL. Boc a menționat că acesta este cel mai important proiect de mobilitate din istoria județului, fiind unul integrat, ce vizează atât dezvoltarea municipiului Cluj - Napoca, cât și a localităților din jur. Valoarea estimată inițial a contractului era de 55,26 milioane de lei, aproximativ 11,44 milioane de euro. Valoarea adjudecată a contractului este de 35,92 milioane de lei, adică 7,43 milioane de euro, cu TVA inclus.

Sursa: Economica

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Au fost aprobate amândouă (în mesajul anterior, din greșeală am zis studiul de fezabilitate pentru metrou. E vorba de cel de prefezabilitate. :(  Sorry!)
Decizia de susținere a studiului de fezabilitate în vederea finanțării proiectului, inclusiv cu fonduri de la bugetul de stat, a fost luată de către Consiliul interministerial de lucrări publice întrunit joi.

Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației a dat un comunicat de presă în care anunță că a fost aprobat studiul de fezabilitate privind metroul și trenul metropolitan Cluj. Comunicatul nu precizează Axa prioritară în cadrul căreia va fi finanțat parțial în POIM proiectul.

„În aplicarea prevederilor art. 6, alin.(3) din H.G. nr. 907/2016, se constată că Studiul de prefezabilitate pentru obiectivul de investiții „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea (componenta 1, magistrala I de metrou)” îndeplinește condițiile de aprobare, având Avizul nr.94/103/10.11.2020, emis de ordonatorul principal de credite (Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor) cu privire la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor. Membrii consiliului consideră că, la această fază de elaborare a documentației tehnico-economice (studiu de prefezabilitate), Avizul nr.94/103/10.11.2020 este suficient pentru promovarea Hotărârii de Guvern de aprobare a Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții. Investiția, în valoare totală estimată de 5.669.949.835 lei, va fi finanțată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, fonduri europene nerambursabile și rambursabile prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027, de la bugetul de stat prin bugetul de credite al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), precum și din alocații de la bugetul local, prin UAT municipiul Cluj-Napoca și UAT comuna Florești și alte surse legal constituite; obiectivul va avea o lungime de 14,40 km și 14 stații”, se arată în comunicatul de presă.

Sursa: Club Feroviar

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Ministerul Transporturilor a pus azi în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern referitor la aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului metroului:
Proiectul privind metroul din Cluj-Napoca intră în linie dreaptă. Noua linie de transport va avea nevoie de o finanțare de 5,67 miliarde de euro, echivalentul a aproximativ 1,17 miliarde de euro, bani care vor fi accesați din fonduri europene nerambursabile. Traseul viitoarei linii de metrou se va întinde pe axa est-vest a municipiului Cluj Napoca și va fi conectat cu trenul metropolitan.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus vineri în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapa I A Sistemului de Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – Componenta 1, Magistrala I de Metrou”.

Creșterea calității vieții nu se poate realiza atât timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu și se ajunge în situația depășirii capacității de circulație a străzilor și intersecțiilor, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Creștere exponențială a populației
La Florești, populația a crescut de 5,5 ori în 15 ani
Potrivit datelor statistice, din 2005 și până în prezent populația din Cluj-Napoca a cunoscut o creștere medie anuală de peste 800 de locuitori/an. Maximul acestei creșteri a fost consemnat chiar în acest an – 1.500 de locuitori în plus.

Pe de altă parte, populația din Florești a cunoscut o creștere medie anuală de peste 2.200 de locuitori/an, iar anul trecut majorarea a fost de 3.500 de locuitori. Făcând un calcul simplu, rezultă că în ultimii 15 de ani s-a înregistrat o creștere totală a populației stabile de circa 3% în Cluj-Napoca iar populația Floreștiului a crescut în același interval de 5,5 ori.

Zonele pe care le va traversa metroul din Cluj-Napoca
Punctele principale de interes a căror mobilitate o va asigura noua linie de metrou sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești – Spitalul regional de urgență – Centrul Comercial Vivo – Cartierul Mănăștur – Centrul Municipiului Cluj-Napoca – Aurel Vlaicu/Pod IRA, pe lungime de aproximativ 14,4 km. Noul punct de oprire de la podul IRA va asigura conexiunea cu trenul metropolitan, care va utiliza infrastructura de cale ferată existentă.

