Parent forum: Istoria transportului feroviar din România

 

Topic: Muzeul Locomotivelor și Atelierul Restaurări Feroviare Dej

28 posts, 7378 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
  • Author: Marian Andrei
  • Membru Gold
  • Posted:
  •  

Re: Muzeul Locomotivelor și Atelierul Restaurări Feroviare Dej Marian Andrei

Proiectul muzeului locomotivelor din Dej este blocat de interesele politice și lipsa implicării factorilor de decizie în timp ce exponatele de patrimoniu se degradează asteptând fonduri pentru întreținere

Deși din anul 2018 a devenit oficial muzeu, prin Legea nr. 244/2018, iar în anul 2019 a fost inaugurat oficial cu ocazia evenimentului Noaptea Muzeelor, muzeul locomotivelor din Dej a ajuns un proiect blocat, iar fondatorul acestuia, domnul Florin Nan, anunță că a renunțaț la proiect din cauza lipsei de implicare a factorilor de decizie și a lipsei oricărei evoluții a proiectului care să îl poată pune pe o cale rapidă de dezvoltare. Mobilitate.eu realizează următorul material prin care speră să atragă atenția factorilor de decizie pentru a pune mai rapid la punct toate detaliile legale pentru funcționarea muzeului. Din păcate o lipsă de implicare a celor care ar trebui să definitiveze detaliile acestui proiect duce doar la descurajarea celor implicați și a lipsei bazei materiale pentru menținerea exponatelor de patrimoniu prezente în muzeu, dar și la întârzierea restaurării altor exponate aflate în stare avansată de degradare, care necesită fonduri și bază materială pentru a fi aduse la statutul de exponat de muzeu.

„Sincer m-am cam săturat să mă tot rog de toți. Am hotarat sa nu mă mai implic pana nu se rezolva problema statutului juridic al muzeului,” spune domnul Florin Nan, promotorul proiectului.

Începută chiar în anii 90, colecția de locomotive din incinta depoului Dej, deschisă cu locomotiva cu abur 150.105, locomotiva cu numarul 1000 a uzinelor UCM Reșița, și continuată constant cu o gamă largă de exponate – locomotive cu abur, vagoane dar și prima locomotivă diesel Sulzer și prima electrica EC pe 4 osii, a devenit oficial muzeu, prin lege în anul 2019. Legea nr. 244/2018 pentru înființarea Centrului Muzeal al Locomotivelor a fost promulgată și publicată în Monitorul Oficial la 31 octombrie 2018. Eforturile pentru aducerea și restaurarea celor 27 de locomotive, printre care locomotivele cu aburi cu valoare istorica – 1492, 231.050, 151.002 și 150.105, au fost realizate încă din anii 90 de coordonatorul muzeului, domnul Florin Nan, susținut de conducerea depoului de locomotive din Dej și de pasionați de conservarea patrimoniului feroviar. Mobilitate.eu urmărește și vizitează constant din anul 2012 muzeul din Dej, prezentând în timp real evoluția colecției de patrimoniu și operațiunile de restaurare a mai multor locomotive, operațiuni și rezultate prezentate pe site.

Conform legii, „Se înființează, în județul Cluj, municipiul Dej, comuna Cuzdrioara, Centrul Muzeal al Locomotivelor, denumit în continuare Centrul Muzeal, structură de expunere a materialului rulant de cale ferată, de promovare a istoriei și tehnicii feroviare, de importanță națională, în subordinea Muzeului Căilor Ferate Române aflat în structura Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER, denumit în continuare CENAFER, instituție publică, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Transporturilor.” Prin lege, activitatea muzeului este coordonată de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – CENAFER. Muzeul a fost prezentat și lansat oficial în luna mai 2019, odată cu Noaptea Muzeelor, cand au fost prezenți mai mulți invitați din cadrul companiilor feroviare, dar și cei care au susținut proiectul pentru a deveni lege.