Conexiunea cu Aeroportul Avram Iancu se va face într-o primă etapă prin transbordarea pasagerilor la nodul intermodal IRA, din metrou în trenul metropolitan. Metroul din Cluj-Napoca este vital și pentru accesibilitatea la noul Spital Regional de Urgență.

Proiectul se va derula prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027 și/sau Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027.

Lucrările de construcție vor dura șapte ani de zile
Valoarea totală a proiectului de investiții este de 5.669.949.835 lei, inclusiv TVA, iar durata de execuție este de șapte ani de zile.

Investiția va fi eșalonată astfel:

Anul I                                                                                                  566.994.984 lei

Anul II                                                                                                 850.492.475 lei

Anul III                                                                                                850.492.475 lei

Anul IV                                                                                               1.133.989.967 lei

Anul V                                                                                                 850.492.475 lei

Anul VI                                                                                               850.492.475 lei

Anul VII                                                                                              566.994.984 lei

Cine va utiliza metroul din Cluj-Napoca
Beneficiarul principal al investiției, Municipiul Cluj-Napoca, va asigura buna funcționare a noului sistem de transport public, cu sprijinul Ministerului Transporturilor, se arată în proiectul de act normativ.

Beneficiarii indirecți ai noii linii de metrou vor fi: locuitorii Municipiului Cluj-Napoca și ai Comunei Florești, angajați din cele două localități, care locuiesc în afara acestora, elevi și studenți care studiază în Cluj-Napoca, precum și vizitatori ocazionali, în scop de afaceri, sănătate, socio-cultural.

Trenuri la interval de succedare de un minut și jumătate
Viteza comercială va fi de 40km/oră, iar intervalul de circulație de 90 de secunde. Dacă aceste obiective vor fi realizate, metroul dorit de primarul Emil Boc va circula mai des decât cel din București, unde aștepți chiar și 10 minute sosirea următoarei garnituri.

Noua linie de metrou va avea o capacitate de 9.000-15.000 de pasageri pe oră și sens, o lungime de 14,4 km, 14 stații și un depou.

Sursa: Club Feroviar

Link-ul proiectului de Hotărâre de Guvern:
http://www.mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/3173-hg13112020dii

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

A fost aprobată nota de fundamentare și publicată în Monitorul Oficial:
Metroul clujean  este cu un pas mai aproape de realizare. Nota de fundamentare a investiției, aprobată prin Hotărârea 1010 a fost publicată în Monitorul Oficial.

Hotărârea menționată este pentru „aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii “Tren Metropolitan Gilău-Floreşti- Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonţida – Etapa I a Sistemului de Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – Componenta 1, Magistrala I de Metrou”, judeţul Cluj”. Documentul a apărut în Monitorul Oficial 1165 din 2 decembrie.

Potrivit Hotărârii valoarea investiției este de 5,66 miliarde lei, suma defalcată pe șapte ani. Proiectul va fi finanțat din Programele Operaționale Transporturi (2021-2017), Infrastructură Mare (2014-2020) și național Reziliență și Dezvoltare. Vor fi realizați 15 kilometri de linie de transport de mare viteză, 14 stații și un depou de întreținere a materialului rulant.

Sursa: Club Feroviar

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca andrei11

Cătălin Drulă se arată reținut în legătură cu metroul lui Emil Boc.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, s-a arătat joi reținut în legătură cu metroul lui Emil Boc de la Cluj Napoca. Reținerile sale sunt legate de eficiența acestei investiții, mai exact de cine va plăti subvenția și la cât se va ridica aceasta. De ani buni, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, insistă pe construcția unei rețele de metrou în oraș. Studiul de prefezabilitate a fost finalizat și este în derulare cel de fezabilitate
Ba chiar, în noiembrie anul trecut, pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapa I A Sistemului de Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – Componenta 1, Magistrala I de Metrou”.
Noua linie de transport va avea nevoie de o finanțare de 5,67 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 1,17 miliarde de euro, bani care ar urma să fie accesați din fonduri europene nerambursabile, mai exact prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027 și/sau Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027
Metroul lui Emil Boc ”nu va fi mai cu moț decât cel de la București”, spune Cătălin Drulă
Acum, odată cu schimbarea garnituri la Ministerul Transporturilor, lucrurile nu mai par atât de sigure în ceea ce privește metroul lui Emil Boc de la Cluj-Napoca.

Într-un interviu acordat joi Ziare.com, ministrul Cătălin Drulă s-a arătat reținut în legătură cu acest proiect. ”Metroul de la Cluj nu va fi mai cu moț decât cel de la București. Acolo e în derulare un studiu de fezabilitate care ar trebui să ne spună dacă e fezabil. Va avea costuri foarte mari de operare, care vor trebui suportate dintr-un buget. Din care? Cel mai probabil cel național. Operarea și întreținerea unor infrastructuri este scumpă în sine. Sunt experți care spun că un metrou este fezabil de la două milioane de călători. Alții care spun că de la un milion. Asta ar urma să ne spună studiul de fezabilitate. Punem pe hârtie aceste lucruri și vedem dacă e fezabil acest proiect”, a spus ministrul.
Sursa

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Metroul clujean primește Certificat de Urbanism
Certificatul, eliberat zilele trecute, are ca obiect elaborarea Studiului de fezabilitate și a Planul Urbanism Zonal.

Primăria Cluj a eliberat zilele trecute certificatul de urbanism necesar efectuării studiului de fezabilitate aferent proiectului de realizare a metroului clujean și a elaborării Planului de Urbanism Zonal, potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar.

Studiul de Fezabilitate urmează să fie definitivat în luna august, a spus zilele acestea primarul municipiului, Emil Boc, care a oferit și câteva detalii suplimentare.

”Ați votat azi extinderea traseului trenului metropolitan, inclusiv cu comuna Gârbău, cu o stație la Nădășelu, care înseamnă o acoperire a distanței de 43 de km de la Nădășelu până la Bonțida, cu mai multe stații. Sunt 23 de stații pe care le vom avea. Capacitatea de transport este de 900 de pasageri pe oră și sens, cu o viteză de circulație de 30 – 35 km/h. Valoarea de investiție este de 150 – 200 de milioane de euro. Termenul de finalizare a studiului de fezabilitate este luna august. Suntem în grafic în acest moment, în vederea realizării lui. După aprobarea lui prin  hotărâre de Guvern va fi depus spre finanțare la Uniunea Europeană”, a precizat primarul Emil Boc, potrivit publicației stiridecluj.ro.


Metroul va costa un miliard de euro și va avea o lungime de 20 km. ”Metroul are două etape de implementare. Prima etapă este din Florești, dintr-o zonă pe care o vor stabili specialiștii, dar care să permită posibilitatea tuturor celor care locuiesc în Florești, astfel încât, trecînd pe la Spitalul de Urgență, unde va fi un nod extrem de important având în vedere acest obiectiv important, și apoi la Polus, după care metroul intră în Cluj-Napoca și vor fi stații până la Podul IRA, pe o distanță de 20 de kilometri”, a explicat primarul Emil Boc.

”În Florești ne propunem să avem metrou de suprafață pentru că avem în proiect și centura metropolitană, în contextul în care va fi gata centura metropolitană, care vine de la autostradă și înconjoară Clujul prin Făget și ajunge la Câmpenești”, a mai spus Boc. Metroul ar urma să ajungă până la Podul IRA, de unde ar face legătura cu trenul metropolitan, care duce la Dej. Studiul de fezabilitate este realizat de asocierea SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering SRL.

Sursa: Club Feroviar

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Metroul din Cluj-Napoca se împiedică de nişte zăcăminte de sare, descoperite la mare adâncime, pe traseul stabilit.

În ceea ce ar urma să fie staţia “Pod Ira”, specialiştii care au făcut măsurători au găsit zăcăminte de sare, iar pentru a nu schimba complet proiectul, autorităţile încearcă să găsească soluţii, informează stirileprotv.ro.

„Experţii, în acest moment analizează toate soluţiile şi vă pot asigura că există soluţii, acum 50 de ani omul a ajuns pe Lună, acum a ajuns pe Marte, vă daţi seama că va putea face un metrou chiar dacă întâlneşte un bulgăre de sare în cale”, a declarat primarul Emil Boc.

În această zonă, specialiştii spun că sunt mari depozite de sare. Este exact locul unde ar urma să se facă legătura metroului cu trenul metropolitan care va duce spre aeroportul din Cluj-Napoca.

Noile studii cer costuri suplimentare şi timp. Geologii spun că zăcămintele de sare trebuie atent analizate înainte de a decide dacă se continuă planul sau dacă se ia în calcul un alt traseu. Săpăturile în sare sunt extrem de costisitoare şi de dificile.