Proiectul de lege a fost inițiat și susținut de deputatul PSD Ițu Cornel, care împreună cu grupul parlamentar local au reușit să îl transforme în final în lege. Proiectul a fost votat și susținut de majoritatea parlamentară, cu excepția USR, care nu susține nici în prezent acest muzeu. Mai mult, pe plan politic, muzeul a ajuns pe ultimul loc, la momentul unei vizite a ministrului transporturilor, Lucian Bode, în Dej, în primele zile ale lunii decembrie 2020, nu a fost inclus în program și muzeul/depoul Dej Triaj, desi era singura unitate din zonă pe care ministerul o are în subordine. Mai mult, ministrul nu a oferit nici măcar un răspuns oficial celor de la Dej care i-au transmis un mesaj oficial pentru a căuta soluții pentru deblocarea proiectului.

Problema principală care stă nerezolvată de mai bine de doi ani stă în transferul terenului muzeului de la proprietarul actual, CFR SA, la administratorul muzeului – CENAFER. Problema stă nerezolvată de pe vremea vechii conduceri a CENAFER, dar în prezent noua administrație tot nu se implică pentru rezolvarea transferului de terenuri.

Ca etapă prezentă, a fost stabilit încă din anul 2019 terenul care va fi transferat muzeului, respectiv CENAFER, existând un acord privind organizarea muzeului și un aviz favorabil din partea SRCF CFR Cluj Napoca, sucursala locală a CFR SA. Toată documentația a ajuns la AGA CFR SA pentru discuții și avizare, astfel încât CENAFER, în cazul unui aviz favorabil, să poată transmite către Guvern pentru aprobare un proiect de hotărâre privind mobalitatea de transfer a bunurilor mobile și imobile necesare funcționării muzeului din Dej. Acesta este momentul unde proiectul a fost blocat încă din anul 2019.

Mai mult, deși recunoaște meritele domnului Florin Nan în activitatea de realizare a muzeului și a operațiunilor de restaurare a exponatelor, într-un răspuns transmis acestuia în decembrie 2019, CENAFER nu îl recunoaște pe acesta ca fiind reprezentantul Centrului Muzeal al Locomotivelor din Dej, justificând că funcția sa nu există în statul de funcții al CENAFER.

La nivel politic, deși este susținut de inițiatorii de la PSD, dar și de celelalte partide, singura formațiune care se pune contra proiectului fiind USR. Atât prin vocea deputatului Vlad Alexandrescu, în martie 2018, care a declarat că formațiunea nu susține proiectul de lege, acest tip de proiecte în viziunea USR fiind înființat prin Ordin de Ministru, dar și justificând că prin lege a fost înființat și Muzeul Constantin Brâncuși la Târgu Jiu, dar de la acel moment nu s-a întâmplat nimic. Mai mult, acesta cel mai probabil fără a avea cunoștiințe tehice legate de locomotivele cu aburi și modul dar și fondurile necesare pentru a fi puse în funcțiune, spune că un muzeu de tipul celui propus prin proiect de lege ar fi unul static și prăfuit, indicând spre ideea unui muzeu dinamic cu exponate în mișcare, lucru imposibil în contextul actual pentru locomotivele cu aburi din Dej. Totuși, la momentul 2018, chiar fără voturile USR, proiectul de lege a fost votat. Ulterior, în 2020, contactat pentru sprijin de cei de la Dej, domnul deputat Cătălin Drulă, membru în comisia de transporturi și deputat USR, a spus că statul nu este interesat de această investitie.







Mobilitate.eu face apel la toate părțile implicate, începând cu Ministrul Transporturilor și consilierii acestuia, care ar trebui să aibă un rol de mediator între companiile din subordine, întârzierea punerii în aplicare a proiectului ducând la pagube de patrimoniu iremediabile.

https://mobilitate.eu/proiectul-locomoti ... -blocat/

 


Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului feroviar din România  • 
Choose destination

Since , our 1793 forum members have written 350309 posts in 4187 topics and 426 subforums.
Refresh interval: 30 minutes.

 

© 2009 - 2021 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

Terms Of Use