Iulian Popa, lector inginerie geologică : „Problemele apar în prezenţa apei. Dacă apa ajunge în contact cu corpul de sare se dizolvă şi golul evoluează în timp, conducând la caverne care îşi pot pierde stabilitatea. La suprafaţa terenului generează tasări şi în cazuri extreme prăbuşiri.”

Reprezentanții Primăriei spun că, în fiecare dimineaţă, din Floreşti în Cluj ajung peste 17.000 de maşini, iar metroul ar putea reduce traficul la jumătate.

Sursa: Cluj Capitala

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Consiliul Județean Cluj a emis certificatul de urbanism pentru viitorul metrou de la Cluj. Documentul vizează un traseu de aproximativ 20 de kilometri, care include localitățile Florești și Cluj-Napoca.

Viitorul metrou ar urma să aibă 19 stații, dintre care 14 în Cluj-Napoca. Metroul ar urma să se completeze cu viitorul tren metropolitan, care va circula pe ruta Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Apahida – Jucu – Bonțida, potrivit viacluj.tv.

Inițial, valoarea metroului era estimată la 1,2 miliarde de euro. Însă, pentru că, pe traseul metroului, a fost descoperit un zăcământ de sare, valoarea proiectului ar putea crește și mai mult.

„Dezvoltarea zonei metropolitane este foarte importantă din punct de vedere al metroului şi trenului metropolitan. Sunt 70.000 de maşini pe ruta Floreşti-Cluj în 24 de ore. Metroul va avea o lungime de 14,4 km, 14 staţii, iar costurile sunt de 986 de milioane de euro. Durata de implementare va fi de aproape 11 ani”, spunea în toamna lui 2020, Emil Boc, primarul Clujului  în cadrul unei conferințe de presă.(D.C.)

Sursa: Club Feroviar

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca andrei11

Club Feroviar
Depozite de sare și argilă descoperite pe traseul metroului clujean
31 mai 2021
 
  Foraje efectuate până în acest moment în cadrul proiectului de metrou la Cluj indică existența unui masiv de sare pe extremitatea estică a magistralei, dar și a unor depozite argiloase, fapt care impune soluții tehnice deosebite.
  Potrivit publicației media9.ro, zăcământului de sare are o prezență extinsă. „După stația Piața Mărăști, aproape toate forajele executate atât pe aliniamentul estic al metroului, cât și pe cel sudic au întâlnit la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri un masiv de sare care induce riscuri geotehnice asupra structurilor metroului, ce trebuie eliminate prin stabilirea unor soluții tehnice adecvate”, se arată în studiul efectuat de firma Geostud. Este vorba despre Piața Mărăști – Aurel Vlaicu până la IRA, apoi în Gheorgheni, spre Sopor, și în partea opusă, către CUG.
  Pe de altă parte, în cartierul Mănăștur s-a constatat că terenul este format din „argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase” și că „apropierea traseului metroului de râul Somesul Mic sau de Canalul Morii face posibilă interceptarea în cadrul acestor depozite de resturi lemnoase aflate în diverse faze de încarbonizare”. Studiul menționat de publicație indică nevoia de demolare a cel puțin 15 imobile existente.
   Firma Geostud realizează 42 de foraje destinate identificării tipului de sol și celor mai bune soluții tehnice pentru realizarea metroului. (D.C.)

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca orex

andrei11 wrote here:
Club Feroviar
Depozite de sare și argilă descoperite pe traseul metroului clujean


Cu trecerea prin filonul de sare o fi o problema eventual, ca nu s-a mai confruntat nimeni cu aceasta geologie, in Romania, cat despre teren argilos nu-i NICIO problema! M5.1 e sadit intr-un astfel de teren si s-au gasit solutii tehnice fezabile de astazi ne dam cu omida prin D.T.! :yes:

 


Re: Viitorul metrou din Cluj-Napoca PTMZ

Secțiunea 1 a metroului a fost inclusă în PNRR:
Screenshot_20210602-175925.jpg (237.29 KB; downloaded 4043 times)

 


Go to page:  1 2 3 4
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Metroul din Cluj Napoca  • 
Choose destination

Since our 2279 forum members have written 420712 posts in 5243 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use